غدیر جلوه تجلی محبت پروردگار نسبت به بندگان است
کد خبر: 4153196
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲

غدیر جلوه تجلی محبت پروردگار نسبت به بندگان است

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه با بیان اینکه غدیر جلوه تجلی محبت پروردگار نسبت به بندگان است، بیان کرد: روز غدیر خم روزی است که پیامبر اکرم به فرمان خداوند متعال حضرت علی (ع) را به عنوان، ولی مسلمین منصوب و معرفی کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیهحجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه در گفتگو با ایکنا از فارس، ضمن تبریک عید غدیر خم با بیان اینکه غدیر امتداد مسیر سبز بعثت و رسالت نبی مکرم اسلام (ص) است، گفت: واقعه غدیر تکمیل کننده رسالتی بوده که خداوند متعال به همه پیامبر خودش داده و تضمین کننده تکمیل رسالت حضرت محمد صل الله علیه و آله است.

وی، واقعه غدیر و ولایت امام علی (ع) را بالاترین نعمتی دانست که خداوند متعال برای اتمام نعمت و تکامل دین خودش به انسان ارزانی داشته است.

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه غدیر جلوه تجلی محبت پروردگار نسبت به بندگان است، بیان کرد: روز غدیر خم روزی است که پیامبر اکرم به فرمان خداوند متعال حضرت علی (ع) را به عنوان، ولی مسلمین منصوب و معرفی کردند.

وی ادامه داد: در آیات قرآن می‌خوانیم که خداوند متعال به پیامبر (ص) می‌فرماید یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ‌ ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد به خلق برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای، و خدا تو را از شر مردمان محفوظ خواهد داشت، و دل قوی دار که خدا کافران را به هیچ راه موفقیتی راهنمایی نخواهد کرد بنابراین شان نزول این آیه نشان دهنده اهمیت جانشینی رسول خدا و زعامت امور مسلمانان است.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه اگر امت اسلام از امتحان بزرگ ولایت مداری امام علی (ع) سربلند بیرون آمده بود امروز جهان اسلام و بلکه بشریت وضع بهتری داشت، تاکید کرد: با قبول ولایت امام علی (ع) شاهد رویداد‌های تلخ و فاجعه آمیز امروز در جهان برای مسلمانان نبودیم و یکپارچگی و عزت را در جامعه اسلامی تجربه می‌کردیم.

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه با اشاره به چگونگی فراموشی واقعه غدیرخم، بیان کرد: امروز در مواجه با واقعه غدیر ۴ رویکرد وجود دارد که نخستین آن شیعیان هستند که پیام غدیر را که ولایت امام علی (ع) و خلافت ایشان را می‌پذیریم و سر اطاعت فرود می‌آوریم تا با رهنمود‌های ایشان و اهل بیت علیه السلام گام در مسیر اسلام حقیقی برداریم.

استوار میمندی رویکرد دوم نسبت به غدیر را، انکار این واقعه عظیم عنوان کرد و ادامه داد: برخی‌ها حتی با وجود اسناد معتبر و روایت‌های بیشمار از ۱۱۰ اصحاب پیامبر (ص) این واقعه عظیم و مهم تاریخ اسلام را انکار می‌کنند که این رویکرد قابل اثبات علمی نیست و بیشتر از روی کینه و لجبازی است.

وی تصریح کرد: «تحریف غدیر» سومن رویکرد نسبت به مواجه با واقعه غدیر خم است لذا چون اصل ماجرای غدیر قابل انکار نیست، دشمن به دنبال تحریف آن بوده و کسانی که پیام غدیر را نخواستند قبول کنند، به دنبال تحریف سخنان پیامبر گرامی اسلام هستند. این رویکرد نیز با علم و منطق قابل اثبات نیست، چون عدله محکمی از قرآن، سنت و سیرت اصحاب پیامبر برای مقابله با این اندیشه وجود دارد. 

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه عده‌ای در مقابل واقعه غدیر آن را قبول، اما برای اطاعت از دستور خداوند و پیامبر (ص) برای پیروی از امام علی علیه السلام توجیه دارند، گفت: واقعه غدیر مورد پذیرش عده‌ای از مسلمانان است، اما می‌گویند علی علیه السلام جوان و قهرمان عرب بود که امت او را کنار گذاشتند چراکه عده‌ای از کسانی که به دست علی (ع) شکست خورده بودند، کینه به دل داشتند.

بنابه گفته مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه، اگر امت اسلام امروز بر غدیر متمرکز شود و فرهنگ غدیر را نهادینه کند، انسجام، وحدت و یک پارچگی امت رسول الله را به دنبال خواهد داشت تا دشمن نتوانند با نقشه‌های شوم خود به دنبال حذف اسلام باشند لذا غدیر می‌تواند رمز وحدت و چراغ روشنگر معرفت و بصیرت باشد. 

استوار میمندی در پایان سخنان خود بر ترویج و توجه به خطبه غدیریه پیامبر(ص) تاکید کرد و گفت: شیعیان و پیروان مکتب ولایت در روز غدیر و ایام دهه امامت و ولایت گفتگمان غدیر را فریاد بزنند و تبدیل به شعائر الله کند تا همگان سرتعظیم به حق و حقیقت فرودآورند.

انتهای پیام
captcha