پذیرش ولایت علی(ع) در جامعه چه برکاتی به همراه دارد + صوت
کد خبر: 4153241
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۴
حجت‌الاسلام وزیری تبیین کرد؛

پذیرش ولایت علی(ع) در جامعه چه برکاتی به همراه دارد + صوت

یک مبلغ بین‌المللی امید نسبت به آینده را از عناصر لازم زندگی مسلمانان برشمرد و گفت: در جامعه‌ای که ولایت و امامت بلافصل امام علی(ع) را پذیرفته باشد، امید نسبت به آینده و انرژی موج می‌زند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود وزیری، مبلغ بین‌المللیحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود وزیری، مبلغ بین‌المللی و مدرس درس خارج حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به نزول آیه 67 سوره مائده «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ؛ اى پيامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده‏‌اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى‌دارد، آرى خدا گروه كافران را هدايت نمى‌‏كند» از سوی خداوند به پیامبر(ص)، گفت: با نزول این آیه، پروردگار عالم، ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) را به عنوان اصلی از اصول دین معرفی کرده است بنابراین اگر پیامبر(ص) امامت امام علی(ع) را ابلاغ نمی‌کرد و در مجموعه ایدئولوژی اسلامی به عنوان امام حاکم و معصومی که اولی‌ترین مردم است، معرفی نمی‌شد، رسالت پیامبر به سرانجام نمی‌رسید.

وزیری با بیان اینکه ابعاد متعددی از غدیر در آیات کلام وحی وجود دارد تا محققان حوزه و دانشگاه بیش از آن چیزی که تاکنون در این زمینه قلم‌فرسایی شده است، درباره آن تحقیق کرده و در اختیار امت اسلامی برای ارتقای فرهنگ دینی قرار دهند، افزود: شاید عده بسیاری بر این باور باشند که موضوع ولایت امام علی(ع) بحث درون مذهبی است، در صورتی که با توجه به آثار و پیامد‌هایی که وجود یا عدم وجود ولایت امام علی(ع) و ائمه معصومین بعد از ایشان خواهد داشت، باید بدانیم مسئله ولایت یک موضوع جهانی به ویژه امت جهانی اسلام است.

امامت جایگاه والایی در جهان‌بینی اسلامی دارد

این مبلغ بین‌المللی تصریح کرد: خداوند متعال در جای‌ جای قرآن، پیامبر گرامی اسلام را «للعالمین» برای جهانیان معرفی می‌کند بنابراین امامت نیز جایگاه والایی نه فقط در ایدئولوژی دینی بلکه در جهان‌بینی اسلامی دارد.

مدرس درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه جایگاه امامت و ولایت مطابق فرمایشات صریح کلام وحی است و ابداً تفسیر مذهب تشیع نیست، گفت: سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که برای کاوش ابعاد زندگی هر شخصیت و چهره بین‌المللی از چه شخصی باید در مورد او سؤال کنیم؟ برای کنکاش وجودی چنین افراد کاریزماتیک و تأثیرگذار جهان آیا باید به سراغ همه افرادی که در کنار آن شخصیت زندگی می‌کردند و یا کسانی که با وی داد و ستد داشتند؟ یا به سراغ کسانی که بیشترین و نزدیک‌ترین ارتباط را با او داشتند برویم؟

وی ادامه داد: برای پی بردن به سیره و زندگی پیامبر گرامی اسلام(ص) که یک شخصیت جهانی است باید به سراغ اهل بیت عصمت و طهارت(ع) ایشان که بیشترین شباهت و ارتباط را با حضرت محمد(ص) دارند، برویم.

وزیری با اشاره به اینکه در ذهن برخی‌ها منظور از اهل بیت(ع)، همسران پیامبر تداعی می‌شود، بیان کرد: آیا مدارکی در کتب و روایات اهل سنت وجود دارد که همسران پیامبر در یک ویژگی شبیه پیامبر گرامی اسلام بوده‌اند؟ جواب این پرسش، خیر است چراکه اثری از دانشمندان اهل سنت نمی‌بینم که ادعا کرده باشد همسران پیامبر(ص) هم‌آورد، همسان و هم کفو پیامبر در تمامی ویژگی‌ها باشند.

این مبلغ بین‌المللی ادامه داد: درصدی از مسلمانان با عنوان شیعیان و پیروان مکتب پیامبر(ص) ادعا دارند که غیر از همسران پیامبر، افرادی تمامی ویژگی رسول اسلام(ص) را دارند و ادله‌ای ارائه کردند که بیش از ۱۴ قرن احدی از دانشمندان امت اسلامی نتوانسته آن را نقض کند.

مدرس درس خارج حوزه علمیه یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند ای علی تمام آنچه را که من می‌بینم تو نیز می‌بینی، تمام آنچه که من یافتم تو نیز می‌یابی و تمام آنچه من می‌شنوم تو می‌شنوی جز آنکه تو پیامبر نیستی. پس با استناد این حدیث می‌توان گفت امام علی(ع) فرشتگان وحی را دیده و سخنان آن‌ها را نیز شنیده است لذا هیچ‌کدام از بزرگان اهل سنت نتوانستند در دلالت این حدیث خدشه‌ای وارد کنند.

علی؛ بهترین معرف پیامبر اسلام(ص)

وی با تأکید بر اینکه احادیث معتبر متعددی در تأیید عقلانی و اجتماعی جایگاه ویژه امام علی(ع) و ائمه اطهار(ع) بعد از ایشان وجود دارد، گفت: امیرالمؤمنین علی(ع) شبیه‌ترین و نزدیک‌ترین فرد به پیامبر گرامی اسلام (ص) بوده است.

این استاد دانشگاه روایتی از اهل سنت را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: روزی فرزند ارشد امام حنبل به نام عبدالله از او سؤال کرد که افضل اصحاب پیامبر(ص) کیست که امام حنبل مطابق اعتقادات اهل سنت جواب داد که خلیفه اول افضل‌ترین اصحاب پیامبر(ص) است. عبدالله پس از تعجب سؤال می‌پرسد که مکان و جایگاه علی در میان اصحاب پیامبر(ص) کجاست؟ احمدبن حنبل جواب می‌دهد که علی جان پیامبر است نه یار پیامبر! عبدالله دلیل را از پدر جویا می‌شود که احمدبن حنبل پس از قرائت آیه ۶۱ سوره آل عمران می‌گوید مراد از «أَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ» در این آیه، پیامبر(ص) و علی(ع) است.

این مبلغ بین‌المللی مستندات و دلایل جایگاه والای ائمه اطهار(ع) را مورد توجه قرار داد و سپس گفت: برای شناخت پیامبر(ص) باید به سراغ اهل بیت(ع) و در راس آن‌ها امام علی(ع) رفت چراکه در جمیع ویژگی‌ها به جز «رسالت و نبوت» آینه تمام‌نمای رسول خدا هستند.

مدرس درس خارج حوزه علمیه دو عنصر را لازمه زندگی هر مسلمان دانست و افزود: اگر در زندگی روزمره خود نگاهی کنیم و بخواهیم برای اسلام نقشی درنظر بگیریم، دو عنصر در زندگی فرد مسلمانان فرای مذهب او، می‌تواند آموزگار خوبی باشد که اولین آن قیام حق علیه باطل بوده و نماد بارز آن قیام عاشورا است.

انتظار ظهور مصداق امید به آینده است

وی امید نسبت به آینده را از عناصر لازم زندگی هر مسلمان برشمرد و گفت: مصداق امید به آینده اعتقاد به انتظار ظهور منجی عالم بشریت امام زمان(عج) است، لذا هر دو این عناصر مولود مکتب امام علی(ع) هستند؛ اگر جامعه‌ای با ولایت باشد در مقابل ظلم قیام خواهد کرد و در مقابل ظالمان سکوت نمی‌کند. 

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در جامعه‌ای که ولایت و امامت بلافصل امام علی(ع) را پذیرفته باشد، امید نسبت به آینده و انرژی موج می‌زند بنابراین اگر بخواهیم با مشکلاتی که جامعه ما در مقطع کنونی دارد به سمت بالندگی پیش برویم باید سه ویژگی ایمان، انرژی یا توان لازم و امید به آینده را مورد توجه قرار بدهیم.

وزیری ویژگی ایمان را باور به توانایی حل مشکلات با اعتقاد به وجود و یاری خداوند متعال، معرفی کرد و گفت: در طول تاریخ دشمنان به دنبال تضعیف این باور بودند تا مردم احساس عجز کنند؛ کشور ما انرژی، قدرت و پتانسیل لازم را حتی بیشتر از کشور‌های دیگر جهان دارد و در بسیاری از ویژگی‌ها به شهادت تاریخ و میدان‌های رقابت، ما سرآمد هستیم.

این مبلغ بین‌المللی، یکی از ساز و کار‌های دشمن را زدن ریشه امید به آینده در جوامع اسلامی به خصوص کشور ایران دانست و تأکید کرد: جامعه‌ای که ولایت آن امام علی(ع)، نماد مقاومت آن اباعبدالله الحسین(ع) و نماد امید آن حضرت مهدی موعود(عج) است، یقیناً به سوی بالندگی پیش خواهد رفت و مسئولان نیز باید در رفع مشکلات با استفاده از ظرفیت مردم با ایمان و تلاشگر تمام همت خود را به‌کار گیرد.

کد
انتهای پیام
captcha