اطاعت از ولی امر یکی از ارکان تقواست
کد خبر: 4153280
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
آیت‌الله دژکام:

اطاعت از ولی امر یکی از ارکان تقواست

نماینده ولی فقیه در استان فارس، یکی از ارکان تقوا را اطاعت از ولی امر دانست و گفت: اگر خدا را به خدایی قبول داریم دستور فرموده است «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ»، اطاعت از ولی امر اطاعت از فرمان خدای متعال است و از ارکان تقوا به حساب می‌آید.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 16 تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی، یکی از ارکان تقوا را اطاعت از ولی امر دانست و گفت: اگر خدا را به خدایی قبول داریم دستور فرموده است «أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ»، اطاعت از ولی امر اطاعت از فرمان خدای متعال است و از ارکان تقوا به حساب می‌آید.

وی با طرح این سؤال که امروز امام زمان(عج) که ولی امر ماست از ما چه می‌خواهد، افزود: باید بررسی کنیم که هر کاری می‌خواهیم انجام دهیم، مطابق دستور حضرت است یا خیر. همین‌طور نسبت به فرمان نائب حضرت در زمان غیبت چه رفتاری می‌کنیم. تقوا آن است که فرمان نائب امام زمان(عج) را به گوش جان بشنویم و اطاعت کنیم.

تبیین آیات ولایت

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه آیات بسیار زیادی درباره ولایت است که این آیات به 3 دسته تقسیم می‌شوند، گفت: دسته اول آیات مشخصاً فضایل امام علی(ع) را برای ما یادآور می‌شود و مخصوص شخص امیرالمؤمنین(ع) است و این آیات متعدد است اما دسته دیگر آیات مربوط به اهل بیت(ع) است که یکی از اهل بیت امام‌ علی(ع) است ولی اهل بیت را مدنظر دارد مثل آیه «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا» که این دسته از آیات هم کثیر هستند مثل آیه مباهله و غیره.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه یکسری آیات داریم درباره مسئله امامت و ولایت امیرالمؤمنین(ع) است، گفت: از این آیات5 آیه نورانی قرآن کریم را تشکیل می‌دهد که این 5 آیه را همه به‌عنوان آیات امامت و ولایت باید مرتب برای خود مرور کنیم. اولین آیه تبلیغ است، آیه ۶۷ سوره مبارکه مائده که در ۱۸ ذی‌الحجه این آیه نازل شد و پیامبر(ص) مردم را نگه داشت و تبلیغ ولایت امام علی(ع) کرد. «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ».

وی با تصریح اینکه آیه دیگری که در سوره مائده است و نکات ظریفی دارد، افزود: سوره مائده آخرین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است و در این سوره منسوخ نداریم و این حرف الی ابد خدا خواسته در جامعه بشری همه رعایت کنند، آیه اکمال دین که دین به امامت و ولایت علی(ع) کامل شد.

آیت‌الله دژکام با اشاره به آیه 3 سوره مائده «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا»، گفت: در این آیه شریفه دو نکته را یادآور می‌شوم که روز غدیر روز یادآوری این مسائل است و به نسل بعدی هم منتقل کنید. مردم تا ولایت دارید دشمن و کفار درباره دین شما هیچ غلطی نمی‌توانند انجام دهند. امروز به برکت ولایت امیرالمومنین(ع) و اولاد معصومین آن حضرت ناامیدی و یاس بر اذهان تمام‌ کفار، منافقین، جریان‌های صهیونیستی و جریان‌های استکباری مسلط شده است و آن‌ها می‌دانند با این عظمتی که شما امروز غدیر را گرامی داشته‌اید هیچ‌کاری نسبت به شما نمی‌توانند انجام دهند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: آیه بعدی آیه ولایت و آیه ۵۵ از سوره مائده است که خدا فرموده است «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»، ولی شما تنها خدا و رسول خداست و ولی شما آن آقایی است که در حال نماز از انگشت مبارکش خاتمی بیرون می‌آورد و به فقیر صدقه می‌دهد تا دست خالی از مسجد بیرون نرود. آقا، سرور و مولای ما امیرالمؤمنین(ع) این مقام را داشته است که جبرئیل خاتم بخشی امام‌علی(ع) را صحبت کرده است که عرفا چه غوغایی کردند در بحث خاتم بخشی امیرالمؤمنین(ع) که چه کرد و چه مسئله عجیبی است که قله انسانیت و بشریت علی(ع) است و امیرالمؤمنین(ع) نفس خاتم انبیا محمد(ص) است و نه خاتم بخشی مانع از توجه او می‌شود و نه توجه مانع از خاتم بخشی ایشان است.

وی تصریح کرد: آیه بعدی آیه ۵۹ از سوره مبارکه نسا است که خدا فرموده است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ»، وجوب اطاعت از امام علی(ع) و اولاد معصومش را ذکر کرده است و آیه آخر آیه ۱۱۹ از سوره مبارکه توبه که خدا فرموده است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ»، با صادقین باشید یعنی پیامبر(ص)، امیرالمومنین(ع) و 11 فرزندش معصومش که اگر با آن‌ها باشیم کارمان درست است و اگر چنین نباشد از صراط مستقیم منحرف می‌شویم.

همه باید برای غدیر تبلیغ کنیم

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه این 5 آیه بدون تردید حکایت از ولایت امام علی(ع) است که 3 موردش در سوره مائده است و 2 آیه از آن‌ها در روز غدیر توسط پیامبر(ص) خوانده شده است، گفت: درباره مسئله غدیر پیامبر(ص) فرمودند همه باید برای دیگران تبلیغ کنند لذا باید بدانیم که از نظر تاریخی چه شد و آیا این تبلیغ رخ داده است یا خیر.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: مرحوم علامه امینی در کتاب الغدیر جلد اول یک بررسی تاریخی کرده است و حدوداً 1400 سال از زمان هجرت پیامبر گذشته است و قضه غدیر در سال دهم هجری بوده است و از آن روز تاکنون بعد از قرون متعدد به صفحه تاریخ غدیر در همان زمان ‌نگاه کنیم، ببینیم چه شد. ایشان فرموده است از اصحاب پیامبر(ص) ۱۱۰ نفر قضیه غدیر را نقل کرده‌اند و این شوخی نیست که یک حدیث را ۱۱۰ نفر مستقیماً از زبان پیامبر(ص) نقل کرده‌اند. بعد می‌فرماید در تابعین.

وی یادآور شد: بعد از پیامبر(ص) عده‌ای مانع نوشتن حدیث شدند و تقریباً به اصطلاح امروزی ۱۰۰ سال سانسور بود و کتابت حدیث پیامبر(ص) را منع کردند. با وجود اینکه این منع وجود داشت اما در تابعین ۸۴ نفر باز قضیه حدیث غدیر را نقل کردند.‌ در نسل بعدی مؤلفین اسلامی در کتاب‌های مشهور خود ۳۶۰ کتاب حدیثی مرحوم امینی در کتاب الغدیر عنوان می‌کند که حدیث غدیر را این ۳۶۰ کتاب نقل کرده‌اند. عده‌ای مانع می‌شدند اما خدا حفظش کرد و نگه داشت تا در آینده تاریخ بشریت همه انسان‌ها در شرق و غرب عالم ‌حیات مادی و معنویشان رونق بگیرد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه علت خلق آسمان‌ها و زمین در حدیث شریف کساء فرموده است اگر این‌ها نبودند خدا خلق نمی‌کرد، افزود:  این کار بزرگ را باید ادامه دهیم تا زمانی که ولایت به دست صاحب اصلی خود برسد و باید این تبلیغ را انجام دهیم. این افتخار را نگه داشته و ارتقا دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تأکید کرد: این حدیث را باز هم باید نقل کرده و عمومی کنیم تا جهانی شود و ان‌شاءالله همه جهان زیر این پرچم بیاید و عزت و عظمت اسلامی همه امت روزافزون باشد.

وی در خطبه دوم نماز جمعه ضمن توصیه دوباره به رعایت تقوای الهی و گرامیداشت عید غدیر، به در پیش‌رو بودن سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع) اشاره کرد و گفت: حرم شاهچراغ(ع) خانه امام کاظم(ع) و فرزند ایشان است لذا باید به مناسبت‌های مربوط به امام هفتم در اینجا اهمیت فراوانی داده شود.

ضرورت برپایی جشن ولادت امام موسی کاظم(ع) در تمام مساجد و بقاع متبرکه

آیت‌الله دژکام ادامه داد: 3 فرزند گرانقدر امام موسی کاظم(ع) در خاک شیراز قرار دارند که بلافصل هستند و فرزندان با واسطه خیلی بیشتر هستند و باید همگی روز میلاد امام کاظم(ع) خودمان را صاحب جشن و خانه فرض کنیم چون زیر چتر اهل بیت و زیر سایه احمد بن موسی(ع) هستیم بنابراین در سالروز ولادت امام موسی کاظم(ع) به یکدیگر تهنیت گفته و جشن و برنامه‌ریزی در تمام مساجد و بقاع متبرکه داشته باشیم.

امام جمعه شیراز همچنین با بیان اینکه چهارشنبه هفته آینده، 22 تیرماه یادآور یک خاطره تاریخی است که باید یک نتیجه از آن گرفت، گفت: در سال ۱۳۱۴ شمسی، رضاخان سفری به خارج رفت و برگشت و دلش می‌خواست ایران پیشرفت کند، کسی که نادان است اگر قصد خیر هم کند دوستی‌اش خاله خرسی است و نتیجه نمی‌دهد. فرض می‌کنیم می‌خواست کشور پیشرفت کند و می‌گفت ترقی؛ اطرافیانش نیز این ترقی را تکرار می‌کردند و فراکسیون ترقی تشکیل دادند. رضاخان از خدا بی‌خبر گفت ترقی این است که چادر از سر زنان برداریم چون در اروپا چادر برداشتند و ما هم چادر در ایران برداریم.

وی ادامه داد: اروپاییان چادر نداشتند اما لباس‌های پوشیده‌تر می‌پوشیدند و مشکل آن‌ها با ما کاملا متفاوت بود. آنها زمانی که آن حرفها را زدند مواجه با کفری بودند که می‌گفتند خدا سه تاست، یک عده روشنفکر گفتند ما این را قبول نداریم و هر چه خواستند درست کنند نشد و اگر بزرگان کلیسا موعظه قرآن را گوش داده بودند بشریت به این حال نمی‌افتاد. خدا در قرآن فرمود نگویید سه خدا است بلکه بگویید یکی است و بیایید دور یک کلمه جمع شویم، الله لا اله الا الله و یک خدا است و توحید.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه مشکل اروپا شرک بود، گفت: متأسفانه کلیسا کار عاقلانه نکرد و بشریت را مبتلا کرد به اینکه عده‌ای از دین بازگردند ولی در کشور ما بزرگانی توحید را درس داده‌اند که انسان تعجب می‌کند.

وی بیان کرد: اشتباه رضاخان مسلم بود که خودش را رسوا می‌کند و ملت از این مکتب دست برنمی‌دارد، توحیدی که ۴۰۰ سال اروپایی‌ها و کفار و منافقین دست به دست هم دادند که دچار خدشه کنند و همین الان یک طلبه درس کلام‌ خوانده حوزه علمیه قم وقتی مقابل همه فلسفه اروپا می‌ایستد که منکر وجود خدا و ملحد شدند با استناد به این سخن قوی امیرالمومنین(ع) و توضیحات دانشمندان اسلامی دادند محکم مثل سد سکندر مقابل آن‌ها می‌ایستد چنانکه علامه طباطبایی همین کار را کرد و کمونیست‌ها را زمین زد و فلسفه کمونیست را از روی کره زمین محو کرد و چنانچه آیت‌الله شهید مطهری این معرکه را میدان‌داری کرد و پیروز بیرون آمد.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: این‌ها شاگردی مکتب امیرالمؤمنین(ع) است با تفکر ایرانی‌ها که پیامبر(ص) فرمود «لو كانَ العِلمُ بالثُّريّا لَتَناوَلَهُ رِجالٌ مِن فارِسَ»، فارسی‌ها و ایرانی‌ها به علم  می‌رسند حتی اگر در ثریا باشد و این دانش امروز پیش ماست و همه فیلسوفان آمریکایی و اروپایی می‌دانند در مقابل این عظمت کم خواهند آورد. وقتی تفکر آنقدر قوی است و رفتارهای غلط در ما اثر ندارد گفتند کشف حجاب. در سال ۱۳۱۴ رضاخان می‌خواست کشف حجاب کند هر چه کرد نتوانست.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: به همه آن‌ها که خیال می‌کنند می‌توانند حجاب و عفاف را از زن ایرانی بگیرند، می‌گوییم مَن جرّبَ المجرَّب حلَّت به الندامة، نقشه دشمن برای اینکه بخواهد عفاف و حجاب را در کشور ما کمرنگ کند به زودی نقش بر آب خواهد شد. همان‌طوری که آن روز خود مردم ایستادند و کار را تمام کردند.

نقشه دشمن برای شکستن عفاف و حجاب شکست خواهد خورد

وی با بیان اینکه امروز هم رهبر معظم در یک سخنرانی یک اشاره ظریف فرمودند که مردم این شرایط را نمی‌خواهند و عموم مردم ما و اکثریت مردم پای عفاف و حجاب محکم ایستادند، گفت: ضمن تقدیر از اکثریت قاطع بانوان جامعه امیدواریم با کار فرهنگی، منطق و امر به معروف و نهی از منکر لسانی شاهد این باشیم که این نقشه اخیر دشمن هم شکست خورد و کسانی که منافقانه در این عرصه‌ها بخواهند فضای کشور را با این بحث به‌هم بریزند، باید بدانند انسجام، اتحاد، اتفاق و قدرتمندی کشور ما به جای خود باقی است و نقشه دشمن راه به جایی نخواهد برد.

آیت‌الله دژکام در ادامه ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در شیراز و استان در دهه ولایت و امامت گفت: بحمد الهی اقدامات بسیار خوبی طی این بازه از سوی مردم به عشق مولاعلی(ع) انجام شده است و این باعث افتخار است که عاشقان مولا معطل هیچکس و هیچ‌جا نیستند و غوغا راه می‌اندازند. اجازه نمی‌دهند که یاد مولا علی(ع) به فراموشی سپرده شود.

امام جمعه شیراز با اشاره به حضور گسترده مردم در شادپیمایی و جشن عید غدیر گفت: امروز حضور بسیار بامعنای ارتشی‌ها، حضور بسیار چشمگیر و ارزشمند ورزشکاران که همه هیئت‌های ورزشی آمده بودند و همه جوان و با فریاد یاعلی(ع) آمدند تا بگوید ما در لشکر امیرالمومنین(ع) و امام زمان(عج) نام‌نویسی می‌کنیم. همین‌طور این حرکت باشکوه و بزرگی که در ورزشگاه حافظیه انجام شد و برای اولین بار بود که در اخبار تلویزیون گوینده را یک گوشه قاب کردند و صحنه جشنی که شما برای امیرالمومنین(ع) گرفتید زنده پخش کند که شیراز در عشق به علی(ع) درخشید و شیراز در عرض ادب به ساحت ولایت چهره شد.

وی با بیان اینکه این نیت خالص و پاک مردم است که جلوه می‌کند، افزود: دیگرانی که می‌خواستند چهره شیراز را چیز دیگری نشان دهند متوجه شدند این شهر متعلق به امیرالمومنین(ع) و اهل بیت(ع) و این شهر حرم سوم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است. از این ‌کار ارزشمند قدردانی می‌کنم.

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه ورزشگاه حافظیه برای جشن غدیر جای دیگری برای مردم نداشت، از وزیر ورزش و مدیران استان خواست تا ورزشگاه پارس را تکمیل کنند که برای گردهمایی حداقل 50 هزار نفر در شیراز جا داشته باشیم و تمام هیئات ورزشی هم خوشحال شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با یادآوری اینکه امروز بعدازظهر هم حرکت و مراسم شادپیمایی مردم شیراز به سمت حرم مطهر همراه با توزیع کیک و سخنرانی است، از عموم مردم برای حضور در این مراسم باشکوه دعوت به عمل آورد تا دوباره نشان دهیم بر مهر علی(ع) زاده شده‌ایم و بر همین مهر و محبت علی(ع) رهسپار عالم دیگر می‌شویم.

انتهای پیام
captcha