انقلابی‌گری اسلامی هیاهو نیست
کد خبر: 4140423
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
آیت‌الله دژکام:

انقلابی‌گری اسلامی هیاهو نیست

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: برخی‌ها انقلابی‌گری را هیاهو و داد و بیداد بی‌خود تعبیر می‌کنند اما انقلابی‌گری اسلامی یعنی کاری که این فرد می‌کند می‌داند که در روز قیامت و در پیشگاه خدا می‌تواند سربلند بایستد و جواب خدا را بدهد.

آیت الله لطف الله دژکام امام جمعه شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 22 اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز یکی از پایه‌های اساسی معرفتی انقلاب اسلامی ایران باور به روز قیامت و معاد دانست و گفت: اگر باور به معاد و قیامت در زندگی ما شکل نگیرد نه خودمان شخصاً به فلاح و سعادت می‌رسیم و نه جامعه روی رستگاری را خواهد دید.

وی افزود: مسئله معاد در رفتار و کردار ما انسان‌ها تاثیر بسیار عمیقی دارد و هر تصمیم و هر کاری که بخواهیم انجام دهیم اگر قیامت را قبول داشته باشیم به یک نحو عمل می‌کنیم و اگر قیامت را قبول نداشته باشیم جور دیگری رفتار می‌کنیم گرچه کار ما ظاهر پسندیده داشته باشد اما واقعا به درد نخور است.

امام جمعه شیراز با اشاره به گلایه و مشکلات مردم، اظهار کرد: این گلایه‌هایی که مردم دارند و در برخی از جاها اعتقاد دارند بی انصافی شده است و دردمندی‌هایی که در جامعه وجود دارد عمدتا از آنجا ناشی می‌شود کسی که مسئولیت پذیرفته است، حساب نمی‌کند که روز قیامت باید جواب دهد و از همین‌جا مشکل شروع می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حساب روز قیامت و توجه به روز قیامت خیلی بیشتر باید در زندگی ما به آن توجه شود، تاکید کرد: خدای متعال در قرآن کریم خصوصا در سوره‌های آخر قرآن تذکرهای سنگین زیادی داده است. در آیاتی از سوره مبارکه قیامه می‌فرماید «كَلَّا إِذَا بَلَغَتِ التَّرَاقِيَ ، وَقِيلَ مَنْ رَاقٍ ، وَظَنَّ أَنَّهُ الْفِرَاقُ ، وَالْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ ، إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ؛ آنگونه که فکر می‌کنید نیست و وقتی جانتان به حلقوم رسید و وقتی مرگ به سراغ شما آمد، متوجه می‌شوید».

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: اینکه بی‌شرمانه حقی را ناحق می‌کند خیال می‌کند غیر از دنیا جای دیگری نیست. اگر باورش بود که قیامت هست تغییر می‌کرد.

آیت‌الله دژکام خطاب به حاضرین در نماز جمعه، گفت: برای حساب قیامت در زندگی جایی باز کنیم و برای راحتی در دنیا باید به فکر قیامت باشیم، حتی مردم هم بهتر رفتار می‌کنند چون می‌‌دانند از خدا و روز قیامت می‌ترسید.

وی با طرح این پرسش که در مجال تصمیم‌گیری‌های انقلابی اگر قیامت را قبول داشته باشیم چطور باید تصمیم بگیریم، تصریح کرد: برخی‌ها انقلابی‌گری را هیاهو و داد و بیداد بی‌خود تعبیر می‌کنند اما انقلابی‌گری اسلامی یعنی کاری که این فرد می‌کند می‌داند که در روز قیامت در پیشگاه خدا می‌تواند سربلند بایستد و جواب خدا را بدهد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) که در وصیت نامه خود نوشته با دلی آرام و قلبی امیدوار به فضل پروردگار از این دنیا می‌روم و این یعنی در طول عمر خود مراقب بوده که خطا نکند و حساب کار خود را در دنیا کرده است.

آیت‌الله دژکام، سخنان رهبر معظم انقلاب را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: رهبر انقلاب می‌فرمایند قاعده باور به قیامت و معاد آن است که هر وقت دنیا مقابل آخرت قرار گرفت آخرت را انتخاب کنید و این قاعده باید در تمام تصمیم‌گیری‌ها و جهت گیری‌های انقلاب اسلامی مدنظر باشد.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که انقلابی‌گری در اسلام آن است که وقتی دنیا با آخرت در تعارض است انقلابی‌ها آخرت را انتخاب می‌کنند.

بنابه گفته این استاد دانشگاه، مردم شریف ایران در طول این 44 سال بعد از انقلاب اسلامی عموما وقتی صحنه تعارض پیش آمده است مردانه و ابوذر گونه همراه با اولاد علی ایستاده‌اند و فریاد هیهات منا الذله آن‌ها بلند شده است.

دروغ می‌گویند؛ زودباور نباشیم

امام جمعه شیراز در خطبه دوم خود با اشاره به در پیش‌رو بودن شهادت امام جعفر صادق(ع)، تأکید کرد: باید بتوانیم عرض ادب و احترام متناسب با ارادت به رئیس مذهب داشته باشیم به ویژه در حرم سوم اهل بیت آنچه که وظیفه ادب است بتوانیم انجام دهیم.

وی با اشاره به روایتی از امام ششم شیعیان، اظهار کرد: اگر در روزگاری زندگی می‌کنید که بی‌انصافی، جور و ظلم در دنیا زیاد است و اهل آن روزگار اهل غدر هستند یعنی پیمان شکن هستند؛ یک حرف راست آدم نمی‌شنود، اعتماد کردن در چنین وضعی به افراد از ضعف عقل است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در واکنش به خبرهای دروغ، اظهار کرد: خبرهای دروغ و فیک که امروز زیاد می‌گویند آنقدر زیاد است که واقعیت و راست آن مشخص نیست و هنوز چیزی منتشر نشده اظهار نظر می‌کنند، صبر کنید شاید دروغ باشد و اول باید بررسی کرد. قضیه‌ای که به نظر عموم با واکنش همراه بوده؛ ابتدا پیگیری می‌کنم.‌

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: هر رخدادی دارای دو وجه است بنابراین حرف طرف مقابل را باید بشنویم و هنوز نشنیده نباید قضاوت کرد چراکه خدا با کسی قوم و خویشی ندارد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه زودباور نباشیم، گفت: هر رخدادی نیازمند بررسی است پس باید صبور باشیم تا واقعیت مشخص شود؛ چقدر آبروها به این وسیله ریخته می‌شود و چقدر منافع مردم و نظام بخاطر عجله کردن‌ها ضایع می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه دروغ‌های رسانه ای در جنگ نرم را نباید پذیرفت ادامه داد: خودمان ساده‌ایم و فکر می‌کنیم دروغ آن‌ها نیز ساده است اما دروغ آن‌ها ساده نیست. برای اینکه مردم را درگیر مسئله‌ای می‌کنند که حق نیست؛ زود اعتماد نکنید و زود قبول نکنید و واکنش نشان ندهید؛ بررسی کنید البته بی‌تفاوت هم نباشید اما بررسی کنید و زمانی که واقعیت واضح شد واکنش نشان دهید.

آیت‌الله دژکام با گلگی از عدم انتشار اخبار نماز جمعه در برخی از رسانه‌ها، در تکمیل مباحث هفته گذشته نماز جمعه شیراز گفت: اقتصاد مردمی و مردمی کردن اقتصاد کشور مطلبی است که رهبر معظم انقلاب به عنوان راهبرد اساسی مطرح کرده‌اند و فرمودند امسال سال مهار تورم و رشد تولید است، سال اقتصاد مردمی و تحول است که رهبری فرمودند باید همه ما در حد توان کاری کنیم.

وی افزود: اقتصاد مردمی به عنوان حرکتی برای مقاوم‌سازی کشور برای مقابله با دشمنان است. رهبر انقلاب فرمود این تورم اگر بخواهد مهار شود اقتصاد باید دست مردم باشد نه اینکه ۴ دلال صیهونیستی هر ساعت قیمت ارز و جنس را زیر و بالا کنند و باید در دست مردم باشد.

این استاد دانشگاه ابعاد مردمی‌سازی اقتصادی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: اقتصاد مردمی گاهی مقابل اقتصاد دولتی مطرح می‌شود که اصل ۴۴ قانون اساسی هم برای آن قانون گذاشته و بنا هست که دولت مثل دولت کمونیست‌ها نباشد که همه چیز را دولتی کرده اند، ما کمونیست نیستیم و ما مسلمانیم.

امام جمعه شیراز درخصوص خصوصی سازی در کشور، بیان کرد: خصوصی‌‌سازی اگر درست انجام شود که رهبر معظم فرمود در انجام و اقدام آن کوتاهی‌هایی شده است و باید انجام دهند و جلو ببرند و نهایتا اقتصاد به دست مردم و بخش خصوصی برسد و مشارکت مردم بیشتر ‌شود.

بنابه گفته نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری، قسمت دیگر مردمی‌سازی به این معنا که پول فقط دست اغنیا نباشد، وقتی به بخش خصوصی می‌رسد گردش پول نباید طوری باشد که فقط بین اغنیا باشد و اقتصاد دست عده محدود نباشد.اقشار متوسط و ضعیف مردم باید در اقتصاد نقش آفرین شوند و این مطلب مهمی است که به آن کم توجهی شده است.

آیت‌الله دژکام، بسیج سازندگی را یکی از جاهایی دانست که می‌تواند این بخش مردمی‌سازی را انجام دهد چون با اقدامات آن‌ها تولیدات و کارگاه‌های کوچک و خانگی رواج پیدا می‌کند. زنجیره تولید باید حمایت شود تا شکل بگیرد و تعاونی‌ها در اینجا نقش دارند.

وی ضمن ابراز تاسف نسبت به انتخاب مدیران تعاونی‌ها، گفت: متاسفانه در انتخاب مدیران تعاونی تجربه مردم این بوده که همیشه ضرر کرده‌اند و عموما اینگونه بوده است و شرکت تعاونی تشکیل می‌شود و یک نفر رئیس می‌شود اما رئیس فکر می‌کند پول همه پول خودش تنها است درصورتی که پول مردم است و انصاف باید بدهی اما سوءاستفاده می‌کند، خودش چند سال بهره‌مند از درآمد تعاونی است ولی اعضای تعاونی هیچ سهمی ندارند و این بی‌انصافی است و تعاونی باید بر مبنای انصاف باشد.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: مدیری ممکن است اصلا حقوق نگیرد و یک مدیری ممکن است حقوق از تعاونی بگیرد اما نه اینکه هیچ کاری نکند ولی از امکانات تعاونی استفاده کند؛ این لطمه‌هایی است که می‌خوریم و مردم در تعاونی‌ها حواسشان به این امور باشد.

وی ویژگی مدیر تعاونی را مورد اشاره قرار داد و گفت: امام صادق(ع) فرمود که هر کس با مردم با انصاف باشد شایسته است که حَکم و مدیر باشد. ولی اگر بی‌انصاف باشد، آدم بی‌انصاف به درد مدیریت نمی‌خورد و به نفع خودش حق مردم را ضایع میکند.این حدیث برای مدیران تعاونی‌ها است.

آیت‌الله دژکام افزود: تعاونی‌ها در مردمی‌سازی می‌توانند مفید باشند مشروط بر اینکه مدیر منصف انتخاب شود.ان شاالله خدای متعال کمک می‌دهد و همه این موارد را موفق می‌شویم.

نماینده ولی فقیه در فارس هفته هلال احمر را مورد توجه قرار داد و گفت: هلال احمر یک حرکت خدمتگزارانه به مردم است. شعار هلال احمر کشور ماتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى است.از این شعار بهتر نیست و شنیدم که مرحوم مدرس برای هلال احمر انتخاب کرده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha