شخصیت فرامذهبی امام صادق(ع) موجب قوام مکتب شیعی شده است
کد خبر: 4141206
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۸
استوار میمندی:

شخصیت فرامذهبی امام صادق(ع) موجب قوام مکتب شیعی شده است

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه با اشاره به شخصیت علمی برجسته امام صادق(ع) گفت: شخصیت ممتاز امام صادق (ع) در بین اهل سنت و تشیع و همه فرق مذاهب اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از عوامل اصلی قوام و مانایی این مکتب حقه است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد استوار میمندی مدیر مجتمع آموزشی_ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه

در تاریخ شیعی، 25 شوال مصادف با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، ششمین امام شیعیان جهان است؛ امامی که از ایشان به عنوان مؤسس و رئیس مکتب شیعه جعفری یاد می‌کنند چرا که بنیان‌های اصلی تفکر مکتب شیعی توسط این امام همام و پدر بزرگوارشان امام باقر(ع) پایه‌گذاری شد و امروز هم پیروان این مکتب همواره از علومی که از ایشان به ارث رسیده است، بهره می‌برند چرا که این علوم به خصوص علوم فقه همان است که امثال جابربن حیان‌ها، هشام‌بن حکم‌ها، ابن هیثم‌ها، ابوحمزه ثمالی‌ها و... را تربیت کرده است.

در دوران امام صادق(ع) شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه متحول شد و زمینه شکوفایی علمی مسلمانان فراهم آمد و موانع رشد فرهنگی شیعه تا حدی برداشته شد. نظام آموزشی امام صادق(ع) بر پایه محورهایی چون خدامحوری، عقل‌گرایی، فراقومیتی، فرامذهبی، جهان شمولی، تخصص‌گرایی، پژوهش‌محوری و تنوع در آموزش بنیان نهاد شده بود. از آنجا که نظام آموزشی امام صادق(ع) خدامحور بوده است لذا تنها به انتقال دانش اکتفا نکرده است و هدف آن تعلیم و تربیت و دستیابی به کمال الهی بوده است و این مسئله را می‌توان یکی از رموز ماندگاری این مکتب با گذشت بیش از یک هزار سال دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام صادق(ع)، گفت: شخصیت ممتاز امام صادق (ع) در بین اهل سنت و تشیع و همه فرق مذاهب اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از عوامل اصلی قوام و مانایی این مکتب حقه است.

وی با بیان اینکه یکی از بارز‌ترین بعد شخصیتی امام صادق (ع) بُعد علمی آن حضرت است، افزود: ۶ هزار شاگرد در کرسی درس امام صادق (ع) تربیت شدند و حتی بعضی از بزرگان اهل سنت نظیر ابوحنیفه شاگرد امام ششم شیعیان بودند.

استوار میمندی با تصریح اینکه در دوران زندگی امام صادق (ع)، چند صدایی در جامعه اسلامی موج می‌زد، تاکید کرد: در آن زمان کرسی‌های علمی و آزاداندیشی به اوج خودش رسیده بود چراکه در اواخر عمر حکومت بنی امیه ابتدای حکومت بنی عباس کمتر حاکمیت فرصت داشت تا در مباحث علمی دخالت و اظهار نظر کنند.

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه ادامه داد: شرایط آن زمان فرصتی شد تا علوم اهل بیت(ع) از زبان امام ششم شیعیان تجلی پیدا کند به‌گونه‌ای که هزاران حدیث امروز در جوامع حدیثی شیعه از طریق شاگردان عالم ایشان به ما منتقل شده است.

وی همچنین با اشاره به شیوه مبارزاتی امام صادق (ع) با حاکمان جور، اصافه کرد: در نگاه ولایی امام صادق (ع)، ایشان با طاغوت زمان خود اهل مماشات نبود و روشنگری می‌کرد.

استوار میمندی، یکی از روش‌های مبارزاتی امام صادق(ع) را تقیه عنوان کرد و افزود: آن امام همام به وسیله تقیه علیه ظلم مبارزه می‌کردند تا در فتنه‌ها جان شیعیان را حفظ کنند و مسیر شیعه را ترسیم کند.

وی، حوزه‌های علمیه تشیع را میراث گرانبهای امام صادق(ع) دانست و تأکید کرد: امروز نیز حوزه‌های علمیه شیعه در مسیری که امام صادق (ع) ترسیم فرمودند، حرکت کردند و میراث ارزشمند قرآن، عترت و علوم اهل بیت (ع) را نسل به نسل منتقل کردند.

مدیر مجتمع آموزشی_ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه، تنها راه نجات بشریت را تمسک به قرآن کریم، سنت و علوم اهل بیت (ع) دانست و اظهار کرد: حوزه‌های علمیه رسالت بزرگ ترویج علوم دینی، انتشار مفاهیم توحیدی و تولید علوم مورد نیاز انسان برای حرکت در مسیر زندگی را برعهده دارد.

انتهای پیام
captcha