رونمایی از 6 کتاب درباره تبلیغ در مراکز درمانی/ برپایی نمایشگاه دستاوردهای تبلیغی حوزه
کد خبر: 4175764
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
محمد استوارمیمندی خبر داد:

رونمایی از 6 کتاب درباره تبلیغ در مراکز درمانی/ برپایی نمایشگاه دستاوردهای تبلیغی حوزه

مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ در حاشیه برپایی نمایشگاه دستاوردهای تبلیغی حوزه از رونمایی شش کتاب درباره تبلیغ در مراکز درمانی خبر داد.

محمد استوار میمندیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوارمیمندی، مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ، عصر 24 مهرماه در نشستی خبری به مناسبت برپایی نمایشگاه فعالیت‌ها و دستاوردهای مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ، که در مرکز تخصصی تبلیغ حوزه علمیه در قم برگزار شد، با بیان اینکه در تیر سال جاری مقام معظم رهبری در دیدار با روحانیون و مبلغان مطالب مهمی را بیان کردند، گفت: ایشان فرمودند که تبلیغ باید اولویت نخست حوزه باشد و اگر از مسئله تبلیغ غفلت کنیم، جامعه دچار استحاله فرهنگی خواهد شد که هشدار مهمی است، زیرا در این صورت جامعه تاریخ و اهداف و آرمان‌های خود را از دست خواهد داد و ممکن است ضد ارزش‌ها تبدیل به ارزش شوند.

وی افزود: در چنین فضایی ارزش‌های ملی، دینی و سنتی به فراموشی سپرده می‌شود و ارزش‌های دنیوی و غیرسازگار به فطرت انسانی غلبه خواهد یافت. فرهنگ یکی از عوامل انسجام اجتماعی است و وقتی جامعه دچار استحاله شود، رو به فروپاشی و انحطاط خواهد رفت و نمی‌تواند منافع جغرافیایی، سیاسی و فرهنگی خود را تأمین کند و این مسئله مختص جوامع دینی نیست.

استوارمیمندی با بیان اینکه در چند دهه اخیر دشمنان با همه توان با فرهنگ انقلابی مبارزه می‌کنند، اظهار کرد: امروز شاهد حجم وسیعی از عملیات‌های جنگ ترکیبی اعم از اغتشاش و خراب‌کاری و تحریم و جنگ معرفتی و... از سوی دشمنان هستیم تا جامعه ما را به سمت استحاله پیش ببرند و در چنین شرایطی اهمیت تبلیغ دوچندان است. رهبری معظم فرمودند که باید کانون‌های تبلیغ شکل بگیرد و کانونی مرکزی با محوریت حوزه علمیه قم ایجاد شود و سه مأموریت را دنبال کند و اولین مأموریت برای کانون مرکزی، تولید محتوای مناسب تبلیغی، مأموریت دوم تنظیم روش‌های اثرگذار تبلیغی و مأموریت سوم تربیت مبلغ تراز انقلاب اسلامی است.

تربیت مبلغان توانا

رئیس مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ اظهار کرد: این مجتمع از ابتدا به عنوان کانون مرکزی از 25 سال قبل شکل گرفت و در قالب‌های جدیدتر به فعالیت خود ادامه می‌دهد و 6 شش مرکز است که 4 مرکز آموزشی، یک مرکز پژوهشی و یک مرکز تبلیغ مجازی است. نخستین وظیفه این مرکز آموزشی، تربیت مبلغان اندیشمند و توانمند و روزآمد است. امروز ظرفیت منبر و مسجد و محراب همچنان قابل توجه است، ولی کسی که در این سنگر قرار می‌گیرد باید به لحاظ محتوایی غنی باشد و روش‌های مؤثر و جذاب را فراگیرد.

استوارمیمندی با بیان اینکه عرصه دانش‌آموزی عرصه مهمی در تبلیغ دین است، گفت: مبلغان در مدارس به تربیت دینی می‌پردازند و همین امر باعث ناراحتی دشمنان شده است، زیرا از اثرگذاری تربیت دینی واهمه دارند و برنامه‌های تخریبی اجرا می‌کند. دانشگاه‌ها هم عرصه مناسبی برای تبلیغ دین هستند. امروز هنر و رسانه هم ظرفیتی بی‌نظیر برای تبلیغ دین است و هنرمندان و کارگردانانی که دل در گرو ارزش‌های دینی دارند به تولید محصولات هنری دینی می‌پردازند و بدین ترتیب ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار می‌شود.

وی افزود: تربیت مبلغ هنرمند و آشنا به رسانه برای انتقال هنرمندانه محتوی دینی به مردم رسالت حوزه علمیه است؛ لذا اولین مرکزی که در این راستا گام برداشته است مدرسه سفیران هدایت حوزه است؛ این طلاب با حضور در این مراکز دوره‌های عمومی تبلیغ و مقدماتی را سپری می‌کنند. دومین مرکز هم مرکز  آموزش عالی و تخصصی تبلیغ است که در رشته تبلیغ با گرایش کودک و نوجوان، خطابه و سخنوری و گرایش امامت جمعه و جماعت و گرایش مدیریت مسجد طلبه می‌پذیرد و شامل سطوح دو، سه و چهار است.

مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ با ذکر اینکه مرکز سوم مرکز تربیت معلم مبلغ است، گفت: این مرکز متکفل اجرای رشته‌های معلم مبلغ با 8 گرایش از جمله دبیری الهیات، دبیری عربی، مربی امور تربیتی و آموزگاری ابتدایی است و طلاب را آماده می‌کنند تا به صورت تخصصی آمادگی ورود به این عرصه را داشته باشند؛ البته در کنار دانشگاه فرهنگیان، این نهاد در حوزه هم نیروی متناسب با فضای مدارس را در رشته‌های علوم دینی و عربی تربیت کند.

وی با اشاره به مرکز هنر و رسانه معاونت تبلیغ با بیان اینکه این مرکز هم متکفل اجرای رشته رسانه و تبلیغ است، تصریح کرد: گرایش نوشتاری مجازی در حال اجراست و این چهار مرکز متکفل تربیت مبلغ مجتمع آموزشی پژوهشی هستند و پنجمین مرکز هم پژوهش‌های تبلیغی است که مهمترین رسالت آن تولید محتوای به روز و روش جذاب و نوین و اثرگذار تبلیغی است. کارهای این مرکز شامل تألیف ده‌ها کتاب با موضوع دانشی تبلیغ و مهارتی مانند تبلیغ بالینی است که روش تبلیغ در بیمارستان را استخراج و تالیف کرده است تا مبلغان از ظرفیت‌های تبلیغی در محیط‌های درمانی استفاده کند.

رونمایی از 6 کتاب

استوارمیمندی با اشاره به اینکه 6 کتاب از این کتب در مراسم افتتاحیه نمایشگاه، رونمایی شد و کتب متعدد دیگری هم در دست تألیف است که برخی از آنها تا 90 درصد پیش رفته است، اظهار کرد: در هفته‌های آینده تعدادی از آن‌ها به مراحل پایانی خواهد رسید و این کار با حضور ده‌ها پژوهشگر انجام شده است. همچنین مجلاتی در قالب ماهنامه و فصلنامه با محتوای تبلیغی در حال نشر است که ماهنامه مبلغان امین یکی از این نشریات است که برای عموم مبلغان در نهادها، شهرها و روستاها مفید است. سفیر امین ماهنامه دیگری است که در فضای دانش‌آموزی به تولید محتوا می‌پردازد که این ماهنامه به صورت پی‌دی‌اف در خبرگزاری حوزه منتشر می‌شود و اگر خبرگزاری دیگری هم داوطلب نشر آن باشد، برای همکاری آماده‌ایم. مجله دیگر ماهنامه خانواده مبلغان و فرزندان آنان است.

مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ با بیان اینکه مجله دیگر فصلنامه مطالعات تبلیغی است، ادامه داد: این فصلنامه مجوز علمی ـ پژوهشی دارد و محتواهای عمیق ناظر به مبانی بنیادین علوم اسلامی را تولید و منتشر می‌کند. همچنین پایان‌نامه‌های سطح سه و چهار رشته تبلیغ در مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ در حال اجرا شدن است و حتی جلسات دفاعیه طلاب در مجتمع در حال برگزاری است.

استوارمیمندی با ذکر اینکه نقد کتب آموزش و پرورش نیز در این مجتمع در حال انجام است، گفت: ششمین مرکز ما مرکز فضای مجازی است؛ امروزه فضای مجازی تبدیل به بخش حقیقی زندگی مردم شده است و اگر تا ده سال پیش کسی این فضا را جدی نمی‌گرفت، ولی امروز خیلی از آسیب‌ها در بستر فضای مجازی در حال رخ دادن است. لذا نمی‌توانیم از این فضا غفلت کنیم و در حوزه تبلیغ این فضا بستر مهمی برای انتقال مفاهیم دینی به مردم در داخل و خارج کشور است و 250 مبلغ مشغول فعالیت در فضای مجازی هستند تا معارف اهل بیت(ع) را به مخاطبان منتقل کنند. این ظرفیت ایجاد شده در مجتمع تبلیغ حوزه زیرساخت مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه را فراهم کرده است و حمایت بزرگان و مسئولان حوزه، حاکمیت و نهادهایی که دغدغه تعالی جامعه و ارزش‌های والای انسانی و نجات جوانان از دام استحاله فرهنگی را دارند باید از این زیرساخت‌ها حمایت کنند تا این فعالیت‌ها در تراز انقلاب و اهداف رهبری و بزرگان دینی ما قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه در درختواره دانشی حوزه در 16 حوزه 406 رشته و گرایش تعریف شده است که یکی از آن‌ها تفسیر و فقه و کلام است، گفت: یکی از این حوزه‌های دانشی هم تبلیغ و ارتباطات است و در سطح دو تا چهار، 20 رشته و 37 گرایش تعریف شده است که برای اجرای آن باید گام‌های بلندی برداریم. تشویق گروه‌های علمی برای تدوین متون و سرفصل‌های مناسب براساس غنای محتوایی حوزه و منابع دینی جزء کارهای بلندمدت و میان‌مدت است. نمایشگاه دستاوردها و ظرفیت‌های مجتمع آموزشی پژوهشی تبلیغ به منظور معرفی این زیرساخت و تولیدات تبلیغی برپا شده است تا مسئولان و دانشجویان و استادان و مسئولان آموزش و پرورش بتوانند با حضور در این نمایشگاه با دستاوردهای تبلیغی بیشتر آشنا شوند.

انتهای پیام
captcha