پیام دهه کرامت تهذیب نفس است
کد خبر: 4142758
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
استوار میمندی:

پیام دهه کرامت تهذیب نفس است

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی حوزه‌های علمیه گفت: مهم‌ترین پیام دهه کرامت برای آحاد جامعه به‌ویژه نوجوانان و جوانان این است که اگر در مسیر تقوای الهی و بندگی خداوند قرار گرفتند، پروردگار کرامت و بزرگ‌منشی اعطا می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیهحجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با بیان اینکه در چند سال اخیر با پیشنهاد بسیاری از دغدغه‌مندان عرصه دینی از یکم تا یازدهم ماه ذی‌القعده در ایران به عنوان دهه کرامت نام‌گذاری شده است، گفت: علت نامگذاری این دهه با عنوان «دهه کرامت» این است که خاندان نبوت عصت و طهارت خاندان کریم هستند و در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم که کرامت خصلت برجسته اولیا حق است.

وی در اوصاف افراد «کریم» گفت: انسان کریم اهل بزرگی و بخشندگی است که کریم یکی از لقب‌های معروف حضرت معصومه(س) کریمه اهل بیت(ع) همانند جد بزرگوارشون امام حسن مجتبی(ع) هستند.

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه با اشاره به ریشه قرآنی کرامت، افزود: در قرآن کریم واژه کریم و کرامت آورده شده است و خداوند متعال در آیه‌ای از قرآن می‌فرمایند که بزرگوارترین یا با کرامت‌ترین شما نزد خداوند متعال با تقوا‌ترین شما است.

استوار میمندی ادامه داد: در آیه دیگر در قرآن کریم می‌خوانیم که بنی آدم را کرامت بخشیدیم و ظرفیت کرامت در انسان گذاشته شده لذا شرط شکوفا شدن آن رعایت تقوا الهی و ورود در گردونه بندگی خداوند متعال است.

این مدرس سطوح حوزه علمیه با بیان اینکه روز اول ذی‌القعده بنابه توصیه‌ای که بزرگان اخلاق سیر و سلوک دارند آغاز چله کلیمیه است، اظهار کرد: کسانی که در وادی سلوک الی‌الله هستند از اول این ماه مبارک تا عید قربان به ذکر خداوند مشغول هستند به این دلیل که اول ذی‌القعده مصادف با رفتن حضرت موسی(ع) برای دریافت کتاب آسمانی تورات به کوه تور است و چهل روز این موضوع طول کشید.

وی در خصوص سرگذشت دفن حضرت معصومه(س) در شهر قم تشریح کرد: حضرت معصومه(س) به عشق امام رضا(ع) از مدینه حرکت کرد و به سمت مرو آمد که در میانه راه دشمنان مقابل کاروان حضرت صف‌آرایی کردند تا جنگ رخ داد و حضرت معصومه(س) به نقلی در شهر ساوه بیمار و به نقل دیگری مسموم شدند.

استوار میمندی تصریح کرد: دختر موسی‌بن جعفر(ع) در بستر بیماری سؤال پرسیدند که نزدیک‌ترین شهر کجاست. چون اوصاف دینداری و وجود محبان اهل بیت در قم را شنیده بودند به شهر قم هجرت کردند و پس از تحمل ۱۷ روز بیماری از دنیا رفتند که اکنون حرم مطهر ایشان تبدیل به پایگاه بزرگ عالم تشیع شد تا در آخر الزمان نقش اساسی را ایفا کند و تمدن اسلامی از کنار این بارگاه کریمه اهل بیت در سراسر جهان منتشر شود.

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه اظهار کرد: امام رضا(ع) زیارت نامه حضرت معصومه(س) را انشاء کردند و ایشان تبدیل به سه امامزاده‌ای شدند که زیارت‌نامه معصوم از معصوم دارد.

این مدرس حوزه علمیه با اشاره به اینکه روز میلاد کریمه اهل بیت(ع) با روز مقام دختر مصادف شده است، گفت: در طول تاریخ دختران این سرزمین در عفت، فضیلت و پاک دامنی شهره آفاق بودند به همین دلیل دشمنان به دنبال زدودن ویژگی‌های پاک از دختران ایرانی است.

وی تجلی کرامت حضرت معصومه(س) در دختران ایرانی را درصورتی هویدا دانست که فضیلت، آراستگی و پاک دامنی را سرلوحه زندگی خود قرار دهند و سپس افزود: در میانه دهه کرامت و روز ۸ ذی‌القعده، بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) فرزند ارشد حضرت موسی‌بن جعفر(ع) نامگذاری شده تا جایگاه فرزندان این امام همام در اعتلای عظمت فرهنگی تمدنی ایران بدرخشد که اوج آن‌ها وجود امام هشتم شیعیان علی‌بن موسی الرضا(ع) است.

استوار میمندی پیام دهه کرامت را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: مهم‌ترین پیام دهه کرامت برای آحاد جامعه به‌ویژه نوجوانان و جوانان این است که اگر در مسیر تقوای الهی و بندگی خداوند قرار گرفتند، پروردگار کرامت و بزرگ منشی اعطا می‌کند لذا پیروی از شیطان ذلت و بندگی خدا نهایت عزت را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امروزه جوامع غربی درکی از مفهوم کرامت پیدا نکرده است، گفت: غرب به دنبال تأمین منافع اصحاب قدرت و ثروت است تا بشر را به بردگی بگیرد لذا پوششی از آزادی بر شعار‌ها قرار دادند و به اسم آزادی، پر پرواز انسان را خواهند شکست تا با گناه و زینت‌های شهوات نفسانی به رشد و کمال نرسد.

بنا به گفته این استاد حوزه علمیه، باید بزرگترین درس‌ها را در دهه کرامت بگیریم که اگر توسل به مقام حضرت معصومه(س) پیدا کردیم، شفاعت نصیب ما خواهد شد لذا پیام دهه کرامت این است که برای صاحب کرامت شدن باید از قفس نفسانی خود آزاد شویم.

مدیر مجتمع آموزشی ـ پژوهشی تبلیغ حوزه‌های علمیه در پایان سخنان خود گریزی به کرامات امام هشتم شیعیان زد و اظهار کرد: امام رضا(ع) از خانواده کریمان هستند و ایشان می‌فرمایند کسانی که به زیارت من آمدند را در زمان حسابرسی در اعمال، هنگام از عبور پل صراط و موقع گرفتن نامه اعمال زیارت خواهم کرد.

انتهای پیام
captcha