iqna

دینداری جاهلانه و شک نکردن آسیب و آفت جامعه است
ایت‌الله سیدمصطفی محقق داماد:

دینداری جاهلانه و شک نکردن آسیب و آفت جامعه است

آیت‌الله محقق داماد در واکنش به ابراز نگرانی درباره افزایش دین‌گریزی در جامعه گفت: دین‌گریزی اگر از روی اندیشه باشد، خطری ندارد. اما مشکل اینجاست که هم دینداری و هم دین‌گریزی برخی توام با جهل است. این که کسی به واسطه عملکرد ضعیف چند روحانی کل دین را کنار بگذارد، جاهلانه است.
سانحه در یکی از واحدهای تحقیقاتی وزارت دفاع

سانحه در یکی از واحدهای تحقیقاتی وزارت دفاع

سانحه در یکی از واحدهای تحقیقاتی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منجر به شهادت و مجروح شدن دو نفر از کارکنان این مجموعه شد.
آموزش دینی مستقیم و زیاد راه حل مناسبی نیست
حجت‌الاسلام جزینی:

آموزش دینی مستقیم و زیاد راه حل مناسبی نیست

مراسم افتتاحیه همایش مسئولان جوامع فرهنگی قرآنی عصر شامگاه چهارم خرداد ماه در جمکران برگزار شد، حجت‌الاسلام جزینی در این مراسم گفت: راه مقابله با شبهات، آموزش دینی مستقیم آن هم به مقدار فراوان نیست. چاره کار این است که فرزندانمان را مسلح به موضوعاتی کنیم که وقتی وارد جامعه شوند اثر منفی نگیرند.
معنای حقیقی حمل قرآن، حمل به قلب است
حجت‌الاسلام حاج ابوالقاسم:

معنای حقیقی حمل قرآن، حمل به قلب است

حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی، مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت گفت: حمل قرآن به معنای حقیقی، حمل به قلب است و قرآن تا به اعماق قلب انسان نفوذ نکند و با وجود انسان گره نخورد، انسان از تلاوت و حفظ و قرائت آن لذت نمی‌برد.
اختلاف نظر وهابیت و اهل‌سنت در تکفیر/ گفتمان محمدبن عبدالوهاب خلاف فِرق اسلامی است
روح‌الله حیاتی مقدم تبیین کرد:

اختلاف نظر وهابیت و اهل‌سنت در تکفیر/ گفتمان محمدبن عبدالوهاب خلاف فِرق اسلامی است

حجت‌الاسلام روح‌الله حیاتی مقدم، پژوهشگر فرق اسلامی، گفت: فصل مقوم اندیشه وهابیت مواردی است که در اهل سنت ریشه ندارد؛ وهابیت چیزهایی را خروج از ملت می‌داند که سنی‌ها آن را جزء مستحبات می‌دانند؛ یک مورد هم نداریم که اهل سنت بگوید شیعه، توحید ندارد پس کافر است ولی کتب وهابیون مشحون و پر از این نوع تهمت‌ها است.
امام صادق(ع) در بیان بزرگان اهل سنت

امام صادق(ع) در بیان بزرگان اهل سنت

امام صادق (ع) یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های علوم اسلامی در زمینه‌های گوناگون علمی از جمله فقه، تفسیر، اخلاق، جغرافیا، اقتصاد، علوم فلکی، طب و ریاضیات است که شاگردان او ظرفیت بزرگی در توسعه علوم دینی در سراسر جهان اسلام ایجاد کردند.
مشهورات فقهی قابل بازنگری است/ ممنوعیت ازدواج موقت برای برخی مردان
حجت‌الاسلام هدایت‌نیا:

مشهورات فقهی قابل بازنگری است/ ممنوعیت ازدواج موقت برای برخی مردان

حجت‌الاسلام فرج‌الله هدایت‌نیا با بیان اینکه فقها دِین خود را به دین ادا کرده‌اند، گفت: دانش فقه نباید متوقف شود. یعنی این سخن که اگر حرف جدیدی بزنیم، فقه جدیدی تأسیس می‌شود منطقی نیست. ما با رعایت ادب می‌توانیم در بسیاری از مشهورات فقهی بازنگری کنیم.
مقالات isi دستاوردهای نخبگان ایرانی را در اختیار دیگران قرار می‌دهد
منصور حکیم الهی:

مقالات isi دستاوردهای نخبگان ایرانی را در اختیار دیگران قرار می‌دهد

قائم‌مقام رئیس دانشگاه بین‌المللی اهل بیت(ع) گفت: یکی از مهمترین مراکزی که مورد خطاب رهبر معظم انقلاب در راستای تحقق شعار است، دانشگاه‌هاست و در این رابطه دانشگاه‌ها باید تلاش کنند تا جدای از فعالیت‌های علمی و تولید مقالات به سراغ دانشی بروند که منجر به تولید محصول و اشتغال‌زایی شود.
تلفیق علوم حوزه سنتی با دانش روز، نقش حوزه را اثربخش‌تر می‌کند
وزیر علوم در قم مطرح کرد:

تلفیق علوم حوزه سنتی با دانش روز، نقش حوزه را اثربخش‌تر می‌کند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حرکت و تحول حوزه‌های علمیه از حالت سنتی به حالت سیستمی و تلفیق علوم حوزه سنتی با دانش روز نقش حوزه در جهان را اثربخش‌تر خواهد کرد.
برخی مراکز علمی جهان اسلام، عامل اختلاف هستند
رئیس جامعةالمصطفی العالمیه:

برخی مراکز علمی جهان اسلام، عامل اختلاف هستند

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: همه ما می‌دانیم مراکزی در دنیای اسلام در قالب مراکز علمی حضور دارند که عامل تشدید و تعمیق اختلافات در دنیای اسلام هستند.
کلیات برنامه ارشد پیوسته معارف اسلامی و روابط بین الملل به تصویب رسید

کلیات برنامه ارشد پیوسته معارف اسلامی و روابط بین الملل به تصویب رسید

جلسه ۱۸۴ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی به ریاست غلامعلی حداد عادل روز دوشنبه دوم خرداد در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد.
بررسی قاعده تقدیم مصالح شهری بر مصالح شخصی

بررسی قاعده تقدیم مصالح شهری بر مصالح شخصی

بیست و ششمین شماره فصلنامه علمی پژوهشی «جستارهای فقهی و اصولی» به صاحب‌امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.
آینده‌پژوهی رمز موفقیت در حکمرانی علمی و فناوری
حجت‌الاسلام غلامی تشریح کرد:

آینده‌پژوهی رمز موفقیت در حکمرانی علمی و فناوری

حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی با تاکید بر اینکه نباید تلقی شعاری به عبور از مرزهای علمی داشته باشیم به آئین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی اشاره کرد و گفت: اولا تنوع و تکثر سلایق را به ویژه در عرصه روش نادیده می‌گیرد. ثانیا رویکرد تخصصی آن به علوم به خصوص ساحت چندرشته‌ای ضعیف است و ثالثا استثناها به حد کافی نیست.
حضور جمعی از موکب‌داران عراق در جامعةالمصطفی

حضور جمعی از موکب‌داران عراق در جامعةالمصطفی

جمعی از فعالان فرهنگی و موکب‌داران کشور عراق با حضور در قم از مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) جامعةالمصطفی بازدید کردند.
نهادهای علمی و پژوهشی کشور باید مأموریت‌گرا شوند
 رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور:

نهادهای علمی و پژوهشی کشور باید مأموریت‌گرا شوند

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با تأکید بر اینکه نهادهی علمی و پژوهشی کشور باید مأموریت‌گرا شوند، گفت: مؤسسات پژوهشی، طیف وسیعی هستند و اینکه همه را پژوهشگاه بدانیم، گمراه‌کننده است.
روایت متفاوت حمیدالدین فراهی از انسجام و نظام قرآن
فرهاد شفتی تبیین کرد:

روایت متفاوت حمیدالدین فراهی از انسجام و نظام قرآن

فرهاد شفتی ضمن اشاره به دیدگاه‌های حمیدالدین فراهی، امین احسن اصلاحی و جاوید احمد غامدی گفت: باور به خودکفایی موضوعی قرآن، ترجیح انسجام به نسخ، علاقه به دسته‌بندی مفاهیم و قاعده‌سازی، حداقلی کردن شریعت و جدا کردن شریعت از سنت الهی از ویژگی‌های مکتب فراهی است.
لزوم توجه به تفاوت در قرائت و رسم‌الخط مصاحف قدیمی
در یک نشست علمی مطرح شد

لزوم توجه به تفاوت در قرائت و رسم‌الخط مصاحف قدیمی

در نشست علمی «قرائات قرآن، رسم‌المصحف و نسخه‌های کهن» محمدرضا شهیدی بر حضور طلاب مستعد در رشته علوم و فنون قرائات تأکید کرد. همچنین کریم دولتی استفاده از قرآن در تبلیغ بین‌المللی را لازم دانست و به تبیین چرایی توجه غربی‌ها به نسخه‌های قدیمی از جمله صنعای یک پرداخت.
اثربخشی و تغییر اجتماعی، اساس آیین‌نامه ارتقای اساتید شود
محمدرحیم عیوضی:

اثربخشی و تغییر اجتماعی، اساس آیین‌نامه ارتقای اساتید شود

محمدرحیم عیوضی، استاد دانشگاه شاهد، گفت: در آئین‌نامه ارتقاء باید به مسئولیت اجتماعی استادان و اثربخشی نهاد علم توجه شود، زیرا اگر قواعد نهادی دانشگاه‌ها همین باشد آینده نامطلوب تساعدی را خواهیم داشت.
یادداشت
گفتگو
گزارش