جامعه زمینه‌ساز ظهور چه ویژگی‌هایی دارد
کد خبر: 4135729
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۴
حجت‌الاسلام حدائق تبیین کرد؛

جامعه زمینه‌ساز ظهور چه ویژگی‌هایی دارد

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در تبیین ویژگی‌های جامعه زمینه‌ساز ظهور گفت: برای داشتن چنین جامعه‌ای باید به ویژگی‌های فردی و اجتماعی و جلوه آمادگی ظهور از منظر قرآن کریم توجه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، اول اردیبهشت‌ در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» به تبیین مباحث مهدویت و جامعه زمینه‌ساز پرداخت و گفت: گفتمان مهدویت در دنیای امروز چنان در تمامی عرصه‌ها نفوذ کرده است که حتی خواب شب و روز سیاستمداران را نیز به خود مشغول کرده است.

وی افزود: آمدن یک منجی برای اصلاح جامعه جهانی و اینکه همه درصدد آماده کردن جامعه خویش برای زمانی هستند که ظهور آن منجی فرا رسد و در کنار او و همراه یاور شوند. یکی سودای بازگشت دوباره مسیح و هزاره خوشبختی را در سر می‌پروراند. یکی منتظر تولد ماشیح و حاکمیت جهانی برای نژاد و قوم و خویش(یهود) است ،یکی او را بودای پنجم و دیگری سوشیانت می نامد.

حدائق ادامه داد : اما همگی منتظرند، منتظر آمدن یک منجی برای رفع مشکلات جامعه بشری و تحقق یک عدالت فراگیر در تمام شئونات زندگی بشر و این فصل مشترک همه است که او می آید تا زمین را پر از عدل و داد کند، بعد از آنکه از ظلم و جور پر شده است، اما واقعیت آن است که او نه مسیح دوباره بازگشته است و نه ماشیح و منجی یک قوم و نژاد و نه بودای پنجم و سوشیانت بلکه او مهدی است.

عضو جامعه روحانیت شیراز افزود: همان که هم‌نام رسول خدا محمد مصطفی(ص) است محمد نام است و مهدی لقبش. دوازدهمین امام و جانشین رسول خدا(ص) و فرزند امام حسن عسکری(ع) که در ۱۵ شعبان سال ۲۵۵ هجری قمری از دامان بانوی بزرگوار به نام نرجس خاتون متولد شده حی و یا زنده است.

وی با بیان اینکه سالیان دراز است که منتظر است تا ما بیاییم به معرفتی برسیم که توان تحمل او و عدالتش را داشته باشیم، افزود: ازباب و ما ارسلنا من رسول الا لیطاع باذن الله؛ هیچ رسولی را نفرستادیم مگر آنکه او را به اذن ما اطاعت کنید. اطاعت کنیم و یار همراه او باشیم و تا به آخر، تاب همه مشکلاتی که در سر راه فراگیر کردن عدالت در سراسر جهان وجود دارد را داشته باشیم و با او ثابت قدم بمانیم و چونان یاران جدش علی‌بن ابیطالب(ع) او را در نیمه راه رها نکنیم و او را به خاطر عدالتش به مسلخ نبریم.

مروری بر حکایت تنهایی ائمه

حدائق یادآور شد: حضرت علی(ع) نیز به دلیل شدت عدالتش شهید شد و تأسف‌بارتر آن که به دست همان مسلمانانی سر مبارکش به خون آغشته شد که فریاد یاری او را سر داده بودند و با هیاهو و تهدید به مرگ، او را مجبور به پذیرش خلافت کرده بود و ثابت کردند که جامعه‌ای منتظر نبودند و صرفاً ظلم و اشرافیتی که بعد از 25 سال آن‌ها را به ستوه آورده بود را دستاویز خود برای یاری علی(ع) و اجبار ایشان در پذیرش خلافت کرده بودند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز افزود: حضرت علی(ع) را منجی خود می‌دیدند در رسیدن به رفاه، برای آنکه بخشی از بیت‌المال هم به آن‌ها برسد و از آن اشرافیت، آن‌ها هم بهره‌ ببرند و مشکلات زندگی خود را حل کنند و به رفاه برسند اما نه در حد و اندازه تحقق عدالت فراگیر علی(ع) لذا وقتی که آمد و شمشیر عدالت خود را از نیام برکشید، دیگر او را نه تنها تحمل نکردند بلکه او را تنها گذاشتند؛ او را به مسلخ بردند و در محراب عبادت، فرق مبارکش را با خون سر خضاب کردند.

وی با بیان اینکه بعد از ایشان، امام حسن(ع) مجبور به صلح با معاویه می‌شوند و امام حسین(ع) بعد از 10 سال تلاش، با فدا کردن خود و همه یارانش در کربلا، اسلام را احیا می‌کنند، افزود: امام سجاد(ع) غیبتی 35 ساله را در دوران امامت خویش تجربه می‌کنند و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) خویش تجربه می‌کنند و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با نهضتی علمی، تنها راه را برای تربیت نسلی منتظر آن هم با انتظاری توأم با معرفت و بصیرت، در تربیت شاگردانی دانشمند و فقیه می‌بینند.

حدائق یادآور شد: امام کاظم(ع) در این راه 7 تا 14 سال رنج اسارت را تحمل کردند و از زندانی به زندان دیگر منتقل شدند و امام رضا(ع) در غربت طوس، به شهادت می‌رسند و فرزند جوانشان در 25 سالگی در خانه خود و به دست همسر خویش آن‌گونه غریبانه شربت شهادت می‌نوشند.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) شیراز تصریح کرد: با آنکه امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) لقب عسکریین را می‌گیرند، چنان عرصه بر آنان تنگ می‌شود که امام عسکری(ع) حتی اجازه خروج از منزل خویش را ندارند و به ایشان اجازه رفتن به حج هم نمی‌دهند تا تنها امامی باشند که حج نرفته باشد و فرزند او غیبت را در رحم مادر خود آغاز کند. بگذریم از آن همه خون‌ها که ریخته شد و شیعیانی که به مسلخ رفتند تا فریادشان در هیچ کجا شنیده نشود...

غیبتی که کماکان ادامه دارد

وی با طرح این سؤال که چرا چنین است، افزود: چون که منتظری نیست، یار و همراهی نیست؛ نه آنکه انسانی نیست. انسان‌های بی‌شماری بودند اما منتظر نبودند، منتظری با معرفت، با بصیرت و با تقوا نبودند تا جامعه‌ای منتظر را تربیت کنند تا دوازدهمین امام و آخرین فرمانده الهی مجبور به تحمل غیبتی طولانی نشود. غیبتی که کماکان ادامه دارد.

حدائق افزود: این بدان معنی است که هنوز جامعه ما، جامعه منتظری نیست. هنوز خود آماده نشده است و تا خود آماده نشود، جامعه زمینه‌ساز نخواهد شد و سایه غمناک هجران آن غایب از نظرها، همچنان بر سر ما ادامه خواهند یافت.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس اظهار کرد: در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که چه کنیم که منتظر شویم و جامعه‌ای زمینه‌ساز تربیت کنیم و مهدویت را در تمامی شئونات زندگی فردی و اجتماعی خویش و جامعه خود تبدیل به گفتمانی غالب و تأثیرگذار در معادلات زندگی خود و جامعه خویش کنیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های فرد منتظر و جامعه زمینه‌ساز اظهار کرد: منتظر و زمینه‌ساز بودن، گرچه در لفظ، آسان به زبان جاری می‌شود اما تلاشی بی‌وقفه و مستمر را می‌طلبد. آماده شدن و آماده کردن (زمینه‌سازی)، مقوله‌ای است که قرآن و روایات ما به زیبایی به آن پرداخته‌اند و اکنون اشاره‌ای گذرا به آن خواهیم داشت تا ان‌شاءالله سرلوحه زندگی مهدی‌یاوران و مهدی‌باوران قرار گیرد.

حدائق به بیان جلوه‌های آمادگی جامعه زمینه‌ساز مهدوی در قرآن پرداخت و افزود: قرآن برای تبدیل فرد و جامعه به منتظر واقعی و زمینه‌ساز، دو آمادگی را مورد تأکید قرار می‌دهد. نخست آمادگی نظامی است؛ در سوره انفال آیه 60 به صراحت خداوند به مؤمنین و مسلمانان دستور می‌دهد که « وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ...؛ و هر چه در توان داريد از نيرو و اسبهاى آماده بسيج كنيد تا با اين [تداركات] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] ديگرى را جز ايشان كه شما نمى ‏شناسيدشان و خدا آنان را مى ‏شناسد بترسانيد...».

عضو جامعه روحانیت شیراز بیان کرد: این وظیفه حاکمیت و نیروهای مسلح است که در این عرصه قدم بردارند که به وظیفه خود هم عمل می‌کنند و هم اینک دستاوردهای عظیم نظامی در عرصه توانمندسازی تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته‌ای که در مقابل دشمنان تا دندان مسلح، عرض اندام می‌کند و لرزه بر اندام‌ آن‌ها انداخته است. به روشنی گواه عمل به این فرمان الهی است که باید با قوت هرچه‌ تمام‌تر و با اتکا به توان غیور مردان صنایع دفاع استمرار یابد.

ارتباط حضرت با مهدی‌یاور

وی با طرح این سؤال که ارتباط حضرت با مهدی‌یاور چگونه است، افزود: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» مراد، همان توانمندی جسمانی من و تو است، آنانی که می‌خواهند در مقابل دشمن بایستند، باید مردانی سالم، توانمند، جسور، شجاع و جنگنده باشند زیرا که سلاح، به خودی خود شلیک نمی‌شود و به دشمن حمله‌ور نمی‌شود لذا باید مهدی‌یاوران و مهدی‌باوران توانمند و از تن و بدنی سالم برخوردار باشند که آن هم مستلزم سلامت تغذیه و ورزش است.

حدائق ادامه داد: برای این منظور با مراجعه به طب سنتی و اسلامی، راه را بر بیماری‌ها ببندیم تا نیازمند به طب جدید و درمان نشویم و چنانچه به بیماری مبتلا شدیم، آن‌گاه از محضر طب جدید و درمان آن بهره‌مند شویم. اما ورزش نیز باید در دستور کار ما قرار گیرد و به آن سفارش کنیم، خود مقید به انجام آن باشیم و نسل آینده خود را به آن رهنمون و امکانات و لوازم آن را برای ایشان فراهم آوریم. چنانچه مقتدای ما می‌فرماید برای ورزش جوانان هزینه کنید و همچون ایشان، خود را مقید به آن بدانیم تا جامعه‌ای منتظر، زمینه‌ساز اما سالم و توانمند برای یاری امام زمانمان داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، دومین جلوه آمادگی جامعه‌ساز مهدوی در قرآن را داشتن بصیرت، معرفت و تقوا عنوان کرد و افزود: قرآن کریم می‌فرماید «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأَطِيعُوا وَأَنْفِقُوا خَيْرًا لِأَنْفُسِكُمْ...؛ پس تا مى‏ توانيد از خدا پروا بداريد و بشنويد و فرمان ببريد و مالى براى خودتان [در راه خدا] انفاق كنيد» (آیه 16 سوره تغابن). در این آیه نیز قرآن ما را به داشتن هرچه بیشتر تقوای الهی، داشتن گوش شنوا و اطاعت از ولایت و انفاق در راه خدا سفارش می‌کند که خود، ناشی از علم و معرفت و بصیرت آدمی است زیرا که اول علم، معرفت خدای تبارک و تعالی است و آخر علم نیز واگذاری امر خود به خداست (تقوای الهی) و آنچنان که مولی‌الموحدین علی‌بن ابیطالب(ع) فرمودند بدانید و آگاه باشید که هرگز تحمل این پرچم (پرچم ولایت و سربازی امام زمان(عج)) را نخواهند داشت مگر اهل بصیرت، صبر و آگاهی به مواضع حق.

وی تأکید کرد: جامعه منتظر و زمینه‌ساز ظهور باید بداند که بدون معرفت راه را گم می‌کند، بدون بصیرت، در بزنگاه‌ها خوب تصمیم نمی‌گیرد. باور خوبی نخواهد بود؛ گرچه از خواص هم باشد و بدون تقوا نیز هرگز به مقصد نخواهد رسید، پس نیازمند معرفت و شناخت امام زمان(عج) خود هستیم، بدانیم او کیست؟

حدائق با یادآوری حدیثی از پیامبر(ص) که فرمودند هرکس بمیرد و امام زمان خویش را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است، گفت: اگر بی‌بصیرت هم باشیم در حالی که کوله‌باری از سواد را نیز به همراه داشته باشیم و از خواص جامعه هم باشیم، در هنگام فتنه، جاده صاف‌کن دشمنان خواهیم بود نه پیرو و خواص جامعه هم باشیم، در هنگام فتنه، جاده صاف‌کن دشمنان خواهیم بود نه پیرو و همگام با ولایت؛ آنچنان که رهبر معظم انقلاب درباره عاشورا و کربلا می‌فرمایند اگر خواص اهل حق شیعه در کوفه اشتباه نمی‌کرد، کربلا اتفاق نمی‌افتاد. یعنی آنچه حادثه تلخ کربلا را رقم زده است، محصول اشتباه خواصی است که از قضا، هم اهل حق هستند و هم شیعه، پس یاری امام زمان(عج) نیز بدون بصیرت امکان‌پذیر نیست، لذا جامعه زمینه‌ساز نیز نخواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه تقوای الهی چراغ راهی است که ما را به مقصد می‌رساند و بدون آن، سرگردانانی در این دوران پر از ظلمت و تاریکی بیش نخواهیم بود، گفت: جامعه منتظر باید علاوه بر آمادگی نظامی خود در دو عرصه توانمندی‌های جسمانی و سلاح و داشتن بصیرت، معرفت و تقوای الهی نیز سرآمد روزگار خود و امت اسلام باشد تا بتواند زمینه‌ساز باشد و در هنگامه ظهور، یاوری خوب، مطیع و فرمانبردار برای فرمانده و امام خویش باشد و در نهایت آمادگی، امام زمان(عج) خویش را ملاقات کند و به پیشواز او برود؛ آن هم در حد و اندازه‌ای از آمادگی که لبخند رضایت فرمانده خویش و وجود نازنین مهدی فاطمه(عج) را بر لبان مبارکش مشاهده کند و خود را در جمع یاوران نزدیک و فرماندهان و مسئولان دولت کریمه بیابد و در ساختن دنیایی محکم بر مبنای عدالت و کرامت انسانی، از عهده وظیفه و مأموریت خود، خوب برآید.

انتهای پیام
captcha