ارتباط بین امت اسلامی را تقویت کنیم
کد خبر: 4139280
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۹
آیت‌الله دژکام:‌

ارتباط بین امت اسلامی را تقویت کنیم

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه باید ارتباط بین امت اسلامی را تقویت کنیم، گفت: همه ما اعم از شیعه و سنی در هر جا که باشیم شعب ایرانی هستیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس عصر یکشنبه، 17 اردیبهشت‌ در نشست مدرسه حج خادمان فرهنگی اهل سنت استان‌های فارس و بوشهر که در شهرستان گله‌دار استان فارس برگزار شد،‌ با اشاره به اهداف مدارس حج، آن را ارزشمند توصیف کرد که بعثه مقام معظم رهبری در این زمینه تلاش‌های خوبی انجام داده و می‌دهد.

وی با اشاره به آیه 13 سوره حج اظهار کرد: خداوند متعال در بخشی از این سوره فرمودند «وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا» که در ترجمه امروزی باید «شعب» بگوییم. همه ما ملت ایران هستیم و وقتی به حج می‌رویم در آنجا ایرانی هستیم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه اهل سنت و شیعه همگی در حج شعب ایرانی هستند، افزود: این شعب باید در بین همه امت اسلامی درخشش داشته باشد. وجه درخشش هم در آخر آیه فرموده است که «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ؛ همانا بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شمایند».

امام جمعه شیراز اظهار کرد:‌ مدرسه حج تشکیل می‌شود تا وقتی شعب ایرانی در این مجمع عمومی و بین‌المللی امت اسلامی (حج) مشارکت می‌کند، بگویند ایرانی‌ها اکرمین هستند به خاطر اینکه اتقا هستند لذا باید این حرکت را آغاز کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید ارتباط بین امت اسلامی را تقویت کنیم و رفت و آمد داشته باشیم اما در هر جا که برویم شعب ایرانی هستیم، گفت:‌ هفته گذشته در شیراز همایش هویت ایرانیان برگزار شد که در آن بحث این بود که ایرانی بودن ما به چیست. برخی می‌گویند هر کسی در این سرزمین باشد، ایرانی است که این سرزمین در طول تاریخ بزرگ و کوچک شده است و ملاک این نیست که در کدام مرز سیاسی هستیم بلکه ملاک‌هایی از این عمیق‌تر و دقیق‌تر داریم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه طبق متن شاهنامه فردوسی هر ایرانی 4 ویژگی دارد و اگر این 4 مورد را در مدرسه حج تقویت کنیم، نتیجه چه خواهد شد، افزود: اول خردورزی  است. به نام خداوند جان و خرد که از اول شاهنامه تا آخر بر موضوع خرد و خردورزی ایرانیان بسیار تأکید شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری دومین ویژگی را معنویت عنوان کرد و افزود:‌ در شاهنامه رستم ذره‌ای بی‌اخلاقی انجام داد و فر ایزدی از او گرفته شد لذا اخلاق مهم است. ما ایرانی‌ها باید به خلق خوب و معنویت در حج که موسم اجتماع امت اسلامی است، شناخته شویم.

وی با بیان اینکه سوم دینداری است؛ مدرسه حج می‌گوید اگر یک نفر شافعی مذهب است و مشرف برای زیارت خانه خدا می‌شود از چارچوب فقه شافعی خارج نمی‌شود، افزود: در زمان انجام اعمال حج با گستردگی احکامش باید در چارچوب فقه باشیم.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه دینداری ویژگی ایرانی است و این را از متن شاهنامه ثابت کرده‌ایم که این‌گونه است، گفت: علم دوستی ویژگی چهارم ایرانی‌ها است. پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده است که اگر علم در ثریا باشد، مردانی از سرزمین فارس به آن دست پیدا خواهند کرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تأکید کرد: این ۴ ویژگی ربطی به شیعه و سنی ندارد و برای هر ایرانی است و زمانی که به حج می‌روید شعب ایرانی را عزتمند کنید لذا آبروی شعب ایرانی باید محفوظ بماند و امیدوارم این جهت را در مدرسه حج بیشتر تقویت کنید.

انتهای پیام
captcha