ارتباط بین انسان و خداوند گسستنی نیست
کد خبر: 4148409
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۲
حجت‌الاسلام ملک‌مکان:

ارتباط بین انسان و خداوند گسستنی نیست

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با اشاره به فرصت بی‌نظیر حج برای حج‌گزاران،‌ گفت: حج به ما می‌آموزد که ارتباط بین انسان و خداوند هیچ‌گاه گسستنی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مکان، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارسحجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملک‌مکان، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به آغاز ایام حج تمتع، گفت: حج دارای آثار فراوان فردی، اجتماعی و سیاسی است که فرد با حضور در این مناسک گناهان خود را پاک و با توبه خود را به خداوند متعال نزدیک می‌کند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس در ادامه گفت: حج یک فرصت بی‌نظیر برای حج‌گزار است که در کنار خانه خدا، مضجع شریف پیامبر گرامی اسلام(ص) و قبور ائمه اطهار(ع) به کسب معنویات و جبران فرصت‌های از دست رفته بپردازد. دعای حاجی مستجاب است و در روایات آمده کسی که در مراسم جهانی حج شرکت می‌کند، از دنیا و آخرت بهره‌مند خواهد شد؛ لذا رشد روح معنوی انسان در حج رقم می‌خورد.

ملک‌مکان با اشاره به روایت اهل بیت(ع) درخصوص حج، اظهار کرد: کسی که حج را انجام می‌دهد مثل کسی است که به تازگی از مادر متولد شده بنابراین گناهان او پاک می‌شود. 

این کارشناس علوم دینی با بیان اینکه حج تبادل افکار، ایجاد صمیمیت بین مسلمانان و روشنگری است، گفت: آشنایی با مشکلات دیگر کشور‌های مسلمان در کنار بصیرت‌افزایی هم‌فکری برای مبارزه با کفر، شرک و استکبار از مزایای حج است تا در نهایت اجتماع حج تبدیل به وحدت پیروان دین مبین اسلام برای ایستادن در مقابل دشمنان باشد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با تأکید بر استفاده حجاج ایرانی صاحب‌نظر علمی و تأثیرگذار از فرصت تشرف به حج گفت: حج به ما می‌آموزد که ارتباط بین انسان و خداوند هیچ‌گاه گسستنی نیست و ارتباط انسان با آفریدگار نباید فراموش شود.

وی با اشاره به افرادی که نمی‌توانند به دلیل عدم استطاعت مالی در مراسم حج شرکت کنند، گفت: مشتاقانی که به دلایل مختلف امکان حضور در مناسک حج را ندارند می‌توانند با اقامه نماز دو رکعتی بین نماز مغرب و عشا در 10 شب اول ماه ذی‌الحجه که اعمال آن در مفاتیح‌الجنان ذکر شده در ثواب حجاج شریک بشوند.

ملک‌مکان ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند که نماز جمعه حج فقرا است کسی که نماز جمعه به همراه نماز عصر اقامه می‌کند خداوند متعال ثواب حج عمره قبول شده را به او عطا می‌کند.

بنا به گفته رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس، امسال با توجه به از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، زمینه وحدت و همدلی بین مسلمانان دو کشور می‌تواند با توافقات فراهم شود چراکه هر حاجی در بازگشت به وطن خود پیام‌آور اتحاد، برکات حج و یکپارچگی در برابر دشمنان دین است.

این کارشناس علوم دینی متذکر شد: رعایت فرهنگ و قوانین کشور عربستان به عنوان میزبان مراسم حج بسیار مهم است چراکه اگر زائری مرتکب جرمی و یا خلافی شود به حساب ملیت آن نوشته خواهد شد بنابراین توسط حجاج ایرانی نباید اعمالی که موجب تضعیف مذهب و دین خواهد شد، انجام شود.

وی به حجاج توصیه کرد که در این مدت زمان، وقت گرانبهای خود را صرف خرید و بازار نکنند چراکه حتی نگاه به کعبه و خانه خدا عبادات محسوب می‌شود و همچنین دعا برای ظهور امام زمان(عج) توسط حجاج نکته بسیار مهم بوده و تلاوت قرآن و اعمال مستحبی در کنار واجبات نیز در ایام حج مورد تأکید قرار گرفته است.

ملک‌مکان با اشاره به ولیمه پس از برگشت حجاج گفت: با توجه به مسائل معیشتی و اقتصادی حجاج دچار تجمل‌گرایی و اسراف نشوند و سعی شود در کنار سفره‌های ولیمه افراد نیازمند دعوت شوند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با توجه به تزکیه نفس حجاج در سرزمین وحی، به زائران توصیه کرد: در وقت بازگشت به میهن، در حفظ معنویت کسب شده کوشا باشند و اراده خود را برای مبارزه با نفس و عدم انجام گناهان حفظ کنند تا آغازگر مرحله جدیدی از زندگی پاک باشند.

انتهای پیام
captcha