سلامت حجاج فارس در بازگشت از کشور عربستان پایش می‌شود
کد خبر: 4154417
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۱

سلامت حجاج فارس در بازگشت از کشور عربستان پایش می‌شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پایگاه بهداشت مرزی فرودگاه بین‌المللی شهید آیت‌الله دستغیب (ره) شیراز از نقاط حساس و استراتژیک است که در کنترل سلامت مسافران نقش چشمگیری را ایفا می‌کند که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، همزمان با ورود حجاج، نظام مراقبت سندرمیک بیماری‌های واگیر برای تمامی حجاج اجرا می‌شود.

سلامت حجاج فارس در بازگشت از کشور عربستان پایش می‌شودبه گزارش ایکنا از فارس، عباس رضائیان زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز، 20 تیر در بازدید از خدمات پایگاه بهداشت مرزی که همزمان با ورود نخستین گروه زائران خانه خدا انجام شد، گفت: در دنیای کنونی که بیماری ‌های واگیر از طریق مسافرت و تجارت بین‌المللی می‌تواند گسترش یابد و بحران سلامت در یک کشور می‌تواند معیشت و اقتصاد را در بسیاری از نقاط جهان تحت تاثیر قرار دهد، توجه به مقررات بهداشت بین المللی و پایبندی همه جانبه به آنها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی مقررات بهداشتی بین‌المللی (International Health Regulations) را نوعی ابزار حقوقی بین‌المللی برشمرد که ۱۹۴ کشور جهان از جمله کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت متعهد به اجرای آن هستند.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز هدف از تدوین این مقررات را کمک به جامعه بین‌المللی در پیشگیری و پاسخ به خطرات حاد بهداشت عمومی دانست که دارای امکان گسترش از طریق مرزها و تهدید مردم سراسر جهان است.

رضائیان زاده ادامه داد: در زمان بروز رویدادهایی که می‌تواند یک اورژانس بهداشت عمومی با اهمیت بین المللی محسوب شود، یکی از اقدامات برای واکنش مناسب، اجرای کنترل دقیق مسافران در هنگام ورود و خروج است.

وی ضمن بیان این موضوع که مراسم حج به عنوان یکی از بزرگترین گردهمایی های مردم دنیا از اهمیت بسیاری در حوزه سلامت دارد، گفت: پایگاه بهداشت مرزی فرودگاه بین‌المللی شهید آیت‌الله دستغیب(ره) شیراز از نقاط حساس و استراتژیک است که در کنترل سلامت مسافران نقش چشمگیری را ایفا می کند.

بنابه گفته این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با برنامه ریزی های صورت گرفته، همزمان با ورود حجاج، نظام مراقبت سندرمیک بیماری های واگیر برای تمامی حجاج اجرا می شود و ضمن پایش سلامت اشخاصی که دارای علایمی همچون تب، سرفه و علایم گوارشی هستند با حضور پزشک مستقر در پایگاه بهداشت مرزی فرودگاه، در صورت نیاز برای این افراد نمونه گیری های لازم انجام می شود.

این مقام مسئول از حجاج خانه خدا و خانواده ‌های آنان خواست تا ضمن رعایت نکات پیشگیرانه، در صورت داشتن هرگونه علایم، در اسرع وقت به پزشک خانواده خود مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha