انقلابی‌گری به چیزی جز اصول اسلام نیاز ندارد
کد خبر: 4148178
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
آیت‌الله دژکام:

انقلابی‌گری به چیزی جز اصول اسلام نیاز ندارد

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با اشاره به نقش اصول دین در انقلابی‌گری یک مسلمان، گفت: این ذهنیت پیدا نشود که انقلابی‌گری در انقلاب اسلامی نیاز به چیزی غیر از اسلام دارد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس امروز، 26 خرداد در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی به نقش اصول دین در انقلابی‌گری یک مسلمانی که در انقلاب اسلامی نقش‌آفرینی می‌کند، اشاره کرد و گفت: این ذهنیت برای کسی پیدا نشود که انقلابی‌گری در انقلاب اسلامی نیاز دارد چیزی غیر از اسلام قرض بگیرد.

وی افزود: همین تعالیم دینی ما وقتی دقیق فهمیده شود و به تعبیر امام راحل ناب فهمیده شود، اسلام ناب محمدی(ص) مدنظر ما باشد هم روحیه انقلابی و جهادی را در ما ایجاد می‌کند و هم از انحرافاتی که انقلابیون غیر مسلمان داشته‌اند ما را باز می‌دارد.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: در طول تاریخ معاصر جهان انقلاب‌های متعددی رخ داده است اما آن انقلاب‌ها انحرافاتی داشته است چون عقیده آن‌ها عقیده صحیح اسلامی که نبوده است و عقاید دیگری داشتند که آن عقاید سبب انحراف شده است و طبیعتاً هر چه بیشتر با عقاید خود آشنا شویم و نقش این عقاید را در ارتباط با انقلاب اسلامی و اقدامات انقلابی خود بشناسیم، رفتارهای ما صحیح‌تر و خداپسندانه‌تر می‌شود و در عین حال به اهداف انقلاب نزدیک‌تر می‌شویم.

امام جمعه شیراز بیان کرد: انسان مسلمان انقلابی معاد را باور دارد و قیامت را یقین دارد که وجود دارد و می‌داند هر کاری اینجا انجام دهد، باید روز قیامت پاسخ دهد؛ به همین جهت اقداماتی که اینجا انجام می‌دهد به تعبیر رهبر گرانقدر انقلاب که می‌فرمایند هر وقت مسلمان انقلابی به نقطه‌ای رسید که اگر به دنیا بپردازد آخرت را از دست می‌دهد، دنیا را رها می‌کند و آخرت را انتخاب می‌کند و این چارچوب اقدام انقلابی ماست که به خاطر آبادی دنیا آخرت را خراب نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: دیگران این اشتباه را کردند؛ اگر انقلاب کمونیستی روسیه را بررسی کنیم مشاهده خواهیم کرد که برای آباد کردن دنیای خود چه بر سر خود آوردند و ظاهرا بیست میلیون نفر کشته شدند. این همه کشتار غیر از اینکه در روز قیامت گردن استالین است چه فایده داشته است و نتوانستند دنیای خود را هم آباد کنند.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: در انقلاب فرانسه نیز چنین است و گیوتین را گذاشتند و همه را کشتند به حساب اینکه می‌خواهند دنیای خود را آباد کنند و امروز می‌بینید که رئیس جمهورشان به دریوزگی افتاده است لذا مراقب باشیم که این آخر خط آن‌هاست اما روز قیامت چه جوابی می‌خواهند بدهند؟

نقش معادباوری در انقلاب اسلامی

وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی انقلابی است که اگر مردمش اقدامی می‌کنند، می‌دانند که روز قیامت باید جواب دهند و کاری می‌کنند که خدا راضی باشد که اگر خدا راضی باشد، اگر همه هم با آن مخالفت کنند، چاره‌ای ندارند. همان‌طور که شهید سلیمانی ما را شهید کردند اما عزت، عظمت و نورانیتش جهان را می‌گیرد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه امروز رییس جمهور ما در آمریکای جنوبی است و هر رئیس‌جمهوری به استقبال ایشان می‌آید و در سخنرانی رسمی از شهید سلیمانی تجلیل می‌کند، افزود: کار برای خدا در دنیا جواب دارد و برای آخرت هم جواب دارد. روز قیامت این شهید چه می‌کند و شهدا برای شفاعت کردن حضور دارند و عظمت آن‌ها روز قیامت مشخص می‌شود.

آیت‌الله دژکام با اشاره به آیه ۳۹ سوره مبارک غافر که خداوند از قول یکی انبیا فرمودند «يَا قَوْمِ إِنَّمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا مَتَاعٌ وَ إِنَّ الْآخِرَةَ هِيَ دَارُ الْقَرَارِ؛ ای قوم، این زندگانی (فانی) دنیا متاع ناچیزی بیش نیست و سرای آخرت منزلگاه ابدی (و حیات جاودانی) است»، گفت: این زندگی دنیا متاعی بیشتر نیست. کالایی که انسان می‌خرد و مدتی استفاده می‌کند و عمرش محدود است. دنیا و حیات دنیا متاع است، یک کالایی است که باید بهره‌ای از آن ببریم و بهره‌اش این است که آخرت خود را آباد کنیم. بهره انسان مسلمان انقلابی از این دنیا آن است که آخرت خود را آباد کند.

وی ادامه داد: در ادامه آیه می‌فرماید برادران و خواهران یک زندگی پیش‌رو دارید و آخرت دار قرار است یعنی آنجا ماندگار و جاویدان هستیم.عاقل کسی است که از این زندگی زودگذر می‌گیرد و برای زندگی آخرت و ماندگار می‌فرستد. آخرت دارالقرار است و دنیا دار القرار نیست، اینجا می‌گذاریم و می‌رویم اما برای خدا کار کنیم، هرچه اینجا تلاش کنیم در آخرت مزدش را می‌گیریم.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به در پیش رو بودن سالروز شهادت امام جواد(ع)، حدیثی از آن امام همام را یادآور شد و گفت: امام جواد(ع) به يكي از دوستدارانش چنين نوشت: اما، اين دنياست كه ما نيز از آن بهره‌مند هستيم، ولي هر كه مورد دلخواه او همان دلخواه دوستش باشد و به مسلك و فكر او نزديك شود پس همواره با اوست و آخرت اقامتگاه دايمی است. این دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم امام نهم فرموده است که ما یک جرعه‌ و یک مُشتی به حسب نیاز گاهی از آب این دنیا می‌خوریم که این اشاره به آیه شریفه سوره مبارکه بقره دارد.

آیت‌الله دژکام افزود: بعد امام جواد(ع) فرمود شماهایی که امروز منتظر امام زمان(عج) هستید این دنیا می‌گذرد اما دلتان با چه کسی هست؟ امام جواد(ع) فرمود اگر دلت با آقا هست می‌گویی هر چه امام زمان(عج) دوست دارد شود. اگر این حال را ا دارید همراه امام زمان(عج) هستید. مراقب دل خود باشیم که اگر دلمان همراه با امام زمان(عج) است، باید هرچه ایشان از ما می‌خواهد انجام دهیم و برای خود انتخاب نداریم و انتخاب امام زمان (عج) و آنچه ایشان می‌فرماید مهم است و اگر اینگونه شدید هر جا که امام هست در دنیا و آخرت همراه ایشان هستید.

وصیت‌نامه شهدا، معارف انقلاب اسلامی است

وی ادامه داد: امام جواد(ع) همچنین فرمودند آخرت جای زندگی و ماندن است و اینجا قرار و جای ماندگاری نیست و آخرت قرار است. این باور شهدای ما بوده است. وصیت‌نامه شهدا را بخوانید که معارف انقلاب اسلامی است. این باور در زندگی شهدا آمده و طبق همان زندگی کرده و معلوم است که نتیجه می‌گیرد.

آیت‌الله دژکام همچنین به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت فرمودند اگر کسی صبح که بیدار می‌شود بزرگترین مسئله اش این باشد که دنیا را بگیرد و شب هم برای بقیه دنیا برنامه‌ریزی کند و بزرگترین انگیزه و همتش دنیا، مقام دنیا، مال دنیا و رسیدن به اسم و زرق و برق دنیا باشد، چنین فردی همیشه گدا است. گفت آنان که غنی‌ترند همیشه محتاج‌ترند، چون همه همتش این است که دنبال دنیا باشد و این چنین فردی مشکل از درونش است و بیماری او از دلش است و هر چه گیرش بیاید سیر نمی‌شود. پول دارند ولی از زندگی لذت نمی‌برند و بدبخت هستند چون حس رضایت از زندگی ندارند. چرا چنین هستند؟ امام صادق(ع) می‌فرماید بیمار شده‌اند و چون دنیا را بزرگ‌ترین همت و دغدغه‌شان کرده‌اند و هیچ وقت کارشان جمع و جور نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: در ادامه فرمود اما اگر کسی صبح و شام با این روحیه زندگی ‌کند که آخرت از دنیا مهم‌تر است، این فرد غنی می‌شود. دقت کنید نه اینکه دنیا خراب شود اما آخرت مهم‌تر از دنیا باشد و باید این تعبیر اهل بیت را بفهمیم. بنا نیست دنیا را رها کنیم اما اولویت اول باید آخرت باشد.

وی تأکید کرد: به فکر آخرت بودن برای زندگی دنیا هم مفید است و برای شما غنای نفس و احساس بی‌نیازی از هر چیزی غیر از خدا به وجود می آورد. این باور و ایمان به آخرت است و امیدوارم همه ما از اهل آخرت باشیم و خدا دنیا را مهم‌ترین چیز برای ما قرار ندهد.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز با اشاره به مناسبت‌های پیش‌رو گفت: امروز یادآور شهادت چند شهید گرانقدر و عظیم‌الشأن در تاریخ انقلاب اسلامی است. شهدای موتلفه اسلام که در سال ۱۳۴۴ به دستور رژیم غاصب و ظالم پهلوی به شهادت رسیدند. بزرگمردانی بودند که هر کدام برای اینکه الگوی ما باشند باید درباره‌اش بحث شود. شهیدان بخارایی، امانی، صفار هرندی و...

امام جمعه شیراز با اشاره به وضعیت حجاب امروز در جامعه گفت: در جامعه کسانی هستند که قدر خودشان را نمی‌دانند. خانمی که سربرهنه بیرون می‌آید و قدر خود را ضایع می‌کند و گوهر خود را می‌شکند؛ برخی می‌گویند که دیگران نگاه نکنند. آنکه با تقوا است که نگاه نمی‌کند اما آنکه بی‌تقوا است گرگ است و حیثیتت را لکه‌دار می‌کند و جایگاهت را به زمین می‌زند. از الگوهای جاودانه زن در اسلام که حضور اجتماعی دارد و از حق مسلم خود و فرزندانش دفاع می‌کند اما حجاب و عفتش را می‌پاید، یاد بگیریم. اینها صحنه‌هایی است که باید یادآور خود شویم.

زن مسلمان همیشه در صحنه‌های مختلف حضور دارد

وی گفت: کسانی که می‌گویند زن در ایران و اسلام حضور ندارد، درست نمی‌گویند. زن مسلمان همیشه حضور داشته و همیشه دلگرمی مردان برای خدمت به اسلام و دین بوده است اما با حفظ حیا، حجاب و عفیف خودش. این مسیر را بانوان سربلند کشور ما ادامه خواهند داد و آن‌هایی که غیر از این رفتار می‌کنند خدا هدایتشان کند.

آیت‌الله دژکام در ادامه سخنان خود به در پیش‌رو بودن سالروز تأسیس جهاد سازندگی، سازمان تبلیغات اسلامی و آغاز هفته قوه قضائیه اشاره کرد و افزود: چندین مناسبت دیگر از جمله روز اصناف هم داریم که اصناف در انقلاب اسلامی نقش مهمی داشتند و این را باید یادآور شویم و ان‌شاءالله مثل همیشه اصناف عزیز و سربلند ما در میدان‌های مختلف به میدان کار انقلابی می‌آیند.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه کارهایی در کشور باید با سبک جهادی انجام شود از جمله مردمی‌سازی اقتصاد که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشتند، گفت: اگر می‌خواهیم اقتصادی مقاوم داشته باشیم، طبیعتا باید به گونه‌ای رفتار کنیم که نقش‌آفرینی مردم در اقتصاد بیشتر شود که اگر اقتصاد جنبه دولتی داشته باشد یا قسمت اعظم اقتصاد دولتی باشد دشمن راحت‌تر ضربه می‌زند اما اگر ملت همه درگیر فعالیت اقتصادی هستند دشمن کجا را بزند.

وی با بیان اینکه جهاد سازندگی در خصوص مردمی‌سازی اقتصاد می‌تواند نقش داشته باشد، گفت: دیروز یک نمایشگاه کمیته امداد راه انداخته بود که هفت هزار و صد خانواده در استان فارس به واسطه اینکه فعالیت اقتصادی مفیدی را یاد گرفته بودند بی‌نیاز از کمک‌های کمیته شده بودند. اینها کارهای خوبی است و باید بتوان آن را عمومی کرد لذا هم بسیج سازندگی و هم جهاد کشاورزی در این عرصه می‌توانند به میدان آیند. این کار بد نیست ولی با ۷ هزار و ۱۰۰ خانواده اقتصاد مردمی نشده است درست است سراغ قشر ضعیف رفته‌ایم و کمک دادیم اما اگر بسیج سازندگی و جهاد کشاورزی هم به میدان بیایند، کار بیشتری می‌توان انجام داد.

آیت‌الله دژکام همچنین خواستار همکاری بانک‌ها و سایر نهادها برای این مسئله شد و گفت: باید زنجیره تولید در استان شکل بگیرد و تولیدکنندگان هم بدانند خریدار دارند.رهبر معظم فرمودند دنبال کنید، مردمی کنید تا دشمن نتواند به شما آسیب بزند. وقتی همه تولید کنند دشمن چه غلطی می‌تواند بکند؟ از عرصه کارهای ساده در خانه تا بحث انرژی هسته‌ای، اقدامات خوبی انجام شده است.

الگوی مصرف باید اصلاح شود

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود با یادآوری سخنان رهبر معظم انقلاب که فرمودند الگوی مصرف ما به ویژه در باب انرژی باید اصلاح شود. ما بسیار اسراف می‌کنیم، گفت: وزارت نیرو طرح تشویقی داده است و می‌گوید اگر اینقدر صرفه‌جویی کردید فلان مقدار پول به خانوارها می‌دهد چون تولید آب، برق و گاز خرجش زیاد است. ما مصارف ناجوری داریم.

وی تصریح کرد: بعد از سخنرانی رهبری به اعضای شورای فرهنگ عمومی گفتم با همکاری دستگاه‌های آب، برق و گاز برای صرفه‌جویی در مصرف و جلوگیری از اسراف برنامه‌ای طراحی شود. اینکه چقدر موفق شدند نمی‌دانم اما در اخبار دیدیم که خود وزارت نیرو وارد شده، اقداماتی کرده و پیگیر است ولی مردم هم باید بدانند اسراف حرام است. کار حرام‌ نکنیم و عالمانه فکر کنیم تا مصرف را مدیریت کنیم.

آیت‌الله دژکام گفت: همچنین به مجموعه بنیاد مسکن استان فارس گفتیم خانه‌ای بسازید که مصرف آب، برق و گاز کمتر باشد و به حد استاندارد برسد، برخی از خانه‌ها ساخت و سازش سبب مصرف زیاد می‌شود و به من قول دادند که این اقدام را انجام دهند تا دیگران هم یاد بگیرند ولی هفتاد هزار خانه می‌خواهیم در استان بسازیم یا یک میلیون در سطح کشور بسازیم اگر همین یک میلیون خانه مهندسین م و سازمان نظام مهندسی کشور کاری کنند که مصرف آب، برق و گاز این خانه‌ها کمتر شود و استاندارد باشد و از اسراف جلوگیری شود، مناسب است. برخی از این‌ها مهندسی می‌خواهد و صرفا مدیریت مصرف در خانوارها نیست.

وی افزود: اینکه برای گرم کردن یک خانه ۴ بخاری لازم باشد بد است و این مشکل از نظام مهندسی است و باید همفکری شود. اگر وزارت مسکن روی این مسئله کار کند بیشتر موفق می‌شویم اما خودمان هم یادمان نرود که اسراف حرام است و به بهانه اینکه آن‌ها فکری نکردند نمی‌توانیم تکلیف را از خود ساقط کنیم و ما مکلف هستیم کمتر مصرف کنیم و امیدوارم در این ایام گرم تابستان کسی مبتلا به بی آبی و بی برقی نشود.

انتهای پیام
captcha