معادباوری در مکتب امام خمینی(ره) چگونه است
کد خبر: 4145398
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳

معادباوری در مکتب امام خمینی(ره) چگونه است

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه معادباوری یکی از معارف مهم در انقلاب اسلامی است، به تبیین مباحث معادباوری در مکتب امام خمینی(ره) پرداخت.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 12 خردادماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: معادباوری یکی از معارف مهم در انقلاب اسلامی است.

وی به تبیین مباحث معادباوری در مکتب امام خمینی(ره) پرداخت و افزود: شاید امام راحل را محدود کرده باشیم که 4 روز در این زندگی عالم جلودار بوده است اما ایشان فراتر از این جلودار حرکت اسلامی شد برای سفری که به عالم دیگر در پیش داریم.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: در تمدن رقیب ما و در اروپا و آمریکا پرسش بزرگ امروز این است که از لحظه مرگ به بعد چه می‌شود؟ یکی از فیلسوفان مشهور انگلیسی در دو دهه قبل کتابی به نام «مواجهه با مرگ» نوشت که رودرروی مرگ بایستیم، چه می‌شود؟ گیجی تمدن اروپایی و سبک زندگی اروپایی را این فیلسوف انگلیسی به نام برایان مگی به وضوح بیان کرده است. گاهی اوقات چیزی را داریم نمی‌فهمیم که نعمت است، مگر اینکه کسی را ببینیم که آن نعمت را ندارد و بیشتر نعمت‌ها این‌گونه هستند. چشم و دست و پای سالم داریم و قدر نمی‌دانیم. باورهایی داریم که قدرش را نمی‌دانیم.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه باید زندگی اروپایی‌ها را دقیق مطالعه کنیم و به ۴ عکس یا ۴ کافه تریا و بار و خوش گذرانی‌های آن طرف بسنده نکنیم، دقیق شویم که در زندگی آن‌ها چه خبر است، افزود: نسبت به مرگ با یک سردرگمی و حیرانی مواجه هستند اما در مقابل آن پیرو قرآن و اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بودن چه برکاتی برای ما دارد. در این صورت باید دنباله‌رو مراجعی مثل حضرت امام بودن را قدر بدانیم که نعمت است اما از آن غافل هستیم.

وی تصریح کرد: برای اینکه موضوع را دقیق‌تر متوجه شویم جمله آخر وصیت‌نامه امام را مرور می‌کنیم که در پایان وصیت‌نامه که رهبر عظیم الشان ما بعد از رحلت امام آن را خواندند به عنوان یک پیرو مکتب اهل بیت(ع) می‌فرماید با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص و به سوی جایگاه ابدی سفر می‌کنم. این مواجهه رهبر ما با مرگ است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه اروپایی‌ها داغان هستند و این داغان شدن اروپا و آمریکا گرچه در تمدن جدید آن‌ها بسیار زیاد است اما عقبه دارد، افزود: خدای متعال در آیه ششم سوره مبارکه جمعه به یهودی‌ها می‌‌فرماید «إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ؛ اگر راست می‌گویید که با خدا دوست هستید مرگ را برای خود بخواهید» و در آیه بعد می‌فرماید «وَلَا يَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ؛ هیچ وقت این کافرها مرگ را برای خود لحظه راحتی فرض نمی‌کنند چون می‌دانند اول بدبختی آن‌ها است». کسی مرگ را برای خود سخت نمی‌بیند که می‌داند اول راحتی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: این دنیا هرچه سختی دارد تمام می‌شود، امام ما تبعید و زندان کشید و رنج برد در مبارزه 15 ساله‌ای که قبل از پیروزی انقلاب درگیر بود اما می‌دانست کار برای خدا ضرر ندارد و آخر این‌گونه می شود که وقتی می‌رود دل او آرام است.

واکنش تمدن غرب نسبت به مرگ

وی بیان کرد: دشمنان ما، تمدن رقیب اروپایی و آمریکایی از مرگ هراس دارند و می‌خواهند این بیماری را در ما سرایت دهند، می‌دانند لشگری که از مرگ‌ نمی‌ترسد و مرگ را شهادت می‌داند آن‌ها را زمین می‌زند و می‌خواهند ترس از مرگ را بین ما رواج دهند. اما چه کنیم که این ترس از بین برود؟ امام یک حدیث در کتاب شریف ۴۰ حدیث خود در این مورد ذکر کردند و شرح دادند؛ این حدیث را که امام امت از لسان مبارک امام به حق ناطق جعفر ابن محمد صادق(ع) برای ما نقل کرده است را بیان می‌کنم تا بدانید در انقلاب اسلامی از بنیانگذار انقلاب اسلامی هم چگونه زیستن و هم چگونه مردن را یاد گرفته‌ایم و وقتی چگونه مردن را فهمیدیم دیگر در این دنیا هیچ غمی نخواهیم داشت.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: در حدیث آمده است که مردی نزد ابوذر غفاری آمد و گفت ابوذر چرا ما از مرگ بدمان می‌آید؟ ابوذر شاگرد علی(ع) است. ابوذر در جواب آن فرد گفت علتش این است که شما دنیا را آباد کردید و آخرت خود را خراب؛ اگر می‌خواهید از مرگ بدتان نیاید باید آخرت خود را آباد کنید.

وی با بیان اینکه ابوذر مثل مردم معمولی زندگی می‌کرد و زیادیش را به فقرا می داد و خانه آخرت خود را آباد می‌کرد، افزود: این مرد دوباره از ابوذر پرسید اگر ما بمیریم چطور بر خدای متعال وارد می‌شویم؟ جناب ابوذر فرمود اگر نیکوکار باشید مردن مثل این است که به سفر دور و درازی رفته‌ای و حال به نزد خانواده خود برمی‌گردی. وقتی وارد می‌شود انسان بر خدای متعال در آن عالم به جای خوب وارد می‌شود و از او استقبال می‌شود و احترامش می‌کنند اما آدمی که پرونده اش سیاه است زمان مرگ مثل زندانی فراری است که دستگیر شده است و دوباره او را به زندان برمی‌گردانند. اختیار با خودتان است، کار خوب در پرونده بنویسید که وقتی می‌روید خوش باشید و کار بد مثل زندانی فراری است که دستگیر می‌شود.

نمایند ولی فقیه در استان فارس تأکید کرد: امام راحل کسی بود که می‌گفتند کوچکترین مسئله از ایشان فوت نمی‌شود و چه دقتی در عمل به کتاب خدا داشت.اینجور کسی چرا وقتی می‌رود دلش آرام نباشد و ضمیرش امیدوار نباشد؟ راه بر من و شما باز است و چه کسی جلوی ما را گرفته که کار خوب انجام ندهیم؟ غیر از اینکه خودمان کوتاهی می‌کنیم.

درس انقلاب اسلامی قبل از همه دروس فرابگیریم

وی تصریح کرد: درس ما قبل از هر درس دیگری که در انقلاب اسلامی می‌خواهیم بیاموزیم باید درس معارف انقلاب باشد وگرنه خیلی‌ها شعار انقلابی دادند اما تکرارکننده حرف کمونیسم‌ها بودند چون معارف انقلاب اسلامی را نمی فهمیدند، شعارهای انقلابی محکم‌تری می‌دادند اما نوکری صدام کردند چون معارف انقلاب اسلامی را نمی‌فهمیدند.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه معارف انقلاب اسلامی را یاد بگیریم که یکی از پایه‌های انقلاب اسلامی معادباوری است، افزود: امام بنیانگذار این نظام قیامت و حساب و کتاب را قبول داشت و هر کاری می‌کرد حساب آخرت را می‌کرد نه حساب دنیا را و اگر می‌خواهیم راه امام ادامه داشته باشد باید اینگونه باشیم. برخی‌ها خیلی از مسیر اصلی دور افتاده‌اند. برگردیم باورهای دینی خود را یاد بگیریم تا نهایتاً به اهدافی که لازم است برسیم.

وی در ادامه سخنان خود ضمن توصیه مجدد به رعایت تقوای الهی به در پیش رو بودن سالروز ارتحال امام خمینی(ره) اشاره رکد و گفت: انقلاب و تاسیس نظام اسلامی نتیجه تفکرات، اعتقادات، ایمان و باور امام بود و باید این ایمان و باور را تقویت کنیم تا بتوانیم ادامه‌دهنده راه امام باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: از نقاط بسیار درخشان حرکت ملت و خبرگان ملت پس از رحلت امام تعیین جانشین شایسته برای حضرت امام بود که باید یادمان باشد یک کار خداپسندانه و با الهام الهی بود. کسانی که در آن مجلس خبرگان بودند خودشان گفتند که ذهنیت‌های دیگری مطرح می‌شد اما گویی دست قدرت الهی در دل‌های این‌ جمعیت تصرف کرد و همه به انتخابی مناسب و شایسته رسیدند و آن انتخاب جانشین برحق و نایب برحق امام زمان(عج) حضرت امام خامنه‌ای بود که با علمیت، درایت، قدرت و شجاعت مسیر انقلاب اسلامی را از دل طوفان‌های سهمگین به سمت صراط نجات بیرون آورده و از همه گردنه‌های سخت عبور داده است که خدا را به‌خاطر وجود این مرد بزرگ شکرگزاریم.

چرا 15 خرداد را باید گرامی داشت

وی با بیان اینکه روز دوشنبه، ۱۵ خرداد سالروز شهادت شهدای پانزدهم خرداد و قیام بزرگ ۱۵ خرداد است، افزود: دستگاه شاه به این روز می‌گفت حرکت عقیم ارتجاع سیاه؛ می‌گفتند همه را خفه‌ کردیم و حرف تمام شد. یک نکته را همیشه در ذهن داشته باشید و به جوانان یاد دهید که حق ولو او را بکوبند پیروز است و باطل هر چند که ۴ روز جولان دهد نابود است. خدای متعال در آیه 81 سوره اسرا می‌فرماید «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا». باطل ماندنی نیست ولو ۴ روز جولان دهد.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: در ۱۵ خرداد مردان مردی آمدند و یا حسین(ع) گفتند و کار انقلاب را جلو بردند. این نهضت از روز اول که شروع شده حسینی بوده است. ظلم و بیدادگری را مورد حمله قرار دادند، زمینه را برای تبعیت از حق، قرآن و اهل بیت(ع) در دنیا فراهم کرده است.

وی با یادآوری اینکه امام راحل فرمود ۱۵ خرداد را برای همیشه عزا اعلام می‌کنم و یک عاشورایی است در انقلاب ما که سینه‌زن‌های امام حسین(ع) شهید شدند، گفت: ۱۵ خرداد روز شهادت سینه‌زن‌های امام‌ حسین(ع) است، همین هیئتی‌ها و بچه‌های چاله میدان تهران که برخی‌ روشنفکرها و کسانی که افکارشان با دین سازگار نیست وقتی عظمت این هیئتی‌ها را می‌خواهی یادآور شوی به طرز عجیبی برخورد می‌کنند، دین از وسط چاله میدان مرد بیرون می‌آورد و پای دین نگه می‌دارد و تا آستانه شهادت می‌برد. ۱۵ خرداد هم‌ مثل ۱۴ خرداد باید گرامی بداریم چون آن‌ها اول پای نهضت امام ایستادند و ما در ادامه دنباله‌روی کردیم.

امام جمعه شیراز همچنین گفت: این انقلابی که این همه زیر و بالا داشته و خون برایش داده شده تا به اینجا رسیده است، تلاش و مجاهدت می‌خواهد تا ادامه پیدا کند و این تلاش در تبعیت از ولایت معنا پیدا می‌کند. البته هر حرکتی را نمی‌توان مجاهدت ‌گفت ولو به ظاهر کار ارزشی انجام می‌دهد اما باید بیینیم آیا همراه با ولایت است؟ جهت‌گیری، جهت‌گیری ولایی است یا خیر؟ نهروانی‌ها ادعای مقدس مآبی داشتند و یادمان نرود تجربه طولانی شیعه را همیشه جلو چشم خود نگه داریم. نهروانی‌ها روز اول به بهانه احترام به قرآن مقابل علی(ع) ایستادند و گفتند معاویه قرآن به نیزه کرده و چرا می‌جنگی و بعد که قضیه حکمیت پیش آمد گفتند چرا چنین کردی؟ مقدس‌های نفهم؛ کم ضربه نخورده‌ایم از نادان‌های مقدس مآب؛ از جهت‌گیری که رهبر تعیین می‌کند خود را مقدس‌تر و فراتر می‌دانند و خیلی اشتباه می‌کنند و نمی‌دانند که چه لطمه‌ای به اسلام می‌زنند.

وی با یادآوری اینکه امام راحل فرمود اگر این دفعه اسلام سیلی بخورد قرن‌‌ها خواهد گذشت تا دوباره سرپا شود، تأکید کرد: ما باید بیدار باشیم، همراه با ولی امر نه جلو می‌زنیم نه عقب می‌افتیم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه رهبر معظم برای هر سال شعاری تعیین می‌کند و اولویتی مشخص می‌کند، آغاز سال هم پیامی دارد و مسیری را مشخص می‌کند که این کار باید انجام شود، گفت: دولت باید حواسش باشد همان‌که رهبر می‌گوید و ملت هم‌ حواسش باشد که همان که رهبر می‌خواهد. دنیا می‌خواهید از این مرد اطاعت کنید، آخرت هم می‌خواهید از این مرد اطاعت کنید.

انتقاد از عملکرد مدیران در تحقق شعار سال

وی با یادآوری نامگذاری سال به نام مهار تورم و رشد تولید از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: یکی از عادات بد مدیران این است که آخر سال به فکر شعار سال می‌افتند، اول سال باید به فکر باشید. کارها و روزمرگی خود را در طول سال کردند و آخر سال می‌گویند شعار سال چه شد؟ شعار سال را اول سال باید یه کاری کنند. برای مهار تورم باید مطالعه و فکر کنیم و مطالبه داشته باشیم و مدیران هم ‌جواب دهند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه علی‌رغم اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند به حاشیه مشغول نشوید، برخی از انقلابی‌ها متأسفانه درگیر حاشیه هستند، گفت: هر چه می‌گویم مسئله اصلی را دنبال کنید. این چه دیانتی است که به خرج می‌دهید که شعار اصلی و جهت‌دهی اصلی را کنار می‌گذارید و مشغول حواشی می‌شوید که نه به درد دنیا و نه آخرت می‌خورد. از جوانان بیشتر توقع می‌شد و یکی دوبار هم اسم بردم ولی اطلاعیه دادن فقط برای حواشی است، رهبری فرمود به متن بپردازید.

وی اظهار کرد: اکنون نظام و کشور درگیر این مسئله سنگین است که فرمودند اگر رشد اقتصادی ۸ درصد محقق نشود نمی‌توان جواب مردم را داد، چندنفر از جوانان که مدعی انقلابی‌گری هستند مطالعه کردند و مقاله نوشتند و حرف زدند؟ اما برای مسائل دیگر و حاشیه‌های خودساخته برخی از جریانات چه می‌کنند؟ باورمان باشد اگر مسیر خلاف ولایت برویم هم در دنیا و هم در آخرت ضرر می‌کنیم.

امام جمعه شیراز گفت: یکی از نگرانی‌هایی که امروز وجود دارد البته نمی‌گوییم قطعا اینگونه است اما نگرانی ‌است؛ در برخی از سفرهای مسئولان از بانک‌ها انگار استقراضی است که استقراض از بیگانه را رهبری سؤال و مطالبه دارند. این همه پول سرگردان در کشور را مدیریت نمی‌کنید و همه را در دلالی می‌برید و تورم را افزایش می‌دهید بعد ۷ الی 8 میلیارد پول دیگر بیاوریم یعنی چه؟ بررسی کنند. اول نقش هرکدام در مهار تورم را بررسی کنند، اگر مسیرش مهار تورم است که کار می‌کنند اما اگر پول در دست مردم بیاوریم ولی تورم را افزایش دهند و اسمش هم خدمت بگذارند، اشتباه است. صندوق بین‌المللی خلق پول کرده است، خلق پول یعنی پولی که نیست. این‌ها باید بررسی شود. تخصص اقتصاد دارند تا دقیق و کارشناسانه این مسائل را حل کنند اما این‌نگرانی وجود دارد. پول دوباره در این بانک‌هایی بیاید که مسئولان اعلام کردند که ۱۶۴ هزار میلیارد وام دادند به کارمندان خودشان اما نصف آن را برای مسکن به مردم وام دادند و این باید کنترل شود و مهار تورم یعنی همین.

وی از جوانان و اساتید و افراد دارای فضیلت و سواد خواست تا روی این موضوعات مطالعه کنند و اینگونه نباشد که کار انجام شود بعد که تمام شد، تازه مطلع شوند و سپس افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند اقتصاد باید مردمی باشد و یکی از جهات مردمی شدن این است که مدیریت جریان‌های اقتصادی به دست آدم‌های با فضیلت و مطالعه کرده باشد و نتوانند هر ساعت تابش دهند.

آیت‌الله دژکام با اشاره به مسئله تاب‌آوری اقتصاد، گفت: یکی از نشانه‌های اقتصاد مقاومتی همین است که کسی نتواند از خارج یا داخل کشور موج بیندازد و  مردم را به دردسر بیندازد و روی این موضوعات باید کار کنیم و مجاهدت می‌طلبد و رهبری هم فرموده این جهاد است و این مجاهدت را امید است که بیش از پیش شاهد باشیم و موفق برای تحقق بخشیدن به اهدافی که رهبر معظم تعیین می‌کنند.

انتهای پیام
captcha