علت طولانی شدن غیبت امام زمان(عج) چیست
کد خبر: 4045943
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۹

علت طولانی شدن غیبت امام زمان(عج) چیست

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه یکی از سؤالاتی که همواره در بحث مهدویت مطرح می‌شود، این است که علت طولانی شدن غیبت امام زمان(عج) چیست، به بیان نکاتی در پاسخ به این سئوال پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 12 فروردین در سلسله سخنرانی‌های خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» گفت: یکی از سؤالاتی که همواره در بحث مهدویت مطرح می‌شود، این است که علت طولانی شدن غیبت امام زمان(عج) چیست. چرا این غیبت، این همه طولانی شده و زمان به خودش اختصاص داده است و چه کنیم که این عمرِ طولانیِ غیبت را کاهش بدهیم و اسباب ظهور را فراهم کنیم؟

وی افزود: در بحث علت طولانی شدنِ غیبت، یک علت مهم، در طولانی شدن غیبت، عدمِ آمادگی و استعدادِ عمومی مردم است. جامعه باید به این ضریب آمادگی خودش را برساند و علت این طولانی شدن غیبت همین است که آن نصاب آمادگی که باید برای مردم رقم بخورد، متأسفانه ایجاد نشده است و ما از همین امر استفاده می‌کنیم که هنوز آن ظرفیت پذیرش ولیّ خدا در انسان‌ها ایجاد نشده است.

حدائق به بیان نکته‌ای برای تبیین بهتر این مطلب پرداخت و افزود: ما در عالم اقتصاد، قانونی به نام عرضه و تقاضا داریم. اگر این‌ها هر دو، رعایت شود و تناسب این‌ها به هم نخورد، اقتصاد، اقتصادِ موفقی است. اگر عرضه‌ کالا متناسب با تقاضای جامعه باشد؛ نه تولیدکننده زیان می‌بیند و نه مصرف‌کننده آسیب می‌بیند اما اگر عرضه بود و تقاضا نبود، این‌جا تولیدکننده ضرر می‌کند و زیان می‌بیند. اگر برعکس، تقاضا بود و عرضه نبود، مصرف‌کننده ضرر می‌بیند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: مردم متقاضی جنس و کالایی هستند که این کالا در جامعه توزیع نمی‌شود نتیجه‌اش می‌شود تورّم. این افزایش سریع و بی‌سابقه‌ اجناس و نرخ‌ها یعنی نرخ‌ها سرسام آور می‌رود بالا؛ چرا؟ چون تقاضا زیاد است و عرضه، متناسب با تقاضا نیست و اگر عرضه بود و تقاضا نبود، می‌شود رکود اقتصادی. اقتصادی بیمار که تولیدکننده‌ها آسیبِ جدی خواهند دید. جنس‌های این‌ها و تولیدات این‌ها در انبارها و کارخانه‌ها می‌ماند و کسی استقبال نمی‌کند.

وی اضافه کرد: در نگاه کلی در جامعه‌ بشری، در بحث تربیت، می‌بینیم از شروع عالم، خداوند عالم را با آدم عرضه کرده است یعنی عرضه از ناحیه‌ خداوند اتفاق افتاده است؛ اولین انسانی که متولد می‌شود و نماینده‌ خداست، حضرت آدم است؛ شروع عالم با عرضه‌ الهی آغاز می‌شود اما در طول تاریخ بشریت وقتی تاریخ را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم در نوعِ زمان‌های مختلف، مردم متقاضی واقعی برای این تقاضا نبوده‌اند.

حدائق افزود: البته این‌ها هم علت‌هایی داشته است؛ یک بخش آن هواپرستی‌ها و رفاه‌طلبی‌های مردم بوده است؛ یک بخشی از آن تبلیغات سوء دشمنان سوء فضیلت و دشمنان انبیاء و دشمنان ائمه و تبلیغات بر علیه اولیاء بوده است. تبلیغات از یک طرف و رفاه‌طلبی و شهوت‌طلبی و خودخواهی‌ها از طرف دیگر و حکومت‌های ظالم و قدرت‌های غاصب هم در این‌جا نقش داشتند و مانع می‌شدند.

عضو جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه این‌ها سبب می‌شد که بالأخره، مردم آن تقاضای واقعی را از این عرضه‌ الهی نداشته باشند، گفت: یکصد و بیست و چهار هزار پیغمبر و یازده امام آمدند اما در تاریخ می‌بینیم عرضه اتفاق افتاد و تقاضا، یا نبود و یا به حدّ مطلوب نبود.

وی یادآور شد: پیامبر(ص) در مکه که زادگاه مبارک حضرت است، ناگزیر می‌شود از شهرِ خود، شبانه و مخفیانه هجرت کند. تقاضا نیست! عرضه هست، پیغمبر وجود دارد اما تقاضا نیست. در 10 سالی که پیامبر(ص) در مکه بودند و جنگ‌های فراوانی بر پیغمبر تحمل شد که همه‌ این‌ها بیانگر همان عدم پذیرش و تقاضا بود که حکومت‌ها، قبائل، افراد مستکبر، ظالم و گنهکار، این‌ها مانع می‌شدند.

حدائق تصریح کرد: در دوران علی بن ابیطالب، امیرالمؤمنین علی (ع) همچنین در دورانِ امام مجتبی(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع)، و واقعه‌ عاشورا مشاهده می‌کنیم امام حسین(ع) با بیش از صد و چند نفر از یاران خود به شهادت می‌رسد و حال این‌که عالم اسلام، به آن گستردگی، بالأخره متقاضیِ این مطلب نبود. امام آمد برای یاریِ بشریت در صحنه حضور پیدا کرد و در زمان‌های بعد و دوران‌های ائمه، این وضعیت ادامه داشت تا زمانِ امام عسکری(ع).

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس اظهار کرد: یک حجّت باقی مانده است؛ عرضه‌ الهی است که این عرضه را خداوند آن‌قدر در پس‌ پرده‌ غیبت نگه خواهد داشت تا بشریت به تقاضای مطلوب برسد.

وی با تأکید بر اینکه امام زمان(عج) برای یک قوم و برای یک جمعیت و برای یک منطقه نمی‌خواهند تشریف بیاورند، گفت: امام زمان می‌خواهد بیاید «یَملَأُ الله الأرض قِسطاً وَ عَدلاً» (سلیم بن قیس، صفحه 429) رقم بخورد؛ «أَنَّ الأرضَ یَرِثُهَا عِبادِیَ الصّالِحون» (آیه 105 سوره انبیا) اتفاق بیفتد. این امام زمان(عج)، نمی‌آید تا بشریت به آمادگی برسند؛ اروپا، آمریکا، آفریقا، ایران، همه‌ انسان‌ها بخواهند که یک انسانِ عدالت‌گستری بیاید و آن‌ها را از ظلم و جور نجات بدهد. بعضاً‌ هم شاید، با نامِ امام زمان(عج) هم آشنا نیستند اما به دنبال عدالت باشند.

انتهای پیام
captcha