مهم‌ترین وظیفه منتظران در عصر انتظار چیست
کد خبر: 4067753
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۲

مهم‌ترین وظیفه منتظران در عصر انتظار چیست

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، مهم‌ترین وظیفه عمومی مردم را در عصر انتظار که در روایات اسلامی هم به آن تأکید شده است، شناخت امام زمان(عج) برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، بامداد امروز، 10 تیرماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» با طرح این سؤال که مهم‌ترین وظیفه همگانی در دوران انتظار ظهور منجی چیست، گفت: مهم‌ترین وظیفه عمومی مردم در عصر انتظار  که در روایات ما به آن تأکید شده است شناخت امام زمان(عج) است.

وی با بیان اینکه این امر، مختص دوران امام زمان(عج) نیست و در هر دوره و زمانی مردم موظف هستند که امام خود را بشناسند، افزود: این شناخت، تأثیر بسیاری در پویایی جامعه دارد. به گواهی تاریخ، هر زمان که مردم امام و رهبر الهی را نشناختند آسیب‌های سنگینی را متحمل شده‌اند.

حدائق تأکید کرد: کسی که امام خود را شناخته باشد هر مقدار هم که غیبت طولانی شود به وظایف خودش عمل می‌کند و اگر ظهور واقع شود او آماده است اما ظهور یا غیبت امام در روحیه و اعتقاد او خللی ایجاد نمی‌کند. در زمان دیگر معصومین(ع) هم کسانی امام زمان خود را شناخته بودند که در کنار امام زندگی نمی‌کردند و در بلاد و شهرهای دیگر بودند. آن‌ها  با وجود آنکه از نزدیک با امام مأنوس نبودند اما بر ولایت ایشان پایدار بودند. بعضی هم در کنار امام زندگی می‌کردند ولی از معرفت امام بهره‌ای نبرده بودند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در زمان رسول خدا(ص)، ابولهب که عموی پیغمبر و ساکن مکه است پیامبر(ص) را نشناخته و لحظه‌ای از عداوت با ایشان دست نکشید و عاقبتی شوم برای خود رقم زد. در مقابل اویس قرنی یک چوپان یمنی است که به عشق دیدار پیامبر از یمن به مدینه آمد اما موفق به دیدار ایشان نشد ولی پیامبر از این جوان بامعرفت، تجلیل شایانی می‌کنند. از این‌رو باید گفت مهم‌تر از دیدن امام عصر، شناخت ایشان است.

منتظران واقعی مؤمنان حقیقی هستند

حدائق در ادامه سخنان خود با یادآوری اینکه منتظران واقعی مؤمنان حقیقی هستند، به تبیین معنای مؤمن پرداخت و گفت: پیامبر(ص) فرمود: برای این واژه چند تا وجه در روایات ذکر شده، یکی از آن‌ها این است: «لِإیمانهِ النّاس عَلی اَنْفُسِهِمْ وَ امْوالِهِمْ» چون جان مردم و مال مردم، از این فرد، در امان است. اگر اموال مردم، نفوس مردم، از ناحیه‌ شما آسیب نمی‌بیند، مؤمن هستید.

عضو جامعه روحانیت شیراز ادامه داد: آن کسی که از زبانش هراس دارند؛ از قلمش هراس دارند؛ از قدمش، از موقعیتش می‌ترسند و می‌گویند حرف نزن که برایت بد تمام می‌شود، این شخص باید یک تجدیدنظری در اسلامش کند لذا اگر جان، مال و ناموس از ما زیان نمی‌بیند، ما مؤمنیم.

وی با بیان اینکه بازتاب این حدیث در جامعه، یک جامعه آرام یافته موفق ممتاز خواهد بود، گفت: در این صورت مردم درصدد تضییع حقوق یکدیگر نیستند؛ ناموسِ دیگری را، ناموس خود می‌بیند؛ مالِ دیگری را، مالِ خود می‌بیند؛ جوانِ دیگری را، جوانِ خود می‌بیند؛ نگاهش به جامعه، متفاوت با نگاهش به خانواده نیست. جامعه را هم یک خانواده‌ بزرگ‌تر می‌بیند.

حدائق در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آسیب‌های جامعه امروزی، گفت: یکی از علت‌هایی که کارِ خوب در جامعه رشد نمی‌کند، این است که قدرشناسی درست اتفاق نمی‌افتد. بعضی از مردم عادت کرده‌اند خطا را توبیخ می‌کنند و انجام وظیفه‌ درست را تجلیل نمی‌کنند. این بد است.

مسئول حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) با بیان اینکه اگر از کار خوب تجلیل نکنیم، رنگ و روی خودش را پیدا نمی‌کند، تأکید کرد: ما وظیفه داریم در برابر وظیفه‌شناسی دیگران تجلیل کنیم. اگر پول نداریم، زبان که داریم حداقل با زبان تشکر کنیم. آن کسی که به وظیفه‌اش خوب عمل می‌کند، باید از او سپاسگزار باشیم.

وی در پایان یادآور شد: خداوند می‌فرماید «وَ مَنْ شَکَرَ فَإِنَّما یَشْکُرُ لِنَفْسِه». اگر شکرگزاری کردید، برای خودتان است. فکر نکنید که اگر شکر خدا کرده‌ای، به خدا خدمت کرده‌ای لذا باید این مسئله را به خصوص در سبک زندگی مهدوی مدنظر قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha