از جهاد مجازی تا همکاری با مدافعان سلامت/ مؤسسات معطل بودجه‌های دولتی نمانند
کد خبر: 4005315
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
مؤسسات قرآنی فارس؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها/ ۵

از جهاد مجازی تا همکاری با مدافعان سلامت/ مؤسسات معطل بودجه‌های دولتی نمانند

مؤسسه «قرآن‌پژوهان اهل قلم» یکی از مؤسسات شاخص استان فارس است که در عرصه‌های مختلف فضای مجازی، پاسخگویی به شبهات دینی و حتی یاری‌ مدافعان سلامت در بیمارستان‌های درگیر کرونا فعالیت می‌کند.

نجمه پاداش‌نیک، مدیر مؤسسه «قرآن‌پژوهان اهل قلم» استان فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با یادآوری اینکه این مؤسسه از سال 94 فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: از سال 97 نیز مجوز رسمی را از اتحادیه مدغم تشکل‌های قرآنی با دو امضای مسئولان ارشاد و تبلیغات اسلامی اخذ کردم.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های این مؤسسه در دو شاخه مجازی و حضوری انجام می‌شود، افزود: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های ما در عرصه فضای مجازی پاسخگویی به شبهات اعتقادی است که این کار را از طریق تولیدات چندرسانه‌ای انجام می‌دهیم. در این راستا صوت‌هایی با موضوعات کاربردی قرآن از سخنرانان مطرح با اولویت سخنرانان شیراز را تبدیل به کلیپ می‌کنیم تا فهم آن برای عامه مردم آسان‌تر شود و سپس در فضای مجازی و مخصوصاً سایت آپارات بارگذاری می‌کنیم.

پاداش‌نیک با یادآوری اینکه این طرح که با عنوان «سفیران معرفت» است، از روز جهانی قرآنی یعنی عید مبعث سال گذشته با همکاری اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس کلید خورده است، گفت: مدت زمان این کلیپ‌ها هم کوتاه در حد یک یا دو دقیقه است که بتوان به راحتی به آنان گوش داد. از آنجا که امروزه فضای مجازی پر از آسیب‌ها و شبهات مطرح شده در خصوص مسائل دینی است، کمترین کار قرآنی‌ها این می‌تواند باشد که با استفاده از منابع موثقی دینی این شبهات را پاسخ داده و به صورت گسترده در فضای مجازی نشر دهند.  

مدیر مؤسسه «قرآن‌پژوهان اهل قلم» استان فارس با یادآوری سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت فضای مجازی گفت: به دلیل اهمیت این کار حتی به دنبال تولید کلیپ‌های چند زبانه هم هستیم گرچه قبلا در ایام اربعین تجربه چنین کاری داشتیم و شعارهای اربعینی را به سه زبان منتشر می‌کردیم.


بیشتر بخوانید:


پاداش‌نیک یکی دیگر از عرصه‌های فعالیت این مؤسسه را تولید محصولات فرهنگی مرتبط با عفاف و حجاب برشمرد که فقط مختص زنان نیست بلکه برای آقایان هم مدنظر گرفته شده است و برای این کار هم یک برند ایرانی تلفیق هنر ایرانی و پوشش اسلامی انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه همچنین آموزش زبان عربی هم در دستور کار داریم، گفت: در اوایل شیوع کرونا دوره‌های آموزش روخوانی و روان‌خوانی قران را با فیلم در بستر فضای مجازی برگزار می‌کردیم.

پاداش‌نیک افزود: این مؤسسه با استناد به برخی آیات قرآنی همواره در جهت ترویج عقلانیت، اشاعه فرهنگ تفکر و تعقل در جامعه در حال فعالیت است. برگزاری کارگاه‌های پژوهشی با موضوعات تاریخ، تمثیلات آیت‌الله حائری، فلسفه و کودک، نهج‌البلاغه و پاسخگویی به شبهات؛ برگزاری کارگاه آموزشی مناظره به صورت عملی و تدریس اصول فلسفه و روش رئالیسم جلد 5 شهید مطهری؛ راه‌اندازی گردش‌های علمی با توجه به نتایج تحقیقات کارگروه‌های پژوهشی از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه هستند.

وی با بیان اینکه این مؤسسه پرچم‌دار برگزاری ۱۰ دوره آموزش آشنایی با زبان عربی با محوریت مکالمه در استان و اعزام استاد در جهت همکاری با مؤسسات دیگر در اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت فارس، برگزاری دوره‌های فشرده آشنایی با پژوهش، اصول ویراستاری و تلاش بریا ارتقای سطح سواد رسانه را از دیگر فعالیت‌های آن اعلام کرد.

مدیر مؤسسه «قرآن‌پژوهان اهل قلم» استان فارس بیان کرد: ما نخستین مؤسسه برگزارکننده دوره مجازی نهضت قرآن‌خوانی با لحن عربی در سطح ملی، ۷ دوره سال ۱۳۹۹ با شرکت قریب به ۲۰۰ خانواده در طرح بودیم.

به گفته پاداش‌نیک طراحی و تولید ابزارهای تبلیغات اسلامی سه زبانه(فارسی، عربی و انگلیسی) در سفرهای اربعین از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸، برگزاری مسابقات قرآنی در مناسبات مختلف و اهدای جوائز؛ کسب مقام دوم تیمی در رویداد آموزشی - فرهنگی از ایده تا عمل با رویکرد کارآفرینی فرهنگی در تولیدات محصولات حجاب و عفاف؛ همراهی و همکاری با گروه‌های جهادی فعال در دوران شیوع کرونا در قالب عضو هیئت اندیشه‌ورز کارگروه‌های فرهنگی از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه هستند.

وی بیان کرد: در ایام شیوع کرونا هم با گروه‌های جهادی بیمارستان‌ها همکاری داشتیم و هم ایده‌های فرهنگی و قرآنی را در قالب کارگروه‌های فرهنگی بیمارستان‌های درمانی کرونا ارائه و اجرا می‌کردیم.

مدیر مؤسسه «قرآن‌پژوهان اهل قلم» استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به اینکه مهم‌ترین چالش فعالیت‌های قرآنی مردمی چیست، گفت: مهم‌ترین چالش در این عرصه بودجه است اما به نظر من نباید معطل بودجه‌های دولتی و حمایتی باشیم زیرا همیشه می‌گویند از ما حرکت و از خدا برکت و قطعاً اگر با این نیت وارد عرصه فعالیت‌های قرآنی شویم خدا هم برکاتش را شامل حال ما خواهد کرد.

پاداش‌نیک با اشاره به حمایت‌هایی که تاکنون از سوی سازمان‌های مربوطه شده است، گفت: تنها در ایام شیوع کرونا یک و نیم میلیون تومان از سوی ارشاد و یک میلیون تومان هم از سوی اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور به عنوان کمک هزینه دریافت کرده‌ایم.

وی با تصریح اینکه مؤسسه مذکور تحت پوشش بیمه فعالان قرآنی نیست، افزود: رهبر معظم انقلاب دستور آتش به اختیار در عرصه فعالیت‌های فرهنگی داده‌اند لذا خوب است که ما هم در این عرصه معطل بودجه و حمایت مسئولان نمانیم و حتی اگر مسئولان هم از فعالیت‌های ما حمایت نکردند، حداقل می‌توانیم در حد مؤسسه خودمان فعالیت کنیم و این حداقل وظیفه‌ای است که باید انجام دهیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha