همت «ذکر جمیل فارس» برای مقابله با خرافه‌پرستی / بیمه خاصی برای مؤسسات قرآنی وجود ندارد
کد خبر: 3990801
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
مؤسسات قرآنی فارس؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها / ۴

همت «ذکر جمیل فارس» برای مقابله با خرافه‌پرستی / بیمه خاصی برای مؤسسات قرآنی وجود ندارد

مؤسسه «ذکر جمیل فارس» نامی آشنا در عرصه فعالیت‌های قرآنی استان فارس است. مؤسسه‌ای که علاوه بر اجرای طرح‌های تبلیغی و ترویجی، فعالیت‌های شایسته‌ای در عرصه آموزش و مقابله با خرافه‌پرستی انجام می‌دهد.

اعظم جاوید، مدیر مؤسسه قرآنی «ذکر جمیل فارس» در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با بیان اینکه این مؤسسه فعالیت خود را به صورت رسمی از سال 94 با اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی در شیراز آغاز کرده است، گفت: مؤسسه ذکر جمیل دارای مجوز تبلیغی و ترویجی و آموزشی است.

وی با بیان اینکه هدف ما در فعالیت‌های آموزشی ترویج عقل‌گرایی مدنظر قرآن و مقابله با خرافه‌پرستی است، افزود: این کار را با برگزاری کلاس‌های مختلف با استفاده از آثار اساتیدی چون علامه جوادی آملی، علامه مصباح یزدی، شهید مطهری و غیره انجام می‌دهیم.

جاوید ادامه داد: دوره‌های آموزشی خود را با توجه به سطح تحصیلات مخاطب اجرا می‌کنیم به عنوان مثال اگر عامه مردم باشند، به زبان عامیانه مباحث را مطرح کرده تا به سطوح بالاتر برسیم و در نهایت جامعه را از خرافه‌پرستی دوره کرده و به سمت عقلانیت مدنظر قرآن کریم سوق دهیم.


بیشتر بخوانید:


مدیر مؤسسه قرآنی «ذکر جمیل فارس» اظهار کرد: بخش دیگر فعالیت‌های ما تبلیغی و ترویجی است که در آن طرح‌های مختلف قرآنی را تاکنون اجرا کرده‌ایم و از جمله آن‌ها می‌توان به طرح دولت قرآن در حافظیه اشاره کرد که در آن سال‌ها علاوه بر برپایی محافل قرآنی، مشاعره قرآنی به تبیین مفاهیم قرآن به زبان انگلیسی برای گردشگران خارجی می‌پرداختیم.

وی برگزاری مشاعره‌های قرآنی در ایام و مناسبت‌های مختلف، برپایی دوره تربیت مربی حفظ، مشارکت در برپایی نمایشگاه‌های قرآن و مسابقات قرآن و غیره را از دیگر فعالیت‌های این مؤسسه اعلام کرد و افزود: 2 سال است که وارد طرح‌های تخصصی قرآنی شده‌ایم که یکی طرح ملی تلاوت است و در سطح استان مجری اجرا این طرح هستیم و دیگری طرح‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم است.

جاوید با بیان اینکه بیشتر تمرکز فعالیت‌های خود را بر روی کودکان و نوجوانان قرار دادیم، گفت: معتقدیم اگر کودکان و نوجوانان به سمت قرآن جذب شوند هم قرآن در وجود آن‌ها نهادینه می‌شود و هم خانواده‌ها تحت تأثیر آنان قرار می‌گیرد و به سمت قرآن جذب می‌شوند و این تجربه‌ای است که طی این سال‌ها آن را به دست آوردیم.

مدیر مؤسسه قرآنی «ذکر جمیل فارس» اظهار کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های ما کارهای جهادی است به عنوان مثال در شیوع کرونا همکاران ما در مؤسسه در بحث تغسیل اموات کرونایی و همیاری سلامت در بیمارستان‌ها وارد شدند و علاوه بر آن هم به توزیع بسته‌های معیشتی میان خانواده‌های کم بضاعت و بی‌بضاعت پرداختیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از چالش‌های پیش روی مؤسسات قرآنی اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات جامعه قرآنی همین بحث بیمه فعالان قرآنی است و همیشه در این زمینه صحبت‌های بسیاری از سوی مسئولان امر شده است اما در عمل چیزی ندیدیم و فقط یک مرتبه از اداره ارشاد گفتند که فرمی برای این قضیه پر کنیم و ما هم انجام دادیم اما هیچ خبری نشد.

جاوید با بیان اینکه بیمه خاصی برای مؤسسات قرآنی وجود ندارد، بر ضرورت توجه برای رفع این مشکل تأکید کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلات مؤسسات قرآنی بحث تأمین مکان است. زمانی که آغاز به فعالیت کردیم از سوی مسئول وقت حافظیه یک اتاق به ما اختصاص دادند و ما توانستیم مجوز مؤسسه را بگیریم و در آنجا فعالیت‌های قرآنی را رونق بخشیم اما بعدها با تغییر مدیریت حافظیه این مکان را از ما گرفتند. بعد از آن مدتی در نمازخانه پارک‌ها فعالیت می‌کردیم به عنوان مثال به مدت یک سال در نمازخانه باغ ملی مستقر بودیم و مدتی هم در مکان شورای هیئت‌های مذهبی و بعد از آن با همکاری اوقاف بقعه امامزاده سیدسعدالدین و سیدمحمد(ع) را در اختیار ما قرار دادند.

وی در خصوص میزان کمک‌های انجام شده از سوی ادارات قرآنی به این مؤسسه نیز گفت: ما طی این سال‌ها طرح‌های مختلف قرآنی را با همکاری ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی اجرا کردیم و مابقی بودجه‌های خود را از طریق جمع‌آوری کمک‌های مردمی تأمین کردیم.

جاوید در پایان گفت: در ایام شیوع کرونا نیز از سوی اتحادیه تشکل‌های قرآنی مبلغ یک میلیون تومان به عنوان تسهیلات کرونا برای مؤسسه دریافت کردیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha