آشنایی با بزرگترین مرکز تخصصی حفظ و تثبیت روزانه قرآن در جنوب کشور
کد خبر: 4065344
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
مؤسسات قرآنی فارس؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها / ۱۱

آشنایی با بزرگترین مرکز تخصصی حفظ و تثبیت روزانه قرآن در جنوب کشور

مؤسسه دارالتحفیظ الهادی(ع) یکی از بزرگترین مرکز تخصصی حفظ و تثبیت روزانه قرآن در جنوب کشور با محوریت شهرستان جهرم استان فارس است که از سال ۹۱ به صورت تخصصی وارد عرصه تربیت حافظان قرآن شده است.

حسن عزیزی‌نیا، رئیس هیئت مدیره دارالتحفیظ الهادی(ع)استان فارس دارای مؤسسات و خانه‌های قرآن متعددی است که هر کدام در گوشه گوشه این استان پهناور مشغول به فعالیت‌های قرآنی هستند اما برخی از این مؤسسات دارای فعالیت‌های شاخصی حتی در سطح بین‌الملل هستند که می‌تواند به عنوان تاج افتخاری برای این دیار محسوب شود.

مؤسسه دارالتحفیظ الهادی(ع) یکی از بزرگترین مرکز تخصصی حفظ و تثبیت روزانه قرآن در جنوب کشور با محوریت شهرستان جهرم استان فارس است که از سال 91 به صورت تخصصی وارد عرصه تربیت حافظان قرآن شده است.

این مؤسسه تاکنون و طی سال‌های فعالیتش موفقی به تربیت بیش از 250 حافظ کل قرآن کریم و 3 هزار نفر حافظ اجزاء مختلف قرآن شده است. فعالیت‌های این مؤسسه در دو عرصه حضوری و مجازی انجام می‌شود که به‌طور کلی در 23 استان و دو کشور خارجی فعالیت دارد به عنوان مثال این مؤسسه در شهرهایی نظیر جهرم، شیراز، مهر، صدرا، بوشهر، یاسوج، بندرعباس و آباده طشک به صورت حضوری فعالیت داشته و در سایر استان‌ها و کشورها هم به صورت غیرحضوری فعالیت می‌کند.

حسن عزیزی‌نیا، رئیس هیئت مدیره دارالتحفیظ الهادی(ع) در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: ما یک مؤسسه قرآنی مردمی هستیم که تمام هزینه‌های ما از محل خیران تأمین می‌شود و دوره‌های آموزشی هم که برگزار می‌کنیم عمدتاً با مبالغ بسیار کم با هزینه تقریباً 20 هزار تومان است ولی برای دوره‌های شبانه‌روزی حفظ یک ساله و دو ساله هیچ هزینه‌ای نه تنها دریافت نمی‌کنیم بلکه به قرآن‌آموزان شهریه مختصری هم اهدا می‌کنیم.

مؤسسات قرآنی تخصصی کار نمی‌کنند

وی مهم‌ترین چالش مؤسسات قرآنی را برشمرد و افزود: به نظر می‌رسد مهم‌ترین چالش مؤسسات قرآنی این است که به صورت تخصصی کار نمی‌کنند. به عنوان مثال یک مؤسسه در عرصه‌های مختلف فعالیت می‌کند به همین دلیل نمی‌تواند خروجی موفقی داشته باشد اما اگر هر مجموعه‌ای به صورت تخصصی در یکی از عرصه‌های قرآنی ورود کند قطعاً خروجی‌ها بهتر خواهد شد.

عزیزی‌نیا بیان کرد: به عنوان مثال ما در بخش حفظ قرآن به صورت تخصصی کار می‌کنیم، موسسه دیگر در عرصه آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به صورت تخصصی و مجموعه دیگر در عرصه تلاوت قرآن به صورت تخصصی کار کند تا همه این مجموعه‌ها در کنار مانند آموزش و پرورش به صورت پلکانی قرار گیرند که در آن دانش‌آموزان ابتدا به مقطع ابتدایی بعد راهنمایی و بعد دبیرستان وارد می‌شوند. برای فعالیت‌های قرآنی مردمی هم به نظر می‌رسد چنین سیستمی پیاده شود بیشتر نتیجه خواهیم گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به توضیح مختصری از فعالیت‌های این مؤسسه پرداخت و گفت: این مؤسسه دارای معاونت‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، مالی، شورای جذب، ستاد میثاق، معاونت مشاوره، مدیریت منابع انسانی، معاونت نظارت و ارزیابی، معاونت روابط عمومی و ستاد طرح ملی احسن‌الحدیث است.

تأسیس ۱۳ مرکز تخصصی حفظ قرآن

رئیس هیئت امنای دارالتحفیظ الهادی(ع) جهرم بیان کرد: معاونت آموزش مؤسسه به عنوان رکن اصلی، همچنین بزرگترین و حساس‌ترین بخش دارالتحفیظ الهادی(ع) وظیفه دارد در راستای تربیت حافظان قرآن و تأسیس شعبه در مراکز استان‌ها، کسب رتبه اول بین تمام مؤسسات قرانی کشور به عنوان بزرگترین مرکز تخصصی حفظ و تثبیت روزانه قرآن و حدیث  قدم بردارد.

وی تأسیس ۱۳ مرکز تخصصی حفظ قرآن در شهرستان‌ها و استان‌های مختلف کشور، تعامل و تحت پوشش قرار دادن دوره‌های تخصصی حفظ برخی از مؤسسات قرآنی کشور، برگزاری دوره‌های تخصصی حفظ یکساله و دوساله قرآن کریم به صورت روزانه و رایگان در دو واحد بانوان و آقایان و همچنین طرح حفظ سه ساله و حفظ ۴ ساله(ویژه دانش‌آموزان)، تشکیل کارگروه حفظ موضوعی متشکل از کارشناسان حوزه و دانشگاه در جهت تدوین اولین کتاب تخصصی حفظ موضوعی قرآن با سبکی جدید و برگزاری دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن ویژه اساتید مؤسسه و همچنین دیگر مجموعه‌های قرآنی کشور از جمله فعالیت‌های این مؤسسه هستند.

عزیزی‌نیا همچنین با اشاره به فعالیت معاونت فرهنگی این مؤسسه گفت: با توجه به اینکه مجموعه دارالتحفیظ الهادی(ع) یک موسسه قرآنی - فرهنگی است، معاونت فرهنگی این مجموعه به عنوان یکی از بازوان اصلی مؤسسه در راستای پرورش قرآن‌پژوهان در کنار آموزش آنان و همچنین توسعه و ترویج فرهنگ غنی قرآن کریم در بین آحاد جامعه تشکیل شده است.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های این معاونت توسط کارگروه‌های معین و کارشناسان مربوطه صورت می‌گیرد که شامل کارگروه مهدویت، کارگروه ازدواج آسان، تشکیل کارگروه‌های اردوها، کارگروه شهدا و رهبری، کارگروه حریم ریحانه و پژوهش، کارگروه فعالیت‌های هنری و طراحی، هیئت متوسلین و کارگروه محافل و مراسم.

آموزش مکالمه به زبان قرآن و مفاهیم کاربردی

رئیس هیئت مدیره دارالتحفیظ الهادی(ع) همچنین به فعالیت ستاد طرح ملی احسن‌الحدیث (مکالمه به زبان قرآن و مفاهیم کاربردی) اشاره کرد و گفت: این طرح مبارک به همت دارالتحفیظ الهادی(ع) در خردادماه سال 1396 پایه‌گذاری شد. هدف از این طرح استفاده مکالمه‌ای از آیات قرآن در موضوعات مختلف و آشنایی با مفاهیم کاربردی قرآن است که تمامی کلاس‌ها، امتحانات و مصاحبه‌های این طرح به صورت مجازی و در فضای پیام‌رسان‌های داخلی صورت می‌گیرد.

عزیزی‌نیا تصریح کرد: ایده اجرای این طرح از زندگی خادمه حضرت زهرا سلام‌الله علیها (فضّه) گرفته شده است که در احوالات ایشان است حدود ۲۰ سال صحبت‌ها و مکالمات روزمره او با آیات قرآن بود.

وی با بیان اینکه در طرح مکالمه قرآنی، به قرآن‌پژوهان آموزش داده می‌شود که بتوانند در صحبت‌ها، مکالمات و استدلال‌های روزمره خود از آیات قرآن استفاده کنند، گفت: هم‌اکنون در این طرح بیش از ۲۰۰ نفر از استان‌های مختلف حضور دارند.

عزیزی‌نیا همچنین به ستاد میثاق هم اشاره کرد و افزود: از جمله شاخص‌های مهم در تداوم و رشد روزافزون هر تشکیلات، ایجاد همدلی، محبت و همراهی بین تمام اعضا آن مجموعه است که دارالتحفیظ الهادی(ع) نیز از این قاعده مستثنی نیست. این مؤسسه در همین راستا و با هدف ارتباط بیشتر مسئولان مجموعه با خانواده‌های قرآن‌پژوهان و رسیدگی به امور آنان در حد وسع مؤسسه و همچنین استمرار مراودات با حامیان و کادر این تشکیلات قرآنی، اقدام به تشکیل ستاد طرح میثاق کرده است که وظیفه دارد پس از بررسی‌های لازم و طبق ترتیب اولویت‌ها، هر هفته را به بازدید و رسیدگی به امور حداقل یکی از اعضای خانواده درالتحفیظ الهادی(ع) اختصاص دهد.

رئیس هیت مدیره دارالتحفیظ الهادی(ع) در پایان با اشاره به فعالیت معاونت مشاوره نیز گفت: با گسترش فعالیت‌های مؤسسه و افزایش تعداد مخاطبان از سال 1394 معاونتی تحت عنوان معاونت مشاوره به منظور تخصصی کردن امور مربوط به مصاحبه‌های ورودی مؤسسه، ارائه خدمات مشاوره در موضوعات مختلف خانوادگی، تحصیلی و غیره به قرآن‌پژوهان مؤسسه، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های تربیتی ویژه خانواده‌ها و غیره تشکیل شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۱۹ - ۱۳:۲۰
0
0
احسنت. خداقوت به این نیروهای مخلص و جهادی
captcha