وزارت ارشاد برنامه‌های سامانه حمد را شفاف‌سازی کند
کد خبر: 4093698
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
مؤسسات قرآنی فارس؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها / ۱۷

وزارت ارشاد برنامه‌های سامانه حمد را شفاف‌سازی کند

نایب‌رئیس اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس با بیان اینکه باید از طرف وزارت ارشاد برنامه‌های سامانه حمد شفاف‌سازی شود، گفت: ابتدا باید در این باره برنامه توجیهی برگزار کنند چراکه مؤسسات برای ثبت‌نام در این سامانه دچار مشکل هستند.

مریم میرزاده، نایب‌ رئیس اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارسمریم میرزاده، نایب‌‌رئیس اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به مشکلات مؤسسات قرآنی در خصوص بیمه داشتن کارکنان برای ثبت‌نام در سامانه حمد برای برخورداری از حمایت‌های اداره ارشاد گفت: در زمینه سامانه حمد باید تصمیمی، اتخاذ و شفاف‌سازی شود و از طرف وزارت ارشاد که این سامانه را تبلیغ می‌کند، برنامه‌ای برای مؤسسات برگزار شود که در این زمینه توجیه شوند.

وی با بیان اینکه ابتدا باید در این باره برنامه توجیهی برگزار کنند چراکه برخی از مؤسسات نتوانستند وارد شوند و برخی نیز تا حدودی جلو رفتند اما موفق به ثبت‌نام نشده‌اند، افزود: اگر می‌خواهند کاری انجام دهند باید به درستی مؤسسات را توجیه کنند وگرنه سامانه‌ای که نشود به آن وارد شد، فایده‌ای ندارد؛ برخی از مؤسسات می‌گویند که باز نمی‌شود و برخی می‌گویند که نمی‌دانیم چه کاری باید انجام دهیم و مرحله به مرحله آن را بلد نیستیم که باید این‌ها را یاد دهند؛ شاید برخی‌ها هم وارد و موفق به ثبت‌نام شدند اما اکثراً نمی‌دانند؛ چون ارشاد این برنامه را به وجود آورده است در این زمینه هم باید دستورالعمل داشته باشد.

میرزاده یادآور شد: برنامه‌های سامانه حمد مبهم است به گونه‌ای که ما نمی‌دانیم این سامانه چه امتیاز مثبتی می‌دهد و باید در این زمینه برای مؤسسات توضیح دهند که چه مزایایی در سامانه حمد است که مؤسسات جذب آن شوند.

وی با تأکید بر مبهم بودن سامانه، اضافه کرد: گفته می‌شود مزایایی که سامانه دارد مخصوصاً بیمه آن زیاد جالب نیست البته نمی‌دانم به چه صورت است و آیا بیمه آن مانند بیمه تأمین اجتماعی است یا خیر. سامانه حمد وقتی که برنامه بیمه را دارد آیا مؤسس، کارفرما حساب می‌شود؟ یعنی مؤسس باید بیمه مربی را بپردازد یا اینکه خود مربی بیمه را می‌پردازد؟ چون اکنون امتیاز مثبتی که بیمه عشایر دارد این است که اصلاً کارفرما یا آن مؤسس، درگیر برنامه بیمه مربی قرآنی نمی‌شود و خود مربی در قبال پرداخت بیمه، مسئول است و همین باعث شده است بسیاری به این بیمه رو بیاورند با وجودی که شاید نسبت به بیمه تأمین اجتماعی مزایای کمتری هم داشته باشد اما می‌توانند انتقال دهند و به محض اینکه زیر پوشش یک بیمه دیگر رفتند این را هم دنباله آن بیمه حساب کنند.

نایب‌رئیس اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس در پاسخ به اینکه اگر یکی از برنامه سامانه حمد بیمه کردن مربیان است پس چرا طبق شنیده‌ها باید در ابتدا برای ثبت نام در این سامانه، کارکنان مؤسسات از قبل بیمه شده باشند، گفت: در این زمینه توجیه نشده‌ایم و نمی‌دانیم به چه صورت است، حتی با اداره ارشاد تماس گرفتم اما به درستی نتوانستند مرا توجیه کنند لذا ما هم نمی‌توانیم برای مؤسسات توضیح دهیم.

وی با اشاره به مشکلات بیمه کارکنان مؤسسات برای ثبت‌ نام در این سامانه، به بیمه فعالان قرآنی اشاره کرد و گفت: اتحادیه مؤسسات قرآنی استان فارس در رابطه با بیمه فعالان قرآنی رایزنی کرده است که به بیمه عشایر معروف است و چند درصد آن را دولت می‌پردازد و درصد جزئی آن را مربیان قرآن می‌پردازند که در این بیمه مستمری بیکاری و بازنشستگی نیز به آن‌ها تعلق می‌گیرد و اگر مؤسسه‌ای جذب قرآن‌آموز داشته باشد با درصدی که به مربی می‌دهد راحت می‌تواند حقوق ماهانه بیمه را هم پرداخت کند، این ماهانه بیمه زیاد نیست و یک امتیاز مثبت برای مربی قرآنی است که وقتی جذب مؤسسه می‌شود می‌تواند از مزایای این بیمه بهره‌مند شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha