گلایه مدیران‌عامل اتحادیه‌های استان‌ها از نحوه دعوت معاونت قرآن + صوت
کد خبر: 4095905
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷

گلایه مدیران‌عامل اتحادیه‌های استان‌ها از نحوه دعوت معاونت قرآن + صوت

نحوه اطلاع‌رسانی و انتخاب و نیز شیوه دعوت از مدیران مؤسسات قرآنی بدون هماهنگی با اتحادیه کشوری یا اتحادیه‌های استانی، در نشست وبیناری «راهبردها و رویکردهای قرآنی دولت مردمی و نقش مؤسسات قرآنی ـ مردمی در حل مسائل فرهنگی کشور» از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که جایگاه اتحادیه‌ها کجاست و نهادهای مسئول امور قرآنی چه نگاهی به این مجموعه‌ها دارند؟

گلایه مدیران‌عامل اتحادیه‌های استان‌ها از نحوه دعوت معاونت قرآن + صوتبه گزارش ایکنا، نشستی با حضور مدیران مؤسسات قرآنی سراسر کشور فردا، 10 آبان‌ماه به صورت وبیناری و ظاهراً از طریق سامانه حمد با عنوان «راهبردها و رویکردهای قرآنی دولت مردمی و نقش مؤسسات قرآنی ـ مردمی در حل مسائل فرهنگی کشور» از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

نحوه دعوت و اطلاع‌رسانی برای حضور در این مراسم و به رسمیت شناختن اتحادیه‌ کشوری و اتحادیه‌های استانی به عنوان رأس نهاد قرآنی ـ مردمی، که اشراف کامل به بدنه مؤسسات سطح استان خود دارند، ما را بر آن داشت تا پیگیر موضوع شویم. اعضای اتحادیه کشوری از تشکیل این جلسه تا صبح امروز بی‌اطلاع بوده‌‌اند و دعوت از مدیرعامل اتحادیه نیز امروز به صورت تلفنی صورت گرفته است.

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در این باره گفت: اصل تشکیل این جلسه ارزشمند است، اگرچه بهتر بود به صورت حضوری برگزار شود.

وی با تأکید بر اینکه اکثر مدیران استان‌ها از برگزاری چنین جلسه‌ای با خبر نبودند، ادامه داد: از سوی اتحادیه کشوری با اطلاع‌رسانی که در گروه تعاملی اتحادیه‌های استانی شد، خود من و مدیران عامل استان‌ها از برگزاری چنین جلسه‌ای مطلع شدند. قطعاً آن مؤسساتی که دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی هستند و عضو سامانه حمد نیستند، برای چنین جلسه‌ای دعوت نشده‌اند.

کد

انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه بهتر بود دوستان از قبل هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دادند، افزود: معاونت بر مبنای تصمیم قبلی خود مبنی بر اینکه معاونت به صورت منفرد جلسه را برگزار کند، اقدام کرده است، ضمن اینکه تعدادی از مدیران استانی نیز علی‌رغم علاقه‌مندی به حضور در این جمع، اعلام کردند به عنوان اعتراض در نشست شرکت نخواهند کرد.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت اضافه کرد: امروز نیز به نمایندگی مدیران استانی، چندین مرتبه با معاون قرآن و عترت تماس گرفتم تا پیش از نشست، هماهنگی‌های لازم را داشته باشم که موفق به صحبت نشدم، اما پس از مدتی طی تماس از دفتر ایشان، بنده نیز تلفنی برای شرکت در جلسه دعوت شدم.



وی ادامه داد: عملکرد دوستان در وزارت ارشاد اینگونه نشان می‌دهد که در نظر دارند طی تعامل منفرد با مؤسسات، تصدی‌گری کنند و به اتحادیه‌ها مسئولیت داده نشود. این موردی بود که طی این مدت از مجموعه وزارت ارشاد شاهد بودیم و این عملکرد مورد اعتراض هیئت مدیره و مدیران استانی خواهد بود.

به گزارش ایکنا، بی‌اطلاعی اتحادیه‌های استانی و بسیاری از مؤسسات اعم از مجوزدار از وزارت ارشاد و تبلیغات اسلامی و حتی مؤسسات فعال دارای مجوز از ارشاد، نکته مهمی بود که در سخنان تعدادی از مدیران عامل اتحادیه‌های استانی به چشم خورد. بهروز كريم‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت مازندران که از طریق گروه تعاملی اتحادیه‌های استانی از برگزاری نشست معاونت قرآن و عترت ارشاد مطلع شده بود در این باره گفت: من به دلیل رساندن اعتراض خود برای عدم دعوت رسمی و به رسمیت نشناختن اتحادیه در این جلسه شرکت نمی‌کنم.

وی ادامه داد: اتحادیه‌های استانی از لحاظ حقوقی نفر اول برنامه‌های قرآنی ـ مردمی استان‌ هستند و دستگاه‌های ناظر باید آنها را به رسمیت بشناسند حتی باید به صورت حضوری جلساتی بگذارند نه اینکه اینگونه وبیناری یا از طریق سامانه حمد باشد.

کد

کریم‌نژاد با اشاره به اینکه ما حرف‌هایی برای گفتن داریم، اظهار کرد: متأسفانه ایشان را چندین نوبت به استان دعوت کردیم، اما حضور پیدا نکردند. مگر معاونت قرآن و عترت به جز کار قرآنی چه کار دیگری دارد؟ نه حمایتی از سوی استان‌ها می‌شویم و نه حمایتی از سوی کشور. حمایت مادی به کنار، حمایت معنوی نیز صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: احتمال دارد حدود 30 تا 40 مؤسسه دارای مجوز از ارشاد از این جلسه مطلع باشند، اما قریب به اتفاق مؤسسات قرآنی دارای مجوز از تبلیغات اسلامی از این جلسه مطلع نیستند.

گلایه‌ای که لیلی شکرانی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان خراسان شمالی بر آن تصریح کرد. وی ضمن گلایه از بی‌اطلاع بودن یکی از مؤسسات فعال سطح استان که دارای مجوز از وزارت ارشاد است، اظهار کرد: یکی از مشکل آسیب‌زا همین عدم انسجام و وحدت رویه است.

وی ادامه داد: همانطور که از اسم اتحادیه بر می‌آید، اتحادیه به معنای انسجام برای حرکت در یک مسیر است. اتحادیه‌های قرآن هدفشان تبلیغ، ترویج و آموزش آموزه‌های قرآنی و اشاعه نشر تعالیم قرآنی است، متأسفانه بنده امروز صبح در گروه تعاملی اتحادیه از برگزاری چنین جلسه‌ای مطلع شدم.

ضرورت تعامل اتحادیه‌های استانی با مسئولان ارشد 

شکرانی با ابراز گلایه از اطلاع‌رسانی ضعیف و نادیده گرفتن اتحادیه‌های استانی برای این دعوت‌ها اضافه کرد: در اساسنامه اتحادیه‌های استانی نوشته شده است تحت نظارت هیئت رسیدگی به مراکز فرهنگی یعنی در سطح استان‌ها و کشور باید دیدار تعاملی با مسئولان ارشد داشته باشیم. باید به اتحادیه‌های استانی جایگاه دهند و اتحادیه‌ها را به صورت رسمی دعوت کنند و در کنار آشنایی با مطالبات از تجربیات و راهکارهایی که ارائه می‌دهیم در جهت تقویت بدنه مردمی استفاده کنند.

کد

مدیرعامل اتحادیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه متأسفانه روندی که در پیش‌ گرفته‌اند هر سال بدتر از سال گذشته می‌شود، اظهار کرد: در دولت مردمی به صورت مضاعف امیدوار بودیم که نهادهای مردمی بیشتر در بدنه دولتی دیده شوند، اما متأسفانه به مانند گذشته اتحادیه‌های استانی در حاشیه هستند و دیده نمی‌شوند.

وی از تعامل خوب مدیرکل تبلیغات اسلامی و ارشاد استان با اتحادیه خبر داد و گفت: اما باز هم آنگونه که باید در سطح کشور بهای لازم به اتحادیه‌ها داده نمی‌شود.

گلایه‌ای که در صحبت‌های مهدی پورموسوی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت سیستان و بلوچستان نیز پررنگ بود و بر جایگاه تشکیل اتحادیه واحد کشوری و اتحادیه‌های استانی به منظور حرکت قرآنی ـ مردمی تحت لوای واحد، تأکید شد.

وی در گفت‌وگو با ایکنا گفت: هیچ معنی ندارد که سازمان تبلیغات اسلامی صرفاً به مؤسسات تحت پوشش خود و ارشاد به مؤسسات دارای مجوز خود رسیدگی کند.

اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی جدی گرفته شوند

پورموسوی با اشاره به اینکه پس چه بهتر زمینه‌ای فراهم شود تا تمامی مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآنی، جلسه‌داران و قاریان و حافظان از این شرایط به صورت یکسان بهره‌مند شوند، افزود: این امر جز با برنامه‌ریزی اتحادیه‌های استانی و همراهی آنها به دلیل اشرافی که بر استان دارند، محقق نخواهد شد و این نیازمند جلساتی است که هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران کل ارشاد و هم معاونت قرآن و عترت و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن و مدیران قرآنی استان‌ها در نشستی یکپارچه، با وحدت و همدلی فعالیت‌های ویژه‌ای را برای امور قرآنی در سطوح مختلف انجام دهند.

کد

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه حمایت‌های مادی و معنوی جداگانه دستگاه‌ها از مؤسسات دارای مجوز خود، این هدف را محقق نخواهد کرد، اضافه کرد: بعضاً مؤسساتی هستند که توانمندی‌های لازم را در عرصه‌های قرآنی دارند، اما شناخته شده نیستند و این اشراف را اتحادیه‌های استانی دارند.

وی تأکید کرد: تمامی امورات قرآنی از طریق دستگاه‌های دولتی و نهادهای انقلابی باید از طریق اتحادیه‌های استانی با انعقاد تفاهم‌نامه انجام شود تا با شناخت از توانمندی هر یک از مؤسسات استانی از ظرفیت آنها در توزیع عادلانه استفاده شود.

پوموسوی درباره نحوه اطلاع از برگزاری این جلسه، اضافه کرد: روز گذشته از طریق پیامک در جریان برگزاری این جلسه قرار گرفته‌ام.

وی تصریح کرد: با عنایت به تغییر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و انتصاب آقای علی سرگزی، طی دیدار و نشست قرآنیان با ایشان در دو مرحله شاهد تغییرات ویژه در بحث فعالیت‌های قرآنی استان باشیم. ولی باز هم این دودستگی موسسات دارای مجوز از وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی وجود دارد. حتی برهه‌ای برای ختم این تعدد متولیان صدور مجوز مؤسسات قرآنی اعلام شد که مؤسسات از یکی از دستگاه‌ها چون تبلیغات یا ارشاد مجوز داشته باشد، تفاوتی ندارد و حال آن که در عمل شاهد تحقق این امر نبودیم و حمایت‌هایی را از سوی ارشاد از مؤسسات دارای مجوز خود شاهد بودیم.

عدم اطلاع قریب به اتفاق مؤسسات قرآنی خوزستان نیز برای حضور در این نشست، موضوع دیگری بود که سیده‌مریم موسوی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت خوزستان بر آن تأکید کرد و گفت: قطعاً اگر مؤسسات استان دعوت شده بودند از بنده پیگیر چرایی و موضوعیت این جلسه می‌شدند. حتی بنده نیز که مؤسسه‌ام دارای مجوز از وزارت ارشاد هست از برگزاری چنین جلسه‌ای مطلع نبودم.

موسوی‌زاده با تأکید بر اینکه چنین جلسه‌ای باید حضوری باشد اظهار کرد: معاونت قرآن و عترت مگر کاری جز فعالیت قرآنی دارد؟ ایشان به مؤسسات قرآنی مجوز داده‌اند و باید آنها را سرپرستی و حمایت کنند. حتی بعد از مدت‌ها از انتصاب سیاستگذاری و برنامه‌ریزی ایشان برای جریان‌های قرآنی استان‌ها مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه از سوی اتحادیه کشوری درخواست جلسه با وزیر ارشاد داشتیم، افزود: اما ایشان قبول نکردند و ما را به معاونت قرآن و عترت ارجاع دادند. آیا وزیر محترم ارشاد جلساتی با سایر مؤسسات فرهنگی تحت نظارت خود یا معاونت‌ها و مدیرکل‌های خود ندارند تا از روند کار و فعالیت و عملکرد آنها مطلع شوند؟

مدیرعامل اتحادیه قرآنی خوزستان از تعامل خوب ارشاد و تبلیغات اسلامی استان با اتحادیه خبر داد و گفت: بالای 70 درصد کارشناسان قرآنی ارشاد استان‌ها در 31 استان برای فعالیت‌های قرآنی استان با اتحادیه‌های استانی مرتبط هستند. بنابراین برگزاری چنین جلساتی آن هم با این شیوه دعوت و اینگونه اطلاع‌رسانی اصلا صحیح نیست. اگر اتحادیه‌های استانی و کشوری را به رسمیت نمی‌شناسند، بگویند تا ما تکلیف خود را بدانیم.

برگزاری این جلسه با مؤسسات قرآنی آن هم پس از 9 ماه از انتصاب معاون قرآن و عترت، بررسی همه‌جانبه، اطلاع‌رسانی دقیق، شیوه دعوت مناسب و تعامل با اتحادیه کشوری و اتحادیه استانی را می‌طلبید تا این حجم از واکنش‌ها را به همراه نداشته باشد و بهتر است یک بار برای همیشه تکلیف نهادهای امور قرآنی با اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی به صورت واضح مشخص شود.

ایکنا آماده دریافت پاسخ معاونت قرآن و عترت به سؤالات مطرح شده در این گزارش است.

انتهای پیام
captcha