مؤسسه‌ای که آموزه‌های قرآن را در عمل پیاده کرد / لیست بیمه فعالان قرآنی به‌روز شود
کد خبر: 3986391
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
مؤسسات قرآنی فارس؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها / ۱

مؤسسه‌ای که آموزه‌های قرآن را در عمل پیاده کرد / لیست بیمه فعالان قرآنی به‌روز شود

مؤسسه قرآنی «مدینة‌النبی(ص)» شیراز یکی از مؤسسات شاخص استان فارس بلکه کشور است که نه فقط در عرصه قرآن بلکه در فعالیت‌های جهادی بسیار خوش می‌درخشد و با نگاهی به عملکرد درخشان این مؤسسه در یاری‌رسانی به نیازمندان و همچنین تکریم مناسبت‌های مذهبی در سطح شهر به صورت گسترده در حقیقت می‌توان گفت این مؤسسه آموزه‌های قرآن را در عمل پیاده کردند.

مؤسسات قرآنی یکی از بی‌نظیرترین ظرفیت‌هایی است که می‌تواند موجب تعالی فعالیت‌های قرآنی و گسترش آموزه‌ها و فرهنگ قرآنی در جامعه شود و مسلماً هرچه توجه بیشتری به مؤسسات قرآنی شود، توانایی شکوفایی چنین ظرفیتی در جامعه بیشتر خواهد شد. این مراکز در کشورمان به چندین شکل فعالیت می‌کنند برخی با مجوز و برخی فقط به شکل خانه‌های قرآن یا محافل خانگی و جلسات سنتی قرآن فعالیت خود را ادامه می‌‌دهند که مجوزداران هم مجوز خود را یا از وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات اسلامی اخذ کرده‌اند.

در ایام کرونا یکی از اصلی‌ترین مشاغلی که آسیب جدی دید مؤسسات قرآنی بودند که برخی از آن‌ها حتی به مرز تعطیلی کامل هم کشانده شدند. گرچه طبق اعلام برخی از مسئولان امر اعم از تبلیغات اسلامی، ارشاد و یا اتحادیه تشکل‌های قرآنی طی این مدت تسهیلاتی با مبلغ یک تا یک و نیم میلیون تومان به برخی از این مؤسسات اعطا شده است اما سؤال اینجاست با این نرخ تورم، یک و نیم میلیون تومان کفاف کدام هزینه مؤسسات قرآنی را می‌دهد.

مؤسسه قرآنی مدینة‌النبی(ص) شیراز یکی از مؤسسات شاخص استان فارس و کشور است که نه فقط در عرصه قرآن بلکه در فعالیت‌های جهادی بسیار خوش می‌درخشد. به طوری که در سال گذشته اقدام منحصر به فرد و نوآورانه این مؤسسه برای پرداخت اجاره‌بهای منازل نیازمندان در ایام شیوع کرونا در کشور الگو شد و حتی رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود از این فعالیت یاد کردند.

با نگاهی به عملکرد درخشان این مؤسسه به خصوص در یاری‌رسانی به نیازمندان و همچنین تکریم مناسبت‌های مذهبی در سطح شهر آن هم به صورت گسترده در حقیقت می‌توان گفت قرآنیان مؤسسه قرآنی مدینة‌النبی(ص) شیراز آموزه‌های قرآن را در عمل پیاده کردند که خود می‌تواند الگوی شایسته برای سایر مؤسسات قرآنی کشور باشد.

محمدحسین اسلامی، مدیر مؤسسه قرآنی مدینة‌النبی(ص) شیراز است که به دلیل فعالیت‌های چند ساله، همزمان دارای مسئولیت در بخش قرآن شورای قرآن و عترت استان فارس و دبیر جبهه فرهنگی عفاف و حجاب استان نیز است، البته نام وی در مجامع مختلف گروه‌های جهادی و همچنین مجامع خیران می‌درخشد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا فارس، با بیان اینکه از سال 88 تاکنون این مؤسسه فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: طی این مدت به آموزش قرآن اکتفا نکردیم بلکه سعی کردیم تا رسالت اصلی خود را به عنوان یک فعال قرآنی در جامعه انجام دهیم.

اسلامی اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های ما ساخت منزل برای نیازمندان است که این کار را به خصوص طی چند ماه اخیر در یکی از روستاهای اطراف شیراز با کمک و همراهی خیران و جهادگران انجام داده‌ایم و تاکنون چندین منزل را برای نیازمندان این روستا احداث کردیم.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی با یادآوری اینکه این مؤسسه دارای مجوز از وزارت ارشاد است، در پاسخ به اینکه آیا تاکنون تسهیلاتی هم دریافت کرده‌اید، گفت: خیر طی 5 الی 6 سال گذشته هیچ تسهیلاتی از ارشاد دریافت نکردیم و تنها در سال گذشته بود که مبلغ یک و نیم میلیون تومان تسهیلات کرونا به ما اختصاص دادند.

وی یکی از اصلی‌ترین مشکل مؤسسات قرآنی را بحث بیمه فعالان قرآنی دانست و گفت: بیمه کنونی فعالان قرآنی جوابگوی نیازهای قرآنیان نیست و تاکنون هیچ‌کدام از اعضای مؤسسه ما نتوانسته‌اند از این بیمه استفاده کنند.

اسلامی با تأکید بر اینکه به طور کلی تمام مؤسسات قرآنی در بحث بیمه فعالان قرآنی مشکل دارند، گفت: به نظر می‌رسد لیست بیمه فعالان قرآنی باید به روز شود زیرا ممکن است بسیاری از افراد که نام آن‌ها به عنوان فعال قرآنی در لیست قدیمی آمده است، دیگر مربی قرآن نبوده یا کارایی مؤسسات نداشته باشند.

مسئول بخش قرآن شورای قرآن و عترت فارس این نکته را یادآور شد که از طریق اتحادیه کشوری در حال پیگیری این موضوع هستیم که صندوق بیمه فعالان قرآنی از صندوق هنرمندان جدا شود و یکی از مشکلات ما همین است که زیر مجموعه صندوق هنرمندان هستیم البته در این راستا صحبت‌هایی هم با نمایندگان مجلس داشتیم تا تلاش کنند صندوق بیمه فعالان قرآنی مستقل شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha