لازمه ترویج فرهنگ قرآنی مسئول قرآنی است
کد خبر: 3911642
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
مجلس یازدهم و جامعه قرآنی؛ انتظارات و نیاز‌ها / ۲۴

لازمه ترویج فرهنگ قرآنی مسئول قرآنی است

یکی از قاریان ممتاز کشورمان با اشاره به اهمیت انس با قرآن بین مسؤلان جامعه اسلامی اظهار کرد: تا زمانی یک مسئول و نماینده مجلس، قرآنی نباشد و تفکر و فرهنگ قرآنی نداشته باشد، مطمئناً نمی‌تواند قوانینی تصویب کند که فرهنگ قرآنی در جامعه پیاده شود.

مرضیه فیروززاده، قاری برتر بانوان استان فارس و كشور و داور مسابقات قرآن در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، در تبیین انتظارات جامعه قرآنی از نمایندگان مجلس اظهار کرد: با توجه به اینكه در كشوری با حكومت اسلامی و شیعی زندگی می‌كنیم و قرآن نیز به‌ عنوان ركن اصلی جامعه اسلامی به حساب می‌آید، مسلماً باید توجه بیشتری به این كتاب آسمانی و فعالیت‌های قرآنی شود، اما متأسفانه این توجه را در جامعه خود نمی‌بینم و از مردم و مسؤلان انتظار دارم که به فعالیت‌های قرآنی بیشتر توجه كنند.

وی بیان کرد: نخستین چیزی كه در این رابطه به نظر می‌رسد كم‌رنگ بودن میزان انس با قرآن در جامعه است در صورتی كه باید توجه بیشتری به مفاهیم بنیادین قرآن در جامعه شود؛ لذا از مسؤلان و نمایندگان مجلس انتظار دارم كه ابتدا با قرآن انس بگیرند تا بتوانند فرهنگ قرآنی را در جامعه نهادینه كنند.

ناهموار بودن مسیر تعلیم و تربیت قرآنی

فیروززاده ادامه داد: تا زمانی یک مسئول و نماینده مجلس قرآنی نباشد و تفكر و فرهنگ قرآنی نداشته باشد، مطمئناً نمی‌تواند قوانینی تصویب كند كه فرهنگ قرآنی در جامعه پیاده شود؛ لذا نخستین انتظار جامعه قرآنی از نمایندگان مجلس  با قرآن انس است. وقتی نماینده‌ای به این مرحله رسید، مطمئناً می‌تواند راه گسترش فرهنگ قرآنی را در جامعه باز كند در صورتی كه متأسفانه مسیر تعلیم و تربیت و ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه ما بسیار ناهموار است و با مشكلات زیادی روبه‌رو است.

وی یكی از بزرگ‌ترین مشكلات این عرصه را عدم حمایت مالی از فعالیت‌های قرآنی دانست و اظهار کرد:‌ انتظار می‌رود كه بودجه‌هایی به فعالیت‌های قرآنی اختصاص داده شود در صورتی كه در سال‌های اخیر نه تنها این بودجه تخصیص داده نشده است بلكه حتی كسر هم می‌شود. مطمئناً آموزش و گسترش فرهنگ قرآنی علاوه بر داشتن نیروی انسانی كارآمد بدون حمایت مالی و تخصیص بودجه‌های مختص این كار امكان‌پذیر نیست، اما متأسفانه در تمام ارگان‌ها این كمبود و نبود بودجه راه تبلیغ و توسعه و آموزش فرهنگ قرآنی را بسته است.

فیروززاده در بخش دیگری از سخنان خود خواستار اجرای عدالت در كشور شد و تصریح کرد: به‌ عنوان فرد قرآنی از مسؤلان جامعه اسلامی انتظار اجرای عدالت را در جامعه دارم زیرا این مسئله به حدی مهم است كه خداوند به‌طور واقع در آیه 90 سوره نحل می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ...؛ در حقیقت ‏خدا به دادگرى و نیكوكارى و بخشش به خویشاوندان فرمان مى‌ دهد...» لذا خداوند اجرای عدالت را در جامعه اسلامی واجب كرده است اما متأسفانه در جامعه این مسئله كمرنگ است. عدالت باید در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، رفتاری، گفتاری و...وجود داشته باشد؛ لذا از مسؤلان و نمایندگان مجلس حكومت اسلامی انتظار می‌رود كه به عدالت نزدیک شوند و یكی از راه‌های رسیدن به این مسئله هم انس با قرآن و استفاده از مضامین و مفاهیم ناب و بسیار گسترده قرآن است.

ضرورت اعمال مشوق‌هایی برای نخبگان قرآنی

وی در ادامه بر لزوم اعمال مشوق‌هایی برای نخبگان قرآن و حافظان و قاریان تأكید و اظهار کرد: یكی از راه‌های جذب جوانان به انجام هر گونه فعالیتی تشویق است كه متأسفانه در جامعه قرآنی به دلایل مختلفی كم دیده می‌شود و این مسئله هم باز به مسائل مالی و نبود بودجه باز می‌گردد. یكی از كارهایی كه می‌توان انجام داد و از نمایندگان مجلس می‌توان انتظار داشت این است كه قوانین تشویقی و فعالیت‌های انگیزشی برای نخبگان قرآنی و حافظان و قاریان قرآن وضع و یا دیده شود كه این كار موجب تشویق قرآنیان و انگیزه‌ای برای جذب جوانان به این راه شود.

فیروززاده تصریح کرد: به‌طور كلی انسان‌ها نیاز به الگو در زندگی دارند و برای بسیاری از فعالیت‌های خود وقتی الگوی مناسبی را مشاهده می‌كنند انگیزه بیشتری برای ادامه آن مسیر پیدا می‌كنند؛ لذا وقتی یک نوجوان یا جوان می‌بیند كه نخبه قرآنی یا حافظ و قاری كه در این راه سختی‌های بسیار كشیده، اما در نهایت بی‌نصیب از امتیازات اجتماعی و بیكار مانده است، مسلماً هیچ انگیزه‌ای برای ورود به این عرصه پیدا نمی‌کند. در صورتی که نخبگان عرصه‌های دیگری نظیر ورزش، هنر بسیار مورد توجه هستند.

وی در پایان تأكید كرد: با تصویب قوانین می‌توان انگیزه‌ای برای ادامه مسیر فعالیت‌های قرآنی برای سایر افراد فراهم کرد. به‌ عنوان مثال مهم‌ترین مسئله‌ امروز اشتغال است كه متأسفانه جوانان بسیاری با این مسئله دست به گریبان هستند، خصوصاً جوانان قرآنی و بسیاری از قاریان و حافظان مطرح كشور شغل مناسبی ندارند در صورتی كه در راه حفظ كل قرآن یا تسلط بر فن قرائت بسیار زحمت كشیدند، اما متأسفانه جامعه اسلامی ما ارزشی برای این فعالیت‌ها قائل نیست و حتی یک جنبه تشویقی مثبت، امتیازی در شغل و فعالیت‌های كوچک ارگان‌ها برای آن در نظر گرفته نشده است پس اعطای تسهیلاتی مثل شغل، بیمه، مسكن و غیره می‌تواند در این راه مؤثر باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha