تعریف دقیقی از جامعه قرآنی ارائه شود
کد خبر: 3905224
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
مجلس یازدهم و جامعه قرآنی؛ انتظارات و نیازها/ 10

تعریف دقیقی از جامعه قرآنی ارائه شود

پدر قاریان استان فارس با بیان اینكه باید تعریف درستی از جامعه قرآنی ارائه شود، گفت: آیا تنها چند قاری و حافظی كه به كشورهای مختلف اعزام می‌شوند، جامعه قرآنی هستند یا اینكه افراد بیشتری شامل این جامعه می‌شوند؟

محمدعلی ذاكری، پدر قاریان استان فارس، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، در تبیین انتظارات جامعه قرآنی از نمایندگان مجلس گفت: قرآنیان اكنون مشكلات زیادی اعم از مشخص نبودن تكلیف بیمه تا هزینه ایاب و ذهاب و مشكلات معیشتی دارند.

وی افزود: البته در گام نخست باید تعریف درستی از جامعه قرآنی ارائه دهیم و ببینیم به چه كسی جامعه قرآنی می‌گویند. آیا تنها چند قاری و حافظی كه به كشورهای مختلف اعزام می‌شوند، جامعه قرآنی هستند یا اینكه افراد بیشتری شامل این جامعه می‌شوند.

ذاكری بیان کرد: اگر جامعه قرآنی را تنها حافظان و قاریانی بدانیم كه همیشه به كشورهای مختلف اعزام شده و امكانات خوبی برای تلاوت آنان فراهم می‌شود، مسلماً مشكل خاصی ندارند كه مجلس بخواهد برای آنان اقدامی كند چون از سوی دستگاه‌های مختلف حمایت‌های لازم می‌شوند.

وی تصریح کرد: جامعه قرآنی باید بسیار وسیع‌تر دیده شود و هر كس كه با قرآن انس داشت را می‌توانیم جزو این جامعه به حساب آوریم و آن فردی كه با هزاران شوق و ذوق در جلسات قرآنی شركت می‌كند و ممكن است كه در آینده در عرصه قرآنی هم به جایی نرسد، او هم عضو جامعه قرآنی است و یا امام جماعت مسجدی كه به زیبایی قرآن را تفسیر می‌كند، اما هیچ‌گاه چنین افرادی را جزو جامعه قرآنی حساب نمی‌كنند. همچنین بانوی روستایی یا عشایری كه از صبح تا غروب امورات منزل را می‌چرخاند و عصرها یک ساعت پای قرآن می‌نشیند و از این كتاب آسمانی كسب فیض می‌كند، عضو جامعه قرآنی است چرا كه با قرآن انس و الفت دارد.

ذاكری همچنین اهمیت كار مربیان قرآن را یادآور شد و گفت: مربیان قرآنی كه بسیاری اوقات نه تنها هزینه‌ای دریافت نمی‌كنند بلكه از جیب خود برای قرآن هزینه می‌كنند، عضو جامعه قرآنی هستند، به عنوان مثال فردی را می‌شناسم كه 22 سال در یكی از مساجد پایین شهر شیراز به‌صورت رایگان قرآن را به كودكان و نوجوانان آموزش می‌داد و حتی برای تشویق جایزه‌هایی از هزینه‌های شخصی تهیه می‌كرد، سؤال اینجاست آیا چنین فردی كه تمام زندگیش را صرف قرآن كرده است، عضو جامعه قرآنی محسوب نمی‌شود.

پدر قاریان استان فارس گفت: در این راستا پیشنهاد می‌كنم خبرگزاری ایكنا یا هر سازمان دیگری مقاله‌ یا تحقیقی درباره تعریف جامعه قرآنی ارائه دهند و بررسی كنند دقیقاً منظور از جامعه قرآنی چیست.

وی با بیان اینكه حتی در رادیو و شبكه قرآن هم تنها افراد خاصی از جامعه قرآنی حضور می‌یابند، گفت: جامعه قرآنی اكنون مفهوم گنگ و در عین حال بسیار وسیع است پس باید اول تعریف جامعی از جامعه قرآنی داشته باشیم و در كنار آن توقعات و انتظارات جامعه قرآنی را از نمایندگان مجلس بیان كنیم.

ذاكری همچنین گفت: یكی از محافل مهم و بزرگ  قرآنی كه می‌گویند جامعه قرآنی می‌توانند در آن شركت كنند، محفل انس با قرآن با حضور رهبر معظم انقلاب در اول رمضان هر سال است كه توفیق حضور در این محفل را داشته‌ام و در این محفل 1400 نفر به‌ عنوان جامعه قرآنی حضور داشتند که از این تعداد شاید 200 نفر از استان‌ها بودند، سؤال این است كه جامعه قرآنی فقط همین افراد هستند؟

پدر قاریان فارس بیان كرد: مجلس شورای اسلامی در طول سال شاید قریب 300 جلسه علنی دارد كه هر كدام از این جلسات با قرائت قرآن آغاز می‌شود، اما چه كسی در این جلسات تلاوت می‌كند؟ چه اشكالی دارد كه نمایندگان استان‌ها هماهنگی انجام داده و قاریان استان‌ها هم مجوز حضور و تلاوت در این جلسات داشته باشند.

وی تأكید كرد: باید قوانینی تعریف كنیم كه جامعه مسلمانانی كه با قرآن مأنوس هستند به‌ عنوان جامعه قرآنی محسوب شوند و در این راستا می‌توان منشوری تهیه كرد و برای آنان تسهیلاتی در مجلس تصویب كرد.

ذاكری در پایان اظهار كرد: اگر می‌خواهیم به نتیجه برسیم باید ابتدا تعریف دقیقی از جامعه قرآنی داشته باشیم؛ لذا باید اول تكلیفمان را با خود، جامعه و قرآن مشخص كنیم و بعد انتظارات را به نمایندگان مجلس بگوییم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha