نیازمند قوانین جدی در حوزه قرآنی هستیم / لزوم راه‌اندازی کمیسیون قرآن در مجلس
کد خبر: 3902950
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۵
مجلس یازدهم و جامعه قرآنی؛ انتظارات و نیازها /3

نیازمند قوانین جدی در حوزه قرآنی هستیم / لزوم راه‌اندازی کمیسیون قرآن در مجلس

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس با بیان اینکه در بخشی از فعالیت های قرآنی نیازمند قوانین جدی و محکمی هستیم، برخی از مشکلات این حوزه را برشمرد و گفت: برای رفع این مشکلات و چالش‌ها لازم است که کمیسیون قرآنی مستقلی در مجلس شورای اسلامی راه‌اندازی شود.

محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس، در گفت‌‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به آغاز به کار مجلس یازدهم و انتظارات جامعه قرآنی از مجلس، گفت: اقدام بجا و شایسته‌ای است که انتظارات جامعه قرآنی را به گوش نمایندگان مجلس برسانیم و باید به نمایندگان انقلابی خود کمک فکری کنیم.

وی با بیان اینکه برخی از مسائل مهم کشور طی سال‌ها مغفول مانده است، افزود: نمایندگان باید چند کار در حوزه قرآنی انجام دهند که می‌تواند مهم و تأثیرگذار باشد. در برخی موارد نیازمند قوانین جدی و محکمی هستیم و نمونه آن بحث ردیف بودجه مباحث قرآنی است یعنی ردیف بودجه‌های قرآنی وارد سازمان‌های دولتی و وزارتخانه نشود، زیرا این بودجه‌ها تقسیم‌بندی و مشخص نیست که چه می‌شود، ولی وقتی استقلال ردیف بودجه قرآنی صورت گیرد، مجلس می‌تواند خیلی راحت با توجه به قوانینی که حاکم است، نظارت جدی‌تری بر تخصیص و توزیع این بودجه کند و در نهایت به نتایج مطلوب‌تری برسد.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس در پاسخ به اینکه آیا منظور از ردیف بودجه مستقل، اختصاص آن به مؤسسات مردمی یا تمام فعالیت‌های قرآنی کشور است، گفت: فعالیت‌های قرآنی در دستگاه‌های دولتی با هزینه‌های فرهنگی مرتبط می‌شود و چه بسا باید در هزینه‌های فرهنگی آن‌ها گنجانده شود و باید به قرآن اولویت داده شود، اما اینکه ردیف بودجه قرآنی را به سازمان‌های دولتی اختصاص دهند و بعد معلوم نشود که این بودجه در کجای سیستم دولتی هزینه می‌شود، پذیرفتنی نیست.

مشخص نبودن توزیع بودجه‌های قرآنی

وی اضافه کرد: خلأ قانونی سبب این اتفاق می‌شود. مجلس می‌تواند مصوب کند که بودجه خاص قرآنی در اختیار اتحادیه تشکل‌های قرآنی و مؤسسات مردمی قرار گیرد، مثل سمن‌ها که وزارت کشور ردیف بودجه خاصی به آن‌ها می‌دهد.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس به استقلال فعالیت‌های قرآنی در کشور اشاره کرد و گفت: ‌ هر سازمان و وزارتخانه‌ای یک بخش قرآنی راه انداخته است، یکی به شکل معاونت، یکی گروه و دیگری کارشناس ذیل معاونت فرهنگی، یعنی در خیلی موراد به شدت سطح قرآن را تنزل داده‌اند، در صورتی که بهترین کار فرهنگی توسعه و ترویج فرهنگ قرآن است، یعنی اول باید قرآن را ترویج دهیم و همراه با آن فعالیت فرهنگی نیز انجام شود.

سازمان مستقل قرآنی ذیل نهادهای رهبری راه‌اندازی شود

وی افزود: اگر بخواهیم این کار را اصولی و زیرساختی انجام دهیم، نیازمندیم که یک سازمان قرآنی مستقل در مجموعه نهادهای مقام معظم رهبری ایجاد کنیم و در حیطه اختیارات رهبری باشد. در سال‌های گذشته جدیت در امور قرآنی کمرنگ شد. بر همین مبنا باید مجموعه قرآنی از دولت و سیستم دولتی جدا شود و در سیستم حاکمیتی و ولایتی قرار گیرد که تأثیرگذار باشد.

مدیر مؤسسه قرآنی مدینةالنبی(ص) شیراز یکی از مشکلات فعالیت‌های قرآنی کشورمان را سلیقه‌ای عمل کردن دانست و گفت: در سال‌های گذشته هر کسی با سلیقه خودش عمل است، یعنی سلیقه‌ باعث شده که در کل با رکود جدی در مسائل قرآنی مواجه شویم، در صورتی که باید به‌ صورت تخصصی عمل کنیم و یکسری افراد کارشناس و نخبه قرآنی را به ‌عنوان اتاق فکر برگزینیم. برای مثال وزارتخانه‌ای میلیاردها تومان در جایی به اسم قرآن خرج می‌کند، اما نتوانسته آموزه‌های قرآن را ترویج دهد.

اسلامی یکی از این موارد را راه‌اندازی مدرسه قرآنی از سوی آموزش و پرورش طی سال‌های گذشته برشمرد و گفت: این وزارتخانه چند سال پیش موضوع مدرسه قرآنی را مطرح کرد اما نتیجه آن چه شد! تنها یک تابلو کنار مدرسه بالا آمد. چقدر برای این تابلوها در کل کشور هزینه شد، در صورتی که توزیع این هزینه‌ها بین فعالان قرآنی می‌توانست تأثیرگذار باشد.

برخی از تصمیم‌گیرندگان مسائل قرآنی تخصص ندارند

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآنی فارس یکی از آسیب‌های جامعه قرآنی را متذکر شد و تصریح کرد: یکی از این آسیب‌ها آن است که تصمیم‌گیرندگان مسائل قرآنی تخصص قرآنی ندارند. شاید دلسوز باشند اما تخصص خیلی مهم است و کسانی که می‌خواهند تصمیم‌گیرنده مجموعه‌های قرآنی باشند و کار قرآنی کنند باید با تخصص حرف بزنند و ساختارها را درست کنند.

وی با تأکید بر اینکه وقتی کسی می‌خواهد ساختار قرآنی را اجرا کند، باید با این موضوع آشنا باشد و تخصص داشته باشد، گفت: این مسئله در طول سال‌ها باعث یکسری رکود و ناهنجاری‌ها شده حتی در بدنه مردمی قرآنی هم نفوذ کرده و سبب تشتت آرا و اختلاف شده است.

اسلامی اظهار کرد: عمده‌ترین کاری که مجلس برای پیشبرد امور قرآنی می‌تواند انجام دهد این است که کمیسیون قرآنی مستقل در مجلس به وجود آید تا بتوان راهبرد اساسی قرآن و عترت کشور را به ‌صورت مطلوب معین کرد؛ در غیر این صورت نمی‌توان امید داشت که امور قرآنی در کشور جایگاه خود را بازیابد.

انتهای پیام
captcha