نخبگان قرآنی را دریابیم / ضرورت تصویب قوانین حمایتی در مجلس
کد خبر: 3903809
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
مجلس یازدهم و جامعه قرآنی؛ انتظارات و نیازها/ ۵

نخبگان قرآنی را دریابیم / ضرورت تصویب قوانین حمایتی در مجلس

مؤذن و مرتل برتر مسابقات سراسری قرآن اوقاف بر اهمیت تصویب و تقویت قوانین حمایتی از نخبگان قرآنی در مجلس شورای اسلامی تأكید كرد و گفت: جهت الگوسازی برای جوانان باید نخبگان قرآنی را دریابیم.

حسام قانعی، مؤذن و مرتل برتر چهل‌ویكمین و چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، بر اهمیت تصویب و تقویت قوانین حمایتی از نخبگان قرآنی در مجلس شورای اسلامی تأكید كرد و گفت: یكی از مواردی كه موجب رشد و توسعه فعالیت‌های قرآنی در كشور می‌شود، ارائه الگوهای شاخص در این زمینه است.

وی افزود: برای این كار نیز مسلماً باید نخبگان قرآنی خود را دریابیم، اما متأسفانه چنین چیزی را نمی‌بینیم. به‌ عنوان مثال در استان فارس طی دو سال متوالی در دو رشته مختلف اذان و ترتیل رتبه یک كشور را كسب كردم، اما هم‌اكنون فراموش شده‌ام.

قانعی با بیان اینكه متأسفانه قوانین حمایتی برای نخبگان قرآنی وجود ندارد، گفت: یک فضای رقابتی در عرصه فعالیت‌های قرآنی در كشور وجود دارد كه آن هم مسابقات سراسری قرآن است و همه ساله قرآنیان هنرهای تلاوت و محفوظات خود را ارائه می‌دهند و وقتی نماینده یک استان در این فضا خوش می‌درخشد مسلماً انتظار است از ظرفیت او برای اعتلای فعالیت‌های قرآنی استان استفاده شود.

انتقاد از بی‌مهری‌های صدا و سیما

مرتل برتر كشورمان در چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف ادامه داد: متأسفانه بی‌توجهی‌ها زیاد است و حتی اذان و ترتیل ما در شبكه‌ استانی خودمان هم پخش نمی‌شود و این‌ بی‌مهری‌هایی است كه در حق نخبگان قرآنی انجام می‌شود.

وی با بیان اینكه امروزه بحث فعالیت‌های قرآنی در جامعه نسبت به گذشته كم‌رنگ‌تر شده است، گفت: اقبال عمومی برای شركت در آموزش‌ها و فعالیت‌های قرآنی نسبت به سال‌های گذشته بسیار كمتر شده است و این نشان از كمبود كارهای فرهنگی است. اولویت‌های زندگی مردم به خصوص در زندگی شهری به دلیل مشكلات اقتصادی و سایر مسائل تغییر یافته و فعالیت‌های قرآنی به اولویت‌های پایین‌تر تنزل پیدا كرده است و شاید همین مسئله دغدغه‌های قرآنی و فرهنگی جامعه را تحت‌الشعاع قرار داده است.

مسئول دارالقرآن شركت خطوط لوله و مخابرات نفت فارس، نقش مدیران را یادآور شد و گفت: كسی كه مسئولیتی به عهده می‌گیرد می‌تواند در زمینه‌های فرهنگی اقدامات خوبی برای اعتلای فعالیت‌های قرآنی انجام دهد.

قانعی با بیان اینكه شیوع كرونا موجب ایجاد بسترهای بسیار خوب برای انجام فعالیت‌های قرآنی شد، ادامه داد: از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌ها به خوبی می‌توان در این زمینه بهره برد و مسئولان هم باید زیرساخت‌های لازم را تقویت كنند.

استفاده از ظرفیت رسانه‌ها

وی گفت: بزرگ‌ترین دغدغه در زمینه فعالیت‌های قرآنی، بحث تأمین بودجه است و متأسفانه طی این سال‌ها شاهد كاهش بودجه‌های قرآنی بوده‌ایم و همین مسئله حتی دست سازمان‌های قرآنی را برای انجام بسیاری از كارها بسته است.

قانعی همچنین اهمیت استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و كارهای تبلیغاتی در عرصه فعالیت‌های قرآنی را یادآور شد و اظهار کرد: باید بودجه‌ای به فعالیت‌های قرآنی استان اختصاص داده شود تا كارهای رسانه‌ای را با فراغ بال انجام داد و برای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه گام‌های مؤثرتری برداشت.

مسئول دارالقرآن شركت خطوط لوله و مخابرات نفت فارس با بیان اینكه در این زمینه نمایندگان مجلس و مسئولان نقش بسیار مهمی می‌توانند ایفا كنند، گفت: مسئله دیگر بحث آموزش‌های قرآنی است كه این روزها بیشتر شكل سنتی به خود گرفته است یعنی یكسری جلسات در سطح شهر برگزار می‌شود و كسانی كه اطلاع‌ دارند شركت می‌كنند و كارها به‌صورت سنتی جلو می‌رود، اما جنبه تخصصی در این كار دیده نشده است و برای رفع این معضل متخصصان حوزه قرآنی بسیار می‌توانند به مسئولان كمک كنند.

انتهای پیام
captcha