داعیه‌داران فعالیت‌های فرهنگی محافل قرآنی را فراموش نکنند
کد خبر: 3910182
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
مجلس یازدهم و جامعه قرآنی؛ انتظارات و نیاز‌ها/ ۲۲

داعیه‌داران فعالیت‌های فرهنگی محافل قرآنی را فراموش نکنند

یکی از قاریان ممتاز استان فارس با بیان اینکه نمایندگان مجلس حداقل می‌توانند هر ۶ ماه یک بار در محافل و جلسات قرآنی شرکت کنند، اظهار کرد: نمایندگان در بسیاری از جشنواره‌ها شركت می‌كنند، اما به حضور در جلسات قرآنی اهمیت نمی‌دهند.

عطاءالله امیدواری، مدرس و قاری ممتاز استان فارس و رئیس اداره توسعه فعالیت‌های قرآنی دانشگاه علوم پزشكی شیراز، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، به تبیین انتظارات جامعه قرآنی از نمایندگان مجلس پرداخت و گفت: اولین انتظار جامعه قرآنی از نمایندگان مجلس بحث اهتمام به فعالیت‌های قرآنی  است و شامل مواردی نظیر كمک به برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن و تأمین منابع مرتبط با محافل قرآنی درون استانی می‌شود كه گاه سازمان‌ها، ادارات و ارگان‌های ذیربط آنها را شناسایی و معرفی می‌‌کنند.

امیدواری خواستار توجه و حمایت از جلسات قرآنی شد و بیان کرد: یكی از معضلات جلسات قرآنی، بحث عدم حمایت از این فعالیت‌ها و محافل و جلسات است. كماكان شاهدیم كه بودجه‌های قرآنی طی چند سال اخیر دستخوش تغییرات شده و به حداقل ممكن رسیده است. این مسئله نیز موجب عدم حمایت مالی از رویدادهای قرآنی و  برگزاری فعالیت‌ها و مسابقات قرآن با بودجه‌های درون‌سازمانی شد. به‌عنوان مثال وزارت بهداشت از منابع داخلی خود یعنی از بودجه‌های فرهنگی مسابقات قرآن را برگزار می‌كند؛ بنابراین توقع است كه اگر بودجه‌ای برای فعالیت‌های قرآنی تخصیص داده می‌شود، صرف كارهای قرآنی شود.

تأثیر حمایت مالی از فعالیت‌های قرآنی

وی تأكید کرد: بسیاری از فعالیت‌های قرآنی بدون هیچ‌گونه پشتوانه مالی انجام می‌شود كه قطعاً حمایت مالی حتی بر روی جذب مخاطب هم مؤثر است و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، برنامه‌ها آنچنان كه باید و شاید مسیر تعالی خود را طی نخواهند كرد.

امیدواری خواستار  توجه به جامعه قرآنی از سوی نمایندگان مجلس شد و بیان کرد: استان فارس ظرفیت خوبی در این بخش دارد و وظیفه دست‌اندركاران و تصمیم‌گیرندگان مسائل كلان این است كه حداقل از این منظر توجهی کنند. مسئولان باید به‌ صورت فصلی با جامعه قرآنی دیدار و امورات این بخش را به خوبی رصد كنند. امورات دینی و قرآنی در رأس فعالیت‌های فرهنگی قرار دارد و پرداختن به این مسائل از وظایف كمیسیون فرهنگی مجلس است و باید بودجه‌های قرآنی را مشخص كنند، اما سؤال اینجاست كه چقدر از این بودجه جذب و به استان‌ها اختصاص می‌یابد.

وی تصریح کرد: گاه بودجه‌های قرآنی از مسیر صحیح خود برای توزیع خارج می‌شود كه این را در بسیاری از مراكز قرآنی مشاهده می‌كنیم. در صحبت با برخی از قاریان استان‌ها متوجه شدیم كه برای تلاوت صحن علنی مجلس گاهی اوقات از قاریان استانی استفاده می‌شود كه حتماً این مسئله به وسیله رایزنی نمایندگان همان استان و شهر محقق شده است.

طرح دیدار نمایندگان مجلس در مساجد

امیدواری با بیان اینكه نمایندگان مجلس حداقل می‌توانند هر 6 ماه یک بار در محافل و جلسات قرآنی شركت كنند، اظهار کرد: وقتی كه نماینده مجلس در جلسه قرآنی شركت می‌كند باعث دلگرمی قرآن‌دوستان شده و ثابت می‌كند كه هنوز بر سر آرمان‌های اصلی انقلاب است.

وی با اشاره به طرح دیدار نمایندگان مجلس در مساجد، گفت: حضور نماینده مجلس در جلسه قرآنی توفیقی است كه برای او جمع می‌شود و قرار نیست حضورش در جلسه قرآنی اعتباری به آن دهد.

امیدواری با یادآوری خاطرات امام راحل از زبان نزدیكانش، بیان کرد: امام در دو جا حتماً بر روی زمین می‌نشست یكی در مجلس روضه سیدالشهدا و دیگری در جایی كه قرآن تلاوت می‌شد. وقتی شخص اول جامعه و یک تغییر انقلابی در جهان، این‌گونه سر تعظیم برابر قرآن فرود می‌آورد، توقعمان از نمایندگان مجلس نیز همین است. نمایندگان مجلس در بسیاری از جشنواره‌ها شركت می‌كنند، اما حتماً كه نباید جشنواره باشد تا حضور یابند بلكه می‌توانند به جلسات قرآنی شهر اهمیت دهند، ‌در حالی که اكنون این قضیه را رها كردند و حتی بسیاری از  داعیه‌داران فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی استان به محافل قرآنی شهر اصلاً سر نمی‌زنند. مجلس یازدهم با عنوان مجلس انقلابی آغاز به کار کرده و اهتمام نمایندگان مجلس به جلسات قرآن ضروری است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha