خلف وعده مسئولان در راه‌اندازی موزه قرآن حرم شاهچراغ(ع)
کد خبر: 4131530
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۸
محسنی در پاسخ به ایکنا بیان کرد:

خلف وعده مسئولان در راه‌اندازی موزه قرآن حرم شاهچراغ(ع)

معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم شاهچراغ(ع) در خصوص وعده همکاری برخی مسئولان در رابطه با راه‌اندازی موزه قرآن در حرم مطهر گفت: تا به امروز چنین اتفاقی رخ نداده و موزه و اسناد خطی قرآن با هزینه حرم و مردم راه‌اندازی شده است.

مهدی محسنی، معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر شاهچراغ(ع)به گزارش ایکنا از فارس، مهدی محسنی، معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر شاهچراغ(ع) شب گذشته، 15 فروردین در نشست خبری تشریح چشم‌انداز حرم برای نیل به هدف قطب قرآنی کشور از برپایی نمایشگاه «نگین آفتاب» به منظور نمایش نسخ خطی قرآن با ویژگی‌های خاص در این حرم مطهر خبر داد و گفت: مراسم افتتاحیه این نمایشگاه،‌ جمعه، 18 فروردین بعد از اقامه نماز جمعه با حضور مسئولان ارشد استانی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه به مدت 5 روز و تا روز سه‌شنبه، 22 فروردین از ساعت 8 تا 20:30 در محل موزه حرم مطهر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود، افزود: در طول برگزاری نمایشگاه تمام بازدیدها از موزه و نمایشگاه رایگان خواهد بود.

رونمایی از 120 جلد قرآن خطی

محسنی با تصریح اینکه در مراسم افتتاحیه از 120 جلد قرآن خطی که طی 10 قرن اخیر کتابت شده‌اند، رونمایی خواهد شد، گفت: برخی از آثار این نمایشگاه شاید برای اولین بار رونمایی می‌شوند.

معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم شاهچراغ(ع)، برپایی این نمایشگاه را جزو نخستین قدم‌ها برای رسیدن به قطب قرآنی کشور عنوان کرد و گفت: سیاست تولیت حرم مطهر بر این است که حرم شاهچراغ(ع) به سمت قطب قرآنی شدن حرکت کند و برای این منظور اهداف و برنامه‌های مختلفی را اجرا خواهیم کرد.

وی با یادآوری سبقه قرآنی شیراز در طول تاریخ اظهار کرد: سابقه فعالیت‌های قرآنی در حرم مطهر و شیراز حداقل 8 قرن است که گواه این ادعا را می‌توان هم در اشعار و وجود شاعران بزرگی چون حافظ و سعدی، بنای خدای‌خانه مسجد جامع عتیق که در آن قرآن کتابت می‌کرده‌اند، نگه‌داری و کتابت قرآن در حرم مطهر و... مشاهده کرد.

محسنی با بیان اینکه در طول تاریخ، شیراز و فارس توانسته است طی دو دوره فرهنگ اسلامی را قوام بخشد، گفت: از آنجایی که قرآن و عترت در کنار یکدیگر قرار دارند لذا بنا داریم تا در حوزه قرآن نیز در این حرم فعالیت‌های جدی داشته باشیم.

نگهداری از 2083 نسخه قرآن خطی

معاون حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) یادآور شد: داشته‌های عظیم میراثی ما در حرم مطهر، وجه دیگری از این شایستگی و بایستگی را نشان می‌دهد به طوری که هم‌اکنون در گنجینه مرکز اسناد و نسخ خطی آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع)، از ۳۳۰۴ نسخه خطی نگهداری می‌شود که ۲۰۸۳ نسخه از آن‌ها را نسخ خطی قرآن کریم تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: این مجموعه کم‌نظیر همچنین شامل ۴۵ نسخه خطی از انواع تفاسیر قرآن و ۱۰۰ نسخه خطی از کتب ادعیه و احادیث است. در موضوعات دیگر نیز از ۱۰۷۴ نسخه خطی در این مرکز نگهداری می‌شود. گنجینه مرکز اسناد حرم مطهر، همچنین دارای ۳۴۲۳ کتاب چاپ سنگی در موضوعات مختلف است.

محسنی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا بتوانیم دسترسی پژوهشگران را برای دسترسی به این نسخ خطی فراهم کنیم، گفت: در آینده نزدیک آزمایشگاه آفت‌زدایی و مرمت تخصصی آثار خطی در حرم مطهر رونمایی خواهد شد.

معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر شاهچراغ(ع) با تصریح اینکه بنا داریم تا موزه حرم مطهر را توسعه دهیم، گفت: بخش‌هایی به صورت تخصصی به موزه اضافه می‌شود که موزه نسخ خطی اسناد و نسخ قرآنی از جمله آن است و مکان این موزه آماده‌سازی و تحویل شده است و هم اکنون در حال نصب و تجهیز آن هستیم.

راه‌اندازی کتابخانه تخصصی علوم قرآنی

وی همچنین راه‌اندازی کتابخانه تخصصی قرآن و علوم قرآنی به منظور حمایت از پژوهشگران این حوزه، تلاش برای گسترش سبک زندگی قرآنی، توسعه زیرساخت‌های حرم مطهر برای فعالیت‌های قرآنی را از دیگر تلاش‌های حرم مطهر در راستای تبدیل به قطب قرآنی شدن حرم مطهر عنوان کرد و گفت: قطعاً برای تبدیل شدن به قطب قرآنی کشور هنوز فاصله بسیار داریم.

محسنی در پاسخ به خبرنگار ایکنا در خصوص فعالیت‌های قرآنی این حرم مطهر در مقایسه با حرم رضوی گفت: حرم شاهچراغ(ع) در حد وسع خود هر کاری که بتواند در خصوص فعالیت‌های قرآنی انجام خواهد داد اما بنای ما رقابت نیست بلکه قصد اخوت داریم و در همین راستا از ظرفیت‌ها و تجربیات حرم رضوی نیز استفاده خواهیم کرد.

معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر شاهچراغ(ع) در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا درباره اینکه با توجه به وعده‌های مسئولان استانی و شهری در خصوص راه‌اندازی موزه قرآن، آیا نهادهای دیگری در راه‌اندازی موزه همکاری داشته‌اند، گفت: معمولاً قول‌های زیادی داده می‌شود ولی در عمل اجرایی نمی‌شود و تا به امروز این همکاری اتفاق نیفتاده است و موزه قرآنی با هزینه حرم و مردم راه‌اندازی شده است.

وی همچنین از پیشنهاداتی مبنی بر راه‌اندازی انجمن قاریان، انجمن حافظان، تقویت انجمن کاتبان وحی، راه‌اندازی کارگاه‌های تخصصی آموزشی برای قراء و حفاظ با حضور اساتید کشوری و... در این حرم مطهر استقبال کرد.

محسنی با بیان اینکه چندین کتابخانه در این حرم مطهر فعالیت می‌کنند، افزود: کتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی در بهمن سال گذشته در حرم مطهر افتتاح شد اما به زودی کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) در حرم مطهر افتتاح خواهد شد.

معاون علمی، آموزشی و پژوهشی حرم مطهر شاهچراغ(ع) همچنین از راه‌اندازی کتابخانه تخصصی قرآن و علوم قرآنی به زودی در این حرم مطهر خبر داد و گفت: حرم شاهچراغ(ع) برنامه‌های مختلفی برای ترویج کتابخوانی در جامعه انجام داده و می‌دهد که از جمله آن می‌توان به اجرای طرح «سفیر دانایی» به منظور اهدای کتاب در مناطق محروم استان اشاره کرد.

خبرنگار: زهرا عسکری

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha