سابقه هزار ساله فرهنگ قرآنی شیراز به نسل بعد منتقل شود
کد خبر: 4132093
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴

سابقه هزار ساله فرهنگ قرآنی شیراز به نسل بعد منتقل شود

امام جمعه شیراز برپایی نمایشگاه های قرآنی در شیراز را انتقال فرهنگ غنی قرآنی سومین حرم اهل بیت(ع) دانست و گفت: هزار سال سابقه فرهنگ قرآنی شیراز را به نسل بعدی باید منتقل کنیم.

به گزارش ایکنا از فارس، آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز امروز در خطبه های نماز دشمن شکن جمعه شیراز با اشاره به آیه ۲۶۸ سوره بقره "الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ" گفت: دو چیز کار شیطان است یکی اینکه شما را از فقر و نداری بترساند، می گوید اگر رابطه ما با آمریکا بهم بخورد همه از گرسنگی می میریم. این حرف ها را زیاد شنیدیم و بیش از 30 سال است و در این مدت جمعیت ایران افزوده شده است اما اینجوری می گویند و این شیطان است دارد می ترساند.
وی با بیان اینکه از آن طرف هم شیطان زمینه برای فحشا فراهم می کند، اظهار کرد: شراب خواری که متاسفانه این گناه بزرگ خیلی کم به آن توجه می کنیم که باید با آن مقابله شود و مسئله نعوذبالله روابط نامشروع که این موارد یک شهر و یک کشور را به فنا می دهد. دلیل اصلی شکست مسلمانان در اسپانیا به خاطر همین شد که شراب خواری و روابط نامشروع رواج پیدا کرد و دولت روم برنامه ریزی کرد تا به شکست مسلمانان منجر شد.
آیت الله دژکام ادامه داد: امروز همان نقشه در کشور دارد اجرا می شود، این برهنگی‌ها صرفا یک مسئله مخالفت ساده با حکم الهی نیست هرچند همان هم گناهی بزرگ است اما این نقشه است برای آنکه کشور را به این وسیله نابود کنند و برای این دو دسته توطئه باید برنامه داشته باشیم.
امام جمعه شیراز با بیان اینکه مقام معظم رهبری در جلسه اخیر با مسئولان نظام فرمودند دشمن با برنامه وارد شده و شما هم باید با برنامه مقابله کنید، تاکید کرد: نمی شود دست روی دست گذاشت و باید با برنامه باشیم.
نماینده ولی فقیه در فارس الزامات مبارزه فرهنگی را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: در راستای جهاد تبیین بایستی حرکات دشمن را برای همه توضیح دهیم. آنهایی که اهل فضل هستند، آنهایی که مطالعات در حوزه اجتماعی دارند اولین وظیفه این است که حرکات دشمن را برای مردم توضیح دهید که مردم ما انقلابی و مسلمان هستند و اگر بدانند دشمن چه کار می کند خودشان موضع می‌گیرند و خودشان به فکر علاج می‌افتند.
وی افزود: ما در جبهه خودی مواضع خود را در مقابل هر انحراف و هر حرکتی از حرکات دشمن مشخص کنیم چراکه بعضا کار می شود اما موضع ما مشخص نیست و هرکس برای خود کار انجام می دهد و طبیعی است اگر هر کس بخواهد برای خود کار کند به نتیجه نمی رسد و باید موضع گیری های مشترک داشته باشیم.
آیت الله دژکام با بیان اینکه درصورت آگاهی از حرکات دشمن باید تحت وحدت فرماندهی حرکت کرد، گفت: جبهه خودی از دو طرف ضربه می خورد، یکی دشمن ضربه می زند و یکی دوستانی که نمی دانند دارند با دشمن همکاری می کنند.این مشکلاتی است که برای امیرالمونین هم پیش آمد و در جنگ صفین از آن طرف معاویه قرآن سر نیزه می کرد و از این طرف خوارج می گفتند چرا کوتاه نمی آیید؟و اسلام در این وسط ضربه اصلی را خورد و امیرالمونین محروم شد از اینکه کار اصلی را برای جامعه اسلامی انجام دهد.این رفتار الان هم وجود دارد، خوارج مسلک هستند و خیال می کنند انقلابی تر از بقیه هستند اما دارند ضربه می زنند و باید متوجه باشند.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مواضع جبهه خودی را مشخص کنیم و در شرایط کنونی باید وحدت رویه و اقدام قرارگاهی داشته باشیم. خاطرنشان کرد: وقتی جنگ هست باید اقدام قرارگاهی باشد و از یک فرمانده همه فرمان ببرند؛ این اشتباه بزرگ بعضی‌ها است که به نظر می رسد انقلابی هستند و باید پیرو یک فرمانده باشند.
امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه امروز جهت‌گیری حرکت در مجموعه نظام و مقابله با دشمن را مقام معظم رهبری مشخص می کنند، تاکید کرد: هر کسی از هر جای دیگری بخواهد برای خود کار کند و این تند روی و کندروی کار را در مقابل با جبهه دشمن خراب می کند. هرچه رهبری فرمود همان است و این وحدت رویه ایجاد می کند و کار را پیش می برد.
وی با بیان اینکه جریانات مختلف سیاسی کشور نباید برای اینکه خود جلو بیایند و بخواهند از جریان دیگری پیشی بگیرند نظام لطمه بخورد، اظهار کرد: ما می خواهیم در مورد توطئه دشمن تصمیم بگیریم برخی به فکر خود هستند و حرف خود را می زنند تا تمامیت پیدا کنند و طرفدار داشته باشد. دیگر رشد سیاسی مردم ما بیش از این است و می دانند چه کسی برای دلسوزی نظام و اسلام کار می کند و چه کسی برای خودش و رسیدن به جایگاه و مقام کار می کند.
آیت الله دژکام تاکید کرد که در مسائل استراتژیک کشور باید همه جریان های سیاسی پشت سر رهبری حرکن کنند تا آسیبی به کشور وارد نشود.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه جریان‌های سیاسی در مسائلی که جنبه ملی و مربوط به نظام هست نباید رقابت کنند چراکه که به نفع دشمن می شود، گفت: در مسائل دیگر رقابت کنند و مشکلی نیست و کسی مزاحم نبوده و هر گروه که مردم رای دادند کشور را اداره می کند اما چرا ذهنیتی را جلو می بریم که نمی گذارند؟چه کسی نمی گذارد؟الحمدالله با حمایت رهبر معظم مردم سالاری دینی در کشور ما به خوبی جا افتاده است.این اداها را سر ملت و مملکت در نیاورید که مردم بیشتر از این بیدار هستند که ما خیال می کنیم.
این استاد دانشگاه وظیفه رسانه ها در مقابله با دشمنان را بسیار مهم دانست و گفت: دشمن اگر حمله می کند و توطئه و برنامه دارد باید رسانه‌ها این مسئله را تبیین کنند. متاسفانه برخی رسانه‌ها به نظر می آید با دشمن همکاری میکنند و رسانه ملی هم که در تلاش است ولی ضعف هایی وجود دارد که باید حواسشان جمع کنند.
ملت ما با کمال عظمت در صحنه‌های مختلف از جمله ۲۲ بهمن و خواهیم دید روز جهانی قدس غوغا می‌کند و وفاداری خود را به آرمان‌های اسلام و نظام اسلامی اعلام می کند اما گاهی رسانه‌ها عقب‌تر از مردم هستند؛ به مطالبه مردم جواب دهید. مردم داد می زنند فضایی که در جامعه درست شده است فضای مناسب خواسته های اکثریت قاطع ملت نیست و رسانه در این راستا باید اقدام کند، هم توضیح دهد و هم تبیین کند. رسانه ها این تلاش را باید شروع کنند یعنی در مقابل نقشه دشمن ما باید از ابزار رسانه به خوبی استفاده کنیم.
بنابه گفته امام جمعه شیراز، همه باید آموزش ببینند و هماهنگ با هم باشند. توقع بنده این است که صداوسیما در مسئله تهاجم فرهنگی که دشمن داشته و نقشه هایی که سرویس های بیگانه پشت آن هستند محکم به میدان آید و حرف اسلام و نظام اسلامی را برای همه جهان تبیین کند.
بخشی از سخنان آیت الله دژکام به مسائل پیرامون ارزش های اجتماعی اختصاص داشت و گفت: اگر در صحنه اجتماع یک کار خلاف ارزش مثل بی حجابی و بدحجابی که رواج دارد دیدنی شود اولین موظف از نظر شرعی کسی است که می بیند و باید واکنش مناسب نشان دهد و رهبر معظم انقلاب فرموده است واکنش مناسب تذکر لسانی است.
وی ادامه داد: مردم ما خیلی روشن هستند و اینکه بگوییم کار فرهنگی شود؛ آیا تذکر لسانی کار فرهنگی نیست؟کار فرهنگی چگونه است؟اگر تذکر لسانی کار فرهنگی نیست پس چیست؟ اینها معلوم است که جهت‌گیری سیاسی است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه تذکر لسانی کار فرهنگی است، تاکید کرد: از این بهتر نمی شود که با زبان خوش امر به معروف لسانی که واجب است را انجام دهیم و نباید این کار معطل بماند؛ چرا همان که می‌گوید باید کار فرهنگی انجام شود کاری نمی کند؟ در رسانه‌ صدایشان بلند است اما چرا خودشان که متخصص کار فرهنگی هستند کاری نمی‌کنند؟این کار وظیفه همگانی است.
امام جمعه شیراز گفت: با این ذهنیت‌های خراب باید برخورد شود؛ اگر می گویند کار فرهنگی خود شروع کنند. وظیفه اولی را در رساله حضرت امام خمینی(ره) و رساله مقام معظم رهبری به عهده کسی می گذارد که می بیند. نقد رفتار دیگران را بلدیم اما اقدام فرهنگی مناسب را بلد نیستیم؟این کوتاهی ها را خدا نمی بخشد.
آیت الله دژکام با بیان اینکه راه اندازی سامانه مردم رسی شیراز به الگوی ملی تبدیل شد، گفت: با جمع آوری مطالبات و گزارشات مردمی حالا نوبت دستگاه های دولتی است که نقش خود را ایفا کنند.
وی تذکرات لسانی به هنجارشکنی برخی از افراد در مکان های عمومی شیراز را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: همه کار مردم سالارانه انجام شد و خوب بود ولی برای کافی بودن باید اثرش را در خیابان کاملا واضح دید. نهایتا اگر همه تلاش کردند و نتیجه نداد نیروی انتظامی و دادستانی کار خود را متناسب با قانون انجام دهند و اگر این مجموعه ها با هم کار کنند موفق خواهیم شد و دشمن شکست خواهد خورد.
امام جمعه شیراز در خطبه دوم با اشاره به شب های قدر، بر استفاده حداکثری از معنویات و عبادات لازم در این شب ها تاکید کرد.
آیت الله دژکام برپایی نمایشگاه‌ قرآنی در شیراز را مورد اشاره قرار داد و گفت: نمایشگاه قرآنی در محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی شیراز در شهرک گلستان، نمایشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی حافظیه و یک نمایشگاه ارزشمند و مقدس در حرم مطهر برپا شده است که نشان از مرکزیت شیراز در فعایت های قرآنی می باشد.
وی با بیان اینکه سید میرمحمد(ع) به کتابت قرآن در شیراز مشغول بودند، خاطرنشان کرد: از فرصت‌الدوله نقل شده که حضرت سیدمیرمحمد(ع) را به خواب دیدم که فرمود: تصویر مرا بکش که مشغول کتابت قرآن بوده است، منظور این است که سابقه شما برای یک روز و دو روز نیست، از این ۱۲۰۰ سال برگزیده‌هایی که در گنجینه حرم مطهر شاهچراغ است امروز به نمایش در می آید و امید است با تمهیداتی که تولیت محترم حرم انجام می دهد؛ همه ما خصوصا نوجوانان از این نمایشگاه و موزه بازدید کنند و استفاده ببرند. در ایام برپایی نمایشگاه موزه نیز رایگان شده است و این کار انتقال فرهنگ است؛ هزار سال سابقه فرهنگ قرآنی شیراز را به نسل بعدی باید منتقل کنیم.
نماینده ولی فقیه در فارس روز جهانی قدس را مورد توجه قرار داد و گفت: قضیه قدس به جایی رسیده که رهبر انقلاب فرمود اسرائیل ۲۵ سال آینده را نمی‌بیند اما انگار خودشان عجله دارند که زودتر بروند و این عظمت کار شما مردم است.
آیت الله دژکام با بیان اینکه خدا وعده‌اش تخلف ناپذیر است اما ما را امتحان می‌کند که ببیند صبر می کنیم و مقاومت ما را می‌سنجد واِلا وعده خدا حق است، اظهار کرد: شما پیروز هستید و ان شاالله اسرائیل نابود می شود و در قدس نماز می‌خوانیم و این قبله اول مسلمین را آزاد می کنیم ولی وظیفه ما است که برای روز قدس دوباره غوغا کنیم و باید بدانند که این پیام ما جدی است.

 

انتهای پیام
captcha