راه‌اندازی یک موزه قرآن در شیراز کافی نیست
کد خبر: 4114472
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
خواست‌خدایی:

راه‌اندازی یک موزه قرآن در شیراز کافی نیست

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به درخواست جامعه قرآنی در خصوص احداث موزه قرآن گفت: شیراز نیاز به مکان‌های مختلفی با موضوعات قرآنی دارد به عنوان مثال ما نیاز به موزه قرآنی، باغ‌موزه قرآنی و پارک قصص قرآنی داریم.

افسانه خواست‌خدایی، عضو شورای اسلامی شهر شیرازافسانه خواست‌خدایی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص احداث موزه قرآن در شیراز گفت: در یک سال و نیم گذشته تقریباً مصوباتی در حوزه قرآنی داشتیم که یکی از آن‌ها احداث پارک قصص قرآنی بود که در کمیسیون فرهنگی نیز به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه طبق این مصوبه قرار شد پارک موضوعی قصه‌های قرآنی در شیراز احداث کنیم، افزود: این مسئله جزو مصوبات کارشناسی شده بود چرا که با بهره‌مندی از داستان‌های قرآنی می‌توانیم پارک جذاب برای کودکان و جوانان از نظر سمعی و بصری احداث کنیم.

خواست‌خدایی اظهار کرد: این کار هم برای کودکان و نوجوانان برای ارتباط بیشتر با قرآن جذابیت بیشتری ایجاد می‌کند و هم اینکه در سومین حرم اهل بیت(ع) بستری در حوزه قرآن فراهم خواهد شد اما جانمایی برای آن انجام نشده است و شهرداری هنوز مکانی را برای احداث این پارک به شورا معرفی نکرده است.

تفاوت باغ‌موزه قرآنی با پارک قصص قرآنی

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: باغ موزه قرآنی با پارک قصص قرآنی متفاوت است و شاید دوستان به گونه‌ای نام موزه قرآنی را باغ موزه قرآنی گذاشته باشند اما ما مصوبه جداگانه‌ای برای موزه قرآنی داشتیم که اتفاقاً پیشنهاد اولیه این طرح برای موزه قرآنی، ساختمان قدیمی شهرداری بود که به نام موزه بلدیه راه‌اندازی خواهد شد و این مسئله در کمیسیون فرهنگی مصوب شده است.

وی با تأکید بر اینکه موزه بلدیه در ساختمان قدیمی شهرداری شیراز در میدان شهدا قطعاً راه‌اندازی خواهد شد که بخشی از آن اختصاص به موزه قرآن خواهد پیدا خواهد کرد افزود: این مسئله در کمیسیون فرهنگی هم مصوب شده است اما اینکه اجرا شود یا خیر در کمیسیون فرهنگی و سازمان فرهنگی شهرداری تصمیمات مناسب اخذ خواهد شد.

خواست‌خدایی با بیان اینکه فضاهای خوب در شیراز کم نیست و باید این زمینه فراهم شود که در چند مکان موزه قرآن داشته باشیم، افزود: این مسئله را در کمیسیون فرهنگی پیگیری می‌کنیم تا زمین شهرداری در چهارراه حافظیه برای موزه قرآن در نظر گرفته شود و با توجه به انس و الفت حافظ با قرآن، به نظر این مکان نیز برای موزه قرآن مناسب است.

گنجینه آثار استاد نعمتی

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: چیزی که به نظر می‌توانیم بر روی آن تأمل کنیم استفاده از ظرفیت اساتیدی است که هنرشان با قرآن عجین شده است به عنوان مثال استاد نعمتی گنجینه‌ای از آثار خود را در منزل نگه‌داری می‌کند که یک موزه کوچک است و حیف است این آثار با برکاتی که دارد در منزل نگه‌داری شود چرا که برای نگه‌داری آن‌ها باید استانداردهایی رعایت شود لذا به نظر می‌رسد نیاز است که در چند نقطه شهر شیراز فضا را برای قرآن فراهم کنیم و قطعاً تنها راه‌اندازی یک موزه قرآن کافی نیست و باید در موضوعات دیگر هم برای قرآن کار کنیم.

وی تأکید کرد: ما به پارک قصص قرآنی، باغ موزه قرآن و موزه قرآن نیاز داریم و این‌ها هیچ‌کدام نافی یکدیگر نیستند، چراکه اگر بخواهیم کار فرهنگی انجام دهیم باید بدانیم جایگاه قرآن چیست و برای آن هم باید شرایط متناسب با سنین مختلف فراهم کنیم.

خواست‌خدایی افزود: موضوع دیگر استفاده از ظرفیت دانشکده علوم قرآنی شیراز است که در این راستا جلسه‌ای با رئیس این دانشکده داشتم و ایشان هم درخواست احداث موزه قرآن در دانشکده را داشتند لذا باید بستری فراهم کنیم که بتوانیم همکاری مشترکی با این دانشکده داشته باشیم.

احداث موزه حرم شاهچراغ(ع) تصمیم جمعی است

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: دانشکده علوم قرآنی در تولید محتوا حرف اول را می‌زند و اگر قرار است زمینه کار فرهنگی در شهر فراهم کنیم باید از ظرفیت اساتید و دانشجویان مستعد این دانشکده بهره ببریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا در احداث موزه حرم شاهچراغ(ع) هم همکاری خواهید داشت، گفت: بحث موزه شاهچراغ(ع) یک تصمیم جمعی است و باید جمع‌بندی میان اعضای شورا و شهرداری صورت گیرد تا موزه‌ای داشته باشیم که جامعیت و شمولیت لازم را داشته باشد و آثار هنرمندان مختلف در آن جای گیرد.

خواست‌خدایی در پاسخ به اینکه آیا پارک قصص قرآنی در زمین چهارراه حافظیه احداث خواهد شد، گفت: خیر فضای این پارک باید جانمایی شود چرا که نیاز به فضای بسیار گسترده‌ای دارد و آن زمین پاسخگوی این کار نیست.

وی در پایان گفت: اگر بخواهیم گردشگری زیارتی را در کنار گردشگری تاریخی و فرهنگی در شیراز تقویت کنیم باید به احداث مجموعه‌ها و موزه قرآنی توجه داشته باشیم چراکه این کار تأثیرگذاری موضوع را دو چندان خواهد کرد اما به صورت کلی نظر من برای احداث موزه قرآن چهارراه حافظیه است ولی برای این کار باید اعضای شورا موافقت کنند.

انتهای پیام
captcha