بازماندن ایران از کسب رتبه در مالزی و حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع)
کد خبر: 4124974
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵
فعالیت‌های قرآنی در پاییز 1401

بازماندن ایران از کسب رتبه در مالزی و حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع)

پاییز سالی که گذشت با اهانت به کلام الله مجید و مقدسات دینی، حمله تروریستی به زائران حرم شاهچراغ(ع) همراه بود و در ادامه شاهد اعزام نمایندگان ایران به مسابقات قرآن کویت، مالزی، ترکیه و روسیه، انعقاد تفاهم‌نامه سازمان قرآنی با ستاد آجا و فرایند مسابقات سراسری اوقاف، دارالقرآن‌ امام علی(ع) و مسابقات ارتش و رقابت‌های قرآنی کارکنان صنعت آب و برق کشور و.. بودیم.

رویدادهای قرآنیبه گزارش ایکنا، پاییز 1401 تقریبا می‌توان گفت از ملتهب‌ترین روزهای کشور عزیزمان ایران بود.

در این میان می‌توان به اهانت به کلام الله مجید و مقدسات دینی و نامه  فعالان قرآنی به رؤسای قوای سه‌گانه، کسب رتبه سوم رشته قرائت مسابقات قرآن ترکیه توسط «وحید خزایی»، کسب رتبه سومی سیدمصطفی حسینی در مسابقات قرآن روسیه، موفقیت نماینده ایران در کرواسی، مسابقات قرآن کویت و مالزی و بازماندن ایران از کسب رتبه، تعطیلی سرای قرآن محله دزاشیب، انتشار بانک اطلاعات مؤسسات و خانه‌های قرآن، بازدید مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران از ایکنا و ظهر دلنشین زنده‌یاد «علی‌اصغر حشمتی»  اشاره کرد.

اجرای فرایند مرحله مقدماتی و سراسری چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه ارتش، فرایند ثبت‌نام تا مرحله نیمه نهایی مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)، جشن بیستمین سال تأسیس ایکنا، حضور مجتبی محمدبیگی به عنوان نماینده ایران در مسابقات قرآن تونس، رقابت قرآنی کارکنان صنعت آب و برق کشور، بیست و هفتمین مسابقات سراسری قرآن فراجا، اختتامیه یازدهمین دوره مسابقه تلویزیونی اسرا، پانزدهمین مسابقات «مدهامتان» در حرم شاهچراغ(ع) از با اهمیت‌ترین برنامه‌های پاییز سال گذشته بود.

در پاییز 1401 حوادث ناگوار تروریستی و هتک حرمت به حرم شاهچراغ (ع)، همراه با بیانیه ۳ نهاد قرآنی در محکومیت آن، فقدان اعضایی از جامعه قرآنی چون موسی سعیدی از پایه‌گذاران طرح «اسوه»، رحیم پارچه‌باف‌دولتی، مترجم قرآن بودیم.

از دیگر برنامه‌های آن ایام می‌توان به امضای توافقنامه همکاری‌ سازمان قرآنی دانشگاهیان و ستاد آجا و انعقاد تفاهم‌نامه بین اتحادیه قرآنی تهران با مرکز رشد واحدهای فناور جهاددانشگاهی، مجوز نشر قرآن کریم به 10 قرائت، برگزاری جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، تعیین رئیس جمعیت قرآنی استان تهران و اعلام فراخوان ایده‌های نو برای اجرا در نمایشگاه بین‌المللی قرآن اشاره کرد.

در ادامه نگاهی تشریحی به اهم فعالیت‌های قرآنی این فصل خواهیم داشت؛

اهانت به کلام الله مجید و مقدسات دینی و نامه  فعالان قرآنی به رؤسای قوای سه‌گانه

در پی اتفاقات ناگوار اخیر، به خصوص اهانت به کلام الله مجید و مقدسات دینی از سوی آشوبگران، برخی از چهره‌های قرآنی با انتشار فیلم کوتاهی، که از سوی سازمان دارالقرآن الکریم تولید شده است، انزجار خود را اعلام کرده و این حرکات مذبوحانه را محکوم کردند.

همچنین در پی این اتفاقات ناگوار در پاییز سالی که گذشت، ۱۶۴۷ نفر از چهره‌ها و فعالان قرآنی کشور طی نامه‌ای به رؤسای قوای سه‌گانه ضمن تشکر از تلاش مسئولان در خنثی کردن فتنه و برقراری امنیت و تجلیل از مردم، جهت حضور هوشمندانه در صحنه و محکومیت هتک حرمت مقدسات دینی بر ایجاد سازوکار مناسب و ایمن برای اعتراضات مردمی و مطالبه‌گران حقیقی تأکید کردند.

تهیه پیش‌نویس مجوز راه‌اندازی مدارس قرآن حفظ‌محور

آموزش و پرورش که پیش از این تجربه مدارس قرآن با رویکرد فعالیت فوق برنامه را داشت و این مدارس نیز با عمر چهار ساله به دلیل مسائل مالی، جمع شدند، اینبار به سراغ مدارس قرآن حفظ‌محور رفته است. مدارسی که طی آن دانش‌آموزان می‌توانند با حضور در این مدارس بدون باز ماندن از تحصیل به حفظ قرآن بپردازند.

اهم رویدادهای پاییز 1401

بنابر گفته میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در این مدارس دانش‌آموزان شش جلسه در هفته از برنامه مازاد درسی برخوردار خواهند بود، البته این برنامه برای دبستان‌های دور دوم مد نظر است.

آموزش و پرورش ۷۶۰ مرکز دارالقرآن در سطح کشور دارد که فعالیت این مراکز فوق برنامه است و ۵۰ درصد فعالیت این مراکز در سال تحصیلی جدید (1402-1403) به حفظ اختصاص پیدا خواهد کرد.

تشکیل  کارگروه بررسی شرایط انتخاب و انتصاب مدیران امور قرآنی کشور

طی این کارگروه که در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد بر توجه به ابقاء مدیران توانمند در مصوبه انتصاب مدیران قرآنی، انتصاب مدیران متخصص مشکل حوزه‌های مختلف، جدی گرفتن شاخص‌های مصوبات این جلسه از سوی دستگاه‌ها و ... تأکید شد.

همچنین طی این کارگروه و پس از طرح مباحث متعدد مقرر شد یک کارویژه تخصصی‌تر و کوچک تر با حضور نمایندگان سازمان اداری و استخدامی و نمایندگان دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تشکیل شود تا در آن شرایط انتخاب و انتصاب مدیران قرآنی مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد.

گزارش فرایند تصفیه یکی از اتحادیه‌های سابق مؤسسات قرآنی

با توجه به صدور بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ششم مرداد ۱۳۹۸ مبنی بر تشکیل اتحادیه واحد کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و ضرورت انحلال اتحادیه‌های قبلی کشوری که در مجمع عمومی مورخه ۱۳۹۹/۵/۳، اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور (اتحادیه مدغم سابق) پس از دریافت مجوز آغاز تصفیه از اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری، فرایند تصفیه را از مورخه ۱۳۹۹/۹/۲۴ آغاز و طی کمتر از دو سال(مدت قانونی انجام فرایند تصفیه) و پس از پرداخت مطالبات مؤسسات مردمی، دستگاه‌های ذیربط و دیگر دیون‌های قانونی در ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۱ با تهیه صورتجلسه و امضا توسط هیئت منتخب تصفیه و دریافت مجوز دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، به طور رسمی ختم تصفیه اتحادیه مذکور را به اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری اعلام و پرونده این اتحادیه برای همیشه بسته شد.

افتخار آفرینی قاری ایرانی در کرواسی

علیرضا مُکاری، نماینده کشورمان در بیست و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی موفق به کسب رتبه اول این مسابقات شد. او پس از کسب رتبه اول این مسابقات، بامداد چهارم مهرماه وارد کشور شد و مورد استقبال مدیران مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و خانواده و دوستان قرار گرفت.

رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کرواسی با اشاره به اینکه برای من سفر به این کشور قبل از اینکه یک سفر مسابقه‌ای باشد، تبلیغی و ترویجی بود، افزود: حضور ملیت‌ها در این مسابقات به حدی متنوع بود که برای من بیشتر یک سفر تبلیغی بود تا یک مسابقه قرآنی؛ این مسابقات یک تبلیغ فوق‌العاده برای جامعه قرآنی ایران و تشیع است.

اختتامیه چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن نیروی زمینی سپاه

طی مراسم اختتامیه این دوره از مسابقات که در دهه نخست مهرماه و با حضور فرماندهان و مسئولان سپاه برگزار شد، از برگزیدگان هر کدام از رشته‌های به تفکیک در بخش بانوان و آقایان تجلیل شد.

این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ قرآن کریم (اجزاء مختلف)، مفاهیم و اذان برگزار شد. در این رویداد مجموعاً ۲۵۷ نفر حضور داشتند که شامل ۱۴۴ نفر در بخش کارکنان پایور، ۶۶ نفر در بخش کارکنان وظیفه و ۴۷ نفر نیز در بخش بانوان شاغل در نیروی زمینی سپاه بودند.

کسب رتبه سوم رشته قرائت مسابقات قرآن ترکیه توسط «وحید خزایی»

 هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور ترکیه با حضور وحید خزایی و حسین خانی به عنوان نمایندگان کشورمان همراه بود که در نهایت تنها وحید خزایی در رشته قرائت تحقیق موفق به کسب رتبه سوم شد و حسین خانی حافظ شایسته کشورمان با وجود حضور در فینال مسابقات از کسب رتبه بازماند.

وحید خزایی پیش از این موفق به کسب رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که از سوی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود، شده بود. حسین خانی نیز کسب رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب علوم دینی را در کارنامه مسابقاتی خود دارد.

سی‌ویکمین دوره مسابقه درس‌هایی از قرآن 

مسابقه هفتگی دانش‌آموزی درس‌هایی از قرآن در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در ۱۷ هفته از  ۲۱ مهر‌1401 تا ۱۳ اسفند‌1401 هر پنجشنبه از شبکه یک سیما‌ ساعت‌ ۱۸:۱۰‌ و روزهای شنبه از شبکه قرآن بعد از ساعت‌ ۱۳ ‌پخش شد.

همچنین فایل متنی، صوتی و تصویری آن در وب‌سایت مؤسسه ترویج فرهنگ قرآنی به نشانی https://tarvijequran.ir و در کانال درس‌هایی از قرآن در شبکه‌های اجتماعی سروش، ایتا و شاد ارائه شد.

فرایند چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه ارتش

این مسابقات در تمامی یگان‌های ادارات پنجگانه ارتش نیروی زمینی، دریایی، هوایی، پدافند هوایی، ستاد آجا، همراه با بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های آجا در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل، مفاهیم قرآن و اذان براساس جزء ۲۵ در دو سطح یک و دو برگزار شد.

از ویژگی‌های این دوره از مسابقات می‌توان به حضور شرکت‌کنندگان رشته مفاهیم در رشته حفظ یک جزء اشاره کرد. مرحله نهایی مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور ۲۷۴ متسابق در دی‌ماه 1401 برگزار شد.

بازدید مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران از ایکنا

سیدحسن دهقان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از نزدیک با فعالیت‌ مراکز مختلف این سازمان از جمله خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آشنا شد.

دهقان که مسئولیت مدیریت دارالقرآن‌های شهرداری تهران را نیز برعهده دارد در این بازدید طی نشستی با محمدحسین حسنی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، به معرفی ابعاد مختلف فعالیت اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران پرداخت و از فعالیت حدود شش‌ماهه خود در این مسئولیت گزارش کوتاهی را ارائه داد.

برگزاری ششمین دوره توانمندسازی مدیران دارالقرآن‌های آموزش و پرورش

ششمین دوره آموزش و توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن‌ الکریم سراسر کشور اوایل آبان‌ 1401 با دعوت از ۷۶۵ مدیر دارالقرآن‌ها و کارشناسان قرآن، عترت و نماز ادارات آموزش و پرورش برگزار شد.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در رویکرد جدید معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به دنبال توسعه کمی و کیفی فعالیت دارالقرآن‌ها و ایجاد نقش‌‌ها و کارکردهای جدید برای مراکز دارالقرآن‌ها هستیم، اظهار کرد: بنابر این مجموعه‌ای از فعالیت‌ها تبیین شده برای وظایف ۷۶۵ دارالقرآن سراسر کشور در نظر گرفته شده است.

اختلاف مدیران شهری منجر به تعطیلی سرای قرآن محله دزاشیب شد

سرای قرآن و عترت محله حکمت دزاشیب که ذیل فعالیت‌های قرآنی‌اش، کلاس‌های آموزشی رایگان ویژه تمامی مقاطع سنی برگزار می‌کند به دلیل اختلاف مدیریتی بین شورایاری و مدیریت محل، بسیار عجولانه تخلیه و تعطیل شد.

این مرکز بیش از ۱۲ سال در این منطقه اقدام به برگزاری کلاس‌های متنوع قرآنی برای گرو‌ه‌های مختلف به صورت رایگان کرده است و با عدم همکاری و هماهنگی مدیران محله و شهرداری ناحیه ۸ منطقه ۱، آن هم بدون اجازه مدیر این مرکز، جمع‌آوری و وسایل آن به شکل بسیار عجولانه‌ای به بیرون از ساختمان منتقل شد.

ایکنا پیگیر پاسخ روشن از سوی شهرداری منطقه بود، اما پاسخی روشن به این قضیه و چرایی اتفاق رخ داده ارائه نشد.

معرفی برترین‌های چهارمین مسابقات مشکات

مرحله فینال مسابقات قرآن کریم مشکات در بخش کشوری در تالار شیخ صدوق آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم(ع) با حضور ۲۰۰ متسابق از سراسر کشور به صورت حضوری و مجازی برگزار شد و در نهایت از میان این تعداد اسامی نفرات برتر اعلام شد.

اختتامیه پانزدهمین مسابقات «مدهامتان» در حرم شاهچراغ(ع)

مراسم اختتامیه مرحله کشوری پانزدهمین دوره مسابقات قرآن «مدهامتان» در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و با تجلیل از برگزیدگان هر رشته برگزار شد.

این مسابقات طی روزهای ۱۲ تا ۱۴ مهر1401 در بخش بانوان در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل و در بخش آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و اذان با رقابت ۱۵۰ نفر برگزار شد که ۱۶ نفر از اساتید بین‌المللی و کشوری نیز کار داوری آن را بر‌عهده داشتند.

بانک اطلاعات مؤسسات و خانه‌های قرآن منتشر شد

بانک اطلاعات مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن و عترت تحت نظارت سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شد. پیش از این و براساس اعلام مسئولان سازمان دارالقرآن الکریم، بالغ بر دو هزار مؤسسه و بیش از هشت هزار و ۵۰۰ خانه قرآن و عترت با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور فعال هستند.

آماری که در این دو فایل اکسل توسط سازمان دارالقرآن الکریم منتشر شده است چیزی بالغ بر پنج هزار خانه قرآن و عترت را نشان می‌دهد و در بخش مؤسسات نیز چیزی بالغ بر هزار و ۸۰۰ مورد از اطلاعاتشان قابل دسترس قرار گرفته است.

ضبط تصویری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن

پس از اتمام مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در استان‌های مختلف و مشخص شدن نفرات راه‌یافته به مرحله کشوری این دوره از مسابقات، مقدمات برگزاری مرحله کشوری این رویداد در پاییز فراهم شد.

اهم رویدادهای پاییز 1401

مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن طی دو مرحله مقدماتی و نهایی برگزار شد که مرحله مقدماتی به صورت ضبط تلاوت شرکت‌کنندگان و پخش برای گروه داوری انجام شد و در نهایت نیز نفرات برتر مرحله مقدماتی به مرحله نهایی که به صورت حضوری برگزار شد، راه پیدا کردند.

داوران مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن

اسامی داوران مرحله مقدماتی (داوری فایل‌های ضبط شده راه‌یافتگان به مرحله کشوری) چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام شد.

بر همین اساس در گروه آقایان و در بخش تجوید مسعود سیاح‌گرجی، محمدجواد پناهی، در بخش لحن غلامرضا شاه‌میوه‌اصفهانی و صالح اطهری‌فرد، در بخش صوت محمدحسین سعیدیان و حمیدرضا احمدی‌وفا،‌ در بخش وقف و ابتدا حسین اخوان‌اقدم و سعید خواجه‌احمدی و در بخش حسن حفظ نیز امیر آقایی و مصطفی اصفهانیان به عنوان داور معرفی شده‌اند.

در این بخش ریاست گروه داوری بر عهده محمدمهدی بحرالعلوم گذاشته شده بود. همچنین ناظر بخش آقایان مرتضی مختاری و مسئول فنی نیز کریم دولتی خواهد بود. اصغر خسروی نیز مسئول اجرایی مسابقات را برعهده داشتند.

در گروه بانوان نیز رضوان جلالی‌فر و مریم منصوریان‌فر در بخش لحن، وجیهه شیخ‌فرشی و خدیجه دیاری در بخش تجوید، سمیه هیبتیان و هاله فیروزی در بخش صوت، زهرا میرشفیعی و فرشته مسجدی در بخش وقف و ابتدا و در بخش حسن حفظ نیز فاطمه حسینی‌فر و نجمه شبانی‌قهرودی به عنوان داور معرفی شدند. در این بخش ریاست هیئت داوران بر عهده غصون مسلمی گذاشته شده و هاجر حیدری نیز ناظر داوری مسابقات بود.

تجربه‌ای تازه برای داوران الکترونیک مسابقات قرآن

مرحله مقدماتی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در نیمه دوم آبان‌ماه در سالن امام علی(ع) مجتمع امام خمینی(ره) در دو بخش بانوان و آقایان انجام شد.

در این مرحله از مسابقات فایل تصویری ضبط شده ۳۸۸ قاری و حافظ قرآن در چهار رشته قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل و حفظ ۲۰ جزء قرآن با حضور ۲۴ داور در بخش‌های تجوید، صوت، لحن، وقف و ابتدا و حُسن حفظ مورد ارزیابی قرار گرفت و برگزیدگان این مرحله، به مرحله نهایی مسابقات که دی‌ماه 1401 به میزبانی استان خوزستان برگزار شد، راه یافتند.

از جمله تغییرات این دوره از مسابقات به الکترونیکی کردن فرم‌های داوری می‌توان اشاره کرد. در این روش کاغذ از فرایند داوری حذف شده و داوران به صورت الکترونیکی نمرات مربوط به هر شرکت‌کننده را ثبت کردند. استفاده از این روش باعث تسریع فرایند داوری  شد. ایکنا طی گزارشی به احصا و بررسی معایب و مزایایی هوشمندسازی مسابقات از سوی صاحب‌نظران پرداخت.

داوری فایل‌های تصویری بانوان مرحله مقدماتی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اواخر آبان‌ 1401 در سالن امام علی(ع) مجتمع امام خمینی(ره) تهران در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل و حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم برگزار شد. در این مرحله از مسابقات در بخش بانوان مجموعاً ۱۶۲ فایل تصویری با حضور گروه داوری مورد ارزیابی قرار گرفت.

آقایان راهیافته به مرحله نهایی مسابقات قرآن اوقاف (در مرحله نهایی مجموعاً ۹۶ نفر در چهار رشته حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل به مرحله نهایی در بخش آقایان حضور داشتند. در رشته حفظ کل قرآن کریم ۲۸ نفر، در رشته حفظ بیست جزء ۱۲ نفر، در رشته قرائت تحقیق ۲۹ نفر و در رشته قرائت ترتیل نیز ۲۷ نفر به مرحله نهایی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن راه یافتند».

بانوان راهیافته به مرحله نهایی مسابقات قرآن اوقاف (بر همین اساس در این مرحله مجموعاً ۸۲ نفر در چهار رشته حفظ کل، حفظ ۲۰ جزء، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل به مرحله نهایی بخش بانوان مسابقات سراسری قرآن راه یافته‌اند).

مراسم قرعه‌کشی مرحله نهایی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن ۲ آذر1401 در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان خوزستان برگزار شد.

چهل‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران، در بخش آقایان با معرفی نفرات برتر مدیحه‌سرایی، اذان، همخوانی قرآن و دعاخوانی با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و جمعی از مسئولان استانی در دانشگاه فرهنگیان قزوین به کار خود پایان داد.

در این دوره از مسابقات در بخش آقایان، ۱۹ گروه در رشته همخوانی قرآن و مدیحه‌سرایی و ۲۱ نفر در رشته دعاخوانی و ۱۹ آقا در رشته اذان با یکدیگر به رقابت پرداختند.

گردهمایی مدیران عامل تشکل‌های قرآنی کشور در شیراز

گردهمایی مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها در سالن کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر شیراز به مدت دو روز برگزار شد. در این نشست علاوه بر بررسی مسائل و مشکلات مؤسسات قرآنی و ارائه راهکارها و پیشنهادات لازم برای آن و همچنین نشست تخصصی نقش قرآنیان در جهاد تبیین مطرح شد.

در این گردهمایی علاوه بر حضور مدیرعامل و رئیس و اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، برخی از اساتید و سخنرانان کشوری در خصوص جهاد تبیین سخنرانی کردند.

مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی و عدم موفقیت ایران

شصت‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی بر اساس برنامه زمانی اعلام‌شده از سوی برگزارکنندگان این رویداد از ۲۷ مهر تا دوم آبان‌1401 برگزار شد. بر همین اساس مسعود نوری، نماینده کشورمان در این مسابقات، عازم این کشور شد. قاری ایرانی این دوره از رقابت‌ها در نخستین شب تلاوت خود را اجرا کرد اما موفق به کسب مقام نشد.

از ثبت‌نام تا مرحله نیمه نهایی مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

ثبت‌نام شانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی‌(ع) در دو بخش بانوان و آقایان در دو مقطع سنی پایین و بالای ۱۸ سال در آبان1401 به صورت اینترنتی و از طریق پایگاه اینترتی این مؤسسه به نشانی www.dqimamali.com  انجام شد.

آزمون سیستمی حافظان نیز در رشته‌های حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء و حفظ کل اوایل آذر1401 برگزار شد.

دومین مرحله (مرحله نیمه‌نهایی) رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل شانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی‌(ع) در دو بخش بانوان و آقایان در دو مقطع سنی پایین و بالای ۱۸ سال، دهه دوم آذرماه برگزار شد. در این مرحله فایل‌های تصویری منتخبان مرحله مقدماتی که حائز حدنصاب لازم شدند در بخش‌های تجوید، صوت، لحن و وقف و ابتدا داوری شده و بر اساس نمرات کسب شده، نفرات مجاز برای حضور در مرحله نهایی معرفی شدند.

موسی سعیدی از پایه‌گذاران طرح «اسوه» درگذشت

در پاییز سالی که گذشت، متاسفانه یکی از چهره‌های قرآنی کشور به دیار حق شتافت، موسی سعیدی از فعالان فرهنگی و قرآنی شهرستان شاهرود و استان سمنان که طی سال‌های اخیر به عنوان مشاور طرح آموزشی-تربیتی اسوه فعالیت می‌کرد، دعوت حق را لبیک گفت.

مرحوم سعیدی، از پایه‌گذاران طرح و مشاور طرح اسوه، بود که از سال‌های آغاز اجرای این طرح همراه آن بوده و نوجوانان و جوانان بسیاری را به سمت تربیت قرآنی سوق داد.

فعالیت واحد پاسخگویی بیمه اجتماعی مؤسسات قرآنی

اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، واحد بیمه اجتماعی را با رویکرد تسهیل در پاسخگویی به سؤالات و مشکلات متقاضیان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر وابسته به وزارت رفاه و تأمین اجتماعی از پاییز 1401‌ راه‌اندازی کرده است.

معلمان قرآن می‌توانند به دو طریق تماس با شماره ۰۲۱۸۸۹۳۵۲۱۰ و ارسال پیام به ادمین کانال بیمه معلمان قرآنی در ایتا به نشانی Batiyeh با این واحد مرتبط باشند.

برگزاری جلسه تلاوت و استماع قرآن

 شورای عالی قرآن همواره به بهانه‌های مختلف از جمله برگزاری جلسات آموزشی، نشست‌های تخصصی و محافل بزرگداشت شخصیت‌های قرآنی، تلاش کرده فضای اجتماع قرآنیان را فراهم کند. در راستای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، برپایی محفل تخصصی تلاوت با عنوان «جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم» از آذر سال 1400 در دستور کار شورای عالی قرآن قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، ششمین، هفتمین و هشتمین جلسه تلاوت و استماع قرآن کریم، در پاییز سالی که گذشت در مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهرا(س) برگزار شد. در این جلسه که توسط محمد بنیادی، پیشکسوت قرآنی کشورمان اداره شد، سیدمصطفی حسینی از قزوین، وحید خزائی و طه کبیری از تهران، سیدعلیرضا موسوی از آذربایجان شرقی، سیدمحمد مدنی از البرز و علیرضا رحمانی از همدان، آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کردند.

از کربلایی کاظم ساروقی در هفتمین جلسه تلاوت و استماع قرآن یادی شد. کربلایی کاظم به وسیله علما و بزرگان بسیاری در داخل کشور ازجمله آیت الله بروجردی و بزرگان برخی دیگر از کشور‌ها مثل مصر، مورد آزمایش قرار گرفت و حفظ شگفت‌آور وی از سوی آن‌ها تایید شد.

کربلایی کاظم کریمی ساروقی در سال ١٢۶٠ شمسی در یکی از روستا‌های فراهان اراک به نام ساروق متولد شد و در سال ١٣٣۶ در سن ٧٧سالگی به دیدار حق شتافت.

اختتامیه کلاس‌های مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حرم عبدالعظیم(ع)

نود و ششمین آیین اختتامیه کلاس‌های مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، با اجرای هادی ربیعی، کارشناس و مجری رسانه ملی به‌منظور تجلیل از ۱۷۰ رتبه برتر این مرکز در تالار شهید صدوق این آستان مقدس برگزار شد.

طی این جلسه عباس سلیمی، معاون فرهنگی و روابط عمومی وقت(سابق) آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از آشنایی سالانه چهار هزار نفر به صورت میانگین با قرآن در مرکز آموزش قرآن آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم(ع) خبر داد.

پایان مسابقات قرآن کویت و بازماندن ایران از کسب رتبه

یازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور کویت پاییز سال 1401 با سه نماینده از کشورمان در رشته‌های حفظ قرآن بر اساس اختلاف قرائات، حفظ کل قرآن بزرگسالان و حفظ کل قرآن نوجوانان همراه بود.

شجاع زویدات، علی غلام‌آزاد و رضا رضایی سه نماینده ایران بودند که دراین مسابقات به سؤالات هیئت داوران پاسخ دادند اما نمایندگان کشورمان در این مسابقات موفق به کسب رتبه نشدند.

تجلیل از برگزیدگان چهارمین مسابقات ملی و بین‌المللی مشکات 

آئین اختتامیه چهارمین دوره سراسری و دومین دوره بین‌المللی مسابقات قرآن کریم مشکات در تالار شیخ صدوق در جوار حرم مطهر عبدالعظیم‌ الحسنی(ع) برگزار شد. در این مراسم برگزیدگان چهارمین دوره سراسری و دومین دوره بین‌المللی مسابقات قرآن کریم مشکات معرفی و تقدیر شدند.

دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مشکات در رشته‌های قرائت تقلیدی و حفظ کل با حضور مجازی قاریانی از ۷۳ کشور در فرهنگسرای قرآن برگزار شد. مرحله نهایی این دوره از مسابقات با حضور ۱۵۳ نفر شرکت‌کننده برگزیده در مرحله مقدماتی با قضاوت داوران بین‌المللی قرآن کریم در دو بخش بانوان و آقایان همراه بود.

ارسال فراخوان به ۱۲۰ کشور برای شرکت در مسابقات قرآن ایران

چهل و‌ نهمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی،‌ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و رئیس این ستاد و دیگر اعضا، در حالی برگزار شد که طی آن حمید‌ مجیدی‌مهر، دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور با ارسال فراخوان اعزام نماینده به مسابقات بین‌المللی قرآن ایران به بیش از ۱۲۰ کشور خبر داد.

طی این جلسه نیز حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر تدوین منابع مشترک حدیثی برای توسعه رقابت‌های جهانی قرآن تأکید کرد.

حذف شورای عالی قرآن شهرداری تهران

این موضوعی بود که سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس وقت(سابق) شورای عالی قرآن شهرداری تهران در پاییز سال گذشته از آن خبر داد و  گفت: اتوماسیون این شورا از سیستم شهرداری تهران حذف شده است و با وجود بودجه سه هزار میلیارد تومانی فعالیت‌های فرهنگی در شهرداری تهران، یک ریال به فعالیت‌های قرآنی تخصیص پیدا نکرد.

معرفی سرپرست شورای عالی قرآن شهرداری تهران

حوزه فعالیت های قرآنی شهرداری تهران در پاییز 1401 با حاشیه هایی مواجه شد. طی حکمی از سوی محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مهدی سیفی، حافظ کل و استاد قرآن کریم به عنوان سرپرست اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران منصوب شد.

مهدی سیفی، حافظ کل قرآن و همچنین مدیر دارالقرآن یگان نیروی مخصوص سپاه و مدیر مجموعه قرآنی سلیم با بیش از ۱۰ شعبه فعال در سطح شهر تهران و عضو هیأت داوران اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم است. پیش از مهدی سیفی، سیدحسین موسوی بلده، مسئول شورای عالی قرآن شهرداری تهران بود.

بهره‌مندی معلمان «مهرآفرین» از طرح رتبه‌بندی

در اوایل آبان 1401 خبرهای خوشایندی از نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون معلمان طرح مهرآفرین منتشر شد. بهارستان‌نشینان در این روز و در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری با پیشنهاد «محمدحسن آصفری» در خصوص اصلاح کل ردیف ۹ ماده واحده پیرامون معلمان طرح مهرآفرین موافقت کردند، تا به این ترتیب این معلمان نیز مشمول طرح رتبه‌بندی شوند.

معلمان طرح مهرآفرین، معلمانی بودند که در پایان دولت دهم به صورت پیمانی جذب آموزش و پرورش شدند. این معلم‌ها در طرح رتبه‌بندی معلمان لحاظ نشده بودند. همین امر موجبات تجمعات اعتراضی آنها در ماه‌های گذشته شده بود.

سیزدهمین طرح سراسری «مشکوة»

سیزدهمین دوره طرح ملی حفظ تلفنی قرآن کریم با عنوان «مشکوة» که از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار می‌شود، در پاییز 1401 آغاز به کار کرد.

در این دوره از طرح، که تا پایان پاییز ادامه داشت، مقرر شده بود تا ۹۰ نفر از توانیابان جسمی ـ حرکتی و نابینایان، زیر نظر هفت نفر از استادان به صورت تلفنی حافظ قرآن شوند.

هتک حرمت به حرم شاهچراغ (ع) و بیانیه ۳ نهاد قرآنی در محکومیت آن

مدیران سازمان دارالقرآن‌الکریم، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پی هتک حرمت به آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) و حمله تروریستی به زائران این آستان و شهادت ۱۵ زائر بیانیه‌ای صادر کردند.

سالروز تأسیس ایکنا

ایکنا در آبان‌ سالی که گذشت، 20 ساله شد. به همین دلیل به بهانه سالروز تأسیسش میزبانِ مهمانانی از جامعه فرهنگی و قرآنی بود. از پیشکسوتان فرهنگی و قرآنی ایران عزیز که سابقه همراهیشان با ایکنا ۱۹ ساله شده است تا رئیس جهاددانشگاهی.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، عضو مجلس خبرگان رهبری و مشاور رئيس‌جمهور در امور روحانیت، حسن مسلمی نائینی، رئيس جهاددانشگاهی، احمد مسجدجامعی، قائم مقام دایره المعارف بزرگ اسلامی، سیداحسان قاضی‌زاده‌ هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، حسن بیادی، پیشکسوت قرآنی، مهدی قبادی، رئیس مرکز قرآن و عترت دفتر امور فرهنگی وزارت نیرو، محمدمهدی عزیززاده؛ قائم‌مقام معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر از فعالان فرهنگی کشور از جمله میهمانان بیست سالگی ایکنا بودند.

میهمانان از بخش‌های مختلف ایکنا بازدید کردند و پیشکسوتان و مؤسسان ایکنا نیز با تحولات گسترده این خبرگزاری آشنا شدند.

نمایشگاه هنرهای تجسمی «ماه تمام»

این نمایشگاه از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در نگارخانه باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد. در این نمایشگاه آثار در قالب‌های خوشنویسی، نقاشی‌خط، تایپوگرافی و نقاشی به نمایش درآمد.

جزئیات چهل و یکمین مسابقات سراسری قرآن دانش‌آموزی

چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور هر سال با مرحله آموزشگاهی از هفته پایانی آذرماه و مصادف با هفته قرآن و عترت مدارس ویژه دانش‌آموزان پایه اول تا دوازدهم آغاز می‌شود.

این مسابقات در چهار مرحله آموزشگاهی، منطقه‌ای، استانی و کشوری در دو بخش آوایی در رشته‌های قرائت، حفظ، اذان و مداحی(ویژه پسران)، دعاخوانی(ویژه دختران)، همخوانی و مدیحه‌سرایی و در بخش پژوهشی در رشته‌های نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، تفسیر قرآن، انشای نماز و احکام و گفتمان مهدوی برگزار شد. اما رویکرد ویژه این دوره از مسابقات براساس کتاب‌های آموزش قرآن و کتاب دین و زندگی هر پایه تحصیلی در مرحله آموزشگاهی بود.

نشست آسیب‌شناسی اعزام به مسابقات بین‌المللی قرآن

«نشست آسیب‌‌شناسی شیوه انتخاب و اعزام نمایندگان کشورمان به مسابقات بین‌‌المللی قرآن» با حضور جمعی از مسئولان این حوزه برگزار شد. طی این نشست بر این موضوع که شیوه انتخاب و اعزام‌ها نیاز به بازنگری جدی دارد و عدم گره زدن سرنوشت قاریان به مسابقات، زیرسؤال نبردن نتایج مسابقات قرآن دیگر کشورها، تأکید شد.

نهمین مسابقات قرآن ویژه طلاب اهل‌ سنت

نهمین دوره مسابقات قرآن کریم ویژه طلاب، روحانیون و خانواده طلاب و روحانیون اهل‌ سنت با عنوان «قرآن، کتاب زندگی» با مشارکت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد.

این مسابقات در رشته‌های حفظ یک جزء، دو جزء و حفظ کل، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، ترجمه مفاهیم و در گروه‌های مختلف طلاب و روحانیون آقا و خانم اهل‌سنت و همسران طلاب و فرزندان بالای ۱۵ سال و زیر ۱۵ سال برپا شد.

دریافت رتبه اول یازدهمین دوره انتخاب آرشیو برتر از سوی شبکه قرآن

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما با اهدای تندیس و لوح سپاس به ناهید سعادتی‌پور، مدیر آرشیو شبکه قرآن و معارف سیما از زحمات او و شبکه قرآن قدردانی کرد.

آئین انتخاب آرشیوهای برتر در سطح اداره‌کل آرشیو صداوسیما با حضور حسین مهدیان، مدیرکل آرشیو سازمان و مدیران اداره‌کل آرشیو طی پاییز 1401 در تهران و مراکز استان‌ها به صورت متمرکز  و مجازی برگزار شد.

در این زمینه، داورانی متشکل از نمایندگان آرشیوهای تهران و مراکز، فرایند شناسایی و انتخاب آرشیو و میراث‌بان برتر را از میان ۶۰ نقطه آرشیوی، در بررسی‌ها و جلسات متمادی به سرانجام رساندند. این فرایند با تعیین شاخص‌های کمی و کیفی در بازه زمانی دو ساله (۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰) صورت گرفت.‌

بیست و هفتمین مسابقات سراسری قرآن فراجا

بیست و هفتمین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم فراجا در راستای ترویج فرهنگ ناب و انسان‌ساز قرآن و همچنین ایجاد فضای قرآنی در جهت انس هر‌‌ چه بیشتر کارکنان و سربازان و جریان‌سازی قرآنی و معرفی افراد برتر و موفق قرآنی در سطح مجموعه انتظامی، اواخر آبان‌ 1401 به میزبانی فرماندهی انتظامی استان گیلان برگزار شد.

این مسابقات در ۱۰ رشته شامل حفظ کل و حفظ ۲۰، ۱۵، ۱۰ جزء و حفظ ۵ جزء و قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و درک مفاهیم سطح ۱ و ۲  قرآن و اذان به صورت جداگانه بین کارکنان پایور و وظیفه برگزار ‌شد و نفرات برتر این دوره به مسابقات سراسری نیرو‌های مسلح که سال 1402 به میزبانی سپاه پاسداران برگزار خواهد شد، راه پیدا کردند.

قرآن کریم به ۱۰ قرائت مجوز نشر گرفت

بر اساس این خبر، قرآن کریم به ۱۰ قرائت از طریق «الشاطبیه»، «الدره» و «طیبة النشر»، گردآوری شده از سوی ابراهیم رحیم آهور، مدرس و قاری قرآن کشورمان، پس از دریافت مجوز نشر از سازمان دارالقرآن الکریم، در قطع وزیری در دو هزار جلد منتشر شد.

 از ویژگی‌های منحصر بفرد این مصحف شریف این است که در هر صفحه قرآن تمام موارد قرائات با استفاده از هفت رنگ مجزا جهت اجرای آسان قاریان مشخص شده است.

اعزام سیدمصطفی حسینی به مسابقات قرآن روسیه و کسب رتبه سوم

بیستمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه اواخر آبان سال گذشته به صورت حضوری و با شرکت قاریانی از ۲۰ کشور جهان از جمله روسیه، بحرین، یمن، مصر، مراکش، ترکیه، امارات، سودان، کشورهای مستقل مشترک المنافع و سوریه برگزار شد.

نماینده ایران در این دوره از مسابقات در جایگاه سوم ایستاد و به ترتیب احمد کوزو از ترکیه مقام اول، عبد الرحمن فرج از مصر مقام دوم را از آن خود کردند و قاری یمن هم در جایگاه چهارم قرار گرفت.

حضور مجتبی محمدبیگی در مسابقات قرآن تونس

مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور مجتبی محمدبیگی، قاری ممتاز کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور تونس خبر داد.

رقابت قرآنی کارکنان صنعت آب و برق کشور

چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی وزارت نیرو با رقابت ۲۲۶ قاری و حافظ خانم و آقا به میزبانی شرکت توزیع برق تهران  برگزار شد. این مسابقات به میزبانی توزیع برق تهران برگزار شد. همچنین به نفرات اول مرحله استانی این رقابت‌ها مبلغ ۲۵ میلیون ریال، نفر دوم ۲۰ میلیون ریال و نفر سوم ۱۵ میلیون ریال هدیه نقدی و همچنین به نفر اول مسابقات مرحله کشوری مبلغ ۵۰ میلیون ریال، نفر دوم مبلغ ۳۰ میلیون ریال و نفر سوم ۲۰ میلیون ریال اعطا  شد.

آئین اختتامیه با حضور علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در سالن اجتماعات شرکت منطقه‌ای برق تهران برگزار شد.

برگزاری جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن

شصت‌ودومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با حضور اعضا در محل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در بخشی از این جلسه که با موضوع فعالیت مؤسسات قرآنی در حوزه تبلیغ و ترویج برگزار شد، پیشنهادی مبنی بر ارائه طرح جامع ارتقای کیفی مؤسسات قرآنی برای فعالیت در حوزه تبلیغی و ترویج مطرح شد. از جمله حواشی این جلسه عدم حضور وزیر ارشاد بود. همچنین در بخشی از این جلسه مباحثی در مورد بودجه قرآنی مطرح شد که اجازه انتشار آن به رسانه‌ها داده نشد.

از جمله نظرات و دیدگاه‌ها مطرح شده در این جلسه عبارتند از؛

  • استفاده از ظرفیت هنرمندان انقلابی جشنواره عمار برای تولید محصولات قرآنی
  • دادن مجوز قرآنی به موسسات هنری که زمینه فعالیت انقلابی دارند
  • سند و شاخص‌ها و همه چیز مشخص است و تنها بانی باقی مانده است که باید مشخص شود
  • با توجه به توانمندی حوزه علمیه، این نهاد می‌تواند در حوزه تبلیغ و ترویج اثرگذار باشد
  • یکی از بهترین‌ پایگاه‌ها برای اجرای مباحث تبلیغی و ترویجی دفتر تبلیغات اسلامی است
  • ابتدا باید دقیقاً روشن کنیم منظور ما از تبلیغ و ترویج چه چیزی هست
  • سازماندهی کار ایراد دارد وگرنه از نظر قانون، شرح وظایف و مأموریت‌ها مشکلی نداریم
  • همه مؤسسات آمادگی اینکه یک جریان ساز و اجرایی تبلیغ و ترویج باشند را دارند
  • با توجه به سرمایه زیادی و تجربیاتی که در اختیار معاونت قرآنی است می‌توان بیشترین بهره‌برداری را در حوزه تبلیغ و ترویج به عمل آورد
  • باید واقعیات جامعه را قبول کرد، در حال حاضر نمودی از فعالیت‌ها در جامعه دیده نمی‌شود
  • پیوست رسانه‌ای و هنری برای مؤسسات اجباری شود
  • تنوع کارها در حوزه تبلیغی و ترویج بسیار پایین است
  • اسناد بسیار زیادی در مورد فعالیت‌های قرآنی تهیه شده است که همه آرشیو شده است
  • سال‌هاست خود را درگیر سندنویسی کرده‌ایم
  • با یک کار عملیاتی می‌توان بسیاری از مؤسسات قرآنی را وارد کار تبلیغ و ترویج کرد

رقابت‌های پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن حوزه‌های علمیه

جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به همت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و سازمان دارالقرآن الکریم و نهاد‌های حوزوی با محوریت آموزش، مسابقه و محفل برای خانواده‌های طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور اعم از ایرانی و غیر ایرانی برگزار ‌شد.

اهم رویدادهای پاییز 1401

این جشنواره در سه بخش اصلی شامل دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی، مسابقات قرآنی و معارفی در سطح استانی و کشوری و برگزاری محافل و جلسات قرآنی برنامه‌ریزی شد.

جمع قرآنیان در منزل استادالاساتید علی اربابی

سیزدهمین دیدار با خانواده شهدای قرآنی(شهدای معلم، قاری و حافظ قرآن) از دومین سری این دیدارها در منزل شهیدان احمد(امیر) اربابی و محسن شعبانلو برگزار شد.

در این جلسه رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران، بهروز یاریگل، مهدی عادلی و حسن ربیعیان از مدرسان و قاریان بین‌المللی و همچنین محمد بابایی، مدیر انتشارات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران و جمعی از دوستان شهید از محلات لویزان و حسین‌آباد تهران حضور داشتند.

برگزاری مرحله کتبی طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن

مرحله کتبی سومین دوره طرح سنجش، آموزش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن کریم در رشته‌های تجوید، وقف و ابتدا، صحت حفظ، صوت و لحن و به‌صورت برخط برگزار شد.

در این مرحله از آزمون، شرکت‌کنندگان تمامی رشته‌ها در ساعت مشخص به نشانی https://ogf.kavano.org/ مراجعه کرده و به سؤالات مطرح شده در رشته تخصصی خود پاسخ دادند.سؤالات این مرحله از آزمون شامل سه بخش ترجمه آیات، آئین‌نامه داوری و منابع تخصصی تقسیم شده و متناسب با منابع بود که برای هر رشته، تعداد سؤالات نیز متفاوت بود.

رئیس جمعیت قرآنی استان تهران تعیین شد

پس از برگزاری یازدهمین مجمع عمومی و هفتمین دوره انتخابات شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران، به صورت حضوری و غیر حضوری در حسینیه بیت‌الزهرا(س) (یادبود مرحوم بهمن جاهی، عضو شورای مرکزی این جمعیت و پیشکسوت قرآنی) و انتخابات اعضای شورای مرکزی این جمعیت، نخستین جلسه هفتمین دوره شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران روزهای پایانی آبان 1401 با حضور اعضا در دفتر مرکزی این جمعیت تشکیل شد.

در ابتدای این جلسه با رأی‌گیری اعضای شورای مرکزی محمدرضا پورمعین به عنوان رئیس ابقا شد و یوسف افراش به عنوان نایب‌رئیس و حوریه عقبایی به عنوان دبیر این شورا انتخاب شدند.

همچنین مقرر شد جلسات شورای مرکزی جمعیت یکشنبه‌ها عصر، حداقل ماهی یکبار در دفتر مرکزی یا سایر نهادهای قرآنی متقاضی میزبانی برگزار شود.

اجرای فصل دوم جشنواره «صد» با محوریت جزء ۲ قرآن

دومین فصل از جشنواره قرآنی «صد» با محوریت ساده‌خوانی جزء دوم مصحف شریف با هدف مشارکت و جذب عموم مردم، هر روز در نیمه دوم سال، حوالی ساعت ۱۶ به مدت ۵۰ دقیقه به روی آنتن شبکه رادیویی قرآن رفت.

طی این برنامه علاقه‌مندان به حضور، نام و نام‌خانوادگی خود را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۰۰ یا فایل‌های تلاوت خود را از طریق پیام‌رسان‌های داخلی به رادیو قرآن ارسال کردند تا در طی برنامه ضمن ارتباط با مخاطبان، به تلاوت ساده آیاتی از جزء دوم قرآن پرداختند.

دهمین جلسه از چهاردهمین دوره ارتقای قاریان قرآن برگزار شد

دهمین جلسه از چهاردهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم، با حضور تعدادی از قاریان و مشارکت برخط و تصویری تعداد دیگری از قاریان ممتاز سراسر کشور، در تهران سالن جلسات شورای عالی قرآن برگزار شد.

در این جلسه ارتقا که به دبیری حمید رحیمی، قاری پیشکسوت همراه بود، حمیدرضا مستفید، مدرس و داور بین‌المللی قرآن کریم، نکات وقف و ابتدا و مفاهیم آیات را بیان کرد.

در ادامه احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم به نقد و تحلیل تلاوت سعید شاملو و محسن خیری از تهران و سیدمهدی شیخ‌الاسلامی از همدان با رویکرد مهندسی تلاوت پرداخت. این جلسه ارتقا، تلاوت منتخب نداشت.

چهاردهمین دوره ارتقا قاریان ممتاز در سال ١۴٠١، چهارشنبه‌ها به صورت یک هفته در میان با مشارکت شورای عالی قرآن و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

برگزاری  پنجاه و هفتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی 

این جلسه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر اعضای حقوقی و حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در دبیرخانه این شورا برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش در این جلسه با اشاره به وضعیت نامناسبت روخوانی و روان‌‌خوانی قرآن گفت: برای بهبود این وضعیت آماده همکاری با موسسات قرآنی هستیم.

بررسی آخرین وضعیت اجراسازی اسناد راهبردی قرآنی، بررسی وضعیت کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت و تبدیل شدن آن به کارگروه، وضعیت مصوبه «تهیه پلتفرم یکپارچه فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی» از جمله مواردی بود که طی این جلسه به آن اشاره شد.

اجرای پویش حفظ سوره اعلی در هفته بسیج

دارالقرآن بسیج کشور همزمان با هفته بسیج پویش ملی حفظ سوره مبارکه اعلی را برگزار کرد.این پویش نیاز به ثبت‌نام نداشت و متقاضیان برای حضور در آن می‌توانستند وارد کانال معرفی شده و فایل‌های آموزشی را ملاحظه کنند. در نهایت نیز در آزمون نهایی به صورت غیرحضوری شرکت کردند.

نگاهی به کارنامه قرآنی بسیج طی نشستی در ایکنا

کارشناسان در نشست بررسی کارنامه فعالیت‌های قرآنی بسیج کشور با پرداختن به اینکه بسیج پرظرفیت‌ترین شبکه مردمی را دارد تا بتواند فرامین رهبر معظم انقلاب را در کمترین زمان و هزینه اجرا کند، به شرح ظرفیت بسیج و آمادگی آن برای پیش‌برد امور قرآنی به ویژه در مقوله حفظ قرآن، آن هم با صرف نصف هزینه مشخص‌ شده در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید کردند.

نشست بررسی کارنامه فعالیت‌های قرآنی بسیج کشور با حضور سرهنگ پاسدار سیدحسین پورموسوی، مؤسس و مسئول اسبق دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین کشور(زمان مسئولیت ۷۲ تا ۸۷)؛ رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول‌الله‌(ص) تهران بزرگ(رئیس اسبق دارالقرآن بسیج در سال‌های ۹۴ و ۹۵) و ارتباط برخط با حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا لیمویی، رئیس فعلی دارالقرآن بسیج در سالن کنفرانس خبرگزاری قرآن(ایکنا) برگزار شد.

انعقاد تفاهم‌نامه بین اتحادیه قرآنی تهران با مرکز رشد واحدهای فناور جهاددانشگاهی

تفاهم‌نامه‌ای به منظور ارتقای سطح همکاری‌های فی مابین اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران با مرکز رشد واحدهای فناور و هنر قرآنی جهاددانشگاهی در راستای استفاده از خدمات و امکانات طرفین، حمایت از ایده‌های نوآورانه و فناورانه مؤسسات قرآنی و توانمندسازی مؤسسات قرآنی با رویکرد خودگردانی مالی و اقتصادی منعقد شد.

برپایی نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری به میزبانی شهرداری باقرشهر

نوزدهمین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان ری با حضور اعضا و محسن قضاتلو، شهردار باقرشهر در محل شهرداری برگزار شد. بازدید از ساختمان دارالقرآن باقرشهر پس از این جلسه انجام شد.

وعده وزیر ارشاد برای پیگیری مشکلات مؤسسه جامعه‌القرآن

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ایام بررسی لایحه بودجه در دولت در پاییز 1401  به مشکلات مؤسسات قرآنی و به خصوص مؤسسه جامعه‌القرآن اشاره و اظهار کرد: جمع‌بندی نهایی در مورد وضعیت این مؤسسه انجام شود تا در دولت این موضوع را پیگیری کنم.

هفدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی

هفدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی و دومین دوره بخش بین‌الملل جشنواره (قاری الجمهور) از 10 شهریور1401 تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۱ به همت مجمع قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی تهران (تقاطع خیابان ولیعصر و خیابان مولوی تهران) برگزار شد.

بر همین اساس مرحله ثبت‌نام و انتخاب برترین مرتلان قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ در هفدهمین جشنواره ملی و مردمی تلاوت‌های مجلسی در آخرین ماه فصل پاییز سالی که گذشت آغاز شد.

بیستمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

این جشنواره ویژه دانشجویان، اساتید، کارکنان و خانواده‌های دانشگاهیان در هشت بخش برگزار شد. این جشنواره در بخش‌ آوایی شامل قرائت، ترتیل، حفظ ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ جزء، مداحی، اذان و تواشیح، بخش معارفی شامل تفسیر قرآن کریم، حفظ و مفاهیم قرآن کریم، حفظ و مفاهیم احادیث معصومین، سیره معصومین، احکام، پرسمان معارفی و سبک زندگی اسلامی برگزار شد.

مسابقات قرآن فرزندان پسر کارکنان ودجا برگزار شد

چهاردهمین دوره مسابقات قرآن ویژه فرزندان پسر (در دو مقطع زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال) خانواده‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ۱۰ آذر‌ماه به میزبانی سازمان اتکا در جوار حرم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

اختتامیه یازدهمین دوره مسابقه تلویزیونی اسرا

این مراسم به صورت زنده در قالب یک برنامه تلویزیونی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت. در ابتدای این برنامه وحید مرتضوی، مجری و تهیه کننده مسابقه تلویزیونی اسرا به ارائه برخی آمار و ارقام در مورد فصل یازدهم این مسابقه قرآنی پرداخت و گفت: از آذرماه سال 1400 فصل یازدهم را آغاز کردیم. در ابتدا حدود هزار فایل تلاوت دریافت و از سوی کارشناسان بررسی شد، از بین این تلاوت‌ها حدود ۳۰۰ تلاوت گلچین شد و از بین آنها هم حدود ۱۵۰ فایل به مرحله تلویزیونی راه پیدا کرد.

نشست اندیشه‌ورزی «قرآن و برنامه هفتم توسعه»

در این نشست که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی نقدعلی و سیدجلیل میرمحمدی، نمایندگان مجلس و اعضای فراکسیون قرآن و عترت؛ محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت؛ محمدعلی خواجه‌پیری، محمد خواجوی، محمدحسین فریدونی و رضا سلامت‌پناه، از فعالان قرآنی؛ محمد محمودی‌کیا به نمایندگی از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی، جواد شیخ‌‎اکبری، رئیس سابق شبکه قرآن و معارف سیما و جمعی دیگر به همت سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد بر مهجوریت‌ قرآن در سیاست‌ها و بودجه‌ریزی کشور تأکید شد.

حذف ارز از پرداختی‌های مسابقات بین‌المللی قرآن

این خبری بود که حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا مطرح کرد و  گفت: در راستای تحقق بخشیدن به فرامین مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و حمایت و تقویت پول ملی کشور، از سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم؛ تمامی جوایز و حق‌الزحمه داوران و متسابقان به صورت ریالی پرداخت خواهد شد.

اهم رویدادهای پاییز 1401

وی با اشاره به اینکه تا قبل از این تمامی جوایز متسابقان و حق الزحمه داوران خارجی از ابتدا تاکنون به صورت ارز خارجی (دلار و یورو) پرداخت می‌شده است، بیان کرد: در جهت حرکت رو به جلو در اقتصاد مقاومتی از این پس تمامی پرداخت‌های خارجی با پول ملی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف تصریح کرد: حرکت به سمت حذف ارز خارجی در چارچوب ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و نیاز کشور به حرکت در مسیر پایداری اقتصادی و کاهش آسیب‌پذیری در این حوزه صورت گرفته است. متأسفانه سلطه جهانی دلار در حوزه‌های مختلف، نگرانی‌هایی را به وجود آورده و از همین رو بوده که مقام معظم رهبری بر قطع وابستگی کشور به دلار تأکید زیادی داشته و تأکید فرموده‌اند: «اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد».

18 کارگاه ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای آموزش قرآن آموزگاران مدارس برگزار شد

به منظور ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای آموزگاران در ۱۱ استان کشور در پاییز 1401 ۱۸ کارگاه تخصصی با موضوع تأمین مدرسی، در قالب دوره ۱۶ساعته برگزار شد.

اعلام فراخوان ایده‌های نو برای اجرا در نمایشگاه بین‌المللی قرآن

در آخرین ماه پاییز 1401، دبیرخانه دائمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با هدف جمع‌آوری ایده‌های نو و بهره‌برداری از پیشنهادات و نظرات کارشناسان در حوزه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن اقدام به انتشار فراخوان کرده بود.

براساس این فراخوان، صاحبان ایده در سراسر کشور می‌توانستند تا ۲۰ دی‌ماه سال گذشته با مراجعه به تارنمای نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به نشانی https:www.iqfa.ir نسبت به ثبت ایده خود اقدام کنند.

در ضمن ایده‌ها بر اساس نوآورانه بودن، میزان امکان‌پذیری اجرا و تأثیر بر روند اجرایی نمایشگاه مورد ارزیابی قرار گرفته و به برگزیدگان علاوه بر امکان اجرا در نمایشگاه، جوایز ارزنده‌ای اهدا خواهد شد.

مربیان جلسات خانگی قرآن بیمه می‌شوند

ستاد مردمی جلسات خانگی قرآن با همکاری اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، مسئولان و مربیان جلسات خانگی قرآن کریم که فاقد بیمه بازنشستگی هستند تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته و از خدمات مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت با حمایت دوسوم حق بیمه توسط دولت برخوردار می‌شوند.

اهم رویدادهای قرآنی پاییز 1401

اعضای این صندوق می‌توانند سوابق بیمه‌ای خود را به سایر صندوق‌های بیمه‌ای انتقال دهند. همچنین حق بیمه اقتصادی و مناسب به مبلغ ماهانه ۱۳۳۰۰۰ تومان است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در این بیمه ابتدا باید جلسه خانگی قرآن خود را از طریق لینک «https://portal.jkqk.ir/user/login» ثبت کنند.

رحیم پارچه‌باف‌دولتی مترجم قرآن درگذشت

این مترجم قرآن، تحصیلات دانشگاهی و زبان انگلیسی را با سفر به هندوستان و انگلستان و شرکت در دوره‌های زبان انگلیسی دانشگاه کالج لندن و با کسب بالاترین رتبه‌ها فرا گرفته و به مرحله استادی رسیده بود. او در سال‌های اخیر در مشهد به کار ترجمه نهج‌البلاغه به زبان انگلیسی و ویراستاری ترجمه قرآن اشتغال داشت.

مرحوم پارچه‌باف‌دولتی که پیش از معلمی، کارگر کارگاه پارچه‌بافی و نقاش ساختمان بوده است، پس از گذراندن دوره‌های زبان‌آموزی، به صورت خصوصی در مراکز و مساجد شهر زبان تدریس و سپس به دعوت یکی از روحانیان به ویژه مرحوم علامه کرباسچیان، تدوین‌کننده نخستین رساله توضیح‌المسائل و از بنیانگذاران مدرسه علوی و مدرسه نیکان در مدرسه نیکان مشغول تدریس شد.

پس از موفقیت وی در نیکان و ارائه شیوه‌های نوین تدریس زبان، به آموزش دبیران زبان‌های خارجی در مؤسسات زبان تهران اشتغال داشت و پس از آن به ترجمه قرآن و نهج‌البلاغه روی آورد. مرحوم رحیم دولتی، همچنین پیش از این جزء سی‌ام قرآن را به زبان انگلیسی ترجمه کرده که با شمارگان وسیع منتشر شده است.

پیکر رحیم پارچه‌باف‌دولتی، ۲۱ آذر 1401از مقابل دبستان نیکان واقع در خیابان وارسته تهران تشییع شد و در زادگاهش قزوین به خاک سپرده شد.

اهم رویدادهای قرآنی پاییز 1401

 فرایند اجرایی بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت

فرایند اجرای این جشنواره ویژه دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های وابسته به این وزارتخانه از اوایل آبان‌ 1401و با ابلاغ آیین‌نامه و شروع ثبت نام، آغاز شد و این فرایند تا زمان برگزاری مرحله نهایی این رویداد که اوایل سال 1402 خواهد بود، ادامه دارد.

براساس آمار منتشره؛ بخش معارفی با ثبت نام از ۱۵ هزار و ۲۶۴ نفر بیشتر میزان استقبال را داشته و بخش فناوری با ۱۹۵ داوطلب نیز کمترین میزان استقبال از جشنواره قرآنی وزارت بهداشت را داشته است.

همچنین در بخش آوایی که به عنوان یکی از اصلی‌ترین بخش‌های جشنواره‌های قرآنی – دانشجویی شناخته می‌شود نیز تا کنون ۵۴۹۶ نفر ثبت نام کرده‌اند. در بخش ادبی ۱۲۹۰ نفر، در بخش پژوهشی ۱۷۷۴ نفر، در بخش هنری ۲۷۷۹ نفر و در مجموع نیز ۲۶ هزار و ۷۹۸ نفر برای حضور در این رویداد ثبت نام کرده‌اند.

ایکنا؛ میزبان ظهر دلنشین زنده‌یاد «علی‌اصغر حشمتی»

مراسم ظهر دلنشین قاری و مبتهل، مرحوم استاد علی‌اصغر حشمتی، با حضور خانواده مرحوم، جمعی از استادان، فعالان و قاریان پیشکسوت کشور در سالن کنفرانس شهید تقوی ایکنا برگزار شد.

علی‌اصغر حشمتی از جمله شاگردان مرحوم محمدتقی مروت محسوب می‌شود. او در ابتدا به مداحی می‌پرداخت و در ادامه با راهنمایی سیدمحسن موسوی‌بلده با جلسات مروت آشنا شد. همین امر موجب شد تا تلاوت قرآن را نیز به صورت حرفه‌ای پیگیری کند. اما به دلیل تسلطش بر مداحی و علاقه‌اش نسبت به اشعار عربی، بیش از اینکه به تلاوت ورود جدی داشته باشد وارد فضای ابتهال شد.

بزرگداشت هفته قرآن مدارس با شعار «مردمی‌‌سازی فعالیت‌ها»

هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز مدارس هر ساله همزمان با هفته آخر آذرماه برگزار می‌شود و سال 1401 از ۱۵ تا ۲۲ آذرماه برگزار شد و همزمان با این هفته مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی در مرحله آموزشگاهی در سطح مدارس آغاز شد.

امضای توافقنامه همکاری‌ سازمان قرآنی دانشگاهیان و ستاد آجا

سرهنگ حمیدرضا تندرو، جانشین رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی ستاد ارتش و هیئت همراه با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از تحریریه‌های فارسی و بین‌الملل ایکنا و بخش‌های مختلف این سازمان بازدید کردند که در پی آن توافقنامه همکاری‌ فرهنگی - آموزشی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ستاد ارتش جمهوری اسلامی -  با هدف اعتلای سواد دینی و قرآنی سربازان وظیفه، کارکنان، خانواده‌ها و دانشجویان این ستاد ـ امضا شد.

براین اساس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و ستاد ارتش نسبت به برگزاری برنامه‌های مشترک فرهنگی، آموزشی و هنری با محوریت قرآن کریم، برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری با محوریت مصحف شریف و برگزاری دوره‌های آموزشی در ساحت‌های مختلف قرآنی (روخوانی، روان‌خوانی، حفظ و قرائت و ...) به صورت حضوری و غیرحضوری توافق کردند.

آسیب‌شناسی شیوه اعزام و انتخاب قاریان و حافظان به مسابقات قرآن

نشست آسیب‌شناسی شیوه انتخاب و نحوه حضور نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن با حضور اساتید، قاریان، حافظان و مدیران امور قرآنی کشورمان به میزبانی ایکنا برگزار شد.

در بخشی از این نشست آماری از حضور قاریان و حافظان ایرانی در مسابقات بین‌‌المللی قرآن اعلام شد که بر این اساس، از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۴۱۷ نفر از ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم حضور یافته‌اند. از این تعداد ۲۷۸ نفر موفق به کسب رتبه‌های اول تا پنجم شده‌اند. یعنی حدود ۶۶ درصد قاریان و حافظانی که به نمایندگی از ایران در مسابقات بین‌المللی حضور یافته‌اند، حائز رتبه‌های اول تا پنجم شده‌اند.

راه‌اندازی سامانه جامع فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از راه‌اندازی سامانه جامع فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی «نورینو»، خبر داد. به گفته میکائیل باقری این سامانه فضای تازه‌ای را در فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز وزارتخانه آموزش و پرورش ایجاد خواهد کرد. این سامانه در ششمین دوره توانمندسازی ۷۶۰ مدیر دارالقرآن‌های کریم سراسر کشور در اصفهان رونمایی شد.

برگزاری مراسم سالروز درگذشت معلم قرآن ابوطالب اصغری

مراسم نخستین سالروز درگذشت معلم قرآن مرحوم ابوطالب اصغری، پیشکسوت قرآنی کشورمان با حضور اساتید، پیشکسوتان، قاریان، حافظان و شاگردان وی در مسجد باب الحوائج منطقه لویزان برگزار شد.

مرحوم ابوطالب اصغری در بیش از ۸۰ سال فعالیت خود به تربیت شاگردان قرآنی و مکتبی در مناطق مختلف شهر تهران از جلسه خانگی خود تا هیئات، حسینیه‌ها، مساجد و امامزاده‌ها پرداخت. از جمله افتخارات این پیشکسوت قرآنی شهادت ۴۵ نفر از شاگردان او در جبهه‌های حق علیه باطل بوده است.

 فرایند سی‌وهفتمین جشنواره قرآنی وزارت علوم

شروع فرایند ثبت نام و مرحله دانشگاهی این جشنواره در آذرماه ۱۴۰۱ انجام شد. مهلت ارسال آثار در بخش‌های هنری، پژوهشی و ... پایان بهمن‌ماه انجام شد و طی اعلام قبلی نیز دانشگاه موظف بودند رقابت‌های بخش آوایی خود را تا پایان بهمن‌ماه به اتمام برسانند و برگزیدگان خود را به دبیرخانه جشنواره معرفی کنند.

یادآور می‌شود، در سالی که گذشت دانشگاه لرستان به عنوان میزبان مرحله سراسری معرفی شده است.

برگزاری نشست مسئولان گروه‌های قرآنی ادارات ارشاد با معاون قرآن وزیر ارشاد

نشست تخصصی مسئولان گروه‌های قرآن و عترت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران با رویکرد هم‌افزایی و تبادل نظر و گزارش عملکرد برگزار شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha