ضرورت تبلیغ دین از رسانه‌های نوین / تهدید را به فرصت تبدیل کنیم
کد خبر: 3929993
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
تأثیر کرونا بر فعالیت‌های قرآنی / ۱۲

ضرورت تبلیغ دین از رسانه‌های نوین / تهدید را به فرصت تبدیل کنیم

داور مسابقات بین‌المللی قرآن با بیان اینكه شیوع كرونا فرصتی است تا به خدا بازگردیم، تصریح کرد: در حال حاضر روش تبلیغ و ترویج قرآن و تفسیر و تأویل آیات وحی با روش‌های گذشته متفاوت است، اما باید از علم و تكنولوژی بهترین استفاده را ببریم.

علی‌اكبر حنیفی، داور مسابقات بین‌المللی و پیشكسوت قرآنی كشورمان، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به تأثیر كرونا بر فعالیت‌های قرآنی، اظهار کرد: اپیدمی قبل از ظهور اسلام و بعد از آن هم وجود داشته است و عده زیادی در این اپیدمی‌ها فوت کرده‌اند و حتی در آیات قرآن اشاراتی در این باره وجود دارد؛ به‌ عنوان مثال خداوند در آیه 243 سوره بقره فرمود: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْیاهُمْ...؛ آیا از [حال] كسانى كه از بیم مرگ از خانه‌هاى خود خارج شدند و هزاران تن بودند خبر نیافتى پس خداوند به آنان گفت تن به مرگ بسپارید آنگاه آنان را زنده ساخت.»


بيشتر بخوانيد:


وی ادامه داد: هنوز مجامع بین‌المللی نتوانستند كشف كنند كه كرونا ساخته دسته بشر است یا خیر و هنوز هم مداوا و كنترل آن امری ناشناخته است. تأثیر شیوع كرونا بر فعالیت‌های قرآنی چه در ایران و چه در سایر كشورها غیرقابل انكار و كاملاً مشهود است. اكنون فعالیت‌های قرآنی به روال سابق انجام نمی‌شود و با مشكلاتی مواجه است. جلسات آموزشی و محافل قرآنی مانند سایر فعالیت‌ها به سادگی انجام نمی‌شود و همین مسئله در فرهنگ مردم، رشد، تبلیغ و توسعه فعالیت‌های قرآنی تأثیر گذاشته، اما چون مشکلی جهانی و عمومی است، نمی‌توانیم زبان به شكایت باز كنیم، چرا كه مختص فعالیت‌های قرآنی نیست.

حنیفی یادآور شد: با تمام این تفاسیر، شیوع كرونا می‌تواند فرصت‌هایی هم داشته باشد و آن اینكه مردم را در این شرایط به خدا بازگردانیم و به آیات قرآن و احادیث شریف در این زمینه بپردازیم. به عقیده من شیوع كرونا یک فرصت است تا مروری بر آیات قرآن داشته باشیم. به‌ عنوان مثال خداوند در آیه 9 سوره انبیا می‌فرماید: «...وَأَهْلَكْنَا الْمُسْرِفِینَ؛ ... و افراطكاران را به هلاكت رسانیدیم» و اگر ثابت ثابت شود كه كرونا بلایی از جانب خداوند برای تربیت و تنبه بشر آمده است مسلماً باید از آن درس بگیریم و به خداوند بازگردیم و آیاتی از این قبیل فراوان است.

وی تصریح کرد: در این شرایط دنیا در مقابل كرونا عاجز مانده‌ و همه می‌گویند نمی‌دانیم كه ماهیت این ویروس و بیماری چیست و رفتارش چگونه است و چه واكسنی قطعی و درمان برای آن وجود دارد و راه مقابله با آن چیست و قطعاً چیزهایی ناشناخته دیگری وجود دارد تا بشر به خود بیاید و به خدا مراجعه كند.

این پیشكسوت قرآنی اهمیت توجه به فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی را یادآور شد و افزود:‌ باید آیات قرآن را به گوش مردم برسانیم آن هم به شیوه‌های متفاوت‌تر از گذشته و می‌توان در این راه از بستر فضای مجازی استفاد كرد، همان‌طور كه آموزش و پرورش روش‌های تعلیم و تربیت خود را از حالت‌های حضوری و چهره به چهره به مجازی تغییر داده است، مسلماً می‌توانیم آموزش‌های قرآنی را هم تغییر دهیم.

وی در پایان با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی مستثنا از سایر فعالیت‌ها نیست، تأکید کرد: فرصت خوبی است تا به ترویج آموزه‌های قرآنی به‌ صورت مجازی، عمومی و رسانه‌ای بپردازیم. البته باید فعال‌تر شویم. البته در این فضا روش تبلیغ، ترویج قرآن و تفسیر و تأویل آیات وحی با روش‌های گذشته متفاوت است، اما باید بتوانیم از علم و تكنولوژی بهترین استفاده را ببریم.

انتهای پیام
captcha