تأثیرات مشهود كرونا بر کاهش فعالیت‌های قرآنی شهرهای كوچك
کد خبر: 3922595
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
تأثیر کرونا بر فعالیت‌های قرآنی / 4

تأثیرات مشهود كرونا بر کاهش فعالیت‌های قرآنی شهرهای كوچك

حافظ بین‌المللی قرآن با بیان اینكه وضعیت فعالیت‌های قرآنی به خصوص در ماه‌های ابتدایی شیوع كرونا به هم ریخت، گفت: تأثیر كرونا بر این فعالیت‌ها در مناطق و شهرهای كوچكتر بیشتر مشهود بود.

مجتبی فردفانی، حافظ بین‌المللی قرآن كریم در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به تأثیر كرونا بر فعالیت‌های قرآنی، گفت: شیوع كرونا هم آسیب‌های بسیاری مانند سایر فعالیت‌ها به فعالیت‌های قرآنی وارد کرد و هم برخی از فرصت‌ها را پیش‌ رو قرار داد. البته آسیب‌های شیوع كرونا به فعالیت‌های قرآنی بسیار بیشتر از فرصت‌های آن بوده است و همچنان ادامه دارد.


بيشتر بخوانيد: 


وی بیان كرد: به‌ طور كلی وضعیت فعالیت‌های قرآنی به خصوص در ماه‌های ابتدایی شیوع كرونا به هم ریخت و شاهد لغو مسابقات بین‌المللی قرآن در اردیبهشت‌ماه بودیم یا بسیاری از مسابقات قرآن غیرحضوری برگزار می‌شوند و برخی دیگر هم برگزار نمی‌شوند.

این حافظ بین‌المللی با بیان اینكه تأثیر كرونا بر فعالیت‌های در مناطق و شهرهای كوچكتر بیشتر مشهود بود، گفت: در ایام شیوع كرونا برای اینكه فعالیت‌های قرآنی تعطیل نشوند، به سمت فضای مجازی سوق داده شدند. البته فعالیت در این فضا نیاز به یكسری زیرساخت‌ها دارد و ممكن است كه این زیرساخت‌ها در همه جا و برای همگان فراهم نباشد. برخی از مناطق دورافتاده و محروم از امكانات اینترنت و فضای مجازی بی‌بهره‌اند و مسلماً با شیوع كرونا فعالیت‌های قرآنی به اجبار تعطیل شدند و این یكی از آسیب‌های كرونا به روند فعالیت‌های قرآنی در سطح كشور است.

فردفانی اظهار كرد: همچنین كیفیت كلاس‌های مجازی مانند كلاس‌های حضوری نیست. گرچه فعالان و خادمان قرآنی در این راه نهایت سعی خود را به كار می‌گیرند و هیچ‌گاه نباید منكر زحمات آنان بود، ولی در كلاس‌های حضوری یكسری نكات را به ‌خوبی می‌توان آموزش داد. برای مثال آموزش حفظ یكساله قرآن به‌ صورت غیرحضوری بسیار سخت است زیرا حافظان قرآن باید گرد هم نشسته و با یكدیگر دائماً مباحثه و مباحث را تحلیل و مرور كنند.

وی گفت: همچنین به دلیل شیوع كرونا نشاط در میان مردم کم شده و قرآن‌پژوهان شادابی لازم را ندارند و انگیزه‌ها كمتر شده است، در صورتی كه لازمه حفظ قرآن، داشتن روحیه خوب است تا فرد بتواند روزانه حداقل دو صفحه از قرآن را حفظ كند. همچنین، شیوع كرونا می‌تواند فرصت فراهم كند، به ‌شرطی كه برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای آن انجام شود، برای مثال حفظ قرآن مانند قرائت نیست و فرد علاقه‌مند در منزل هم می‌تواند قرآن را حفظ كند و باید بر روی این قضیه كار كرد و فرهنگ‌سازی شود؛ گرچه برخی نكات باید حضوری آموزش داده شوند.

انتهای پیام
captcha