فعالیت‌های قرآنی را تخصصی‌تر كنیم / گستره بزرگ‌تر جلسات مجازی
کد خبر: 3923273
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
تأثیر كرونا بر فعالیت‌های قرآنی / 5

فعالیت‌های قرآنی را تخصصی‌تر كنیم / گستره بزرگ‌تر جلسات مجازی

قاری و داور مسابقات قرآن كریم با بیان اینكه كرونا دارای تأثیرات مثبت و منفی بر روی فعالیت‌های قرآنی بود، گفت:‌ جامعه قرآنی باید به دنبال ترفیع و تخصصی شدن فعالیت‌های قرآنی حركت كند؛ یعنی قاری و حافظ و مرتل نباید مأیوس شده و بگوید چون جلسه‌ای نیست فعالیتش را كنار بگذارد، بلكه همین فعالیت‌ها را در فضای مجازی دنبال كند.

ناصر دغاغله، داور مسابقات و قاری بین‌المللی قرآن كریم در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به تأثیر كرونا بر فعالیت‌های قرآنی و آسیب‌ها و فرصت‌هایی در این زمینه ایجاد شده است،‌ گفت: شیوع كرونا هم تأثیر مثبت و هم تأثیر منفی بر فعالیت‌های قرآنی داشته است و نباید تنها به جنبه منفی آن‌ها توجه داشته است.


بيشتر بخوانيد: 


وی افزود: البته همه دعا می‌كنیم كه این بلا و گرفتاری هرچه زودتر از بین رود اما چیزی كه اتفاق افتاده این است كه عمدتاً به آثار منفی شیوع كرونا بر فعالیت‌های مختلف توجه می‌شود كه این مسئله برای فعالیت‌های قرآنی هم وجود دارد.

دغاغله ادامه داد: پیش از شیوع كرونا همواره جلسات آموزشی قرآنی‌، جلسات هفتگی عمومی قرآن اساتید و كلاس‌های مختلف از سوی مؤسسات قرآنی و یا حتی برخی از ادارات برگزار می‌شد اما كرونا تمام این جلسات و كلاس‌ها را تعطیل كرد.

كم‌رنگ شدن فعالیت‌های قرآنی

این داور مسابقات قرآن اضافه كرد: در یك نگاه كلی شیوع كرونا باعث شد كه فعالیت‌های قرآنی كم‌رنگ شده و یا در برخی مواقع اصلاً برگزار نشود كه این ضربه بزرگی به این نوع فعالیت‌هاست و مردم هم از این مسئله محروم ماندند.

وی یادآور شد: برگزاری جلسات حضوری قرآن بركات زیادی دارد؛ همین‌كه جوانان و نوجوانان همراه بزرگترهای خود در این جلسات شركت می‌كردند مسلماً بركات زیادی در زندگی داشتند و خانواده‌ها هم با تعالیم قرآنی آشنا شده و از بروز بسیاری از مشكلات جلوگیری می‌شد زیرا آموزه‌های قرآنی جنبه تربیتی و اجتماعی دارد.

دغاغله با بیان اینكه مسابقات قرآن هم كه جنبه آموزشی و هم جنبه تشویقی و رقابتی دارد برای مدتی تعطیل شد، گفت: به‌طور كلی شیوع كرونا موجب تعطیلی فعالیت‌های حضوری قرآنی شد البته مدتی بعد برخی از فعالیت‌ها نظیر مسابقات قرآن به‌صورت متفاوت‌تری نسبت به سال‌های گذشته برگزار شد و یا اینكه به صورت بسیار محدود جلساتی هم برگزار شد كه مدت زمان آن‌ها مانند قبل نبود مثلاً به جای دو ساعت، نیم ساعته برگزار شدند.

سازنده الحان گروه‌های تواشیح گفت: همچنین بحث دیگر حضور مجریان اعم از قاریان، حافظان، گروه‌های تواشیح و مبتهلان در برنامه‌های قرآنی بودند كه به دلیل تعطیلی برنامه‌های حضوری اجرای فعالیت‌های آن‌ها هم تعطیل شد و اصولاً برای كسی كه حرفه‌اش تلاوت قرآن شده است بسیار سخت است كه به دلیل كرونا از این حرفه دور شود و نتواند مانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهد.

وی ادامه داد: قاریان، حافظان، مبتهلان و گروه‌های تواشیح كه در برنامه‌های قرآنی فعالیت می‌كنند، نیاز به تمرین دارند و به‌صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه تمرین می‌كنند تا بتوانند در محافل و جلسات اجرای خوبی داشته باشند اما وقتی محفلی وجود نداشته باشد تمرین‌ها هم به دلیل اینكه عملاً فضای آینده مشخص نیست، تعطیل است و احیاناً برخی‌ها دلسرد می‌شوند البته قطعاً این حالت ماندگار نیست.

دغاغله با اشاره به انتقال برخی از جلسات قرآنی به فضای مجازی گفت: حتی فعالیت‌های آموزشی مدارس و دانشگاه‌ها هم به اجبار به فضای مجازی منتقل شده است و جامعه قرآنی هم باید به دنبال ترفیع و تخصصی شدن فعالیت‌های قرآنی حركت كند یعنی قاری و حافظ و مرتل نباید مأیوس شده و بگوید چون جلسه‌ای نیست فعالیتش را كنار بگذارد، بلكه همین فعالیت‌ها را در فضای مجازی دنبال كند كه البته شرایط خاص خودش را دارد.

بروز استعدادهای پنهانی در شرایط كرونا

این قاری قرآن كریم اثرات مثبت شیوع كرونا را یادآور شد و گفت:‌ مسلماً خانه‌نشینی اجباری كه شیوع كرونا ایجاد كرده است می‌تواند فرصتی برای انجام كارهایی باشد كه در روزهای قبل به دلیل مشغله‌های زیاد در خارج از خانه، امكان انجام آن‌ها نبود و می‌تواند فرصت بیشتری برای تمرین تلاوت‌ها و فعالیت‌های قرآنی خود انجام داد و حتی شاهد بودیم كه به دلیل همین مسئله در همین ایام استعدادهای پنهانی هم بروز پیدا كردند كه پیش از این مشخص نبودند.

وی اظهار كرد: مسلماً همه از شیوع كرونا ناراحت هستیم اما باید این مسئله را تبدیل به فرصت كنیم كه البته افراد بسیاری هم اینكار را انجام دادند یعنی تلاوت‌های زنده خود را در نرم‌افزارهای اجتماعی و فضای مجازی منتشر كردند و جلسات مجازی هم برگزار شد.

دغاغله با بیان اینكه گستره فعالیت‌های مجازی بیشتر از جلسات حضوری است، گفت: جلسات حضوری عمدتاً به‌صورت محدود در یك مكان خاص برگزار می‌شد اما اكنون كه جلسات مجازی شده است افراد بیشتری می‌توانند به‌صورت زنده در هر مكانی كه قرار دارند از این جلسات بهره جویند ضمن اینكه خواندن در فضای مجازی برای قرآنیان دیگر استرس در محافل عمومی را ندارد زیرا برخی از قاریان در محافل دچار استرس شده و جو مجلس آن‌ها را می‌گیرد و از كیفیت تلاوت آن‌ها كم می‌شود و اكنون در جلسات مجازی این مشكل را ندارند.

انتهای پیام
captcha