اجرای فرازهای قرآنی در مقام‌ «حجازکار» + فیلم
کد خبر: 3895164
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
هنر تلاوت / 23

اجرای فرازهای قرآنی در مقام‌ «حجازکار» + فیلم

بیست‌وسومین قسمت از مجموعه آموزشی مقامات در هنر تلاوت قرآن به فرازهای قرآنی در مقام‌ «حجازکار» اختصاص دارد که با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، معرفی می‌شود.

به گزارش ایکنا، این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است.

قسمت بیست‌وسوم: اجرای فرازهای قرآنی در مقام‌ «حجازکار»

در قسمت‌های قبل به جزئیات و اجزای تشکیل‌دهنده مقامات پرداخته و سپس، طی چند برنامه، ساختار این مقامات را که از اجناس و جزئیات کوچکتر شامل سه‌تایی‌ها و چهارتایی‌ها و پنج‌تایی‌ها تشکیل شده بودند، بررسی کردیم.

در این جلسه به نمونه‌های عملی مقامات موسیقایی در هنر تلاوت قرآن می‌پردازیم تا علاقه‌مندان به تلاوت به طور دقیق و عملی با ساختار مقامات مختلف آشنا شوند. برای این منظور آیات مشخصی در نظر گرفته شده و در تمامی مقامات اجرا می‌شود تا جنبه آموزشی این موضوع بیشتر حفظ شود.

در این قسمت، سوره مبارکه حمد در فرازهایی از مقام حجازکار با بهره‌گیری از درجات مختلف هر یک از این مقامات اجرا می‌شود که در ذیل مشاهده می‌کنید.


یادآوری می‌شود، این ایام روزهای شیوع کروناویروس و ایجاد وضعیت خاص در کشور از جمله توصیه اکید به مردم برای حضور در خانه و تردد حداقلی در سطح معابر عمومی است. این شرایط و فرصت ایجاد شده می‌طلبد در فضای مجازی نیز مطالب و محتوای مناسب تهیه و منتشر شود. فیلم‌های ارائه نکات آموزشی مقامات و الحان در هنر تلاوت قرآن نیز در همین راستا منتشر می‌شود که شاهد انتشار بیست و سومین قسمت هستیم.

علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار این فیلم همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha