بررسی جزئیات مقام «حجازکار» در یک اکتاو موسیقایی + فیلم
کد خبر: 3891202
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
هنر تلاوت / 16

بررسی جزئیات مقام «حجازکار» در یک اکتاو موسیقایی + فیلم

در شانزدهمین قسمت از مجموعه آموزشی ارائه نکات درباره مقامات در هنر تلاوت قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی به بررسی موضوع جزئیات مقام «حجازکار» در یک اکتاو موسیقایی پرداخته می‌شود.

به گزارش ایکنا، این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است.

قسمت شانزدهم: بررسی جزئیات مقام «حجازکار» در یک اکتاو موسیقایی

مقام حجازکار شباهت‌های بسیاری با مقام چهارگاه در موسیقی ایرانی دارد که فضای حماسی موجود در آن بسیار به چشم می‌خورد.

مقام حجازکار همچنین، به مقام حجاز که در جلسات قبلی به آن اشاره شد، بسیار شبیه است با این تفاوت که مقام حجاز مقامی متصل بود که جنس چهارتایی پائین آن حجاز و جنس چهارتایی بالای آن نهاوند بود، اما مقام حجازکار مقامی منفصل با دو جنس چهارتایی پشت سر هم حجاز است.

همانطور که اشاره شد، مقام حجازکار یک مقام منفصل است و به همین دلیل بین درجات چهارم و پنجم آن یک فاصله طنینی یا فاصله یک پرده کامل وجود دارد. اگر نت «می» را به عنوان نت تونیک و پایه این مقام در نظر بگیریم، جنس چهارتایی پائین این مقام با نت «می» و جنس چهارتایی بالای آن نیز با نت «سی» آغاز می‌شود.

با اجرای یک اکتاو کامل از این مقام (نت می تا نت می در اکتاو بالاتر) مشخص می‌شود که شباهت‌های فراوانی بین مقام حجازکار با مقام چهارگاه در موسیقی ایرانی وجود دارد. البته تفاوت‌هایی نیز در این بین وجود دارد که مربوط به فواصل موجود بین درجات دوم و ششم این مقامات می‌شود، ولی این دو مقام در کل شباهت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند.

یادآوری می‌شود، این ایام روزهای شیوع کروناویروس و ایجاد وضعیت خاص در کشور از جمله توصیه اکید به مردم برای حضور در خانه و تردد حداقلی در سطح معابر عمومی است. این شرایط و فرصت ایجاد شده می‌طلبد در فضای مجازی نیز مطالب و محتوای مناسب تهیه و منتشر شود. فیلم‌های ارائه نکات آموزشی مقامات و الحان در هنر تلاوت قرآن نیز در همین راستا منتشر می‌شود که شاهد انتشار شانزدهمین قسمت هستیم.

علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار این فیلم همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha