اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / پرش یک اکتاوی + فیلم
کد خبر: 3905451
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
هنر تلاوت /44

اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / پرش یک اکتاوی + فیلم

یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم به اسلوب‌ و روش‌های عملی صداسازی در ارائه تلاوت و تمرینات ویژه آن مربوط می‌شود. «پرش یک اکتاوی» بر روی واکه‌های شش‌گانه برای انعطاف صوتی افراد یکی از این تمرین‌ها است که رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.

به گزارش ایکنا، این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است. در ادامه مشروح چهل و چهارمین جلسه این دوره آموزشی را می‌خوانید:

در ادامه اسلوب و روش‌های صوت و صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم در این جلسه نیز تمرینی را برای علاقه‌مندان ارائه می‌دهیم که کمک شایانی را به بهبود کیفیت صوت خواهد کرد.

عنوان این تمرین «پرش یک اکتاوی» است. در این روش یک نت را از کف صدا درنظر گرفته و در یک لحظه آن را اجرا می‌کنیم. سپس، در ادامه اجرای این نت به اکتاو بالاتر رفته و دوباره برمی‌گردیم. در این تمرین فرکانس صوت در اکتاو بالاتر قاعدتاً دو برابر می‌شود.

البته اجرای این تمرین کمی مشکل خواهد بود و در ابتدا صدا مقداری دچار ازهم‌گسیختگی نیز می‌شود که با تمرین زیاد بر روی این روش، این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

در تمرین‌هایی که در جلسات گذشته ارائه شد، فاصله نت‌ها حداکثر به سه نت می‌رسید، ولی در این تمرین این فاصله به یک اکتاو یا هشت نت می‌رسد که اجرای مداوم این نت موجب ارتقای کیفیت صوت می‌شود.


یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار فیلم این جلسات آموزشی همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha