اسلوب و روش‌های صداسازی در هنر تلاوت قرآن (2) + فیلم
کد خبر: 3904439
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
هنر تلاوت / 42

اسلوب و روش‌های صداسازی در هنر تلاوت قرآن (2) + فیلم

یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم به اسلوب‌ و روش‌های عملی صداسازی در ارائه تلاوت و تمرینات ویژه آن مربوط می‌شود که شامل اجرای واکه‌های شش‌گانه برای انعطاف صوتی افراد می‌شود که رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.

به گزارش ایکنا، این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی تهیه شده است. در ادامه مشروح چهل و دومین جلسه این دوره آموزشی را می‌خوانید:

در ادامه بحث مهم صوت و صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم طی این جلسه تمرین و اسلوبی خدمت علاقه‌مندان ارائه می‌شود که جهت انعطاف صوت بسیار مفید خواهد بود.

در جلسات گذشته اشاره شد که عموماً در جاهایی که خواستگاه صدا تغییر می‌کند، مشکلات صوتی بروز می‌کنند. همانطور که پیش از این بیان شد، صوت هر فرد از سه خواستگاه صدای سینه، صدای میانی و صدای سر تشکیل شده است.

نقاطی که صدای سینه در حال تبدیل شدن به صدای میانی است، نقاط عطفی است که ممکن است قاری و خواننده در آن دچار مشکل شوند. در تمرین امروز برای مثال نتی در اواخر صدای سینه را انتخاب و آن را در یک لحظه در یک نت در محدوه صدای میانی رها می‌کنیم و سپس، دوباره این نت را به جای اول خود بازمی‌گردانیم.

همچنین، این تمرین برای صدای میانی و صدای سر نیز به همین صورت است. به این معنی که نتی را در پایان نت‌های صدای میانی انتخاب و به قسمت نت‌های صدای سر هدایت می‌کنیم و در ادامه دوباره آن را به جای اول خود بازمی‌گردانیم.

این تمرین برای این به کار می‌رود که با استفاده از آن به نوعی بر روی آن قسمت از صوت که صدای سینه به صدای میانی متصل می‌شود، غلتک می‌زنیم تا قسمت‌هایی از صدا را که دچار ازهم‌گسیختگی می‌شود، ترمیم شوند و به وسیله آن بتوانیم به راحتی از صدای سینه به سمت صدای میانی حرکت کنیم.

علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار فیلم این جلسات آموزشی همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha