اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / جلوگیری از لرزش صدا + فیلم
کد خبر: 3906166
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
هنر تلاوت / 46

اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / جلوگیری از لرزش صدا + فیلم

یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم به اسلوب‌ و روش‌های عملی صداسازی در ارائه تلاوت و تمرینات ویژه آن مربوط می‌شود. جلوگیری از لرزش صدا یکی از این تمرین‌ها است که رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.

به گزارش ایکنا، مجموعه آموزشی «هنر تلاوت» به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است. در ادامه مشروح چهل و ششمین جلسه این دوره آموزشی را می‌خوانید:

در ادامه سلسله مباحث جلوه‌های موسیقایی هنر تلاوت قرآن کریم، به بحث تحریرها در موضوع بسیار مهم صوت و صداسازی رسیدیم که در جلسه گذشته نیز تحریر نوع اول که همان تحریر غلطان یا نوسان نت‌ها با استفاده از جنس اصلی صدا که همان تکلم است، ارائه شد.

موضوعی که در این بین وجود دارد، تفاوت لرزش‌های غیرارادای با تحریرهای غلطان است. در ارائه تحریرها همه چیز ارادی و در اختیار فرد تحریرزننده است، اما لرزش‌های غیرارادی بدون اختیار از صوت یک قاری قرآن و یا خواننده خارج می‌شود که مستمعان نیز به راحتی این دو مقوله را از یکدیگر تشخیص می‌دهند که صوت ایجاد شده حاصل آرایه‌های صوتی و تحریر است یا اینکه لرزش‌های ایجاد شده دلایل دیگری همچون استرس و ... دارد.

عوامل مؤثر در لرزش‌های غیر ارادی صوت و راه‌حل‌های مربوط به این لرزش‌ها نیز از موضوعاتی است که باید بدان پرداخته شود. این لرزش‌ها ممکن است دستخوش عوامل مختلفی باشد. یکی از این عوامل حالت استرس است که باید با استفاده از مهارت‌های روحی، روانی و جسمی این مشکل را برطرف کرد. همچنین، ممکن است این مشکل به دلیل نارسایی‌های حنجره باشد که در برخی افراد وجود دارد.

اگر این لرزش‌ها به لحاظ نارسایی‌های خود حنجره ایجاد شود، جدای از بحث پزشکی این قضیه که افراد باید برای حل آن به پزشک مراجعه کنند، می‌توان با استفاده از تمرینات و راهکارهایی ویژه از بروز آن‌ها جلوگیری کرد که در این جلسه به یکی از این تمرین‌ها اشاره می‌شود. در این تمرین باید نت‌های مختلف را بدون هیچ نوسانی و به صورت ثابت بر روی واکه‌های شش‌گانه اجرا کنیم.

کاهش شدت صوت، بالابردن ارتفاع یا بسامد صوت به میزان نیم پرده و کوتاه کردن کشش واکه‌ها جهت جلوگیری از بروز لرزش‌ها در صدا نیز از دیگر راهکارهایی است که می‌توان از آن‌ها برای جلوگیری از بروز لرزش در صدا بهره برد.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار فیلم این جلسات آموزشی همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha