اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / افزایش وسعت صوتی + فیلم
کد خبر: 3907011
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
هنر تلاوت / 48

اسلوب صداسازی در تلاوت قرآن / افزایش وسعت صوتی + فیلم

یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم به اسلوب‌ و روش‌های عملی صداسازی در ارائه تلاوت و تمرینات ویژه آن مربوط می‌شود. موضوع افزایش وسعت صوتی با بهره‌گیری از اسلوب صداسازی یکی از این تمرین‌ها است که رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.

به گزارش ایکنا، مجموعه آموزشی «هنر تلاوت» به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است. در ادامه مشروح چهل و هشتمین جلسه این دوره آموزشی را می‌خوانید:

یکی از موضوعات مهم در تمرینات مربوط به اسلوب صداسازی، پایان تمرینات و بازگشت تارهای صوتی به حالت اولیه است. در همه تمرین‌هایی که انجام می‌دهیم، صوت از کف صدا آغاز شده و به اوج صدا می‌رسد. نکته مهمی که در این قسمت وجود دارد، این است که هنگامی که به نت‌های بالایی می‌‌رسیم، اگر تمرین را در همان حالت یعنی در نت‌های بالای صدا رها کنیم، ممکن است که حنجره ما دچار مشکلاتی شود.

در این قسمت همانند انجام ورزش‌های مختلف، مبحثی به نام ریکاوری وجود دارد که طبق آن باید زمانی که تمرین‌ها را در اوج صوتی خود انجام دادیم، دوباره این تمرینات را برای چند دقیقه در نت‌های پایین اجرا کنیم تا تارهای صوتی به حالت متعادل بازگشته و سپس، تمرین‌ها را به پایان برسانیم.

البته در این مورد یک نگرانی وجود دارد که هنگامی که مدت زمانی طولانی در نت‌های بالا می‌خوانیم، زمانی که دوباره به نت‌های پایینی صدا بازمی‌گردیم، ممکن است که احساس کنیم صدای خود را از دست داده‌ایم و صدای ما دچار مشکل شده است که نباید نگران این قضیه بود؛ چراکه وقتی حنجره زمان زیادی را در نت‌های بالا فعالیت می‌کند، باید زمان داشته باشد که به حالت اولیه بازگردد.

سؤالی که اینجا مطرح می‌شود، این است که آیا می‌توان با افزایش تمرینات صداسازی، وسعت صوتی خود را افزایش داد؟ باید اشاره کرد که اسلوب و روش‌های صداسازی که ارائه شد، استانداردهای خود را داشته و کاملا آکادمیک و علمی هستند و با استفاده از این روش‌های می‌توانیم به بهبود کیفیت صوت کمک کنیم.

غرض اصلی ما از بحث صوت و صداسازی، رسیدن به کیفیت مطلوب بوده و افزایش وسعت صوت در مرحله دوم قرار دارد. البته قطعا با استفاده از تمرینات صداسازی که ارائه شد و نیز برخی تکنیک‌های مربوطه، وسعت صوتی نیز (چه از لحاظ بم صدا و چه از لحاظ اوج صدا) افزایش پیدا می‌کند.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار فیلم این جلسات آموزشی همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha