جهاد دانشگاهی تحقیقات مغفول را با رویکرد تقاضامحور به پیش برده است
کد خبر: 3337167
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی:

جهاد دانشگاهی تحقیقات مغفول را با رویکرد تقاضامحور به پیش برده است

گروه دانشگاه: رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی با اشاره به همکاری‌های مشترک این دانشگاه و جهاد دانشگاهی، گفت: ظرفیت‌های خوب جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مهارتی باعث شده مراکز علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی از مراکز خوب دانشگاه تلقی می‌شوند.

محمد اخباری، رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی یک نهاد برآمده از انقلاب اسلامی است، گفت: این نهاد نتیجه زحماتی است که عزیزان ما در دانشگاه‌های ما بعد از انقلاب فرهنگی متحمل شدند.

وی افزود: به همین خاطر، جهاد دانشگاهی یک نهاد تأثیرگذار در عرصه‌های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی کشور است که مقام معظم رهبری نیز تأکید زیادی بر نحوه اجرای برنامه‌ها و مسائل مختلف آن‌ها دارند.

اکثر دانشگاه‌های ما تقاضامحور نیستند

رئیس دانشگاه علمی ـ کاربردی اظهار کرد: چون دانشگاه‌های ما دانشگاه‌های عمدتاً نظری هستند و اکثراً دانشگاه‌هایی هستند که تقاضامحور نیستند بلکه عرضه‌محور هستند، جهاد دانشگاهی با رویکرد یک نهاد انقلابی و با رویکرد تقاضامحوری توانست موضوعات مختلف و فعالیت‌های فرهنگی، تحقیقاتی و آموزشی که در کشور برجا مانده بود و متولی خاصی هم نداشت را با همان مدیریت جهادی و انقلابی، این کارها را پشت سر بگذارند و ما شاهد فعالیت‌های چشمگیر این نهاد عظیم در کل کشور هستیم.

وی عنوان کرد: فعالیت‌های مختلف جهاد دانشگاهی از جمله در پژوهشکده رویان و ... یک انقلاب عظیمی را در مسائل پزشکی، نانو و غیره به وجود آورد که حقیقتاً کشور ایران را در بسیاری از جنبه‌ها در مقام‌های زیر 10 برد؛ این نکته حائز اهمیتی است که نشان‌دهنده رویکرد انقلابی و جهادی عزیزانی است که در این نهاد مقدس کار می‌کنند.

اخباری به وجوه اشتراک میان جهاد دانشگاهی و نظام آموزش عالی مهارتی کشور اشاره کرد و گفت: وجوه اشتراکی که میان جهاد دانشگاهی و نظام آموزش عالی مهارتی کشور وجود دارد یکی همین بحث تقاضامحوری است. چون دانشگاه و نظام آموزشی مهارتی هر دو در راه ارتقای توانمندی و مهارت کشور قدم برمی‌دارد در این جهت هم سو هستند.

وی اظهار کرد: موضوع بسیار حائز اهمیت این است که هم نظام آموزش عالی مهارتی در کشور نیاز روز بازار کار را تأمین می‌کند و هم مجموعه جهاد دانشگاهی نیز چنین مسئولیتی را پذیرفته و چنین فعالیت‌ها و کارهایی که نیاز امروز کشور است را تأمین می‌کند.

رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی گفت: ظرفیت‌های خوب جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مهارتی باعث شده مراکز علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی نیز که در حال حاضر مشغول فعالیت هستند، در بسیاری از مواقع از مراکز خوب دانشگاه تلقی می‌شوند و به دلیل اینکه تحقیقات کاربردی را هم خودشان پیگیر هستند باعث شده که بیش از پیش توسعه پیدا کنند.

انعقاد تفاهم‌نامه میان دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی و جهاد دانشگاهی

وی افزود: ان‌شاء‌الله تلاش داریم که با تفاهم‌نامه‌های همکاری که به دنبالش هستیم در جهت ارتقای مهارتی کشور با همکاری این مجموعه قدم‌های خوبی را برداریم. در طی یکی دو هفته گذشته جلسه‌ای را با طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی داشتیم که در هیئت رئیسه دانشگاه حضور پیدا کرد و ما از نظریات ایشان بهره گرفتیم. در نظر داریم که ان‌شاء‌الله تفاهم‌نامه‌هایی را داشته باشیم و در راه ارتقای مهارت کشور دانشگاه و جهاد دانشگاهی نقش خوبی را ایفا کنند.

اخباری به مفاد تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: بحث‌هایی مانند استفاده از امکانات جهاد دانشگاهی در تربیت مدرس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی ـ چون دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی مرکز تربیت مدرس دارد که وظیفه نوآموزی، بازآموزی و تربیت خبرگان و در واقع مدرسین خبره را برعهده دارد ـ به همین جهت با همکاری جهاد دانشگاهی در تلاش هستیم که ان‌شاء‌الله جلسات بازآموزی و نوآموزی مدرسین محترم دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی را در طول همین تابستان برگزار کنیم. در پارک‌های علم و فناوری و همچنین خوشه‌های فناوری، همکاری اصولی را با جهاد دانشگاهی داریم و ان‌شاءالله این همکاری‌ها را گسترش خواهیم داد.

وی افزود: همکاری‌های علمی، آموزشی و همکاری‌های فناورانه با هم خواهیم داشت. تفاهم‌نامه‌ها حتماً در رابطه با تأسیس مراکز علمی ـ کاربردی نیست بلکه در مورد نفس همکاری جهاد دانشگاهی با دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی است. الان مراکزی وجود دارد و  اگر ضوابط اجازه بدهد گسترش پیدا می‌کنند ولی این تفاهم‌نامه صرفاً درباره همکاری‌های علمی ـ آموزشی و فناوری است.

رئیس دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی اظهار کرد: طبیعتاً به دلیل مدیریت جهادی و همچنین ویژگی برآمده بودن از دل انقلاب، این مجموعه می‌تواند کمک‌های مؤثری و نقش خیلی خوبی را در حوزه‌های علمی، فرهنگی و تحقیقاتی کشور داشته باشد.

وی همچنین به شاخص‌ترین فعالیت‌های این نهاد در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در پژوهشکده رویان، کارهای چشمگیری انجام شده، همچنین کارهای فنی خوبی در بعضی از مراکز جهاد دانشگاهی به منظور پیشرفت‌های فناورانه‌ای که صنایع ما و شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز دارند، انجام شده است. و بسیاری دیگر از کارهای شاخص نیز انجام گرفته است.

captcha