نمره جهاد دانشگاهی در توسعه اندیشه دینی، بالاتر از حد متوسط است
کد خبر: 3336527
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
محمدرضا نوراللهیان عنوان کرد:

نمره جهاد دانشگاهی در توسعه اندیشه دینی، بالاتر از حد متوسط است

گروه اندیشه: نوراللهیان معتقد است که جهاد دانشگاهی از بدو تاسیس به صورت مناسبی مدیریت شده و کارنامه درخشانی در تامین کادرها و انجام پروژه‌های تحقیقی چه به صورت عملیاتی و چه نظری در بخش‌‎های مختلف صنایع، پزشکی و ... داشته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا نوراللهیان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در خصوص تشکیل جهاد دانشگاهی، گفت: فلسفه‌ای که موجبات انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها را فراهم می‌کرد از یک نگرانی عمیق درباره نهاد دانشگاه ناشی می‌شد و این نگرانی اقتضا تشکیل یک نهاد دیگر را داشت.
جهاد‌ دانشگاهی اسپانسر  تامین کادر و متون متناسب نظام اسلامی است
وی ادامه داد: یکی از این نهاد‌ها باید اسپانسری قوی و معتبر برای محتوای علمی دانشگاه‌ها و نیز بانی اساس بزرگ دانش مورد نگاه نظام اسلامی از حیث متون و تربیت کادرهای دانشگاهی می‌شد.
نوراللهیان افزود: این مسیر به جهاد دانشگاهی ختم شد، آن روزگار واژه جهاد واژه خاص و حیاتی‌ای بود و جهاد دانشگاهی در کنار جهاد سازندگی تاسیس شد.
وی تصریح کرد: امسال سال سی و پنجمین سال تاسیس جهاد دانشگاه است و من با شعب و نهادهای زیر مجموعه همکاری‌های فراوای داشته‌ام. اگر بخواهم به عنوان طلبه‌ای که با دانشگاه و حوزه و تدریس مرتبطم، جمع‌بندی بکنم احساسم این است که جهاد دانشگاه خیلی موفق بوده است.
نوراللهیان ادامه داد: انتظاری که امروز از جامعه علم و دانشگاهی برآورده نشده و فاصله داریم تا به وضعیت ایده‌آل به دست بیاوریم و رتبه جهانی متناسب با سابقه تمدنی دیرپای ایران داشته باشیم. ما استحقاق نظام دانشگاهی متحولی را داریم که پس از انقلاب به دنبال آن بوده‌ایم. جهاد دانشگاه باید در تقویت دانشگاه‌ها برای رسیدن به جایی که بتوانیم اندیشه انقلاب اسلامی را در حوزه‌های مختلف صادر کنیم بکوشد.

جهاد دانشگاهی  پروژه‌های زیادی را پیش برده است
وی ادامه داد: اندیشه‌های بزرگی همواره در ایران بوده‌اند افرادی مانند دکتر سمیعی، سیدحسین نصر، حسابی، احمد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مهدوی دامغانی و ایرانیان  در نهادهای مهم مانند ناسا تاثیرگذار بوده‌اند، از این‌رو ایران دارای امکانات زیادی در این زمینه است.
نوراللهیان تصریح کرد: جهاد دانشگاهی ما خیلی کار کرده و زمینه‌های متنوعی فعال بوده است. من در تودیع و معارفه بزرگان دانشگاهی از دکتر منتظری، طیبی، یادگاری و... حضورد داشته ام و احساسم این است که اگر به فرایند کلی نگاه کنیم جهاد دانشگاهی از بدو تاسیس به صورت مناسبی مدیریت شده و کارنامه درخشانی در تامین کادرها و انجام پروژه‌های تحقیقی چه به صورت عملیاتی و چه نظری در بخش‌‎های مختلف صنایع، پزشکی و ... داشته است. این نهاد چه در بخش عملیاتی و چه نظری در عرصه‌های مختلفی چون صنایع، پزشکی و ... پروژه‌هایی را پیش پیش برده است و هم اکنون تحقیقات و دستاورهای تولیدی جهاد دانشگاهی بخشی از انتظارات جامعه علمی کشور را تامین کرده است.

نمره جهاد در اندیشه دینی متوسط به بالاست
وی در خصوص ارزیابی عملکرد جهاد دانشگاه در حوزه اندیشه دینی گفت: من نمی‌توانم نمره ممتاز در این زمینه به جهاد دانشگاه بدهم گرچه از بسیاری نهادهای دانشگاهی مانند دانشکده الهیات دانشگاه تهران بهتر عمل کرده است و با اینکه دیرپا نیست و عمری کمتر از یک ثلث عمر دانشگاه تهران را دارد، جهاد دانشگاه در این زمینه عملکرد موفق‌تری داشته است.
نوراللهیان ادامه داد: جهاد دانشگاهی توسعه اندیشه اسلامی را آغاز کرد، اما این امر کاملا به ثمر نرسید و بعضا رها شده است.
وی تصریح کرد: در این زمینه کار بهتر می‌شد انجام شود ولی من حیث المجموع نمره ایشان در این زمینه و در مقایسه با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی دینی دیگر متوسط رو به بالاست.

رسالت جهاد در دهه چهارم نظام
نوراللهیان در پایان گفت: انتظار من از جهاد دانشگاه به عنوان طلبه‌ای که از سال 60 در دانشگاه و از دهه 50 در حوزه فقه و اصول تدریس کرده است این است که در گردنه تاریخی که قرار داریم، بتوانیم با تربیت کادرهای انقلابی فقدان نسل اول اندیشمندانی این حوزه را جبران کنیم.

captcha