موفقیت جهاد دانشگاهی در زمینه‌های تحقیقاتی؛ الگویی برای سایر دستگاه‌ها
کد خبر: 3335318
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
سیدابوالحسن نواب تاکید کرد:

موفقیت جهاد دانشگاهی در زمینه‌های تحقیقاتی؛ الگویی برای سایر دستگاه‌ها

گروه دانشگاه: رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه جهاد دانشگاهی خدمات علمی بسیار زیاد و جالبی در موارد مختلف داشته است، گفت: این نهاد در هر کار تحقیقاتی که وارد شد، یک نمونه و الگوی موفقی را ارائه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به 16 مرداد، سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی همان طور که از نام آن پیداست و کلمه جهاد در طلیعه آن قرار دارد واقعاً یک نهاد بسیار مبارک و موفقی بوده است که خدمات علمی بسیار زیاد و جالب در موارد مختلف انجام داد.

وی افزود: جهاد در کارهای پژوهشی در عرصه‌های مختلف از جمله مسئله ناباروری و امثال آن‌ها ورود پیدا کرد و بسیار موفق عمل کرد،‌ در بخش آموزش بسیار خوب عمل کرد، در بخش فرهنگی با درست کردن خبرگزاری ایسنا و ایکنا یک فصل جدیدی را در یک خبرگزاری مستقل بنیان‌گذاری کرد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه جهاد دانشگاهی توانست در تمام ابعاد با بالندگی و موفقیت در عرصه علمی ظهور پیدا کند، گفت: این نهاد توانست خود را در معرض قضاوت مردم قرار بدهد که آن‌ها هم قضاوت بسیار خوبی از عملکرد خوب و موفق این نهاد بسیار ارزشمند دارند.

جهاد دانشگاهی؛ پیشرو در حرکت‌های قرآنی

حجت‌الاسلام نواب عنوان کرد: کارهای قرآنی ـ فرهنگی و در کل کارهای مختلفی از سوی این نهاد انجام شده، حرکت قرآنی هم مربوط به جهاد دانشگاهی بود که پیشرو در این عرصه عمل کرد.

وی اظهار کرد: هر کاری را که با جهاد شروع کردیم به لحاظ اینکه یک نام مقدس است و بار معنوی دارد در همه جا موفق بوده است؛ جهاد سازندگی، جهاد خودکفایی در نیروهای مسلح که خیلی عمیق و جدی کمک کرد و بسیار ارزشمند عمل کرد و همینطور جهاد دانشگاهی و همینطور نهادهایی که این نام مقدس را در طلیعه نامشان داشتند همه‌شان توانستند با موفقیت به وظیفه خودشان عمل کنند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به ارزیابی فعالیت‌های جهاد دانشگاهی به‌ویژه در سال‌های اخیر،‌ گفت: تمامی عملکردهای جهاد را در عرصه‌های متفاوت موفق می‌دانم. عملکردی بود که اولاً به نیروهای جوان تکیه داشت و ثانیاً برگرفته از نام مقدس جهاد بود که با این نام خیلی خوب عمل کرد و ثالثاً برخاسته از انقلاب بود که خود انقلاب هم حالت شکوفایی و پربار بودن را همراه خودش داشت.

وی ضمن تصریح این مطلب که حفظ روحیه جهادی، مدیریت جهادی، فرهنگ جهادی و جوان ماندن نهاد راز تداوم این موفقیت‌هاست، اظهار کرد: نهاد نباید از جوانان فاصله بگیرد؛ کار مستمر و باانگیزه را دنبال کند همانطور که تا بحال عمل ‌کرده است.

تأثیر جهاد دانشگاهی در جامعه اسلامی

حجت‌الاسلام نواب با اشاره به تأثیر این نهاد انقلابی در جامعه اسلامی، عنوان کرد: کاری که با نام جهاد شروع می‌شود همه بار آن اسلامی است، وقتی نام آن با یکی از فروع دین شروع می‌شود معلوم است که همه کار بر اساس ارزش‌های دینی و متکی بر آن‌ها و همچنین توجه به ارز‌ش‌های دینی متکی است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی در همه عرصه‌ها کار کرد، آموزشگا‌ه‌هایی را در جهات مختلف دائر کرد و دانشجویانی را آموزش داد. در کارهای علمی و پژوهشی وارد شد و در همه سنگرها بسیار موفق عمل کرد. جهاد دانشگاهی در هر کار تحقیقاتی که وارد شد یک نمونه و الگوی موفقی را ارائه کرد. مرحوم کاظمی آشتیانی در پژوهشکده رویان بسیار موفق عمل کرد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار کرد: معتقدم ما باید با دور شدن از سال‌های اول انقلاب از انقلابی‌بودن و انقلابی‌ماندن فاصله نگریم، همچنین از جهادی بودن و از جهادی ماندن فاصله نگیریم. احساس نکنیم حال که دولتی و نظامی استقرار پیدا کرده، بعد از استقرار این نظام اسلامی احتیاجی به حرکت‌های انقلابی نیست.

حجت‌الاسلام نواب در پایان گفت: معتقدم که تا زنده‌ایم و تا بشریت است باید با جهاد، تلاش کنیم و یک آن و لحظه هم از کوشش متوقف نشویم و همچنان با حرکت انقلابی و پرتلاش بتوانیم به مسیر زندگی خودمان ادامه بدهیم که بتوانیم به دیگران خدمت کنیم. ما به هر شکلی که باشد می‌توانیم زندگی کنیم ولی حرکت جهادی، زندگی برای دیگران را راحت می‌کند و مشکلات دیگران را حل می‌کند و تلاش می‌کند زندگی بهتری را برای دیگران به ارمغان بیاورد؛ بنا براین ما نباید یک لحظه از حرکت انقلابی و جهادی و تلاش مضایقه نکنیم و کوتاه نیاییم و راه را با نگاه جهادی ادامه دهیم.

مطالب مرتبط
captcha