شرکت‌های دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی را الگوی خود قرار دهند
کد خبر: 3336545
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان:

شرکت‌های دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی را الگوی خود قرار دهند

گروه دانشگاه: قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند جهاد دانشگاهی را الگوی خود قرار دهند، گفت: فرمانده نیروی هوایی وقت در زمان جنگ به من گفت: اگر جهاد دانشگاهی صنعتی شریف نبود هواپیماهای F۵ ما زمین‌گیر می‌شدند.

سعید سهراب‌پور، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در گفت‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در ارزیابی خود از فعالیت‌های جهاددانشگاهی گفت: افرادی که این نهاد را پی‌ریزی کردند دانشجویان فعالی بودند؛ به‌ویژه وقتی دانشگاه‌ها تعطیل شد اینها کارهای بسیاری کردند.

وی افزود: در حقیقت همین‌ها ریشه جهاد سازندگی هم بودند که به روستاها می‌رفتند و بعد خود آن، نهادی به‌عنوان جهاد سازندگی شد. در جنگ تحمیلی کمک‌های بسیاری کردند، کارخانه‌هایی که از کار افتاده بود را خیلی راه انداختند که آن زمان در شیراز شاهد آن بودم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: بعدها از دانشگاه‌ها بیرون رفتند و مستقل شدند، بودجه‌هایی هم داشتند و قرار شد فعالیت‌های علمی را انجام دهند که موفق هم بودند. بحث رویان که مربوط به این جهادگران است،‌ واقعاً باعث افتخار کشور است که یکی از پروژه‌های موفق جهادگران جهاد دانشگاهی است.

اگر جهاد دانشگاهی صنعتی شریف نبود هواپیماهای F5 ما زمین‌گیر می‌شد

سهراب‌پور که 13 سال ریاست دانشگاه صنعتی شریف را عهده‌دار بوده است، ادامه داد:‌ در جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، خودم شاهد بودم که خیلی کارهای خوبی کردند. فرمانده نیروی هوایی وقت در زمان جنگ به من گفت: اگر جهاد دانشگاهی صنعتی شریف نبود هواپیماهای F5 ما زمین‌گیر می‌شدند و نمی‌توانستند در جنگ شرکت کنند. برای اینکه قطعاتی بود که اینها نمی‌توانستند به دست بیاورند، ‌هواپیما خراب بود و جهادگران صنعتی شریف، قطعات را می‌ساختند و روی هواپیما سوار می‌کردند.

وی با بیان اینکه البته در دانشگاه‌های مختلف و جاهای مختلف، کارها گوناگون و موفقیت‌ها مختلف بوده است، عنوان کرد: در جریان فعالیت‌های جهاد دانشگاه صنعتی شریف هستم و می‌دانم که واقعاً موفق بوده است. در بحث رویان نیز بسیار موفق بوده است، از این شکل کارها زیاد انجام شده است. به کارخانجات کمک می‌کردند. جهاد شریف، واحدی داشت که به کارخانجات قدیمی و سنتی می‌رفتند و خطوط تولید قدیمی را به خطوط تولید جدید و مدرن با سیستم‌های کامپیوتری و ... تبدیل می‌کردند. کارهایی به این شکل زیاد دارند.

سهراب‌پور اظهار کرد: جهاد دانشگاهی کارهای فرهنگی هم زیاد کرده‌اند، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی،‌ عضو شورای فرهنگی دانشگاه ما (صنعتی شریف) هم بود، همچنین در آنجا مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ما نیز بود.

وی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی خواجه نصیر نیز فرستنده‌های رادیویی می‌ساخت و به صدا و سیما می‌فروخت که اگر این کار را نمی‌کردند و توانمندی را نداشتند باید از خارج خریداری می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس در سال‌های جنگ تحمیلی اظهار کرد: پروژه جهاد دانشگاهی علم و صنعت این بود که سکوهای حفاری نفت را بسازند، کارهای این شکلی که واقعاً به درد مملک می‌خورد را زیاد انجام داده‌اند که البته بستگی به مدیریت هم داشت. در ‌بعضی جاها که مدیریت هم خوب بود خیلی کارهای خوبی می‌کردند، بعضی جاها هم فعالیت‌ها کمتر بود. جوانان فعال، خوب و معتقد کشور بودند و هستند و کارهایشان خیلی مفید است و اینها را باید تشویق کرد.

شرکت‌های دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی را الگوی خودشان قرار بدهند

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان که الان درست می‌شوند می‌توانند جهاد دانشگاهی را به‌عنوان الگوی خودشان قرار بدهند، ببینند که آن‌ها چه کارهایی انجام داده‌اند؛ البته شرکت‌های دانش بنیان خصوصی هستند و جهاد خصوصی نیست، گرچه مستقل هستند و بودجه خودشان را خودشان تأمین می‌کنند و اگر بودجه دولتی هم داشته باشند بسیار کم است و خیلی روی پای خودشان هستند.

سهراب‌پور در رابطه با چگونگی همکاری بنیاد ملی نخبگان و جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: وظیفه ما حمایت از استعدادهای برتر است، وظیفه دوستان جهاد دانشگاهی هم کارهای علمی و فرهنگی است؛ اگر آن‌ها بتوانند تعدادی از جوانان نخبه را در کار خودشان جذب کنند خیلی خوب می‌شود.

یادآور می‌شود، سعید سهراب‌پور، غیر از سمت‌های شاخص و چشمگیری مانند قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و 13 سال ریاست بر دانشگاه صنعتی شریف، پیش از این و در سال‌های جنگ تحمیلی مسئول جهاد دانشگاهی فارس، معاون جهاد سازندگی فارس و معاون دانشگاه شیراز بوده است و در حال حاضر هم در هیئت ممیزه‌ جهاد دانشگاهی عضو است.

captcha