اذان و حفظ منزلت آن در رسانه‌ ملی
کد خبر: 4181623
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
یادداشت

اذان و حفظ منزلت آن در رسانه‌ ملی

حافظ کل قرآن طی یادداشتی ضمن گلایه از پخش اذان به صورت تحدیر در میان بخش‌های خبری سیما بر لزوم اهمیت پخش اذان با رعایت اصول و حفظ منزلت آن در رسانه‌ ملی، تأکید کرد.

فاطمه شیرازی

فاطمه شیرازی، حافظ کل قرآن کریم از دانش‌آموختگان کانون ۱۴معصوم(ع) وابسته به مؤسسه کشوری  مهد قرآن و مدرس و داور ملی کشورمان طی یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده است به انتقاد از پخش اذان به صورت تحدیر از شبکه خبر برای سرعت در پخش اخبار، پرداخت. متن این یادداشت در ذیل آمده است؛

«بسم الله الرحمن الرحیم

وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً

تلاوت قرآن کریم با سرعت حدر، با سابقه‌ای طولانی و در کتب معتبر علم قرائت قرآن کریم از جمله «النشر فی القرائات العشر» توسط علامه ابن‌الجزری و سایر عالمان علم قرائت قرآن کریم مطرح و از روش‌های مرسوم و متداول ترتیل قرآن کریم بوده و یکی از اهداف آن، تلاوت حداکثری آیات شریفه قرآن، بهره‌مندی از نورانیت و کسب فیض بیشتر است.

اما آیا اذان با سرعت زیاد اصلا سابقه‌ای داشته و دارای چه کارکردی است؟!

نماز، عالى‌ترين جلوه ياد خدا است و هيچ عملى در نزد خداوند متعال، محبوب‌تر از ياد او نيست. در حدیثی در اين باره آمده است: «قالَ رسولُ اللَّه(ص) لَيسَ عَمَلٌ أحَبَّ إلى اللَّهِ تعالى وَ لا أنجى لِعَبدٍ مِن كُلِّ سيّئةٍ فِى الدنيا وَ الآخِرَةِ مِن ذِكرِ اللَّهِ. قيلَ: وَ لا القتالُ فى سبيلِ اللَّهِ؟ قالَ: لولا ذِكرُ اللَّهِ لم يُؤمَر بالقِتالِ».

پيامبر خدا(ص) فرمودند: «نزد خداوند متعال، كارى دوست‌داشتنی‌تر از ياد خداوند نيست و نزد خدا نیز کاری نجات‌بخش‌تر براى بنده از بدى‌هاى دنيا و آخرت نیست. گفته شد: حتی جنگيدن در راه خداوند؟ فرمودند: اگر ياد خداوند نبود، به جنگيدن فرمان داده نمى‌شد».

اذان نیز همیشه به عنوان جزئی از عبادات، از مصادیق تعظیم شعائر الهی و گل‌بانگ توحید مطرح بوده و نزد پیامبر اسلام(ص) از جایگاه والایی برخوردار است، به گونه‌ای که در روایات ذکر شده، خود وجود نازنین پیامبر اکرم(ص)، اذان را به بلال بن رباح معروف به بلال حبشی آموختند.

اذان یکى از ابزارهاى تبلیغ بوده که در دعوت به اسلام، سهم مؤثر و مهمی دارد و مشتمل بر مسائلى مانند توحید، شهادت به یگانگى و عظمت خداوند، گواهى به رسالت حضرت محمد(ص)، گواهی به ولایت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع)، توصیه و امر به نماز و رستگارى است.

پخش اذان با این میزان از اهمیت، با سرعت بالا، از رسانه ملی که صدای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، اینگونه به ذهن مخاطب متبادر می‌‌کند که اهمیت پخش خبر و سایر برنامه‌های رسانه، به مراتب بسیار مهم‌تر از دعوت مسلمین و مسلمات به اقامه نماز است.

اذان باید به گونه‌اى طنین‌افکن شود که از یک سو موجب طرد شیطان و نابودى مظاهر شیطانى شود و از سوى دیگر انسان را در ملکوت اعلى سیر دهد و روحیه عرفانى و معنوى او را به معراج ببرد. کسی که اذان را می‌شنود، گویی مژده وصل و اجازه ورود به حریم ذکر و یاد خداوند متعال را یافته است، به همین دلیل این آوای نیکو، باعث ایجاد تحول در جوامعی می‌شود که این کلمات پرمعنا را با عمق دل و جان خویش می‌شنوند.

با این تفصیل، انتظار می‌رود بر لزوم اهمیت پخش اذان با رعایت اصول و حفظ منزلت آن در رسانه‌ ملی، بیش از گذشته توجه شود و نسبت به اصلاح اشکالات، اقدامی شایسته و مقتضی توسط متولیان محترم صورت پذیرد.

وَ ءاخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

فاطمه شیرازی

۲۲آبان ۱۴۰۲»

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha