همگام با زندگی یک پرستار و حافظ کل قرآن کریم
کد خبر: 1423873
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۵

همگام با زندگی یک پرستار و حافظ کل قرآن کریم

گروه چهره‌ها: معرفی فعالان قرآنی کشور و بررسی حضور قرآن در لحظه‌ به لحظه زندگی آنها می‌تواند ذره‌ای از تجلی قرآن در زندگی آنها را به منصه ظهور بگذارد.

در نخستین روزهای ماه مبارک رمضان، میهمان یکی از بانوان حافظ قرآن شدیم تا از انس او با قرآن و طریقه حافظ شدنش بدانیم؛ حافظ جوانی که حفظ قرآن را از سه‌ سالگی و پابه‌پای مادر خود در کلاس‌های حفظ قرآن آغاز کرد.

آغاز حفظ قرآن از 3 سالگی
سه‌ ساله بود که به همراه مادر به کلاس‌های قرآن می‌رفت، نه برای یادگیری قرآن؛ برای این با مادرش به کلاس قرآن می‌رفت که تنها در خانه نماند و مادر خیالش از بابت او راحت باشد، تا اینکه در چندین جلسه از کلاس قرآن، مادر دید فرزندش همزمان با او آیات را زمزمه می‌کند. «فاطمه» که در آن سال‌ها او را «سپیده» می‌خواندند با وجودی که سه سال بیشتر نداشت، آیاتی از کلام‌الله مجید را صحیح تلاوت می‌کرد و همین مسئله موجب شد تا مادر، متوجه استعداد او در این زمینه شود و او را در کلاس حفظ قرآن ثبت‌ نام کند.

حفظ کل قرآن در حدود 3 سال
مادر، فاطمه را در کلاس حفظ قرآن ثبت نام کرد و خودش نیز او را در این کلاس همراهی کرد. هر دو در یک کلاس حفظ بودند و طی یک برنامه مشخص پیش می‌رفتند. شرکت منظم در کلاس‌های حفظ قرآن موجب شد در مدت سه سال و نیم کل قرآن را حفظ کند؛ به دلیل سن کمی که داشت و به این دلیل که توانایی خواندن و نوشتن هم نداشت قرآن را با استفاده از روش استماع حفظ می‌کرد، آیات را می‌شنید، محفوظات خود را به مادر تحویل می‌داد و بعد در کلاس حفظ به ارائه محفوظات خود می‌پرداخت.
هفت‌ ساله بود که حفظ کل قرآن را به پایان رساند؛ در همان زمان مادرش خوابی دید و با مشورت یکی از اساتید بنام قرآن کشورمان، نام زیبای فاطمه را برای دخترش برگزید و این کار با برگزاری مراسمی که همزمان با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) بود، انجام شد و پس از آن کارهای حقوقی و ثبت در شناسنامه برای تغییر نام دنبال شد.

قرائت حرفه‌ای قرآن از سال 83
«فاطمه شیرازی»، هم‌اکنون نزد سیدمحسن موسوی‌بلده، قرائت تخصصی قرآن را فرامی‌گیرد. وی درباره پایان حفظ و شروع قرائت قرآن می‌گوید: «از سال 83 قرائت قرآن را آغاز کردم؛ از همان دوران کودکی کار ترتیل انجام می‌دادم و لحن‌گیری‌ام هم خوب بود، به این دلیل که در محافل داخل و خارج از کشور اجرای برنامه داشتم و همچنین تلاوت‌های زیادی گوش کرده بودم، موسیقی و الحان تلاوت در گوش من بود و قدرت لحن‌گیری و تقلیدم بسیار خوب بود. همین مسئله موجب شد تا برای قرائت تخصصی نیز انگیزه پیدا کنم و در رشته قرائت نیز کار کنم. استاد ابوالقاسمی نیز از اساتید من بود.»

تقلید بهترین شیوه برای حفظ قرآن
فاطمه شیرازی تقلید در زمان حفظ را بهترین شیوه حفظ قرآن می‌داند و می‌گوید: «تقلید کردن در زمان حفظ، بهترین شیوه حفظ قرآن است، هم برای کودکان و نوجوانان و هم برای بزرگسالان؛ زمانی که تقلید انجام می‌شود ناخواسته خیلی از نکاتی که شاید به صورت تئوریک ندانیم اما در تلاوت اساتید قرائت به صورت عملی پیاده می‌شود، یاد می‌گیریم و ناخواسته تلاوت خود را به قوانین نزدیک می‌کنیم. به نظرم حفظ و قرائت قرآن با استفاده از روش تقلید یک جهش و یک سکوی پرتاب است به این دلیل که خیلی سریع‌تر به موفقیت دست پیدا می‌کنیم.»
وی درباره یکی از سفرهای خود که در سن 11 سالگی برای اجرای تلاوت به همراه یک گروه قرآنی به عراق سفر کرده بود، می‌گوید: «در محافل و کلاس‌های قرآنی همیشه کوچک‌ترین عضو بودم و به همین دلیل نیز همه نسبت به بنده یک لطف خاصی داشتند. سال 82 به همراه یک گروه شامل اعضای گروه تواشیح فجر، استاد ابوالقاسمی و استاد ربیعیان به عراق سفر کردم تا محفلی قرآنی در حرم امام حسین(ع) برگزار کنیم؛ خاطره خوبی که از آن سفر دارم این است که پس از اجرای برنامه در حرم، پرچمی که روی گنبد امام حسین(ع) بود به گروه قرآنی ما اهداء شد.»

بهترین سفر؛ سفر به خانه خدا
این حافظ کل قرآن در حالی که خاطراتی از نخستین سفر خود به عراق و حضور در حرم امام حسین(ع) بیان می‌کرد به یاد بهترین سفر عمر خود می‌افتد و می‌گوید: «بهترین سفر عمرم، سفر به خانه خدا بود، این سفر شیرین‌ترین و زیباترین سفرم بود. یک ختم قرآن در مکه و یک ختم قرآن نیز در مدینه انجام دادم.»
از ابتدای ورودش به مدرسه، معلمان که می‌دانستند فاطمه، حافظ کل قرآن است او را تشویق و تحسین می‌کردند و این حافظ خردسال همیشه مورد لطف معلمان و همکلاسی‌ها قرار می‌گرفت. وی درباره ارتباط خود با همکلاسی‌هایش و تأثیر حفظ قرآن در درس و مدرسه می‌گوید: «چندین بار در مجلات رشد دانش‌آموزی، مصاحبه‌هایی از من به همراه عکس چاپ شد؛ همکلاسی‌ها و بچه‌های مدرسه زمانی که عکس و مصاحبه من را در مجله می‌دیدند، خیلی خوشحال می‌شدند و کم‌کم برایشان باورپذیر شده بود که من حافظ قرآن هستم.»

وظیفه سنگین حافظ قرآن در عمل به آیات قرآن
شیرازی ادامه می‌دهد: «زمانی که علاقه و اشتیاق بچه‌ها نسبت به مصاحبه‌هایم را می‌دیدم احساس تکلیف سنگینی می‌کردم، به این دلیل که حافظ قرآن هستم، وظیفه‌ام سنگین‌تر از دیگران است؛ سعی می‌کردم در کارهایی که انجام می‌دادم رفتار قرآنی داشته باشم؛ هرچه پیش می‌رفتم سعی می‌کردم کارهایی انجام دهم که رفتارم به قرآن نزدیک‌تر باشد و بتوانم بزرگی قرآن را نشان دهم. کم‌کم با مفاهیم و دستورات قرآن آشنا شدم تا بتوانم در کنار حفظ قرآن، عامل به قرآن نیز باشم.»

ورود به عرصه مسابقات قرآن از سال 80
همین‌طور که از خاطرات مدرسه و تلاوت قرآن در مراسم صبحگاهی می‌گوید به شرکت در مسابقات قرآن می‌رسد. فاطمه شیرازی که در ابتدا با حضور در مسابقات قرآن به عنوان حافظ افتخاری تلاوت می‌کرد در این باره می‌گوید: «به صورت رسمی از سال 80 وارد مسابقات قرآن شدم؛ در آن سال‌ها مسابقات قرآن شکوفه‌ها از بزرگسالان جدا نبود و کودکان و نوجوانان با بزرگسالان مقایسه می‌شدند اما من در آن شرایط رتبه کسب کردم. سال 83 رتبه دوم رشته حفظ 20 جزء و سال 84 رتبه سوم حفظ کل را به دست آوردم تا اینکه با جدا شدن مسابقات قرآن شکوفه‌ها از بزرگسالان، در سال 89 رتبه سوم حفظ کل و سال 90 نیز رتبه اول مسابقات کشوری را دریافت کردم.»
وی درباره حضور خود در مسابقات قرآن اردن در سال 91 می‌گوید: «در فینال مسابقات قرآن اردن تلاوت خیلی خوبی داشتم و برای داشتن چنین تلاوتی خیلی وقت گذاشته بودم و توانستم آن چیزی را که می‌خواهم بدون اشکال ارائه کنم تا جایی که یکی از داوران امارات تلاوت مرا بسیار زیبا نامید و گفت باید در مراسم اختتامیه حتما تلاوت داشته باشی اما با این حال رتبه‌ام را در مراسم اختتامیه پنجم اعلام کردند.»
شیرازی ادامه می‌دهد: «در آن سال، نامه‌ اعتراض برای وزیر اوقاف اردن تنظیم کردم تا به دست او برسد. مشکلی که ما در مسابقات قرآن سایر کشورها داریم این است که هیچ حمایتی از نمایندگان ایران در مسابقات قرآن سایر کشورها نمی‌شود و از حق نمایندگان ایران به شایستگی دفاع نمی‌کنند. به هر حال مسئولان باید پی‌گیری کنند که چرا در مسابقات قرآن سایر کشورها، این اتفاق می‌افتد و قاریان ما رتبه‌های اول را دریافت نمی‌کنند.»
شیرازی در حالی که از ضایع شدن حق قاریان ایرانی در مسابقات بین‌المللی قرآن سایر کشورها گله می‌کند بر لزوم برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران برای بانوان تأکید می‌کند و می‌گوید: «ای کاش مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران برای بانوان نیز برگزار شود، زیرا با این دقتی که در آیین‌نامه مسابقات قرآن ایران وجود دارد و امکاناتی که در اختیار داریم، می‌توانیم بهترین مسابقات بین‌المللی قرآن را برای بانوان برگزار کنیم.»

رتبه نخست حفظ کل جشنواره جوان ایرانی
یکی از رتبه‌هایش که خیلی دوست دارد و از آن خیلی لذت برده است رتبه نخست حفظ کل جشنواره جوان ایرانی در سال 89 است. این جشنواره در 14 بخش بود که یکی از بخش‌ها «جوان و قرآن» نام داشت. فاطمه شیرازی در آن سال از بین رتبه‌های اول رشته‌های حفظ و قرائت بانوان و آقایان، بنا به سوابق و رتبه‌هایی که داشت رتبه نخست جشنواره جوان ایرانی را از آن خود کرد.
شیرازی که در حال حاضر دانشجوی رشته پرستاری است درباره درس و تحصیل خود می‌گوید: «از دوران دبیرستان به رشته تجربی علاقه داشتم به خاطر همین علاقه پس از انتخاب رشته تجربی در کنکور سال 90 رشته پرستاری قبول شدم؛ خیلی‌ها می‌گفتند شما که حافظ قرآن هستی چرا رشته علوم قرآنی را در دانشگاه انتخاب نکردی؟ اما من پاسخ می‌دادم من حافظ قرآن که هستم، مطالعات قرآنی هم که دارم به همین دلیل دوست دارم در یک رشته دیگری در دانشگاه تحصیل کنم و این شد که در حال حاضر ترم ششم رشته پرستاری هستم و دوره کارآموزی خود را در یکی از مراکز درمانی سپری می‌کنم.»

خاطره‌ای قرآنی از یک پرستار حافظ قرآن
این حافظ کل در حالی که از تحصیل خود در رشته پرستاری می‌گوید به یاد خاطره‌ای می‌افتد که بر بالین یکی از بیماران دارد، وی می‌گوید: «یک شب بر سر بالین یک نوزاد تازه متولد شده بودم که این نوزاد خیلی گریه می‌کرد؛ هرچند که از چشم نوزادان اشک نمی‌آید اما این نوزاد آنقدر گریه کرده بود که اشک از چشمش آمده بود و هیچکس نبود که به این نوزاد برسد. من و همکلاسی‌ام که بالای سرش بودیم، دیدیم کاری از دستمان بر نمی‌آید؛ تا اینکه دست نوزاد را به آرامی در دست گرفتم و آیه‌الکرسی را در گوش او خواندم که نوزاد با آن شدت گریه‌ای که داشت به یکباره آرام شد؛ آرامشی که نوزاد در آن لحظه پیدا کرد آرامشی بود که خداوند در قرآن (أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ) وعده داده است.

داوری در مسابقات قرآن به همراه مادر
شیرازی که گهگاهی در کنار مادر به داوری در مسابقات قرآن می‌پردازد، می‌گوید: «مشوق اصلی من برای حفظ قرآن، مادرم بود؛ در سه‌سالگی که حفظ قرآن را آغاز کردم به این دلیل که سنم کم بود خیلی قوه تشخیص نداشتم که وارد عرصه حفظ قرآن شوم اما با درایت و حسن سلیقه‌ای که مادرم داشت و تشخیص داد که می‌توان حفظ قرآن را انجام دهم من را به این عرصه وارد کرد. مادرم با فداکاری زیادی که داشت کمک کرد تا من حافظ کل قرآن شوم.»
وی ادامه می‌دهد: «همه لحظات من با قرآن و هر کاری که انجام می‌دهم با قرآن است و جدای از قرآن نیست، زیرا من حافظ قرآن هستم؛ البته نمی‌توانم، بگویم من حافظ قرآن هستم زیرا قرآن حافظ من است و این اصطلاح حافظ قرآن باید تغییر کند؛ زیرا لطف خداوند شامل حال ما شده است که این آیات را حفظ کنیم.»

تلاوت قرآن و تواشیح بهترین الحان موسیقی را دارند
شیرازی که در کنار تحصیل و حفظ قرآن تفریحات دیگری از جمله ورزش، شنا، کلاس زبان و... نیز دارد. «در اوقات بیکاری گاهی اوقات موسیقی از نوع سنتی آن گوش می‌کنم، البته فقط گاهی اوقات؛ به هر حال موسیقی جزو فطرت آدم‌ها است و هر انسانی تمایل به موسیقی دارد اما اینکه چه نوع موسیقی را به عنوان غذای روح انتخاب کنیم بسیار اهمیت دارد. تلاوت قرآن و تواشیح بهترین موسیقی هستند و از موسیقی‌های سالم برای انسان به شمار می‌آیند؛ الحان تلاوت قرآن، بسیار فنی، دقیق و جذاب است و کسی که آن را بشنود شاید نتواند سراغ موسیقی دیگری برود؛ همانند این است که کسی غذای سالم و تمیز خورده باشد و یه غذای ناسالم و بی‌کیفیت جلوی او بگذارند در این صورت نمی‌تواند آن غذای ناسالم را بپذیرد.»
از دیگر تفریحات او گردش در طبیعت و سفر است، شیرازی که به گفته خودش طبیعت را خیلی دوست دارد، می‌گوید: «در طبیعت حس آرامش می‌گیرم. زمانی که در طبیعت هستم خیلی فکر می‌کنم و واقعا به عظمت خداوند و خلقت زیبای خدا پی می‌برم؛ دریا را خیلی دوست دارم و با نگاه کردن به دریا همانطور که در احادیث ما نیز نقل شده که نگاه کردن به دریا جزو عبادت است به قدرت خدا پی می‌برم.»
شیرازی تمام موفقیت‌های خود در عرصه‌های مختلف تحصیلی، کاری و زندگی را مدیون حفظ قرآن می‌داند و می‌گوید: «با ذهنیتی که در حال حاضر نسبت به حفظ قرآن و تأثیرات انس با قرآن در زندگی دارم اگر به دوران کودکی بازگردم به طور قطع باز هم حفظ قرآن را انجام می‌دهم. شاید اگر تلاش مادرم در دوران کودکی‌ام نبود من وارد عرصه حفظ قرآن نمی‌شدم اما به هر حال تقدیر و سرنوشت در این بود که در مسیر قرآن و حفظ خدا گام بردارم.»

گزارش از لیلا محمدی

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۶
غیر قابل انتشار: ۲
دوست
|
-
|
۱۳۹۳/۰۴/۱۱ - ۱۰:۳۵
0
3
مرسی گزارش جالب بود البته سن 3 تا 7 سالگی سنین طلایی یادگیری است که خانواده ها می‌توانند از این زمان کمال استفاده را ببرند و همانطور که حفظ قرآن کریم به راحتی عملی میشود یادگیری زبان نیز برای بچه ها در این سن بهترین انتخاب است چون مثل زبان مادری در ذهن بچه ها ثبت میشود.
حسن تجری
|
-
|
۱۳۹۳/۰۴/۱۸ - ۲۳:۳۳
1
1
باسلام و تشکر از محتوای سایت خبری شما لطفا راهنمایی بفرمایید چگونه می توان اخبار قرآنی برای شما ارسال کرد
علی . م
|
-
|
۱۳۹۳/۰۵/۱۵ - ۰۷:۲۸
1
2
با سلام و خسته نباشید گزاش جالبی بود اینها افتخار کشور هستند
انشاء الله الرحمن در پناه قران کریم موفق و موید و پیروز باشند
ابوبکر
|
-
|
۱۳۹۴/۰۴/۰۱ - ۱۵:۰۰
1
3
باکمال ادب
من میخواهم که قرآن شریف را ازابتدا حفظ کنم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۱ - ۲۱:۲۹
1
3
باید از چنین بانوی قرانی سرکار خانم شیرازی زنان ودختران ایرانی عفت وحجاب رو یاد بگیرند وقدم در راه قران بردارند اون وقت ببینید چقدرخدا دوست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۱ - ۲۱:۳۲
1
1
باید از چنین بانوی قرانی سرکار خانم شیرازی زنان ودختران ایرانی عفت وحجاب رو یاد بگیرند وقدم در راه قران بردارند اون وقت ببینید چقدرخدا دوست
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۲۲:۵۹
1
1
یا ابالفضل ما هم بریم با عاشقا سوی ابالفضل .میخوایم بریم این عرفه کوی ابالفضل.میگن چه عطرو چه صفایی داره گنبد.آن گنبدی که می دهد بوی ابالفضل
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۱۲:۳۱
0
0
دوباره این دلم بهونه کرده .ضریح شش گوشتو نشونه کرده.خوش به حال اون کبوتری که رفته.گوشه ای از حرم تولونه کرده.شاعر:محمد عباسی شعر ادامه دارد..
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۱۷:۳۲
0
1
خدا حفظتون کنه.دقیقا هم اسم وهم فامیلی من هست.همکارم هستیم.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۰۷:۰۳
0
0
خدایا به قلبم یه آرامشی.که دارم ازت آی خداخواهشی.بگیر دست ماراکه درمانده ایم.دوباره به سویت خدا آمدیم .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳۹۷/۰۹/۰۹ - ۱۷:۵۶
0
0
مثل کر بلا ندیدم
دارم از اینجا می رم دیگه از دنیا سیرم حالا که دارم می رم. بیا آقاشبها پیشم. اگه من ازتو دورم . تا آخرین نفس موندم ....
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۲۰:۴۸
0
0
از آسمون داره بارون میباره.از پهلوی مادرم خون میباره.فاطمیه داره از راه می رسه.شیعه واسه مادرش جون میزاره.یافاطمه الزهرا
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۲۱:۰۶
0
0
ای منتقم خون خدا منتظرت می مانیم.تاروزحشرنوکرت می مانیم.عالم همه منتظر براهت هستند.ماهمره آن کبوترت می مانیم.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۱۹:۰۷
1
0
.فاطمه مشکل گشای عالم است.فاطمه انگشتری از خاتم است .محسنش آن ماه زیبا کشته شد. چادر مادر به خون آغشته شد .السلام علیک یا فاطمه الزهرا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۱۷:۴۵
0
0
کربلا کربلا آرزوی دلم ما ارباب حسینم.چی میشه بانوامنم بیام کربلابیام پابوس شما ارباب حسینم منم اون دیونه برای تومیخونه کربلامیخوام.
پروین معماری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۸/۳۰ - ۱۱:۰۷
0
0
سلام. خدا قوت .خیلی عالی بود.خدا حفظشون کنه. شماره تلفن یا ارتباطی ایشون را می خواستم. کدوم بیمارستان پرستار هستند؟ ببه امید موفقیت ایشون وجوانان کشور.باتشکر
captcha