شرکت‌کنندگان بخش دعاخوانی با دستگاه‌های موسیقی سنتی آشنا شوند
کد خبر: 4162229
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۵
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

شرکت‌کنندگان بخش دعاخوانی با دستگاه‌های موسیقی سنتی آشنا شوند

داور اصول اجرا مدیحه‌سرایی مسابقات اوقاف فارس با بیان اینکه امروزه جوانان بیشتر به شورخوانی مداحی علاقه دارند، گفت: برای تقویت شرکت‌کنندگان در بخش دعاخوانی مسابقات اوقاف پیشنهاد می‌شود که از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی مقتل‌شناسی، دعاخوانی و حتی آشنایی با دستگاه‌های موسیقی سنتی برگزار شود.

کاظم محمدی، داور اصول اجرا بخش مدیحه سرایی مسابقات قرآن فارس

کاظم محمدی، داور اصول اجرا بخش مدیحه‌سرایی مرحله استانی چهل‌ و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس، در گفت‌وگو با ایکنا، افزودن بخش دعاخوانی و مدیحه‌سرایی را یکی از ویژگی‌های خوب مسابقات قرآن کریم اوقاف دانست و گفت: شرکت‌کنندگان بخش دعاخوانی و مدیحه‌سرایی در استان فارس نسبت به سایر استان‌ها بهتر و بیشتر بوده است. 

وی افزود: سطح مسابقات با توجه به ظرفیت استان پهناور فارس و سومین حرم اهل بیت(ع) در بخش دعاخوانی بسیار قوی نبود و استقبال شرکت‌کننده می‌طلبد در این بخش بیشتر باشد بنابراین از مسئولان فرهنگی استان به ویژه مدیرانی که برنامه‌های قرآنی را در دستور کار دارند می‌خواهیم زمینه حضور جوانان را در دعاخوانی و مدیحه‌سرایی با برگزاری کلاس‌های آموزشی و بهادادن به نسل جدید فراهم کنند.

محمدی با اشاره به اینکه امروزه جوانان بیشتر به شورخوانی مداحی علاقه دارند، اضافه کرد: مداحانی که شورخوانی نیز انجام می‌دهند می‌توانند در دعاخوانی فعالیت کنند تا تمامی ابعاد مدیحه‌سرایی برای اهل بیت(ع) کامل شود همچنین برای تقویت افراد شرکت‌کننده در بخش دعاخوانی مسابقات اوقاف پیشنهاد می‌شود که از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی مقتل‌شناسی، دعاخوانی و حتی آشنایی با دستگاه‌های موسیقی سنتی برگزار شود تا استعداد‌های خوب استان رها نشوند.

این پیشکسوت مداحی اهل بیت(ع) تأکید کرد: برای پرورش و رشد استعداد‌های استان نیازمند آموزش هستیم از این‌رو در کانون مداحان استان فارس اقدامات خوبی شکل گرفته است اما باید همگان در این موضوع مشارکت کنند تا شاهد رقابت‌های پرشور‌تر با ظهور استعداد‌های درخشان باشیم.

داور اصول اجرا مدیحه‌سرایی مسابقه اوقاف در فارس نکات اصولی لازم که شرکت‌کنندگان در مسابقات رعایت کنند را مورد اشاره قرار داد و گفت: اکثر شرکت‌کنندگان به صدا و آهنگ کلام خیلی توجه داشتند که این موضوع موجب شد تا توجه به محتوا، ترجمه معنوی دعاخوانی کمتر باشد از این رو عجین شدن حال و حس توجه نسبت به دعا لازم است که اهتمام ویژه دعاخوانان را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان باید به نسبت رعایت تناسب نغمات و محتوای دعا توجه ویژه داشته باشند، تصریح کرد: باید برای رعایت نکات دعاخوانی و مداحی تمرین فراوان داشت و با استاد راهنما کار کنند. آموزش دعاخوانی شنیداری بوده و خواندنی نیست و امید داریم که با وجود این همه صدای منحصر به فرد در کنار آموزش شاهد ارتقای مداحی استان باشیم.

محمدی افزود: اولین ویژگی یک مداح، اخلاص است و بعد الفبای آداب مداحی را رعایت کنند از این‌رو برخی از شرکت‌کنندگان شاید تعدادی از اصول را رعایت نمی‌کردند، اما طنین صدا همراه با معنویت به نحوی بود که دعا به دل تمامی سنین از نوجوان تا سالمند می‌نشست.

این پیشکسوت مداحی اهل بیت(ع) در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر اهمیت جایگاه دعا در کنار قرآن کریم، گفت: بنا به فرموده پیامبر گرامی اسلام، ایشان در میان مسلمانان دو امانت نفیس و گرانبها یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم را به یادگار گذاشتند و تا وقتی که از این دو تمسک بجوییم هرگز گمراه نخواهیم شد از این‌رو قرآن کریم و اهل بیت(ع) همانند علم و عمل به یکدیگر پیوند خوردند همچنین قرآن کلام وحی بوده و دعا نیز از معصومان به ما رسیده است بنابراین باید برای قرب الهی از دعا و قرآن کریم بهره برد.

انتهای پیام
captcha