گزارش ایکنا از برگزاری پرفراز و نشیب مسابقات قرآن در شیراز
کد خبر: 4162649
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵

گزارش ایکنا از برگزاری پرفراز و نشیب مسابقات قرآن در شیراز

مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در استان فارس در بخش آقایان یکشنبه، ۲۲ مرداد با رقابت ۵۴ نفر از برگزیدگان شهرستانی برگزار شد، اما به دلیل حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) این مسابقات در بخش بانوان لغو شد.

مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در فارس

به گزارش ایکنا از فارس، مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در استان فارس در بخش آقایان ساعت ۸ یکشنبه، ۲۲ مرداد در شبستان امام رضا(ع) آستان مقدس سیدعلاءالدین الحسین(ع) با تلاوت ترتیل استاد رحمدار قاری برجسته استانی و حضور مسئولان و 54 نفر از برگزیدگان مرحله شهرستانی آغاز شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین صفری معاون فرهنگی ـ اجتماعی اوقاف فارس ضمن خوشامدگویی به بیان نکاتی درباره جایگاه قرآن کریم در عالم هستی پرداخت.

در ادامه مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات، حجت‌الاسلام طاهری، رئیس هیئت امنای آستان مقدس حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز جمعیت حاضر را با بیان تأثیرات قرآن کریم در زندگی انسان‌ها و لزوم عمل به قرآن توسط قراء و حاملان کلام وحی به فیض رساند و پس از آن رقابت بخش دعاخوانی با حضور داوران برجسته در بخش آقایان رضا دیانت (حسن حفظ)، حمیدرضا ایماندار (وقف و ابتدا)، محمدباقر ماهانی سرپرست هیئت داوران، عباس هاشمی (لحن) سیدعلاءالدین حسینی (صوت) کاظم محمدی (اصول اجرای رشته دعاخوانی) مهدی صف شکن (مفاهیم) و عباس رحمدار هم به‌عنوان استاد راهنما آغاز شد.

مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در فارس

متسابقان بخش دعاخوانی با انتخاب قرعه خود، بخشی از دعا‌های معروف را با نوای گرم خود می‌خواندند و روح حاضران را با فراز‌های ثنا و نیایش خداوند باری تعالی جلا دادند و در کنار آن داوران با توجه‌ای خاص، قلم خود را بر روی کاغذ ارزیابی گذاشته تا نمره‌ای شایسته به دعاخوانان بدهند.

کاظم محمدی، داور اصول اجرا بخش مدیحه‌سرایی مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس، در گفت‌وگو با ایکنا، نکات اصولی لازم که شرکت‌کنندگان در مسابقات رعایت کنند را مورد اشاره قرار داد و گفت: اکثر شرکت‌کنندگان به صدا و آهنگ کلام خیلی توجه داشتند که این موضوع موجب شد تا توجه به محتوا، ترجمه معنوی دعاخوانی کمتر باشد از این رو عجین شدن حال و حس توجه نسبت به دعا لازم است که اهتمام ویژه دعاخوانان را می‌طلبد.

مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در فارس
وی ادامه داد: باید برای رعایت نکات دعاخوانی و مداحی تمرین فراوان داشت و با استاد راهنما کار کنند. آموزش دعاخوانی شنیداری بوده و خواندنی نیست و امید داریم که با وجود این همه صدای منحصر به فرد در کنار آموزش شاهد ارتقای مداحی استان باشیم.

عبدالمجید رضایی که از شهرستان نورآباد ممسنی در بخش دعاخوانی این دوره از مسابقات شرکت کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، گفت: سطح مسابقات نسبت به گذشته خوب بود و از قبل در هیئت‌های مذهبی به دعاخوانی مشغول بودم. در شهرستان ما فردی به عنوان استاد برای راهنما این بخش نیست بنابراین تمرین زیادی از نظر فنی نداشتم از این رو باتوجه به اینکه در چند دوره قبلی مسابقات حضور داشتم، شاید نبود استادراهنما دلیل عدم موفقیت در مسابقات است.

رضایی افزود: اگر اداره اوقاف و یا نهاد‌های متولی شهرستان‌ها بتوانند زمینه‌ساز آموزش استعداد‌ها باشند، شاهد حضور پررنگ‌تر در مسابقات و ترویج هستیم.  

پس از دعاخوانی نوبت به بخش حفظ قرآن کریم رسید تا حافظان، کلام الهی حفظیات خود را که به تار و پود ذهن و روحشان نقش بسته بود محک بزنند از این رو استاد دیانت قسمتی از آیات قرآن را می‌خواند و حفاظ ادامه آیه وحی را تکمیل می‌کردند.

حضور میان سالان و پیشکسوتان در کنار جوانان برای رقابت مایه دلگرمی بود تا نسل جدید حفاظ در کنار بزرگ‌تر‌ها مشق تجربه کنند. حفظ ۱۰ جز، ۲۰ جز و کل قرآن کریم موضوعات این بخش از مرحله چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف در فارس بود که برگزیدگان مرحله شهرستانی به رقابت می‌پرداختند و پس از آزمون حفظ به بخش مفاهیم می‌رفتند.

حضور حافظ جوان روشندل قرآن کریم از شهرستان آباده یکی از ویژگی‌های این دوره از مسابقات بود که با تلاوت و تمرکز خود در قرائت حفظیات توانست توجه همگان را به خود جلب کند.

ضرورت برگزاری پیش مسابقات متعدد

رضا فرخاری، حافظ کل قرآن کریم که از لارستان در این دوره از مسابقات شرکت کرده بود نیز این‌گونه در خصوص مسابقات گفت: سطح مسابقات با توجه به شرکت‌کنندگان و داوران خوب بود. از دوران دبیرستان در حفظ و تلاوت قرآن کریم ورود کردم و با حضور در دانشگاه به صورت تخصصی پیمودن مسیر قرآن ادامه پیدا کرد.

فرخاری سطح مسابقات قرآن شهرستان لارستان را مطلوب ندانست و خواستار برگزاری پیش مسابقات متعدد، آموزش و توجه به استعداد‌ها با توجه به ظرفیت خوب این شهرستان شد.

تلاوت ترتیل و تحقیق بخش سوم مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در استان فارس بود که شرکت‌کنندگان برگزیده از شهرستان‌های استان در این دوره از مسابقات حضور داشتند و اما نکته جالب توجه حضور قراء ممتاز استانی در مرحله قرائت تحقیق بود که باعث افزایش سطح مسابقات و رقابت تنگاتنگ می‌شد.

مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در فارس
حجت‌الاسلام والمسلمین میلاد مفتاحی، شرکت‌کننده بخش قرائت ترتیل قرآن کریم به خبرنگار ایکنا گفت: از حدود ۱۲ سال فعالیت خودم را در موضوع قرآن کریم با اذان شروع کردم و با حضور در سطح مسابقات اوقاف متوجه رقابت با اساتید و پیشکسوتان شدم لذا قطعا سطح مسابقات بالاتر می‌رود.

وی ادامه داد: به برکت انقلاب اسلامی، مسابقات قرآن کریم برای محک قراء و حفاظ و همچنین به نوعی کلاس درس برگزار می‌شود و شاهد هستیم که در مسابقات سازمان اوقاف اختلاف امتیازات گاهی به چند صدم نمره می‌رسد.

مفتاحی با اشاره به اینکه برای حضور پرشور در مسابقات قرآن نیازمند توجه به امر تربیت و آموزش هستیم، گفت: در برخی از مساجد می‌بینیم که اساتید برتر قرآن کریم حضور دارند و قاریان آینده را پرورش می‌دهند لذا به نظر من باید این نکته را مدنظر قرار بدهیم.  

این قاری قرآن کریم در ادامه با بیان اینکه شاهد حضور داوران بسیار متخصص و عالی در این دوره از مسابقات هستیم، تأکید کرد: پیشنهاد می‌کنم که تبلیغ وسیع تری برای حضور شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات انجام شود و تنها به تبلیغ سطحی اکتفا نکنیم و مسئولان برای انگیزه سازی با وقت‌گذاری در میدان باشند و در عمق ماجرا وارد شوند.

مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در فارس

وجود «استاد راهنما» وجه‌تمایز این دوره از مسابقات نسبت به دوره‌های قبل بود چراکه از مبتدی تا حرفه‌ای پس از تلاوت به استاد راهنما مراجعه کرده و ایرادات خود را در ابعاد مختلف برطرف می‌کردند تا بتوانند با احصا مشکلات، تمرین و افزایش دانش خود به صورت تخصصی‌تر به فعالیت در زمینه قرآن کریم ادامه دهند.

رشته «اذان» بخش پایانی این دوره از مسابقات بود و پرونده مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه در استان فارس با برپایی نماز مغرب و عشا در حرم مطهر سید علاءالدین الحسین (ع) بسته شد.

مسابقات قرآن بانوان فارس لغو شد

سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌ کل اوقاف و امور خیریه فارس در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: مسابقات بخش بانوان بنا بود که روز دوشنبه، ۲۳ مردادماه در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز برگزار شود که به دلیل حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) این مسابقات لغو شد.

وی در خصوص زمان برگزاری این مسابقات گفت: قطعاً مسابقات بخش بانوان حداقل تا یک ماه آینده و بعد از اربعین حسینی برگزار خواهد شد اما هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نیست و متعاقباً اعلام خواهد شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha