توجه به مفاهیم آیات زمینه‌ساز تلاوت تأثیرگذار است
کد خبر: 4164942
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
داور مسابقات قرآن اوقاف فارس:

توجه به مفاهیم آیات زمینه‌ساز تلاوت تأثیرگذار است

صف‌شکن با اشاره به جایگاه بخش مفاهیم در مسابقات قرآن، گفت: زمانی که قاری معنای آیات را بداند در هنگام تلاوت از نغمات و لحن مربوط به هر آیه استفاده می‌کند و تلاوتی تأثیرگذار برای مستمعین رقم می‌زند.

مهدی صف شکن،‌ داور مفاهیم مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارسمهدی صف‌شکن،‌ داور مفاهیم مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس،‌ با اشاره به اهمیت پرداختن متسابقان به بخش مفاهیم قرآن کریم،‌ گفت: متسابقان باید در زمینه مفاهیم نیز تبحر کافی و لازم را داشته باشند تا بتوانند نمره مکمل قرائت یا حفظ خود را کسب کنند.

وی افزود: افرادی که در رشته حفظ به خصوص حفظ کل شرکت کرده بودند در بخش مفاهیم نسبت به سایر رشته‌ها عملکرد بهتری داشتند و به دلیل اینکه آیات وحی را به حافظه می‌سپارند،‌ معانی دقت می‌کنند تا بتوانند حفظیات قوی‌تری داشته باشند.

صف‌شکن با اشاره به وضعیت دیگر متسابقان چهل‌وششمین دوره از مسابقات اوقاف، گفت: در بخش قرائت و ترتیل قراء به مفاهیم کمتر پرداختند که نیاز به جای کار دارد تا همزمان با قرائت خود بتوانند ضمن درک معانی آیات تلاوتی موثر داشته باشند.

داور مفاهیم مرحله استانی چهل‌ و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس با بیان اینکه قراء با شرکت در کلاس‌های آموزشی مفاهیم می‌توانند از دانش خوبی در ترجمه آیات الهی بهره‌مند شوند،‌ گفت: مسلما کلام وحی را برای بهره‌مندی در زندگی حفظ یا تلاوت می‌کنیم از این‌رو اگر معنی را متوجه نشویم و صرفا به قرائت بپردازیم،‌ از ثواب قرائت و نورانیت قلب استفاده می‌کنیم اما آن‌طور که باید نمی‌توانیم از تمامیت قرآن بهره ببریم.

صف‌شکن قرآن را کتاب سعادت و راهنمای راه زندگی دانست و گفت: صرفا ترجمه معنای والای آیات الهی را به طور کامل منتقل کنند همچنین با فراگیری بخش قرائت در کنار ترجمه می‌توانیم به ارزش‌های حقیقی قرآن دست پیدا کنیم از این رو دو رشته مفاهیم و قرائت مکمل یکدیگر هستند.

وی تصریح کرد: قاری که معنای آیات قرآن کریم را بداند در هنگام تلاوت از نغمات و صوت و لحن مربوط به هر آیه استفاده می‌کند و اینگونه تلاوتی موثر و تأثیرگذار را برای مستمعین رقم می‌زند.

این استاد مفاهیم قرآن کریم با تأکید بر پررنگ شدن مسابقات قرآن کریم در شهرها، گفت: می‌طلبد آحاد مردم در محل مسابقات برای مشاهده تلاوت قراء‌ حضور داشته باشند چراکه با برگزاری مسابقات در اصل یک محفل قرآنی برپا می‌شود.

صف‌شکن با بیان اینکه واقعا مسابقات قرآنی نسبت به دیگر مسابقات نظیر ورزشی و... مهجور است، افزود: نظاره‌گر بودن و مشارکت در مسابقات قرآن کریم دارای ثواب بزرگی بوده و این افراد جزو کسانی حساب می‌شوند که شعائر الهی را بزرگ داشتند از این‌رو امیدواریم این مسابقات با استقبال مردم و حمایت نهادهای متولی،‌ پررنگ‌تر برگزار شود.

انتهای پیام
captcha