تدریس قرآن در مدارس به متخصصان واگذار شود
کد خبر: 4164390
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶

تدریس قرآن در مدارس به متخصصان واگذار شود

داور حسن حفظ مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس، آموزش و پرورش را یکی از نهاد‌های مهم در امر و ترویج قرآن کریم دانست و گفت: متاسفانه مهم‌ترین ضعف در آموزش و پرورش با وجود ظرفیت بزرگ است چراکه با حذف معلمان متخصص امر قرآن در دوره‌ای، امروزه معلمان این درس عاجز از ارائه مطالب به نحو مطلوب هستند لذا نباید تدریس این درس را به دیگران سپرد.

رضا دیانت، داور حسن حفظ مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارسرضا دیانت، داور حسن حفظ مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با بیان اینکه حفظ قرآن کریم تاثیر بسیاری بر انسان دارد، گفت: قرائت و حفظ باید مقدمه انس با قرآن باشد و حتما تاثیر خود را دارد؛ پیامبر گرامی اسلام (ص) که آیات وحی بر قلب ایشان نازل می‌شد، روزی به ابن مسعود گفت که قرآن را برای ایشان تلاوت کند و وقتی قاری به آیه ۴۱ سوره نساء رسید، اشک پیامبر(ص) جاری شد و فرمودند تا تلاوت را متوقف کند.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن کریم توسط سازمان اوقاف و امور خیریه، اظهار کرد: برای برپایی این سری از مسابقات قرآن کریم زحمات زیادی کشیده می‌شود و برای زمینه‌سازی حضور بهتر و بیشتر قراء یا حافظان در این مسابقات باید آموزش و فعالیت‌های قرآنی در مساجد رونق بیشتری بگیرد و از اساتید در مساجد برای حضور و فعالیت تخصصی قرآنی حمایت شود چنانچه در زمان اهل بیت (ع) و خلفا، قاری قرآن از بیت‌المال حقوق داشته است.

دیانت با بیان اینکه در این دوران با تغییر مبنا‌های تربیتی مواجه هستیم و برخی از خانواده‌ها احساس و دغدغه حضور فرزندان خود را برای آموزش قرآن کریم ندارند، گفت: برای رفع این معضل دولت و حاکمیت باید نقش حمایتی خود را ایفا کنند، اما نیاز به همت و اهتمام  مردم در زمینه فعالیت قرآنی داریم.

این استاد قرآن کریم، آموزش و پرورش را یکی از نهاد‌های مهم در امر و ترویج قرآن کریم دانست و گفت: متاسفانه مهم‌ترین ضعف در آموزش و پرورش با وجود ظرفیت بزرگ است چراکه با حذف معلمان متخصص امر قرآن در دوره‌ای، امروزه معلمان این درس عاجز از ارائه مطالب به نحو مطلوب هستند بنابراین معلم قرآن همانند ورزش، ریاضی و... یک کار تخصصی انجام می‌دهد و نباید تدریس این درس را به دیگران سپرد.

داور حسن حفظ مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس تصریح کرد: قرآن در مدارس ما مهجور است و در گذشته علاقه دانش‌آموزان برای شرکت در مسابقات قرآن آموزش و پرورش بود از این رو باید اردو‌های قرآنی احیا شود و نقش مربیان پرورشی پر رنگ‌تر باشد.

دیانت به تشریح سطح شرکت‌کنندگان و برگزاری این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: حفاظ شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات از تسلط کافی بر حفظیات خود برخوردار نبودند از این‌رو می‌طلبد که بر روی حسن حفظ خود بیشتر تمرین کنند.

وی، آفت حفظ آیات کلام‌الله مجید را نامنظم شدن مرور‌ها دانست و افزود: با توجه به وجود آیات مشابه در آزمون مسابقات اوقاف، باید حفاظ شرکت‌کننده از تمرکز کافی و تمرین مستمر بهره‌مند باشند تا بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند همچنین از لحاظ تجوید و صوت و لحن، متسابقان بخش حفظ در سطح مطلوب‌تری قرار داشتند.

دیانت با اشاره به اینکه حفاظ یا قاری حرفه‌ای نداریم و حفاظ در کنار کار خود به فعالیت قرآنی می‌پردازند، گفت: خستگی‌های ناشی از کار باعث می‌شود مرور‌ها دچار آسیب شود و از کیفیت محفوظات کم می‌کند.

حفظ قرآن در تمام زمینه‌ها یاری‌گر قاریان خواهد بود

داور حسن حفظ مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس رابطه بین مفاهیم، حفظ و تلاوت قرآن کریم را مورد توجه قرار داد و گفت: در کشور ما مبنای قرائت قرآن، صوت و لحن است درصورتی که در سایر کشور‌های اسلامی مانند مصر، شرط لازم برای قراء قرآن حفظ است از این‌رو حفظ قرآن کریم می‌توانند یاری‌گر قاریان در تمامی زمینه‌های دیگر نظیر مفاهیم و... باشد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین تاثیر حفظ قرآن کریم، انس با کلام وحی است، تصریح کرد: یکی دیگر از آسیب‌های حفاظ متسابق در این دوره از مسابقات، توجه نکردن به معنی آیات است از این رو کار حفظ با این وجود سخت می‌شود.  

دیانت با تأکید بر لزوم داشتن آرامش و تمرکز توسط متسابقان حین آزمون، گفت: سرعت ترتیل برای حفاظ باید متوسط باشد و قرائت هر صفحه به طور معمول ۳ دقیقه طول خواهد کشید همچنین تغییر سرعت در قرائت نیز ممکن است حفظ را دچار خدشه کند و برخی از حفاظ تلاوت ترتیل را راحت‌تر از تحقیق می‌توانند انجام دهند چراکه در تمرین خود از قرائت ترتیل استفاده کرده اند.

این استاد قرآن کریم اضافه کرد: یک حافظ باید روزانه یک تا دو جز قرآن را مرور کند و اگر تمامی این آیات را با ترتیل بخواند حنجره او در دراز مدت آسیب می‌بیند برای همین دور ترتیل داشته باشیم توصیه می‌کنم روزی ۱۵ دقیقه از حفظ به صورت ترتیل مرور شود و بقیه را زمزه کند.

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha